تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱

آغاز موج بازگشت زائران حسینی

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه ازدحام جمعیت و هوای گرم شرایط سختی را برای زائران فراهم کرده است، گفت: تمام سعی و تلاش بر این است تا زائرانی را که در پایانه‌هاهستند با هماهنگی مسئولان عراقی عبور داده شوند.

بازگشت زائران حسینی

اقتصاد۲۴- سردار حسین اشتری در قرارگاه اربعین ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی (ع) اظهارکرد: طی بازدید از پایانه مرزی مهران و هم چنین جلسه‌ای که با فرماندهان انتظامی گزار شد همه همکاران آماده خدمات‌رسانی به زوار هستند و همانطور که از بامداد روز گذشته اعلام شد به دلیل ازدحام جمعیت و ترافیک سنگین به ویژه در مرزهای مهران و شلمچه و توصیه‌هایی که ستاد اربعین وزارت کشور داشته، زائران گرامی حتما این موارد را مورد توجه قرار دهند.

فرمانده فراجا تاکید کرد: البته همکاران سعی دارند زائرانی را که در پایانه‌های مرزی هستند با هماهنگی مسئولان عراقی عبور داده و مانع از ایستایی آنان شوند ولی به دلیل ازدحام جمعیت و هوای گرم شرایط سخت شده و سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی با تاکید براینکه آماده نبودن بعضی زیرساخت‌های لازم از سوی مسئولان عراقی باعث بروز مشکلاتی شده است، افزود: متاسفانه یکی از این موارد در بحث خدمات رسانی و حمل و نقل در آن سوی مرزها بوده است. برابر اعلام ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور، زائران از حضور در مرزها خودداری کنند تا جمعیتی که در پایانه های مرزی هستند به تدریج از کشور خارج شوند، البته در شهر مهران با یک جمعیت انبوه مواجه هستیم که ستاد اربعین این موضوع را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

وی افزود: امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر از زائران به میهن اسلامی بازگشتند و که حدود ۵۰ درصد این میزان مربوط به پایانه مرزی مهران است که امیدواریم زائرانی که به عتبات مشرف شده‌اند هر چه زودتر به شهرهای عقبه خود بازگشته و تدابیری اتخاذ کنند که موجب ترافیک در محورهای مواصلاتی نشود.

آغاز موج بازگشت زائران اربعین به کشور

اشتری با توصیه به رانندگان با توجه به آغاز موج بازگشت زائران اربعین حسینی تصریح کرد: زائرانی که قصد بازگشت را دارند برای حفظ سلامت خود و خانواده شان در شب و در حالت خستگی رانندگی نکنند و به توصیه‌های پلیسی توجه کنند.


بیشتر بخوانید: توصیه مهم ایران ایر به زائران اربعین


فرمانده کل انتظامی کشور خاطرنشان کرد: همکاران ما از مبدا تا مقصد، زائران را همراهی خواهند کرد و تا برگشت کامل این عزیزان در کنار آنها از مرزها گرفته تا شهرها و جاده‌ها در اقصی نقاط کشور همراه آنها خواهند بود.

 برگ گذر موقت و تمدید را برای اربعین نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ثبت گذر موقت نیز گفت: کسانی که از قبل اقدام به ثبت نام برای دریافت برگه گذر موقت کرده بودند طی دو روز گذشته این برگه‌ها برایشان صادر شد، اما از امروز کسانی که بخواهند در این خصوص اقدام کنند باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و با توجه به ازدحام جمعیت  طی ۹ تا ۱۰ روز پس از درخواست به دست‌شان خواهد رسید. همانطور که اشاره شد در حال حاضر برگ گذر موقت و تمدید را برای اربعین نخواهیم داشت مگر اینکه ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور در این خصوص اعلام کند.

فرمانده فراجا با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید خود را برای موج بازگشت زائران آماده کنیم، ضمن تشکر از همه همکاران و دست‌اندرکاران اربعین حسینی گفت: طی یک ماه گذشته تا کنون بالغ بر ۳۰ هزار نفر از کارکنان پلیس که از استان‌های مختلف کشور به عنوان نیرو‌های کمکی به استان‌های مرزی اعزام شده‌اند برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی به خصوص در پایانه‌های مرزی حضور داشته و مشغول خدمت رسانی هستند.

زیرساخت‌های عراق برای خدمات رسانی به زائران کافی نیست

 اشتری همچنین در جلسه قرارگاه اربعین حسینی (ع) که در شهرستان مهران برگزار شد، گفت: خداقوت عرض می‌کنم خدمت همه همکارانم که در این ایام در مرز‌های مختلف کشور، استان‌ها، پلیس‌های تخصصی و معاونت‌ها مشغول خدمت رسانی به زائران حسینی هستند و ان شاءالله زحمات همکاران پلیس مورد توجه حضرت حق قرار گیرد. در حال حاضر بسیاری از زائران در پایانه‌های مرزی هستند و قاعدتاً تا زمانی که کشور عراق زوار ایرانی را پذیرش کند پلیس ایران درخصوص خروج زائران اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تا چند روز آینده حجم بازگشت زائران به پایانه‌های مرزی افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زائران حسینی از مرز‌های کشور خارج شده اند و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زوار به کشور بازگشته‌اند.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما باید آمادگی کامل برای بازگشت زائران را داشته باشیم، تصریح کرد: امکانات پلیس به خصوص امکانات یگان ویژه و مرزبانی بهتر می‌تواند در خدمت بازگشت زائران باشد.

وی زیرساخت‌های کشور عراق در خصوص خدمات رسانی به زائران را کافی ندانست و گفت: البته مردم عراق پای کار بوده و پذیرای زائران ایرانی بوده‌اند؛ اما مشکلات طرف عراقی را باید رصد و به مسئولان اعلام و با توجه به ظرفیت آن طرف مرز، زائران ایرانی را اعزام کنیم.

بر اساس گزارش سایت پلیس، وی در ادامه برخورد ماموران پلیس با مردم را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: سه ایستگاه پلیس در مرز مهران ایجاد شده، عملکرد این ایستگاه‌ها که با کنترل و توقف زائران همراه است باید تا لحظه آخر ادامه داشته باشد تا زوار اباعبدالله الحسین (ع) دچار مشکل و صدمه نشوند.

اشتری با بیان اینکه در پایانه‌های مرزی که تراکم جمعیت داریم طرح‌های لایه بندی باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: امسال یکی از منظم‌ترین سال‌های کاری پلیس بوده و فراجا با بیش از ۱۰ سال تجربه اعزام زائر، هر سال معایب خود را برطرف کرده است.

وی اطلاع رسانی به زائران و مردم و همچنین مدیریت ترافیک در رفت و برگشت را برای پلیس بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: در این ایام باید تلاش کنیم مردم با کمترین خسارت به شهر خود بازگردند. در این ایام نظارت کامل بر پارکینگ‌های خودرو‌های زائران باید صورت پذیرد تا به اموال مردم آسیب وارد نشود و در خصوص حق پارکینگ نیز دقت لازم باید به عمل آید.

اشتری نگاه پلیس به موضوعات مختلف را ملی و جامع دانست و گفت: پلیس در هر شرایطی آمادگی لازم برای کمک و خدمات‌رسانی به زائران و دستگاه‌های مختلف را دارد.

فرمانده کل انتظامی استفاده از ظرفیت‌های فنی و سیستم‌های بروز را مهم برشمرد و گفت: اصلاح فرآیند‌ها باید در همه زمینه‌ها صورت پذیرد و پلیس هر سال با آمادگی بیشتری در صحنه حضور پیدا کند.

 وی افزود: از همکارانم در استان‌های سیستان و بلوچستان که ورودی زائران کشور‌های پاکستان و افغانستان است می‌خواهم اطلاع رسانی لازم را در خصوص اخبار اربعین و همچنین کنترل خروج و ورود افراد را در دست داشته باشند.

 اشتری با بیان اینکه تمامی مشکلات پایانه‌های مرزی باید به استانداران انعکاس داده شود خاطرنشان کرد: فراجا امسال ابتکار خوبی را در بحث صدور برگه تردد اربعین و همچنین تمدید گذرنامه‌ها به وجود آورد و با این کار، کمک زیادی به زائران حسینی شد. همچنین طی تماس تلفنی که بنده با دکتر رئیسی؛ رئیس جمهور کشور داشتم؛ سلام خود را به همکاران پلیس ابلاغ کرده و بنده حامل سلام و پیام تشکر و قدردانی رئیس جمهور از ماموران پلیس هستم.

توصیه فرمانده فراجا به زائران اربعین

اشتری همچنین در مصاحبه‌ای دیگر به تشریح آخرین وضعیت تردد در مرزها و اقدامات پلیس‌های تخصصی در راستای ارائه خدمت رسانی و تسهیل در تردد زائران پرداخت و اظهارکرد : درحال حاضر بیشترین ازدحام در مرزهای شلمچه ومهران است و احتمال بسته شدن کامل مرزها نیز وجود دارد؛ با رایزنی‌هایی که با کشور عراق انجام شده توانستیم تعداد زیادی را از مرز خارج کنیم، در شرایط فعلی مرزها گنجایش و ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد.

وی با بیان اینکه تمامی نیروهای پلیس در مرزها درحال خدمت رسانی به زائران عزیز هستند، ادامه داد: البته در تلاش هستیم زائرانی که در پایانه های مرزی هستند و امکان بازگشت برای آنها وجود ندارد، پذیرش شوند؛ درواقع حدود 40 درصد از زائران عزیزی که در شهرهای مرزی حضور داشتند، از مرز عبور کرده و به عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

خروج بیش از دو میلیون زائر اربعین از کشور

فرمانده کل انتظامی کشور با تاکید براینکه سلامت و کرامت زائران برای پلیس بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: از ابتدای ماه صفر تا به امروز حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرز خارج و به عتبات عالیات اعزام شده اند و حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز از عتبات به کشور بازگشته‌اند. همچنین برابر ابلاغ ستاد اربعین وزارت کشور مبنی بر عدم تردد در مرز‌ها با توجه به شرایط فعلی، امیدواریم مردم عزیز نیز در این موقعیت با ما همکاری لازم را داشته باشند؛ مرز‌ها در ساعاتی باز هستند و تعدادی از زائران بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت در انتظار خروج از مرز‌ها هستند بنابراین از زائران محترم تقاضا داریم به مرز‌ها مراجعه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه اجازه ورود به شهر‌های مرزی فقط به اتوبوس‌ها و خودرو‌های عمومی داده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل است به طوری که زمین‌های کشاورزی نیز تبدیل به پارکینگ شده؛ پلیس خادم تمامی زائران است و از همه این عزیزان می‌خواهیم باصبر و همکاری با پلیس اجازه بدهند تردد‌ها تسهیل شود تا شاهد اتفاقی در مرز‌ها نباشیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب