اقتصاد۲۴-افزایش هزینه ارسال پیامک بانکی در روز دوشنبه ۲۸ شهریور خبرساز شد. بانک پاسارگاد در توضیح این ماجرا به یکی از روزنامه گفته بانکها به دو روش مجاز به دریافت هزینه ارسال پیامک هستند. روش اول دریافت آبونمان سالانه ثابت است و روش دوم که شیوه جدیدی بهشمار میرود، محاسبه هزینه سرویس ارسال پیامک بر اساس تعداد تراکنشهاست. بانک پاسارگاد مبنای شیوه جدید دریافت هزینه ارسال پیامک بانکی را بخشنامه بانک مرکزی دانسته، اما بررسیها نشان میدهد از سال ۹۹ که آبونمان سالانه سرویس ارسال پیامک ۲۰ هزار تومان تصویب شد، بخشنامه جدیدی ابلاغ نشده و اقدام اخیر بانک پاسارگاد بدون مجوز از کانون بانکهای خصوصی و بانک مرکزی صورت گرفته است.
۱- به گزارش فرارو، بانک پاسارگاد در واکنش به ماجرای محاسبه هزینه ۹۰ تومانی بابت هر پیامک واریز یا برداشت، این کار را براساس بخشنامه بانک مرکزی دانسته است. آنطور که بانک پاسارگاد به روزنامه همشهری اطلاع داده بانکها میتوانند رقم ثابتی را بهعنوان حق آبونمان سالانه بابت هزینه ارسال پیامک دریافت کنند، اما روش جدید این بانک دریافت هزینه ۹۰ تومانی بابت هر پیامک است و این هزینه هر شش ماه یکبار از حساب مشتری کسر میشود. فرض کنید، هر روز فقط یک پیامک واریز یا برداشت داشته باشید. با احتساب هزینه ۹۰ تومانی و تعداد ۳۶۵ پیامک، هزینه سالانه سرویس پیامک بانک پاسارگاد به ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان میرسد. اگر کسی بهطور متوسط روزانه ۱۰ پیامک واریز و برداشت داشته باشد، در پایان سال ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان از حساب او کسر میشود.
۲- هزینه ۹۰ تومانی ارسال پیامک بانکی درحالی امروز جنجال به پا کرد که ارسال پیامک از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بین ۸.۹ تومان تا ۱۱.۶ تومان تمام میشود. اپراتور ایرانسل بابت ارسال هر پیامک فارسی از سیمکارتهای دائمی ۸.۹ تومان دریافت میکند. هزینه ارسال پیامک با سیمکارتهای دائمی همراه اول ۱۰.۶ تومان است. ایرانسل برای هر پیامک ارسالی از سیمکارتهای دائمی ۹.۹ تومان دریافت میکند و این هزینه را از سیمکارتهای اعتباری ۱۱.۶ تومان محاسبه میکند.
۳- هزینه ارسال هر پیامک واریز یا برداشت طبق بخشنامه بانک مرکزی سالانه ۲۰ هزار تومان است. این بخشنامه سال ۹۹ از بانک مرکزی به بانکها رسید، اما همان زمان دریافت هزینه ثابت از همه مشتریان، یکی از اختلافنظرهای بانکداران بود. تصور کنید یک مشتری در طول سال تعداد محدودی تراکنش بانکی دارد و یک مشتری دیگر روزانه ۱۰ پیامک بانکی دریافت میکند. دریافت هزینه ثابت از این دو مشتری همان اختلاف نظر بانکداران بوده است. در روزهای ابتدایی ابلاغ بخشنامه سال ۹۹ بانک مرکزی درباره دریافت آبونمان ثابت، ابتدا فقط بانکهای خصوصی این هزینه را از حساب مشتریان خود کسر کردند.
۴- افزایش هزینه سرویس پیامکی بانکها روز دوشنبه ۲۸ شهریور به یکی از مهمترین خبرها تبدیل شد و نهایتا بانکمرکزی واکنش نشان داد. مصطفی قمریوفا بهعنوان سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد این نهاد هیچ بخشنامهای مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است. پیگیریهای خبرگزاری تسنیم نشان میدهد که کانون بانکهای خصوصی هم چنین بخشنامهای نداشتند و فقط بانک پاسارگاد افزایش هزینههای سرویس پیامکی را اجرا کرده که این کار بدون هماهنگی و مصوبه رسمی از کانون بانکهای خصوصی یا بانک مرکزی انجام شده است.
منبع: فرارو