تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱

وزیر ارتباطات آب پاکی روی دست ما ریخت/ نمیتوان یک شبه مردم را به پیام‌رسان‌های داخلی برد

رضا الفت نسب عضو هیات مدیریه اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی با اشاره به محدودیت‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: مردم در شبکه‌های همچون اینستاگرام و تلگرام هزاران هزاران مشتری دارند و برای اینکه صفحه خود را ارتقا دهند هزینه و زمان زیادی صرف کرده‌اند و نمی‌توان به راحتی به آن‌ها گفت خب بروید جای دیگری پیج بزنید!

پیام‌ رسان‌های داخلی

اقتصاد۲۴- با شروع اعتراضات مردمی نسبت به مرگ دردناک مهسا امینی اینترنت نیز در ایران محدود شد و فقط اینترنتی که صرفا سایت‌های داخلی را باز می‌کرد، فعال شد. واتس اپ، اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی مختل شدند و برخی از رسانه‌ها خبر دادند هزاران میلیارد تومان اقتصاد کشور آسیب وارد شده است چراکه بخش زیادی از مردم، کسب و کارهای آنلاین دارند و عمدتا از طریق اینستاگرام و تلگرام تبلیغات و فروش انجام می‌دهند که این روند به معیشت این قشر نیز آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد کرده است. رضا الفت نسب عضو هیات مدیریه اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی درباره همین مسئله با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: هر چقدر که اینترنت مختل شود، با توجه به اینکه کسب و کارهایمان که بر بستر اینترنت و فضای مجازی فعالیت دارند، نیز دچار اختلال می‌شوند.

او می‌گوید: در این چند وقت اخیر که اینترنت با مشکلات جدی مواجه شده، اقشاری که در فضای مجازی کسب و کار دارند و منتظرند ببینند چه تصمیمی در این باره اتخاذ می‌شود، متاسفانه حال و روز خوشی ندارند. ما نیز منتظریم ببینیم چه اتفاقی در این حوزه رخ می‌دهد و آیا این فضا بار دیگر باز می‌شود یا خیر.

الفت‌نسب می‌گوید: البته فشار‌هایی وجود دارد که بعد از اعتراضات نیز فیلترینگ همچنان باقی بماند؛ این در حالی است که فیلترینگ ناگهانی بود و هیچ آمادگی برای افرادی که کسب و کار داشتند اندیشیده نشده است و اگر این روند بخواهد ادامه‌دار باشد، واقعا نگران‌کننده خواهد بود.

او می‌گوید: آمار دقیقی از ضرر قطعی اینترنت ندارم و آمار‌هایی که منتشر می‌شود نیز موثق و قابل اعتماد نیست و صرفا گمانه‌زنی است. مدیرعامل شرکتی که به برخی از کسب و کار‌های اینستاگرامی سرویس می‌داد، در گفتگویی اعلام کرده بود که فعالیت و فروش بیش از ۹۰ درصد از پیج‌هایی که با آن‌ها کار می‌کردند به صفر رسیده است. خب این هم طبیعی هم است چراکه مردم نمی‌توانند وارد این شبکه شوند و در این شرایط خرید آنلاین هم از اولویت مردم خارج شده است.


ببشتر بخوانید: تایید فیلتر دایمی اینستاگرام و واتساپ توسط وزیر ارتباطات


الفت نسب با بیان اینکه برای کسب و کار‌های اینترنتی باید یک فکری شود و نمی‌شود آن‌ها را به حال خود رها کرد، گفت: وزیر ارتباطات آب پاکی را روی دست ما ریخته و گفته سعی کنید در پلتفرم‌هایی باشید که قوانین جمهوری اسلامی را قبول دارند. اما بالاخره باید شرایط برای این موضوع هم وجود آید. مهاجرت به شبکه‌های داخلی که یک شبه رخ نمی‌دهد. اینکه آیا مردم اعتماد می‌کنند تا از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند هم بستگی به سیاست‌گذاری مسئولان دارد.

