تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

رستم قاسمی اعلام کرد: بازرس ویژه وزارت راه آزاد شد

وزیر راه و شهرسازی گفت بازرس ویژه این وزارتخانه که بازداشت شده بود، اکنون آزاد شده است.

رستم قاسمی

اقتصاد۲۴-به گزارش ایسنا، رستم قاسمی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۲، درباره وضعیت بازداشت محمدقاسم مکارم که یک ماه پیش اتفاق افتاده بود گفت که این شخص اکنون آزاد شده است.

وی در این مراسم که با شعار فناوری‌های جدید برای کشتی‌رانی سبزتر برگزار شد، با بیان اینکه بعد از درآمد‌های نفتی، درآمدی که می‌تواند پایدار باشد و تمام‌نشدنی است، استفاده از ظرفیت‌های کریدوری و ترانزیتی خواهد بود، گفت: در منطقه عشق‌آباد ۲۰۰ میلیون تن بار وجود دارد که می‌تواند از طریق ایران جابه‌جا شود و ما اگر بتوانیم یک‌پنجم این میزان را نصیب خود کنیم، درآمد بسیار زیادی از طریق ترانزیت نصیب کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش دریایی کشور مظلوم واقع شده و ما هنوز نتوانستیم از همه ظرفیت‌هایی که می‌تواند پایه اقتصاد ایران باشد به‌خوبی استفاده کنیم، گفت: ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور داریم، اما کریدور‌های اصلی ما دچار مشکل هستند. کانتینر از هند به بندر شهید رجایی می‌آید و به وسیله ریل بارگیری می‌شود، به رشت می‌رود، اما، چون درآنجا ظرفیت ریلی تکمیل نشده، باید ظرفیت کانتینر کشتی را روی تریلی به آذربایجان تحویل دهیم تا به فنلاند و اروپا برسد. با وجود کامل نبودن کریدورها، کانتینری که از هند به فنلاند حرکت می‌کند، این فرآیند ۱۷ روز طول می‌کشد، درحالی که اگر بخواهد دریای سیاه به دریای سرخ را طی کند، بیش از ۴۵ روز طول می‌کشد.

قاسمی با اشاره به نشست وزرای عشق‌آباد در ترکمنستان گفت: وزرای عشق‌آباد مربوط به کشور‌های محصور در خشکی است، در این نشست همچنین ایران، چین، روسیه و کشور‌های عربی هم حضور داشتند. در این نشست همه پذیرفتند که ایران می‌تواند به لحاظ ژئوپلیتیکی مهم‌ترین نقش ترانزیتی جهان را داشته باشد. به دلیل کریدور‌های شمالی و جنوبی. ما باید بتوانیم از این موقعیت ایران در جهان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این نشست معلوم شد در منطقه عشق‌آباد ۲۰۰ میلیون تن بار وجود دارد که می‌تواند از طریق ایران جابه‌جا شود، ما در نشست سه‌جانبه‌ای که با چین و روس‌ها داشتیم، مقرر شد به طور منظم هر ۱۰ روز، کود از روسیه بارگیری و در هند تخلیه شود؛ چینی‌ها هم به زودی از این ظرفیت استفاده خواهند کرد. ما اگر بتوانیم یک‌پنجم این میزان درآمد را نصیب خود کنیم، درآمد بسیار زیادی نصیب کشور می‌شود. از این رو تکمیل ظرفیت کریدور‌ها و استفاده از این حجم ترانزیت اهمیت زیادی دارد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با اعتبارات جاری امکان اینکه بتوانیم کار‌های بزرگ را در زمان کم انجام دهیم شدنی نیست. زمانی که من فرمانده قرارگاه خاتم بودم، قرارداد راه‌آهن چابهار سرخس بسته شده، با این روش نمی‌توانیم به آنچه برنامه داریم برسیم. بعد از یک سال فعالیت در وزارت راه و برنامه‌های انجام‌شده امروز به مرحله‌ای رسیدیم که ظرفیتی در اختیارمان قرار گرفته تا در حوزه ریلی و بندری ظرف سه تا چهار سال، ۲۰ میلیارد دلار هزینه خواهیم کرد؛ بنابراین باید با روش‌های دیگری کار‌ها را پیش ببریم، زیرا بخشی از راه‌آهن‌های ما در بیش از ۳۰ سال گذشته به رشد ۵۰ درصدی هم نرسیده‌اند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شخصیت افراد براساس نوع ریش آن‌ها

چه هنگام باید گوشی خود را عوض کنیم؟

اعتیاد به دویدن می‌تواند منجر به بیماری روحی شود

پیش بینی قیمت طلا در هفته آینده/ سکه بخریم یا طلای آب شده؟

تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها در دی ۱۴۰۱

صحبت‌های گل‌محمدی در شان فوتبال ما و پرسپولیس نبود

فیلم/ کلاهبرداری با چک‌های خریداری شده

مقایسه جالب قیمت مسکن در تهران و بریتانیا

آغاز فعالیت انتخاباتی ترامپ

آذربایجان لرزید

صدور حکم برای نازیلا معروفیان

از سرگیری ارسال پیامک کشف حجاب

پس‌لرزه‌های انتشار ویدیوی جنجالی

کارلوس کی‌روش در آستانه قرارداد جدید

واکنش کیهان به حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان

نگرانی درباره شکل اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت

توقف عرضه دنا، شاهین و ۲۰۷ در بورس

جنگ جهانی سوم در انتظار دنیا؟

هشدار باهنر در مورد اعتراضات اخیر در کشور

دو پنالتی دیوانه‌کننده برای مجیدی

ویژگی‌های ایده‌پردازان بستن تنگه‌ هرمز

ورود نخستین اتومبیل برقی چینی به ایران

حراج اموال مردم و نسل‌های بعدی ازسوی دولت

دو آپشن دناپلاس حذف شدند

فیلم/ دعوای لفظی گل‌محمدی و علوی در پایان بازی جنجالی

سکه ارزان شد

حکم کیهان درباره داشتن ماهواره اینترنتی استارلینک

دلیل استقبال‌نکردن عربستان از تغییر در ایران