تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۴۰۱

روند پس‌گیری املاک شهرداری به کجا رسید؟

بیش از هزاران ملک شهرداری تهران در ادوار گذشته در اختیار غیر قرار گرفته، شهرداری تهران مطابق با بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، بهره‌برداری بخشی از املاک خود را برای مصارف عمومی و خیریه در اختیار نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی قرار داده، واگذاری‌هایی که بدون اطلاع شورای شهر تهران بود و کاربری بسیاری از این املاک نیز تغییر کرده و به نوعی دچار انحراف شده بود.

پس‌ گیری املاک شهرداری

اقتصاد۲۴- بیش از هزاران ملک شهرداری تهران در ادوار گذشته در اختیار غیر قرار گرفته، شهرداری تهران مطابق با بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، بهره‌برداری بخشی از املاک خود را برای مصارف عمومی و خیریه در اختیار نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی قرار داده، واگذاری‌هایی که بدون اطلاع شورای شهر تهران بود و کاربری بسیاری از این املاک نیز تغییر کرده و به نوعی دچار انحراف شده بود. فهرستی از این املاک در دوره پنجم مدیریت شهری تهیه شد که در ماه‌های پایانی آن دوره از سوی رسانه‌ها منتشر شد. لیستی که قرار بود در سامانه شفافیت قرار داده شود، اما چنین نشد. محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران، در گفت‌وگوهایش اعلام کرده بود تنها ۷۰۰ ملک واگذارشده دچار انحراف هستند. بخشی از این املاک در دوره گذشته مدیریت شهری پس گرفته شدند، اما املاک باقی‌مانده چه سرنوشتی پیدا کردند؟

امین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، پیش از این به رسانه‌ها گفته بود: شورای شهر در این حوزه به ما تکلیف کرده که از املاک واگذاری‌شده بازدید مجدد کرده و احصا کنیم که چه میزان املاک داریم و بانک اطلاعاتی دقیقی در این زمینه ایجاد شود. کار مشترکی با سازمان املاک، بازرسی، حراست و مناطقمان انجام می‌دهیم تا اطلاعات املاک با همدیگر یکسان شود و بدانیم هر ملک کجاست؟ در دست کیست؟

و به چه منظوری در اختیارش قرار گرفته شده و آیا همان کارکردی که به دلیل آن ملک به آن واگذار شده استفاده می‌شود یا نه؟ وقتی این اطلاعات تکمیل شد، درموردشان تصمیم می‌گیریم که این واگذاری تمدید بشود یا خیر؟ شهرداری به دنبال این است که از مجامع خیریه و مجامع مردمی حمایت کند و پایشان می‌ایستد. تصمیم گرفته شد، بیمارستان‌ها و مرکز انتقال خون واگذاری‌هایشان تمدید شود، در این کاربری‌ها تردید نداریم. در بهره‌برداری از املاکی که به مردم خدمت عمومی می‌دهند، هیچ تردیدی نداریم و حمایت می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: پروژه‌ای که قالیباف هزینه اش را ۹ لا پهنا با مردم حساب کرد!


او یادآور می‌شود: برخی موضوعات بوده که منتفی شده یا کارکرد دیگری پیدا کرده و از آن استفاده تجاری و نمایشگاهی می‌شود و درآمد دارد و این واگذاری‌ها با قانون منافات دارد و مردم شهر نیز نمی‌پذیرند از مکانی که برای یک موضوع دیگر در اختیار یک مجموعه گذاشته شده استفاده دیگری شود یا استفاده عمومی‌اش از بین برود و به گروه کوچک و خیلی محدود خدمت دهد که باید منتفی شوند یا اصلاح کنند و تطبیق دهند. برای تصمیم‌گیری، اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شود، باید همه‌جانبه و کافی باشد و افراد ما به ملک می‌روند و می‌بینند کاربری چیست و چه استفاده‌ای می‌شود، به ملک لطمه نزده باشند، آیا استفاده عمومی همچنان در جای خودش باقی است و چه مشکلی از شهر حل می‌کند.

اما هنوز ردپای این املاک در گزارش‌های حسابرسی مناطق به چشم می‌خورد و برخی از اعضای شورا نسبت به عدم تعیین تکیف این املاک تذکر‌هایی را مطرح کرده‌اند.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، در صحن شورا به واگذاری یک آپارتمان شش‌طبقه به نام خیریه اشاره کرد که بهره‌بردار شهردار منطقه را هم برای نظارت به ساختمان راه نمی‌دهد و بهره‌برداری اقتصادی و شخصی از ملک شهرداری می‌کند. او تأکید کرد که این حق مردم است و باید به این موضوعات توجه ویژه شود.

میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران، در این خصوص می‌گوید: یکی از مصوبات قدیمی شورای شهر تهران درباره حق بهره‌برداری از املاک شهرداری است که براساس آن شهرداری تهران حق ندارد اموال و املاک خود را بدون مجوز شورای شهر تهران به اشخاص ثالث واگذار کند، اما متأسفانه شاهد هستیم که در مناطق ۲۲ گانه ساختمان‌های زیادی واگذار شده که فاقد مجوز شورای شهر تهران است».

