تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
رييس سازمان امور مالياتي اعلام كرد

نهادهاي حاكميتي بايد ماليات بدهند

منازعه بر سر ماليات نهادها و بنيادها همچنان ادامه دارد. با اينكه برخي نهادهاي حاكميتي تاكنون از معافيت‌هاي خاص مالياتي برخوردار بوده‌اند، اما رييس سازمان امور مالياتي مي‌گويد اين نهادها و بنيادها بايد ماليات بدهند.

پرداخت مالیات برای نهادهاي حاكميتي

اقتصاد۲۴-  گرچه ماليات دريافت شده از آنها را در حوزه «شركت‌هاي زير‌مجموعه» و «فعاليت‌هاي اقتصادي» دسته‌بندي كرده است. داود منظور، رييس سازمان امور مالياتي مي‌گويد: «اين نگراني در اذهان عمومي وجود دارد كه اين نهادها چقدر ماليات پرداخت مي‌كنند اما همه بدانند براي سازمان امور مالياتي تمام فعالان اقتصادي فارغ از اينكه به كدام نهاد مربوط مي‌شوند، بايد نسبت به فعاليت‌هاي اقتصادي انجام شده ماليات پرداخت كنند و اگر اين نهادها هم نسبت به پرداخت ماليات اقدام نكنند، مشمول مجازات و جرايم خواهند شد.»

وي ادامه داد: تمام نهادهاي حاكميتي كه فعاليت اقتصادي داشته باشند بايد اظهارنامه ابرازي ارايه دهند و در سال گذشته به‌ طور دقيق شناسايي كرديم اين نهادها چه تعداد واحد‌هاي اقتصاد دارند و چه ميزان ماليات ابرازي داشتند و ميزان ماليات تشخيصي آنها چقدر بوده است و اطلاعات كامل نسبت به ماليات اين نهادها را اطلاع‌رساني براي عموم مردم خواهيم كرد. منظور با تاكيد بر اينكه در نظام مالياتي همه‌چيز شفاف است، گفت: تنها درباره آستان قدس رضوي طبق قانون مالياتي كه از اين نهاد دريافت مي‌شود براي پوشش هزينه‌هاي ارايه خدمات عمومي به خود آستان قدس رضوي برگردانده مي‌شود.

رييس سازمان امور مالياتي مي‌گويد 70 هزار ميليارد تومان ماليات معوق در كشور وجود دارد كه عمده آن به دليل فعاليت‌هاي زيرزميني، حساب‌هاي اجاره‌اي، كارت‌هاي بازرگاني به نام اشخاص ديگر و مواردي از اين دست به وجود آمده است. داود منظور در نشست خبري خود در پاسخ به اين سوال كه چگونه اين ميزان معوقات به وجود آمده، اضافه كرد كه «چون امكان شناسايي افراد را نداريم 70 هزار ميليارد تومان ماليات تعيين شده و وصول نشده به وجود آمده است.»

او توضيح داد: «بخش عمده‌اي از اين معوقات متاسفانه مربوط به شركت‌هاي صوري و كاغذي است به‌طوري كه ۴٠ درصد از ٧٠ هزار ميليارد تومان معوقات مربوط به شركت‌هاي صوري است يعني شركت‌هايي كه به نام افراد كارتن‌خواب و متكدي ثبت كردند و به نام آنها حساب باز كردند و كارتخوان تهيه كردند و به ازاي آن از اين افراد وكالت تام‌الاختيار گرفته‌اند و ما براي وصول ماليات از آنها با عده‌اي كارتن‌خواب و متكدي مواجه مي‌شويم.»


بیشتر بخوانید: دو پایه مالیاتی جدیدی در راه است/ ۲۵۰۰ بدهکار مالیاتی ممنوع الخروج شدند


به گفته وي «بخشي ديگر از معوقات مالياتي به بحث كارت‌هاي بازرگاني برمي‌گردد و امروز مواجه هستيم با اين موضوع كه افرادي به نام عده‌اي بي‌اطلاع و ناآگاه و با مشخصات آنها نسبت به دريافت كارت بازرگاني اقدام كردند و با اين كارت‌هاي بازرگاني اين افراد دست به واردات كالا زدند و وقتي براي وصول ماليات به مالكان اين كارت‌هاي بازرگاني مراجعه كرديم مواجه شديم با جمعي زنان و مردان مسن كه هيچ اطلاعي از اين ميزان واردات نداشتند.»

وي گفت: در روستايي در اصفهان براي تمام زنان و مردان مسن كارت بازرگاني صادر كردند كه براي اين افراد حساب‌هاي بانكي باز شده بود و با كارت‌هاي بازرگاني آنها به‌طور قابل توجهي خودرو وارد شده بود. معاون وزير اقتصاد تاكيد كرد: 20 درصد معوقات مالياتي مربوط به كارت‌هاي بازرگاني مي‌شود كه براي شناسايي مالكان اصلي اين كارت‌هاي بازرگاني از كمك و حمايت پتانسيل‌هاي سربازان امام زمان (عج) و مراجع قضايي استفاده مي‌كنيم.

سفته‌بازان هم بايد ماليات بدهند

رييس سازمان امور مالياتي همچنين درباره ماليات بر عايدي سرمايه كه عموما در حوزه خريد و فروش و معاملات ارز و سكه در قالب سفته‌بازي صورت مي‌گيرد نيز گفت: «رويكرد ما در اين مورد اين است كه عيبي ندارد اگر مي‌خواهيد طلا و ارز و مسكن و خودرو خريد و فروش كنيد تا قيمت بالا برود و بفروشيد و سود كنيد؛ اما بايد ماليات هم بدهيد.» او افزود: «با كميسيون اقتصادي مجلس در مورد طرح ماليات بر عايدي سرمايه رايزني كرديم و اكنون در نوبت ورود به صحن است. ما فكر مي‌كنيم در آينده نزديك اين طرح تبديل به قانون شود. اعتقاد داريم قانون خوبي است و اين قانون كمك مي‌كند از سوداگري در اقتصاد جلوگيري شود. هدف از اين قانون مقابله با سوداگري است. افرادي كه به خريد و فروش ملك براي كسب و كار اقدام مي‌كنند عيبي ندارد. كسب و كار است. اما اگر درآمد كسب كرديد بايد ماليات هم بدهيد.»

ماليات خودروهاي لوكس: 150 ميليارد تومان

منظور با اشاره به ماليات خودروهاي لوكس اظهار داشت: تا به امروز ١۵٠ ميليارد تومان ماليات خودروهاي لوكس دريافت شده است. رييس كل سازمان امور مالياتي با بيان اينكه در قانون بودجه امسال آستانه‌هاي تشخيص ماليات بر خانه‌هاي لوكس و خودروهاي لوكس بالا رفته‌ است، ادامه داد: سه پايه مالياتي؛ ماليات بر خانه‌ها و خودروهاي لوكس و ماليات بر خانه‌هاي خالي هر چند در سال‌هاي گذشته در قانون تكرار مي‌شد اما عملكردي نداشت و براي اولين اين پايه‌هاي مالياتي را به اجرا رسانديم، از اين رو فرآيند شناسايي‌ انجام داديم و طبق اطلاعات ارايه شده از وزارت راه و شهرسازي ۵٢٠ هزار خانه خالي مشمول ماليات بر خانه‌هاي خالي شناسايي شد. منظور افزود: طبق محاسبات انجام شده ماليات اين تعداد خانه خالي ١٠ هزار و ۵٠٠ ميليارد تومان مي‌شود كه البته از ۵٢٠ هزار خانه خالي مشمول ماليات ١٠٠ هزار مالك خانه خالي نسبت به شامل شدن ماليات اعتراض كردند.

آخرين مهلت براي مالكان خانه‌هاي خالي

وي ادامه داد: مهم‌ترين كانال اطلاع‌رساني به افراد درباره مشموليت آنها به ماليات خانه‌هاي خالي و لوكس و خودروهاي لوكس درگاه خدمات ملي است اما علاوه بر آن پيامك‌هاي متعددي به افراد ارسال مي‌شود. معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه مالكان خانه‌هاي خالي تا پايان مرداد ماه مهلت براي پرداخت ماليات را داشتند، گفت: اگر افراد نسبت به پرداخت ماليات خانه‌هاي خالي اقدام نكنند، مشمول جريمه ماهانه ٢،۵درصد خواهند شد و در زمان نقل و انتقال خانه و واحد هم بايد اصل ماليات را و هم ميزان جريمه را بپردازند. منظور با بيان اينكه اطلاعات از تعداد خانه‌هاي لوكس به دليل ارايه محدود اطلاعات از سوي شهرداري، پايين بوده است، ادامه داد: به دنبال اين هستيم كه اطلاعات از خانه‌هاي لوكس را افزايش دهيم و امسال گزارش‌هاي تعداد خانه‌هاي لوكس را تكميل و اطلاعات جامع‌تري تهيه مي‌كنيم.

پرداخت نكردن ماليات جرم است

او با بيان اينكه عدم پرداخت ماليات و كتمان درآمدها براي بررسي درست ماليات جرم محسوب مي‌شود، گفت: كتمان ماليات براساس قانون يك جرم كيفري است و نه تنها از افراد اصل ماليات را به همراه جريمه دريافت مي‌كنيم بلكه براي فرد متخلف پرونده كيفري تشكيل مي‌شود و ميزان پرونده‌هاي تشكيل شده قابل توجه بوده و اخيرا در يك پرونده فرار مالياتي مربوط به ١٠ نفر، حكم زندان صادر شد.
رييس كل سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به برخورد با فرارهاي مالياتي تاكيد كرد: از ابتداي امسال تاكنون ٢۵٠٠ نفر كه فرار از پرداخت ماليات داشتند را ممنوع‌الخروج كرده‌ايم كه باعث شده از همين طريق هزار و ٢٠٠ ميليارد تومان وصول ماليات داشته باشيم.

ماليات سلبريتي‌ها

دو روز پيش گزارشي درباره درآمدهاي نجومي برخي سلبريتي‌ها در فضاي مجازي منتشر شد. در اين گزارش آمده بود كه برخي از اين سلبريتي‌ها تا ماهيانه 12 ميليارد تومان نيز از طريق پلتفرم‌هاي مجازي مختلف درآمد دارند. رييس سازمان امور مالياتي درباره ماليات سلبريتي‌ها و بلاگرهاي فضازي مجازي تاكيد كرد: براي سازمان امور مالياتي فرقي نمي‌كند كه مالك حساب بانكي و درآمدهاي فعاليت اقتصادي فروشنده لبنيات باشد يا يك هنرمند سلبريتي‌ يعني هنرمندان، ورزشكاران و افرادي كه شاخص‌ها و ويژگي‌هاي سلبريتي را دارند مشمول ماليات مي‌شوند.
وي افزود: تنها براي هنرمندان معافيت ماليات تا درآمد 200 ميليون توماني را در نظر گرفته‌ايم و به غير از آنها تمام سلبريتي‌ها بايد مشمول ماليات شوند. استقبال سلبريتي‌ها و بلاگرها از پرداخت ماليات زياد بوده، چراكه به خوبي مي‌دانند در صورت عدم پرداخت ماليات مشمول جرايم كتمان ماليات مي‌شوند و براي آنها پرونده مالياتي تشكيل خواهد شد.

 

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد