اقتصاد۲۴- اینجا مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر است. جمعههای هر هفته متقاضیان و عرضهکنندگان خودرو در قراری نانوشته اینجا گرد هم میآیند تا نیاز یکدیگر را پاسخ دهند. اکثر خودروهای عرضهشده دست دوم هستند. گفتگویی کوتاه با فروشندگان لازم است تا مشخص شود اکثر آنها همان نمایشگاهدارانی هستند که در طول هفته موفق به واسطهگری نشدهاند. گویا جمعهبازار خودرو آخرین تیر ترکش آنهاست تا عقبماندگی درآمدی خود را جبران کنند.
در این بین عدهای هم در بازار حضور دارند که بازاریها به آنها «فروشنده مصرفی» میگویند. هر چقدر که خریداران بیاعتنا از کنار گروه اول میگذرند، این گروه با استقبال ویژهای در مراکز خرید و فروش مواجه میشوند. دور خودرو آنها حداقل دو سه نفر خریدار ایستادهاند.
واسطهگران گرچه معمولاً قیمتهای بالاتر از عرف برای خودروهای خود در نظر میگیرند، اما این روزها بهتر از هر گروهی نسبت به رکود بازار آگاهند و اولین خریدار واقعی را روی هوا میزنند. آنها حتی در چانهزنیها نرمتر از قبل عمل میکنند و به دو سه میلیون سود کمتر هم راضی میشوند.
حضور در مرکز خرید و فروش خودرو نشان میدهد قطعی اینترنت روی رفتار معاملهکنندگان هم تأثیر گذاشته است. کسانی که تا دیروز در سایتهایی نظیر دیوار و باما به دنبال خودرو میگشتند، در سه هفته اخیر به پارکینگها کوچ کردهاند. موضوعی که باعث شده برخی فضا را به سمتی ببرند که شلوغی پارکینگها را نسبت به هفتههای پایانی تابستان، به معنای رونق تعبیر کنند. اما آیا واقعاً بازار خودرو وارد دوره رونق شده است؟
گشتی در پارکینگ خودرو چیتگر نشان میدهد که بازار خودرو همچنان در رکود به سر میبرد. گرچه پارکینگ شلوغتر از هفتههای گذشته است، اما در نهایت معامله چندانی انجام نمیشود. حالا دیگر نه خودروسازان میتوانند با خودرو صفر پاسخگوی نیاز بازار باشند و نه خودروها دست دوم خریداری دارند. سرنوشت واردات خودرو نیز همچنان در هالهای از ابهام است.
دلالان خودرو گرچه سعی دارند بازگشت رونق به بازار خودرو را به جامعه القا کنند، اما آنها هم به تداوم رکود اذعان دارند و میگویند که تقریباً هیچ خرید و فروشی صورت نمیگیرد. یکی از آنها میگوید: «خودروهایی که خریدیم روی دستمان باد کرده است.».
بیشتر بخوانید: وعده ورود خودرو به کشور؛ دو هفته دیگر صبر کنید
البته این اتفاق تازهای نیست و از سال گذشته شاهد آن هستیم. حتی تابستان که اوج معاملات خودروست به داد بازار نرسید.
اکنون حتی بازارهای دیگر هم سیگنال مثبتی به بازار خودرو نمیفرستند. در بازار ارز حدود سه هفته پیش ورق برگشت و با افزایش ناگهانی نرخ دلار، شوک جدیدی به بازار خودرو وارد شد. با افزایش بهای دلار، قیمت خودرو بار دیگر افزایش یافت تا رکود خودرو جای خود را به رکود تورمی بدهد.
فعالان بازار خودرو میگویند با اینکه قیمت خودرو در هفتههای اخیر روند افزایشی پیدا کرد، اما همچنان سطح معاملات پایین است و اگر معاملهای صورت بگیرد، در بازار خودروهای داخلی است و نه خارجی.
روز گذشته بیشتر خودروهایی در بازار دیده میشدند که تولید داخل هستند. گویا رکود در بازار خودروهای خارجی سنگینتر است. فقط تک و توک خودروهای چینی بودند که فروشندگان آنها هم تمایل چندانی به فروش نشان نمیدادند.
گویا صاحبان خودروهای وارداتی بیش از هر گروه دیگری منتظر تعیین سرنوشت از سرگیری واردات خودرو به کشور هستند. خودروهای گرانتر داخلی نیز چندان به چشم نمیخوردند.
در این بین خودروهای پراید، تیبا، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵ بودند که بیشتر از سایر محصولات برای فروش به پارکینگ چیتگر آورده شده بودند و بیشتر خریداران حاضر در پارکینگ هم مایل به خرید همین خودروها بودند.
به نظر میرسد ۲۰۶ و پارس که فاصله قیمت بیشتری از سایر تولیدات نسبت به قیمت کارخانه دارند، برای فروشندگان جذابترند. چنانکه بخشی از خودروهای عرضهشده همانهایی هستند که از قرعهکشی خودروسازان بیرون آمدند. در حالی که قرار بود این خودروها بنبست دلالان باشند، اما گویا به راه جدید و پرسودی برای دلالی تبدیل شدهاند.
مسئولان حاضر در پارکینگ چیتگر در رابطه با سطح معاملات خودرو نسبت به گذشته میگویند که معاملات نسبت به دو هفته گذشته نسبتاً افزایش داشته است.
اما دلیل این افزایش معاملات از نگاه افرادی که در پارکینگ حضور دارند، متفاوت است. این افراد میگویند که به دلیل قطعی اینترنت در دو هفته گذشته، کسبوکار کانالها و سایتهایی که در آن معاملات آنلاین صورت میگیرد دچار اختلال است و به همین علت، معاملهکنندگان به سمت پارکینگهای خودرو و نمایشگاهها کوچ کردهاند.