وی ادامه می‌دهد: برخی املاک به مجموعه‌هایی واگذار شده که در حوزه تهران فعالیت نمی‌کنند. به‌طور مثال انجمن مخترعان یک استان، ساختمانی از شهرداری تهران گرفته‌اند. حتی انجمن‌ها و خیریه‌هایی که در تهران هستند هم باید براساس قانون و مصوبه شورای شهر تهران املاک به آن‌ها واگذار شود».

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر‌اساس گزارش‌های حسابرسی این تخلف پرتکرار در مناطق ۲۲ گانه به شهردار تهران ابلاغ شده است، توضیح می‌دهد: شهرداری موظف به ساماندهی این املاک شده است. در مرحله اول املاک خود را که کارکرد‌های قانونی پیش‌بینی‌شده ندارند پس گرفته و مرحله دوم سایر املاک را برای اخذ مجوز قانونی به شورای شهر بیاورد.

فقط در یک منطقه ۹۱ ساختمان از املاک شهرداری واگذار شده است، البته بیشتر این واگذاری‌ها در حوزه فرهنگی و درمانی است؛ اما مرجع تشخیص حق بهره‌برداری با شورای شهر تهران است و نباید حقوق و اموال شهر تضییع شود. این موضوع به شهرداری ابلاغ شده و در فرصت داده شده، باید این املاک به شورای شهر تهران بیاید». وی درباره اینکه آمار تازه‌ای از املاک واگذارشده شهرداری تهران وجود دارد با توجه به اینکه برخی از املاک در این مدت پس گرفته شده‌اند هم توضیح می‌دهد: آمار مقایسه‌ای که در این دوره یا دوره‌های قبل چه میزان املاک واگذار شده، در اختیار ندارم، اما واگذاری املاک مربوط به همه دوره‌ها بوده است و در این دوره می‌خواهیم بر‌اساس قانون، واگذاری بهره‌برداری املاک را در صحن شورا بررسی و مصوب کنیم.

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم در رابطه با پس‌گیری املاک شهرداری می‌گوید: مواردی که از طرف هیئت‌رئیسه شورا به کمیسیون حقوقی و نظارت ارجاع شده، بررسی کرده و پاسخ مکتوب دادیم. در یک مورد بررسی کردیم و دیدیم واگذاری‌ای که صورت گرفته، تغییر کاربری در آن اتفاق افتاده بود که آن را به‌صورت مکتوب به هیئت‌رئیسه پاسخ دادیم و به نظر من یکی از مسائل و موضوعاتی که در دوره ششم هم باید دنبال شود، بحث واگذاری قانونمند املاک و ظرفیت‌هایی است که شهرداری تهران دارد. قانون این اجازه را به شهرداری‌ها داده که این واگذاری را براساس ضوابط انجام دهند؛ اما به نظر من باید نظام‌مند باشد و مسیر قانونی خودش را طی کند و اگر پرسنل شهرداری و شهروندان، گزارشاتی دال بر سوء‌استفاده از این اموال و املاک دارند حتما به کمیته نظارت کمیسیون حقوقی و نظارتی شورا ارسال کنند تا ما دنبال کنیم.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، درخصوص املاک واگذارشده شهرداری نیز به «شرق» می‌گوید: آنچه مشخص است نظامی که معتقد به عدالت است، نمی‌تواند اجازه ویژه‌خواری دهد. ما از شهردار انقلابی و معروف مبارزه با فساد که در مجلس هم این‌گونه بوده توقع داریم با هرگونه ویژه‌خواری از سوی هرکس مقابله کند و این موضوعات جمع شود. تا آنجا که اطلاع دارم، اقدامات خوبی در دستور کار است و قسمتی را تخلیه کرده‌اند و بدون اغماض با قدرت روند پس‌گیری املاک دنبال شود و شورا هم نظارت می‌کند که این کار صورت بگیرد.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاثیر تعطیلی پنجشنبه‌ها بر اقتصاد کشور

فیلم/ روایت بلاگر کویتی از سفر به شیراز

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی

ورق روغنی چیست؟

جولان ۴۰۰ هزار سگ ولگرد در استان تهران

ماجرای گروگان‌گیری دختر ۱۶ ساله کردستانی در تهران

ستاره پرسپولیس ۱۰۰ تایی شد

ماجرای پرسپولیسی شدن جانشین علیرضا بیرانوند

درآمد دولت از مالیات در سال ۱۴۰۲

خبر فوری وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران

هزینه عملیات وعده صادق چقدر بود؟

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

صف طولانی تعمیر خودرو‌های مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

هشدار جدی میرسلیم به دولت رئیسی درباره فساد+ عکس

تصمیم مهم سرمربی پورتو در مورد مهدی طارمی

حمله هادی چوپان به رئیس فدراسیون پرورش اندام

فرهاد مجیدی به لیگ برتر برمی‌گردد؟

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

عکس/حال خوب دریاچه ارومیه

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها