تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱

گشت‌های جدید ضربت پلیس در خیابان‌های تهران

درست چند روز پس از آنکه یکی از فرمانده‌های ارشد پلیس خبر از راه‌اندازی گشت‌های ضربتی خودرویی و موتوری مقابله با سرقت در تهران داد، ماشین‌های جدید و مدرن پلیس راهی خیابان‌ها و معابر اصلی شهر شدند تا عملا و به صورت آزمایشی این طرح کلید خورده باشد.

گشت‌های جدید ضربت پلیس

اقتصاد۲۴- وی با اشاره به راه‌اندازی گشت‌های ضربتی خودرویی و موتوری مقابله با سرقت عنوان داشت: تمرکز ماموریت‌های پلیس پایتخت روی مقابله جدی و همه‌جانبه با سرقت، زورگیری و سرقت‌های خشن است.
او افزود: به محض وقوع هرگونه سرقت پیگیری موضوع و دستگیری سارقان به سرعت در دستور کار گشت‌های ضربت قرار خواهد گرفت.
گشت وی‍‍‍ژه پلیس در واقع تدبیر نیروی انتظامی برای مواجهه با آمار لجام‌گسیخته یکسال اخیر پایتخت است. زمانی که کرونا باعث بیکاری جمع کثیری از هموطنان و کارگران شد و بعد از آن «تورم» نیز عامل مضاعفی شد برای فشار‌های اقتصادی غیرقابل تحمل بر خانواده‌ها. فاکتور‌هایی که به اعتقاد کارشناسان، باعث شدند تا سرقت و جرایم خشن به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند. گرچه فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که آمار سرقت در سه ماهه اول سال تنها ۷ درصد رشد داشته است.

او چندی بعد در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد در همین زمینه گفت: اصولا آمار سرقت افزایش پیدا نکرده، بلکه شیوه انجام آن‌ها تغییرکرده است. در این زمینه به نقل از حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ عنوان شده: «میزان سرقت‌ها در طول سه ماه گذشته در تهران ۷ درصد افزایش داشته است.» او عنوان کرده که باتوجه به افزایش آمار سرقت در تهران باید فکری جدی در این زمینه کرد. با این حال، برخی رسانه‌ها از رشد ۳۴۰ درصدی آمار سرقت در ایران طی پنج سال گذشته خبر داده‌اند.

همچنین چندی قبل نیز رضا مسعودی‌فر، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گزارش داد که سال ۱۳۸۸ تعداد ۲۰۰ هزار سرقت به ثبت رسیده بود که متاسفانه این آمار در سال ۱۴۰۰ به شکل ناراحت‌کننده‌ای افزایش یافته است؛ به نحوی که این آمار به یک میلیون و ۴۰۰ هزار سرقت رسید به عبارتی در طول ۱۲ سال آمار سرقت در کل کشور ۷ برابر شده است! این گزارش می‌افزاید: به نظر می‌رسد افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم رابطه معنادار دارد، به‌طوری که در بازه پنج‌ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است. عبور سرقت‌های ایران از مرز یک میلیون فقره در سال در حالی است که حدود ۱۵ سال پیش، آمار سرقت‌ها حدود یک‌دهم میزان فعلی بوده است. جالب‌تر اینکه پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرده که نیمی از سارقان ایران سرقت‌اولی هستند.


بیشتر بخوانید: اقدام خبرساز پلیس درباره بلاگر‌ها و آرایشگر‌ها


حالا گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین افزایش نرخ تورم و شمار سرقت‌ها در ایران وجود دارد. براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در سال ۹۵ تک‌رقمی و ۹ درصد اعلام شد و مرکز آمار ایران نرخ تورم سال ۱۴۰۰ را ۴۰.۲ درصد دانست. در واقع در بازه زمانی پنج سال نرخ تورم حدود ۴.۴ برابر شده و میزان سرقت در این بازه زمانی حدود چهار برابر افزایش داشته است.

سرقت‌های کوچک در صدر

همزمان با افزایش آمار سرقت‌ها، اجناس سرقت شده نیز تغییرات جالبی داشته است. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر سرقت از باغ‌های میوه و سرقت مبلمان شهری جزو پرشمارترین موارد سرقتی مورد توجه سارقان بوده است. همچنین گزارش سالنامه آماری ایران نشان می‌دهد که بیشترین سرقت در ایران مربوط به سرقت لوازم خودرو است و البته مطابق این گزارش شمار سرقت‌های خرد با شتاب تندی افزایش داشته، به‌طوری که در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۷ میزان سرقت از اماکن خصوصی حدود ۲۰ برابر شده است.
اگر در گوگل فارسی جست‌وجو کنید، با تعداد زیادی از اخباری مواجه می‌شوید که حاکی از برق‌گرفتگی

و مرگ سارقان سیم‌های برق است. با این حال به نظر می‌رسد انگیزه‌های اقتصادی موجب افزایش سرقت‌های خرد شده است. همچنین به اعتقاد کارشناسان همین سرقت‌های کوچک افراد را به سمت سرقت‌های بزرگ سوق می‌دهد، جایی که می‌تواند به سرقت از صندوق امانات بانکی مشابه آنچه اخیرا در تهران رخ داد، ختم شود. افزایش جمعیت افراد فقیر، بیکاری، مهاجرت و افزایش هزینه‌های زندگی از جمله عوامل شکل‌گیری برخی آسیب‌ها و بزهکاری‌ها در جامعه به شمار می‌آید.

کاهش سن سارقان

در این میان به نظر می‌رسد علاوه بر شکل و ماهیت سرقت‌ها، سن سارقان نیز به شکل ترسناکی کاهش پیدا کرده است. در همین زمینه محمدرضا محبوب‌فر، جامعه‌شناس و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران از کاهش سن سرقت به «۶ تا ٧ سال» به دلیل «افزایش فقر» در سطح جامعه خبر داده است. او با بیان اینکه «در حال حاضر ۶۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر قرار دارند و البته ۴۰ میلیون در خط فقر مطلق هستند» افزایش سرقت و جرایم را ناشی از رشد خزنده فقر در جامعه می‌داند.

طرح جدید، تجهیزات جدید

حالا، اما تنها چند روز بعد از آنکه سردار رحیمی خبر از آغاز طرح ضربتی مقابله با سرقت در تهران داده بود، بی‌سروصدا اکیپ‌های جدید پلیس در معابر اصلی پایتخت مستقر شده‌اند. اکیپ‌هایی که هنوز هویت آن‌ها برای پایتخت‌نشینان مشخص نیست. ماشین‌های صفرکیلومتر مدرن داخلی به رنگ سبز تیره و با سقفی سفید که روی آن‌ها نوشته شده: گشت ویژه پلیس.

گشت‌هایی که تداعی‌گر گشت‌های «تامین» در دهه ۶۰ بود. ماشین‌های بنز سیاه رنگی که ماموران سرتاسیاهپوش کلاه کج، مسافران آن بودند و وظیفه برخورد با انواع بی‌نظمی و سرقت در پایتخت را بر عهده داشتند. حالا حضور این گشت‌ها که به نوعی مصادف شده با حضور گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها و به کاربر رفتن نام «ویژه» در آن‌ها باعث شده تا بسیاری از شهروندان تصور کنند که وظیفه آن‌ها نیز مقابله با بدحجابی و ایجاد رعب و ترس در دل آنهاست.

با این حال یک منبع موثق در مورد ماهیت این گشت‌ها به خبرنگاراعتماد گفت: این گشت‌ها همان‌طور که سردار رحیمی نیز وعده داده بود، برای تامین امنیت و برخورد با سارقان و سرقت‌های خشن طراحی و به کارگیری شده‌اند، چراکه آمار سرقت و درگیری‌های خشن در پایتخت به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است و باید فکری برای آن می‌شد.

او افزود: این گشت‌ها شامل ماشین‌های تیزرو داخلی و یک موتور هستند که در هر کدام دو نیروی زبده پلیس مستقر‌ند. این منبع آگاه در مورد تجهیزات این گشت‌های ویژه نیز گفت: ماموران این گشت‌ها به جدیدترین تجهیزات پلیسی مانند دوربین روی لباس و بی‌سیم متحرک یقه‌ای مجهز هستند. درواقع تلاش شده تا با تجهیزات کامل در ماموریت‌های تعریف شده حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه این گشت‌ها در معابر اصلی شهر مستقر هستند، گفت: درواقع این گشت‌ها ماموریت دارند تا به محض مشاهده هر گونه درگیری بین شهروندان یا گزارش سرقت در محدوده خود، به سرعت در محل حادثه حاضر شوند و پس از تعقیب و دستگیری متهم، دوباره به محل تعیین شده برای ماموریت خود بازگردند. این منبع موثق تاکید کرد: شاید جالب باشد که بدانید گشت‌های جدید، حق ورود به کلانتری‌ها را ندارند و فقط می‌توانند در ورودی کلانتری، متهم را تحویل دهند و بازگردند. به گفته او، این نیرو‌ها گرچه فعلا فقط روز‌ها در سطح شهر ماموریت اجرا می‌کنند، اما به زودی احتمالا ماموریت آن‌ها شبانه‌روزی خواهد شد. گشت‌های ویژه پلیس، این روز‌ها به صورت آزمایشی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و احتمالا در چند روز آینده خبر رسمی حضور آن‌ها توسط پلیس منتشر خواهد شد ولی اینکه تاثیر حضور آن‌ها در کاهش سرقت‌ها و درگیری‌های خشن تا چه حد خواهد بود و از آن مهم‌تر اینکه عمر فعالیت آن‌ها چقدر دوام خواهد داشت، سوالی است که باید در آینده منتظر پاسخ آن باشیم.

ماموران این گشت‌ها به جدیدترین تجهیزات پلیسی مانند دوربین روی لباس و بی‌سیم متحرک یقه‌ای مجهز هستند. درواقع تلاش شده تا با تجهیزات کامل در ماموریت‌های تعریف‌شده حضور داشته باشند
گشت‌های جدید تداعی‌گر گشت‌های «تامین» در دهه ۶۰ هستند. ماشین‌های بنز سیاه‌رنگی که ماموران سرتاسیاهپوش کلاه کج، مسافران آن بودند و وظیفه برخورد با انواع بی‌نظمی و سرقت در پایتخت را بر عهده داشتند
بعد از اینکه سردار رحیمی خبر از آغاز طرح ضربتی مقابله با سرقت در تهران داد گشت‌های جدید پلیس به صورت آزمایشی کار خود را در خیابان‌های اصلی شهر آغاز کردند.

 

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول