تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱
مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

لزوم داشتن نگاه ملی به مناطق آزاد

نصرالله ابراهیمی، مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار بر ضرورت داشتن نگاه ملی به مناطق آزاد تاکید کرد.

لزوم داشتن نگاه ملی به مناطق آزاد

اقتصاد۲۴ابراهیمی گفت: باید با استقرار مدیران توانمند و آشنا با دیپلماسی اقتصادی در سازمان‌های مناطق آزاد، زمینه تعامل هرچه بیشتر با سرمایه‌گذارن داخلی و خارجی فراهم شود.

ابراهیمی معتقد است: چابهار، با ذخایر موجود، همچون گنجینه‌ای پنهان برای جمهوری اسلامی است که با رهنمود‌های مقام معظم رهبری در مسیر تعالی و شکوفایی قرار گرفت تا محرکه‌ای برای تقویت اقتصاد ملی شود؛ لیک توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران از مسیر اجرای مواد قانونی موجود و توزیع عادلانه زیرساخت‌ها می‌گذرد تا با فراهم آوردن بستر‌ها و امکانات موردنیاز، بتوان از ظرفیت‌های آزاد شده در جهت تقویت اقتصاد ملی بهره برد.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: نخستین گام برای فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و بسترسازی جهت توسعه، اصلاح نگاه به چابهار است؛ چابهار برای آنکه به‌واقع نقطه کانونی کریدور شمال-‌جنوب شود، نیازمند یک نگرش و رویکرد استراتژیک است؛ نباید به چابهار در حد یک شهرستان نگاه کرد؛ چراکه احیای ظرفیت‌های ذاتی چابهار، نه تنها برای منطقه و استان منفعت‌زاست، که در ابعاد ملی نیز ارزش‌آفرینی خواهد کرد. به همین روی، تمامی ارکان نظام باید چابهار را به عنوان ذخیره‌ای عظیم برای کشور و قطب رویش اقتصادی برای پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی مورد‌توجه ویژه قرار دهند.

وی اذعان کرد: به بیانی دیگر نگرش و دکترین نظام جمهوری اسلامی به مناطق آزاد، باید کاملا فراملی باشد؛ یعنی نه منطقه‌ای و نه بخشی. باید به این مناطق به عنوان قطب راهبردی اقتصادی نگریست. با این دیدگاه، پیوند‌های اقتصادی ما با کشور‌های منطقه و کشور‌های هدف، می‌تواند تامین‌کننده اهداف راهبردی این مناطق باشد. از طرفی باید با استقرار مدیران توانمند و آشنا با دیپلماسی اقتصادی، زمینه تعامل هرچه بیشتر با سرمایه‌گذارن داخلی و خارجی فراهم گردد. در این صورت در پرتو حمایت ارکان نظام و ایجاد بستر‌های امنیت و آرامش برای جلب و جذب و صیانت از سرمایه‌گذاران، می‌توان در مسیر تحقق برنامه‌های تعریف شده که همانا تقویت تولید صادرات‌محور و آورد سرمایه برای کشور است، گام برداشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این صورت در پرتو حمایت هر سه ارکان نظام و ایجاد بستر‌های امنیت و آرامش برای جلب و جذب و صیانت از سرمایه‌گذاران، می‌توان یک اکوسیستم اقتصادی در این مناطق ایجاد کرد. اکوسیستمی که می‌تواند در سایه اعمال نظارت‌های لازم در مسیر تحقق برنامه‌های تعریف شده که همانا تقویت تولید صادرات‌محور و آورد سرمایه برای کشور است، گام برداشت. رویکرد دولت سیزدهم نیز حمایت تمام‌قد از فعالیت‌های قانونی اقتصادی و تجاری در این مناطق است.

ابراهیمی در ادامه به ضرورت اعمال مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد و اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اشاره کرد و گفت: قدم بعدی، استفاده از ظرفیت‌ها و تکالیف قانونی برای مدیریت یکپارچه منطقه آزاد چابهار است. قانون، فصل‌الخطاب است و یقینا تداخل وظایف و وجود دو یا چند مدیریت برای مناطق آزاد خوشایند نیست. در ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور آمده است: «مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در این مناطق به استثنای نهاد‌های دفاعی و امنیتی به عهده آن‌ها است.» اعمال این ماده قانونی و اجرای مدیریت یکپارچه، زمینه مرتفع ساختن موانع و موارد بازدارنده پیشرفت و آبادانی چابهار را فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر رفع دغدغه‌هایی همچون معضلات حاشینه‌نشینی، ساماندهی روستا‌های محدوده، تامین آب شرب مورد‌نیاز منطقه، بحث انتقال اسناد و بسیاری موارد دیگر، تحت اشراف مدیریت واحد تسریع می‌شود. امروز و بعد از گذشت ۲۸سال از تصویب منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار، متاسفانه توزیع عادلانه زیرساخت‌ها را در حوزه انرژی و ارتباطات و حمل‌و‌نقل به طور کامل نداریم و تمام تلاش کنونی در راستای تحقق این مهم به‌ویژه تامین گاز طبیعی، آب شیرین مورد‌نیاز در محدوده شهری، سکونتگاهی و صنایع است.

وی اظهار کرد: قدم سوم حمل ونقل و ترانزیت، به عنوان ظرفیت ذاتی چابهار؛ چنان‌که اقتصاد‌های بزرگ و اثرگذاری، چون چین و هند و روسیه، همواره در برنامه‌های تجاری و ترانزیتی خود به چابهار اشاره داشته و گذر از این بندر اقیانوسی را مایه ارزش‌آفرینی عنوان می‌کنند. به استناد همین مهم، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های حمل ونقلی به عنوان دیگر اقدام توسعه چابهار بشمار می‌رود. زمانی که از چابهار به عنوان شاهراه و کریدور تجاری دنیا یاد شده است، این معبر نیازمند خطوط زمینی و هوایی در کلاس جهانی است تا بتوان در رونق اقتصادی و صادرات کشور نقش‌آفرین بود. نظر به این مهم، رویکرد دولت سیزدهم با تمرکز بر تولیدمحوری و صادارت‌محوری، تجهیز چابهار به سیستم حمل‌ونقل هوایی در تراز این شهر، با هدف خدمت به مردم و همین‌طور آبادسازی سواحل مکران با هدف تقویت مناسبات اقتصادی داخلی و خارجی است. از سوی دیگر یک مسیر بیش از ۶۰۰کیلومتری ریلی و جاده‌ای به سمت زاهدان درحال اجراست که باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود. بی‌تردید اگر زنجیره زیرساخت‌های ارتباطی چابهار اعم از حمل‌ونقل و لجستیک به مرحله تکمیل برسد، سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی و خاستگاه ارکان سه‌قوه در حوزه توسعه سواحل مکُران محقق خواهد شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ رضاشاه پهلوی و احمدشاه قاجار در یک قاب

مهدی ترابی به پرسپولیس بازگشت؟

اعلام قیمت گوشت مرغ سه‌شنبه ۶ آذر +جدول

استقلال اشک لئوناردو پادوانی را درآورد

فیلم/ گلایه قالیباف از وزیر نیرو

پیشنهاد لیگ برتری برای ستاره پرسپولیس

رابعه اسکویی: اگر نمی‌آمدم جنازه‌ام به ایران می‌رسید

اسرائیل و حزب‌الله در آستانه توافق آتش‌بس

قیمت مسکن و هزینه اجاره‌نشینی در گران‌ترین منطقه تهران

عکس/ علائم پنهان یک سرطان در آقایان

فیلم/ دلیل بازگشت تتلو به ایران از زبان حسین تهی

مجلس موافق واردات خودرو‌های لوکس

رشد ۳۴ درصدی قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران طی فقط دو ماه

قیمت گوسفند و گوساله تغییر کرد

سطح گردش معاملات بورسی چنگی به دل نمی‌زند

عکس/ تغییر عجیب چهره همسر اول جومونگ در ۴۳ سالگی

ماجرای برخورد مرگبار قطار با نوجوان قائمشهری چه بود؟

با بودجه ۱.۵ تا ۵ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟ + جدول قیمت‌ها

واژگونی سرویس مدرسه و سرنوشت ۱۳ دانش‌آموز در کردستان

ادعای عجیب عضو جبهه پایداری درباره عریان شدن زنان

فیلم/ وضعیت خودرو‌های کوروش کمپانی با ارزش چند ده میلیاردی

فیلم/ ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره کلینیک ترک بی حجابی

عکس/ سفر شمسایی، دبیر و عزیزی به بیروت

طعنه سنگین یک روزنامه اصولگرا به سعید جلیلی

متهم ردیف اول بنگاه‌داری بانک‌ها کیست؟

عکس/ استایل شیک الناز شاکردوست در جشن حافظ

عکس/ پوشش خاص بسیجیان در دیدار با رهبری

سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳/ دستمزد کارگر عربستانی ۱۰ برابر و کارگران اماراتی و ترکیه‌ای، ۴ برابر دستمزد کارگر ایرانی +جدول

عکس/ قیمت فیش حج در ۵۰ سال پیش

فیلم/ توضیحات مهم سخنگو دولت درباره مذاکرات ژنو

انتظارات منفی بازار دلار کاهش پیدا کرد؟

اینفوگرافی/ ترافیک تهران بیشتر از نیویورک

فیلم/ تذکر قالیباف به بی‌نظمی نمایندگان

توییت سخنگوی دولت درباره خشونت علیه زنان

ماجرای عجیب عکس پرسنلی شناسنامه امیر تتلو

فیلم/ ۶۰ درصد ایرانیان تمایل به مهاجرت دارند

فیلم/ چمران: فاکتور پوستر‌های زاکانی را دیدم ولی رسمی نبود

معادن در ایران؛ بهشت کارفرمایان، جهنم اهالی و کارگران / بازخوانی پرونده حوادث کارگری در ایران

معنای بازگشت ترامپ برای ایران، روسیه و چین

شرط عربستان برای تعامل با آمریکای ترامپ

تاثیر اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی بر معیشت بازنشستگان

انتقاد تند روزنامه اصلاح طلب از عارف

ابهام در سخنان علی لاریجانی؛ زمان مذاکرات رسیده است؟

هیهات تخلفات بودجه ‏ای دولت سیزدهم؛ کسری بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به رقم یک‏ هزار هزار میلیارد تومان رسید

آیین‌نامه جدید واردات خودرو برقی با تاریخ مصرف چهارماهه

نظر متفاوت دو عضو جبهه پایداری درباره کلینیک ترک بی حجابی

جزئیات دستور همتی به رئیس‌کل جدید گمرک

روشنایی به شرط مازوت سوزی

۹ ماه سرنوشت‌ساز برای تهران، ایران و اروپا در مسیر دوگانه توافق یا فعال شدن مکانیسم ماشه!

تعیین زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