او در ادامه گفت: این نکته را نباید فراموش کنیم بالاخره بخشی از مردم را توانسته‌اند با این کار جذب پیام‌رسان‌های داخلی کنند. مردم باید به پیام رسان‌های داخلی اعتماد کنند تا از آن‌ها استفاده کنند. همانطور که امروز از اسنپ و تپسی و زیرمجموعه آن‌ها استفاده می‌کنند و اعتماد می‌کنند کافه بازار را نصب می‌کنند اما اینکه بخواهند در این شرایط بحرانی سایر پیام‌رسان‌ها را قطع کنند و مردم را به پیام‌رسان‌های داخلی بیاورند، نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

عضو هیات مدیریه اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی می‌گوید: حاکمیت ابتدا باید مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی خصوصا مشکلات حقوقی را حل کند و بعد به دنبال جذب باشد. آیا اگر در پلتفرمی که من در بخش خصوصی راه انداخته‌ام محتوایی مغایر با حاکمیت منتشر شود، من به عنوان مدیر باید پاسخگو باشم یا منتشر کننده؟ و... این نگرانی‌ها همواره وجود دارد که تاکنون گامی هم برای حل آن‌ها برداشته نشده است.

او می‌گوید: نکته دیگر این است که باید  تعیین‌تکلیف کنند که اصلا چند پیام‌رسان می‌خواهند داشته باشند! اینستاگرام فضایی است که بیش از ۴۰ میلیون ایرانی در آن حضور دارند. این یعنی حتما محتوای جذابی وجود دارد که مردم آنجا هستند. شما پیام‌رسانی را ایجاد کنید که این میزان اعتماد و حضور را داشته باشد، من هم به عنوان یک فعال آنجا حضور خواهم داشت. اگر بخش خصوصی واقعی باشد مردم هم در طول زمان اعتماد خواهند کرد، اما این هم به معنای این نیست که جلوی سایر پلتفرم‌ها را بگیریم.

الفت نسب می‌گوید: بسیاری از مردم در شبکه‌های همچون اینستاگرام و تلگرام هزاران هزاران مشتری دارند و برای اینکه صفحه خود را ارتقا دهند هزینه و زمان زیادی صرف کرده‌اند و نمی‌توان به راحتی به آن‌ها گفت خب بروید جای دیگری پیج بزنید! این چه اظهار نظر‌های عجیب و غریبی است که می‌گویند یک جای دیگر پیج بزنید! برای هر فالورری که این صفحات کسب و کار دارند، ساعت‌ها زمان و هزینه و تولید محتوا خرج شده است بنابراین باید اعتمادسازی کنید نه اینکه پلتفرم‌های خارجی را ببندید. شبکه‌های داخلی مشخص ایجاد کنید و ببینید مردم کدام یک را انتخاب میکنند. دولت و نهاد‌های دولتی که نباید ورود کنند یا پلتفرم بالا بیاورند، روند اعتمادسازی شاید ۷ سال زمان ببرد، مثل همین حالا که «گوگل‌پلی» هست، «کافه بازار» و «مایکت» هم هست و مردم حسب سلیقه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که مثلا اگر اوبر به داخل ایران بیاید، دیگر کسی از تپسی و اسنپ استفاده نمی‌کند! نظر من برخلاف این است، چرا که فضا رقابتی می‌شود و پلتفرم‌ها سعی می‌کنند خدمات باکیفت‌تری ارائه کنند زیرا پلتفرم‌های ما اکنون آنقدر ظرفیت خوبی دارند که میتوانند در عرصه بین‌الملل حضور داشته باشند. همین اسنپ و تپسی و کافه بازار را بچه‌های خودمان ایجاد کرده‌اند. ما که نمی‌خواهیم بچه‌های خودمان را بزنیم و نادیده بگیریم! باید فضا باز باشد تا مردم انتخاب کنند. نمی‌توانید کسب و کار مردم و هزینه‌ای که کرده‌اند را به یکباره از بین ببرید. همین آقای رئیسی در زمان انتخابات گفت که چه کسی می‌خواهد کسب و کار‌ها را ببندد! امیدواریم به شعارهایشان پایبند باشند و خدای ناکرده این همه کسب و کار را به راحتی از بین نبرند.

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر