اقتصاد۲۴- دیوارنگاره جدید میدان، ولی عصر باز هم حاشیهساز شد. اینبار برخلاف همیشه هم برای استفاده از تصویر زنان. اگر همیشه زنان از دیوارنگاره میدان، ولی عصر حذف میشدند، اینبار بهتصویرکشیدن تصویر برخی از زنان بدون اجازه آنها باعث شد که کمتر از ۲۴ ساعت این تصویر تغییر کند.
جدیدترین دیوارنگاره میدان، ولی عصر با شعار «زنان سرزمین من ایران» که بامداد پنجشنبه بیستویکم مهرماه رونمایی شده بود، بعد از اعتراضهایی گسترده تغییر کرد. تصاویر چهرههایی مانند سیمین دانشور، پروین اعتصامی، فاطمه معتمدآریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و... در این دیوارنگاره دیده میشدند.
این در حالی است که برخی از این چهرهها همیشه در لیست نامهای ممنوعه قرار داشتند و حتی نامگذاری معبری به نام فروغ فرخزاد که مصوبه شورای شهر تهران بود، مورد پذیرش قرار نگرفت. فاطمه معتمدآریا اولین مخالف استفاده از تصویرش در این دیوارنگاره بود. او در اینستاگرام خود خواست که تصویرش را حذف کنند. مرضیه برومند هم از مقامات خواست عکس وی را از دیوارنگاره میدان، ولی عصر تهران بردارند. وی در اینستاگرام خود نوشت: آقایان، عکس مرا از آن دیوار بردارید.
بیشتر بخوانید: مرضیه برومند: آقایان، عکس مرا از آن دیوار بردارید
چند سال پیش هم نصب تصویری در میدان، ولی عصر تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن هیچ زنی حضور نداشت، با انتقادهای گستردهای بهویژه در شبکههای اجتماعی روبهرو شد. عنوان این بیلبورد «با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان» و بهانه آن حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که در آن تصویر بیلبورد مردانی با پوششهایی از قومیتهای مختلف ایران در حال شادی دیده میشدند. این اعتراضها منجر به تغییر طرح و توجه به زنان در طراحی جدید شد.
مدتی بعد طراحان بازهم تصویری با شعار «نسل روشن» منتشر کردند که زنان در آن بدون چهره ترسیم شده بودند. موضوعی که مورد انتقاد برخی از اعضای وقت شورای شهر تهران قرار گرفت.
آن زمان الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای پنجم شهر تهران، از حذف چهره زنان از دیوارنگاره جدید میدان، ولی عصر انتقاد کرد و نوشت: انتظار میرفت حساسیت بیشتری نسبت به دیوارنگاره میدان، ولی عصر وجود داشته باشد؛ ازاینرو امیدوارم اگر این تصویر از سر سهلانگاری بوده، دیگر تکرار نشود و اگر سهلانگاری نبود، اصلاح و عذرخواهی شود.
اما اعتراضها کمتر به اصلاح رویه طراحان منجر میشد، اینبار نیز منتقدان معتقد بودند بازهم طراحان قصد استفاده ابزاری از چهره آنها را دارند و تأکید داشتند نباید بدون اجازه آنها از تصاویرشان استفاده میشد.