اقتصاد۲۴- سید مهدی اسلام پناه امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته ملی استاندارد با اشاره به اجلاسیه بینالمللی اخیر سازمان جهانی استاندارد (ایزو) اظهار داشت: امسال هیئت ایرانی به گفته دبیرکل ایزو متفاوت از سالهای گذشته در این نشست شرکت کرد این تمایز متناظر با تعامل جمهوری اسلامی ایران در جهان در زمینه دیپلماسی استاندارد است.
وی گفت: در این اجلاسیه بینالمللی هیئت ایرانی با هیئتهایی از ۲۸ کشور جهان ملاقاتهای رسمی و تعیین کننده داشت که منجر به قراردادهای خوبی از جمله در زمینه تجاریسازی آزمایشگاههای مرجع و کشورهای هدف شد.
اسلام پناه خاطرنشان کرد: در ماههای اخیر بدهی چهار و نیم ساله ایران به سازمانهای بینالمللی تابعه ایزو از جمله حق عضویتها و سایر پرداختیهایی که پیش از این بهانه تحریم پرداخت نمیشد، یکجا پرداخت شد.
مهدی اسلامپناه در جمع نمایندگان رسانههای گروهی تاکید کرد: در کشور ما استانداردهای خودرو سختگیرانه نیست و در کشورهای دیگر استانداردهای خودرو سخت گیرانه است، هم از جهت شمارگان و هم از جهت استاندارد کارخانهای، به طوری که ممکن است هر خودروسازی استانداردهای خودش را داشته باشد، لذا درصدد پاسخگویی به این گونه صحبتها نیستیم و مطابق قانون عمل میکنیم و هدف ما کسب رضایت مردم است.
وی گفت:بر اساس اقدامات انجام شده ۵ خودروی ضعیف پر عیب غیرایمن دیگر تولید نمیشود.
اسلامپناه همچنین درباره خودروهای وارداتی و استانداردهای در نظر گرفته برای آن بیان داشت: خودرویی باید به کشور وارد شود که استاندارد داشته باشد، ما به جزئیات اینکه خودرو به چه قیمتی وارد کشور شود و از چه شرکتی وارد شود، کاری نداریم، اما تأکید ما به واردات خودروهای اقتصادی و غیراقتصادی استاندارد است و اگر غیر از این باشد برابر قانون عمل خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ایران ۳۹۸ کرسی بینالمللی دارد، گفت: جزو کشورهای صاحب عنوان در بحث استاندارد هستیم. همچنین در جدیدترین رتبه بندی استاندارد، رتبه ایران از بین ۱۶۷ کشور عضو ایزو از ۲۶ به ۲۲ ارتقا پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید: واردات بر قیمت کدام خودروها اثر دارد؟
اسلام پناه با بیان اینکه در اجلاسیه بینالمللی اخیر سازمان جهانی استاندارد (ایزو) هیئت ایرانی با هیئتهایی از ۲۸ کشور جهان ملاقاتهای رسمی داشت که منجر به قراردادهایی از جمله در زمینه تجاریسازی آزمایشگاههای مرجع و کشورهای هدف شد، گفت: در ماههای اخیر بدهی ۴.۵ ساله ایران به سازمانهای بینالمللی تابعه ایزو از جمله حق عضویتها و سایر پرداختیهایی که پیش از این بهانه تحریم پرداخت نمیشد، یکجا پرداخت شد.
معاون رییسجمهوری درباره استانداردهای ۸۵ گانه خودرو نیز گفت: استانداردهای ۸۵گانه سختگیرانه نیست. در اروپا و برخی دیگر از کشورها شاهد استانداردهای سختگیرانهتری هستیم. آنها حتی استانداردهای درون شرکتی هم دارند. عمل به قانون و رفع گلایههای مردم در دستور کار استاندارد قرار دارد و در نتیجه اعمال استانداردها امروز پنج خودروی ضعیف، پر عیب و غیر ایمن از خط تولید خارج شده است.
اسلامپناه در ادامه با بیان اینکه تعداد استانداردهای ملی به ۳۴ هزار و ۸۰۰ مورد رسیده گفت: بازنگری استاندارد بنزین یورو ۵، بازنگری استاندارد گاز طبیعی، بازنگری استاندارد نفت کوره، همچنین تدوین ۱۰ استاندارد تکلیفی در زمینه مدیریت پسماند، به روزرسانی ۱۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی و بازنگری اساسی استاندارد ملی برنج از جمله اقدامات انجام شده در ماههای اخیر است.
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از اجباری شدن خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و گفت: این مهم در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد به تصویب رسید و در شورای بعدی عالی استاندارد تا پیش از پایان سال برگزار میشود، خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز مشمول استاندارد اجباری خواهد شد.
به گفته وی استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی در سال جاری اجباری میشود.
اسلامپناه همچنین با بیان اینکه در آخرین رصد این سازمان از صنایع مشخص شد که میزان کم فروشی محصولات مختلف کاهش یافته، تصریح کرد: از ابتدای امسال طرح کنترل و پایش وزنی فرآوردههای تولیدی کشور و ابتدا از ۱۴ استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با موضوع یارانه اجرایی شد. با نمونهگیری از ۳۶۵ نمونه برند کالایی، ۴۱.۶ درصد کم فروشی برای کالاها احصا شد. پایشهای انجام شده در قالب خرید از بازار بوده است.
به گفته وی در طرح دوم که در محل کارخانههای تولیدی اجرایی شد، گستردگی کالاها بیشتر شد و در نمونهبرداری از ۶۹۹ نمونه برند، کمفروشی ۳۹.۶ درصدی احصا شد. طرح پایش وزنی اکنون در مرحله سوم قرار دارد و بهصورت ماهانه از استانها به سازمان ملی استاندارد گزارش ارسال میشود.
وی در پایان در مورد کیفیت بنزینهای وارداتی و تولید داخل و شایعات مبنی بر جلوگیری از ورود سازمان ملی استاندارد در بررسی کیفیت این محصول گفت: سازمان ملی استاندارد برای کنترل، نظارت و پایش کیفیت بنزین داخلی و وارداتی وظیفه قانونی دارد و در این رابطه هیچ دری برای سازمان بسته نیست. بنابراین طبق قانون هوای پاک وزارت نفت مکلف به رعایت استانداردهای بنزین داخلی و وارداتی است و باید استاندارد ملی یورو ۵ را با کمک سازمان ملی استاندارد تدوین کند. اخیراً محمولههای بنزین وارداتی به طور کامل کنترل شده و در مواردی که ایرادات محرز شد، اجازه ورود داده نشد بنابراین بنزین مصرفی در کشور استاندارد است.