اقتصاد۲۴- یکی از صنایعی که همواره تحلیلگران و فعالان بازار سهام به آن توجه ویژهای داشتند، صنعت تایر و لاستیک است. آنطور که مشخص است برخی از محصولات تایرسازان داخلی حتی در سطح جهانی قابلیت رقابت با سایر محصولات را دارد.
ایرج زمانی فرد مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد عنوان کرد: شرکت یزدتایر به عنوان یکی از شرکتهای تاثیرگذار در صنعت تایر و در کل صنایع کشور سهم بسزایی در رفع نیاز بازار به محصولات تایری و صادرات دارد.
وی افزود: مجموعه صنعت تایر کشور در حال حاضر در سطح بازارهای منطقهای بسیار تاثیرگذار هستند. در صنعت تایر، شرکتهای متعدد تایرساز داریم که سهم "پیزد" از تولید در رتبه دوم قرار دارد و به لحاظ کیفی جزو محصولات باکیفیت تایر کشور و منطقه محسوب میشود.
زمانی فرد در خصوص سایر محصولات یزد تایر که به زودی به بازار عرضه میشوند به بورس نیوز گفت: یزد تایر در حوزه تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت توانایی تولید انواع تایرهای تیوبلس موتوری را دارد که در حال حاضر در بازارهای داخلی و صادراتی نیز عرضه میشود. برای نخستین بار در کشور تایرهای دوچرخهای اس کیووال را تولید و به زودی به بازار عرضه خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد افزایشی بخش تقاضای تایر در حوزه دوچرخه و موتورسیکلت، پروژه افزایش ظرفیت تولید تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت را تدوین و به تایید هلدینگ رازی که یکی از هلدینگهای موثر در اقتصاد کشور است، رسانده ایم.
این مدیر لاستیک کشور در خصوص وضعیت کلی صنعت لاستیک به بورس نیوز گفت: صنعت تایر در شرایط اقتصادی که بر جهان حاکم است ناگزیر به افزایش قیمت است. با توجه به شرایط خاص کشور ما نیز مستثنی از کل دنیا نیستیم. افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه در بخش واردات نزدیک به ۴۰ درصد است. در حوزه مواد اولیه داخلی نیز بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. اگر میانگین هزینه مواد اولیه تشکیل دهنده تایر را امروز با آذرماه سال ۹۹ مقایسه کنیم حدود ۷۴ درصد افزایش نرخ مواد اولیه در کشور داشتیم.
باتوجه به شرایط خاص کشور ما دوره خرید مواداولیه وارداتی نیز طولانیتر شده است. اگر قبل از این، پروسه ثبت سفارش واردات مواد اولیه تا زمان تحویل گرفتن در کارخانه یا گمرک حدود ۳ تا ۴ ماه پیش بینی میشد الان باید پیش بینی ۸ ماه را داشته باشیم. اینها جزو عواملی است که باعث میشود قیمت تمام شده مواد اولیه برای صنعت اضافه شود. سعی کردیم تا جای ممکن، به اقتصاد کشور کمک کنیم و حتی المقدور با تولید تایرهایی که میتواند حقوق مصرف کننده را تعیین کند محصول باکیفیت، اما با قیمت کمتر به بازار عرضه کنیم. در صنعت تایر دنیا به لحاظ اینکه هدف این است که هم مصرف سوخت کاهش یابد و میزان آلایندگی محیط زیست کمتر شود به سمت تولید تایرهای سبز حرکت کردند.
بیشتر بخوانید: افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خودرو از امروز
وی ادامه داد: سعی کردند با تولید تایرهای سبز تایرهای سبکتر، ارتقای کیفیت و ایجاد صدای کمتر تولید کنند. یزدتایر در مسیر تایرهای پیشرو در سطح جهان است و با رعایت حقوق مصرف کنندگان تایرهای سبز تولید کرده است. تایرهایی با وزن کمتر، اما با رعایت استاندارهای بین المللی که بتواند آزمونهای کیفی متناسب و موازی با کشورهای پیشرو در حوزه خودرو که در ایران نیز تدوین و اجرایی شده است را پاس کند. اگر بتوانیم میزان مصرف مواداولیه در تایر را کاهش دهیم طبیعتا قیمت تمام شده کاهش یافته و محصول با قیمت مناسبتر به بازار عرضه میشود و به دنبال آن از نظر هزینههای دستمزد سربار برای شرکت سودآور خواهد بود.
وی افزود: به عنوان یکی از شرکتهایی که با اطمینان میتواند سوددهی خود را تضمین کند در بازار سرمایه حضور داشتیم و امروز با همان روند کار را جلو میبریم. اما عواملی باعث میشود که سهامدار نتواند به منافع خود دست پیدا کند. امروز درصنعت تایر کشور اتفاق خاصی رقم خورده است.
زمانی فرد در خصوص عواملی که منافع سهامدار را تحت تاثیر قرار میدهد به بورس نیوز گفت: وقتی شرکتی میخواهد سودآور باشد باید بتواند منافع سهامدارانش را تامین کند چند عامل باید در این فرآیند اتفاق بیافتد. اول اینکه بتواند ظرفیت عملی در دسترس تولید داشته باشد، دوم اینکه بتواند منابع مالی موردنیاز برای گردش مواد اولیه و چرخه تولید را به اندازه کافی در اختیار داشته باشد. دیگری، پرسنل کارآمد برای تولید در اختیار داشته باشد. عامل دیگر، در اختیار داشتن سهم مناسب از بازار و عرضه محصول قابل رقابت در بازار است. عامل دیگر که برای بقای شرکت و تضمین سودآوری موثر است سرمایه گذاری و توسعه محصولات شرکت در بازارهایش است.
مدیرعامل صنایع لاستیک یزد تایر بیان کرد: امروز در صنعت تایر کشور باتوجه به روش قیمت گذاری که به این صنعت تحمیل شده همه این عوامل تحت الشعاع قرار گرفته اند و صنعت تایر دچار ریسک بزرگ عدم سودآوری و عدم انتفاع برای سهامدارانش شده است. قیمت گذاری دستوری از یکی، دو سال گذشته آغاز شده به این دلیل که تصور میکردند تایر یک کالای استراتژیک و امنیتی است. آذر ۹۹ آخرین قیمت گذاری دستوری برای تایر لحاظ شد. از آذر ۹۹ تا خردادماه ۱۴۰۱ این قیمت دیگر تغییر نکرد و ثابت ماند. در این بازه زمانی میانگین بهای تمام شده برای صنعت تایر ۷۴ درصد و میانگین دستمزد و سربار حدود ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ اگر این عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم که چطور ممکن است صنعتی به نام تایر که کالای تاثیرگذار و استراتژیک در سطح کشور بوده و هزینههای سنگینی را از روی دوش کشور میتواند بردارد دولت بیاید و به این صنعت اجازه افزایش قیمت ۳۰ درصدی بدهد.