اقتصاد۲۴- مطابق بند ۱ ماده هشت آییننامه و مواد ۲۲۴ و ۲۲۵ حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح کنندهها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.
براساس برنامه ریزی صورت گرفته؛ به مدت یک ساعت و نیم استیضاح کنندگان فرصت دارند مطالب خود را مطرح کنند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور ندارند سپس وزیر یک ساعت و نیم فرصت دارد تا مطالب خود را مطرح کند که میتواند بخشی از وقت خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد.
البته رئیس جمهور هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی در نامهای ضمن تشکر از نمایندگان اعلام کرد که به دلیل استقبال از نخست وزیر ارمنستان نتوانسته در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور یابد.
نامه دکتر سید ابراهیم رییسی به نمایندگان که توسط فاطمی امین در جلسه خوانده شد را اینجا بخوانید.
سپس به مدت ۳۰ دقیقه دو نفر از استیضاح کنندگان مطالب خود را بیان کرده و در نهایت مجددا وزیر ۳۰ دقیقه فرصت دارد از خود دفاع کند. به دلیل ضیق وقت برنامه ریزیها به گونهای انجام شده تا جلسه استیضاح در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به پایان برسد.
معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری و وزرای اقتصاد، صمت و ارتباطات و معاون پارلمانی ریاست جمهوری برای حضور در نشست علنی امروز مجلس حضور دارند.
جلال رشیدی کوچی به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: آقای فاطمی امین شما فردی پاک و سالم هستید، اما شرط پذیرش هر نوع مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سالم بودن، توان مدیریتی است. به عبارت دقیقتر شرط کافی برای وزارت توان مدیریت، برنامه ریزی، شجاعت و ایستادن در برابر مافیای زر و زور و تزویر است.
وی ادامه داد: ابتدا به نظر میرسید که شما کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارید، اما بعد از چند ماه نقاط ضعف شما مشخص شد که من مشخصا میخواهم به موضوع خودرو بپردازم.
رشیدی کوچی با بیان اینکه انتظار ما از دولت فسادستیز و انقلابی ایستادگی در برابر زیادهخواهی زیادهخواهان به ویژه خودروسازان بود نه اینکه خدایی ناکرده با همراهی با آنها دستوراتشان را اجرا کنند، اظهار کرد: مگر مقام معظم رهبری نفرمود که مردم از خودروسازان ناراحت هستند شما در راستای رفع دغدغه رهبری چه کردید؟ مگر در جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا نگفتید که اجازه افزایش قیمت خودرو را نداده و در جهت کاهش قیمت تلاش میکنیم، پس چه شد؟
وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو با ارائه چند مثال گفت: در مهرماه سال گذشته قیمت پژو پارس ۲۸۰ میلیون بود که این میزان در آبانماه امسال به ۴۶۰ میلیون تومان رسید ساینا ۱۶۰ میلیون بود ۲۴۰ میلیون تومان شده است همچنین قیمت پژو ۲۰۷ در مهرماه سال ۱۴۰۰، ۳۷۰ میلیون بود که در آبانماه سال ۱۴۰۱ به ۶۲۰ میلیون تومان رسید؛ خرید خودرو برای مردم به ویژه جوانان تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آییننامه واردات خودرو ادامه داد: بسیاری از جوانان دغدغهمند و گاها معترض اولین اعتراضشان به موضوع معیشت و بعد موضوع خودرو است یکی از آنها میگفت که حتی به فرض داشتن کار با حقوق ماهی ۲۰ میلیون تومان بعد از ۱۲ سال نمیتواند حتی یک پراید بخرد. چرا در این شرایط آییننامه خودرو را به گونهای تنظیم کردید که خودروی ۸۰ هزار دلاری در داخل کشور به ۷۰۰ هزار دلار به فروش برسد یا قیمت خودروی ۲۴ هزار دلاری با مونتاژ به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته میشود؟ چرا واردات خودرو باز هم در اختیار شرکتهای خودروسازی داخلی قرار گرفته آیا نمیشد با منشاء ارز خارجی واردات خودرو صورت گیرد.
رشیدی کوچی در پایان اظهار کرد: برخی میگویند که وزیر نمیتواند در برابر این افراد مقابله کند اینها چه کسانی هستند که زور مجلس شورای اسلامی، وزیر و دولت به آنها نمیرسد هر چه دلشان میخواهد انجام میدهند؛ قصه خودرو غصه پردردی است از نمایندگان مجلس میخواهم اجازه دهند فرد جدید و قویتری در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کرده تا این وزارتخانه در مسیر خود حرکت کند.
حسن نوروزی نماینده رباط کریم و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جلسه روز سهشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح گفت: به نظر من آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران و جوانی متدین که تا امروز سکاندار وزارت صمت است در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است.
وی افزود: آقای فاطمی امین در رابطه با خودرو ۸ ماه قبل در این مجلس قول داد که ایرانخودرو و سایپا را طی ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کند، اما این کار تاکنون صورت نگرفت؛ چرا او این دروغ را مرتکب شد؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر دلار ۴۰ هزار تومان حساب شود قیمت واقعی یک خودروی پژو که ۱۰ هزار دلار است، باید ۲۷۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان باشد؛ هرچه از این سمت ارزانتر به بازار عرضه شود، از جیب سهامداران خودرو هزینه میشود؛ روزانه صدها میلیون از جیب سهامداران خودروسازی به حسب دلالان واگذار میشود این درحالی است که وزیر پاکدست باید دقت داشته باشد.
نوروزی همچنین از فاطمی امین خواست تا درباره تاخیر و تعلل در واگذاری سهام خودروسازان علیرغم مصاحبههای تلویزیونی و قولهای قبلی وزیر صمت، طولانی شدن فرایند پذیرش خودروهای پرتیراژ داخلی در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و شرکا پاسخ دهد و گفت: در رابطه با سیمان وزیر گفته که کیسه سیمان را از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان رسانده است این درحالی است که امروز سیمان در کارخانه به قیمت کیسهای ۲۳ هزار تومان تحویل داده میشود؛ این اختلاف قیمت تا ۴۹ هزار تومان در جیب چه کسانی میرود؟
وی با تاکید بر اینکه وزیر به وظایف خود عمل نکرده است، اظهار کرد: وزیر صمت عضو کمیته پولشویی است و بر اساس آیین نامه داخلی پولشویی مسئولیتهایی را بر عهده دارد، اما آقای فاطمی امین یک مرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است؛ آقای فاطمی امین پاسخ دهد که آیا امروز پولشویی در ایران خودرو و سامانه تجارت وجود دارد یا خیر؟
صدیف بدری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه برای جامه عمل پوشاندن به برنامههای وزرا را فراهم میکند. بنده قصد دارم در مورد فعل و انفعالاتی که در ۱۴ ماه اخیر در بازار خودرو گذشته است مواردی را مطرح کنم.
وی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته در همین مجلس از برنامههای خود برای اصلاح رویههای نادرست موجود در صنعت خودرو رونمایی کرد. همه ما نیز با آقای فاطمی امین هم نظر بودیم چرا که باید میزان تولید خودرو افزایش یافته و تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود، اما امروز بعد از ۱۴ ماه به کجا رسیدهایم؟
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: میزان عرضه خودرو همچنان تناسبی با متقاضیان بازار خودرو ندارد. عرضه ۲۰۰ هزار خودروی پارک شده در پارکینگ خودروسازها به بهانه افزایش قیمت به معنای افزایش تولید نیست. همچنان در بازار خودرو در بر روی پاشنه پیشین میچرخد. یکی دیگر از وعدههای وزیر صنعت، معدن و تجارت بهبود کیفیت خودرو بود که از دغدغههای نمایندگان مجلس و رهبر انقلاب میباشد.
بدری ادامه داد: رهبر انقلاب در این زمینه تاکید کرد با وجود حمایت زیادی که از صنعت خودروسازی صورت گرفته است کیفیت خودرو خوب نبوده و مردم ناراضی هستند. سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنانمان جان خود را در جادهها از دست میدهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحات مختلف در حوادث رانندگی نیز مواجه هستند. بنده اکنون از نمایندگان میپرسم شما کیفیت خودروهای داخلی را چگونه ارزیابی میکنید.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از وعدههای بر زمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت حذف قرعهکشی خودرو است که به دفعات این وعده را دادند، اما با ورود به سال جدید موضع وزارت صنعت ۱۸۰ درجه تغییر کرد و به یکباره اعلام کردند که نمیتوان قرعهکشی را یک شبه حذف کرد. از دیگر وعدههای وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت تمام شده خودرو است. آنچه که در بازار خودرو میگذرد کمترین تشابهی با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ندارد.
وی ادامه داد: هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار و خروج دلالان صورت نگرفته است یکی از اصلیترین وعدههای وزیر برای پرکردن شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابت بین خودروسازان بحث واردات خودرو بود که هنوز نیز تحقق نیافته است. در بحث واردات شرکتهای وارد کننده و برندهای وارداتی بحثهای جدی وجود دارد چه شرکتهایی و چه افرادی برای واردات خودرو صلاحیت گرفتند؟ همین خودروسازان در لیست شرکتهای وارد کننده جای داده شدند این وضعیت مورد قبول نیست.
بدری در ادامه تاکید کرد: عدم تحقق برنامههای وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو حاکی از عدم درک مناسب این وزیر از واقعیتهای بازار خودرو است و قابل توجیه نیست. عدم کاهش قیمت خودرو تعلل در واردات بازار خودرو باعث بلاتکلیفی در بازار شده و امروز ساماندهی بازار خودرو نیازمند یک رویکرد جدید و عزم جدی است.
وی ادامه داد: عدم توجه به شایسته سالاری در این وزارتخانه و ورود بیش از ۷۰ نفر از افرادی که حتی یک ساعت نیز تجربه کاری نداشته و به صورت فامیلی و هدایت شده در این وزارتخانه حضور یافتهاند قابل قبول نیست. قیمتهای افسارگسیخته کالاهای مختلف قابل قبول نمیباشند. در جلسات متعددی وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشهای نظارتی از بازار ارائه کردند که هیچ سنخیتی با قیمتهای واقعی در جامعه و مغازهها ندارند. افزایش چندصد درصدی قیمت اقلام ضروری مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست. از نمایندگان انتظار میرود به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای دهند.
هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان موافق استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت خطاب به نمایندگان گفت: اینکه از همان ابتدای جلسه دو دو (به نشانه مخالفت نمایندگان) میکنید، از کجا آمده است، آیا از تماسهای پشت پرده و فشار و لابی آمده است؟
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور شما امید میلیونها ایرانی هستید، روزی که انتخاب شدید سنگینی مسئولیت درک کردید، مردم با هزاران آرزو و امید پای صندوقهای رای آمدند، چون به دنبال کارآمدی، مبارزه با فساد و حل مشکلات از مردان اجرایی بودند، اما اکنون شرایط اقتصادی بر آنها سخت شده است.
وی با اشاره به تذکرات قبلی نمایندگان درباره وضعیت خودرو، گفت: مجلس یازدهم به تعبیر رهبری انقلابیترین مجلس است و بسیار خوب و ولایی عمل میکند. پس لازم است که این موضوع را به نمایندگان یادآوری کنم.
نماینده نیشابور با یادآوری حرفهای فاطمی امین در جلسه رای اعتماد، تاکید کرد: آقای فاطمی امین شما در روز رای اعتماد بالای ۵۲۰ بار گفتید که انشاءالله شرایط را درست میکنید. بهار و تابستان رفت و پاییز سخت و سرد آمد. بی تدبیری نکنید، آقای وزیر دوران انشاءالله ماشاءالله تمام شده، مردم احترام، کار و اقدام انقلابی میخواهند. مردم از گرانی و تورم به سطوح آمدهاند.
چنارانی با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی لحظه به لحظه بالا میرود، گفت: آقای وزیر خبر دارید که لاستیک را گرانتر میفروشند. شما وعده کنترل بازار را دادید، اما بازار صعودی شده است. به جای کنترل جلوی این تورم و صعود بازار را بگیرید. آقای وزیر مدیران شما فقط پشت تریبون حرفهای خوب میزنند، اما در عمل برنامهای برای کنترل بازار ندارند.
وی خطاب به نمایندگان یادآورشد: سه ماه طول کشید تا استیضاح از کشوها خارج شده و به صحن برسند. شما نمایندگان فقط شش ماه دیگر برای گزارش به مردم فرصت دارید. آنچه امروز از نارضایتی در کف بازر میبینیم ۳۰ درصد آن به عملکرد وزارت صمت بر میگردد، اما این وزارتخانه برای رفع نارضایتی چه کرده است.
وی با انتقاد از وضعیت خودرو گفت: در شرایطی که رهبری از وضعیت خودرو انتقاد کرده است، نه تنها این وضعیت بهتر نشده که سالیانه قیمت خودرو زیاد میشود و خودرو تبدیل به ارابه مرگ شده که البته مردم برای به دست آوردن همین ارابه مرگ هم هزاران راه را باید بروند که از جمله آن قرعه کشی خودرو، توهین به شعور مردم است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارد، افزود: اگر امروز نمایندگان مجلس رای مخالف به استیضاح دهند، فردا که تذکر به وزیر صمت دادند ما امروز را به آنها یادآوری میکنیم.
چنارانی در پایان با تاکید بر اینکه باید انحصار خودروسازی در ایران بشکند، گفت: من رئیس فراکسیون نمایشگاهها هستم، امروز ما به کجا رسیدیم که رئیس روابط عمومی خندوانه مسئول نمایشگاهها شده است.
سیدمرتضی حسینی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رئیسجمهور پرتلاش؛ قرار بود این استیضاح ۳ ماه پیش به جریان بیفتد، اما با قول و قرارهای آقای وزیر و جنابعالی و وساطت رئیس مجلس استیضاح کنندگان به امید بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرف نظر کرده و به دولت مهلت دادند، اما آقای وزیر و دولت به وعدههای خود عمل نکردند.
وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما خصوصا در بحث کنترل بازار، کنترل قیمتها، سر و سامان دادن به تولید و رفع مشکلات صنایع و معادن به ویژه در خودروسازی و فولاد بسته بودند و انتظار داشتند تولید در بخشهای مختلف با افزایش کمّی و کیفی روبرو و موانع موجود برداشته شود، ولی با تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیری در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عدهای از تولیدکنندگان و کارآفرینان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی این مساله به معدنچیان و کارگران معدن نیز سرایت کرد و اکنون تعدادی از معادن علاوه بر اینکه ماشین و دستگاهی برای بهره برداری ندارند با کمبود نیروی متخصص نیز مواجهند. همچنین خام فروشی و عدم فراوری همچنان در اغلب معادن جاری است.
حسینی در ادامه با مرور کارنامه وزیر صمت تصریح کرد: مرور کارنامه ایشان در ۱۴ ماه نشان میدهد که وی به هیچ یک از وعدههای خود در روز اخذ رای اعتماد عمل نکرده است. وعدههایی مانند رفع کمبودهای داخلی و کم اثر کردن تحریمهای خارجی، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی برای ساخت یک میلیون مسکن، توسعه صنعت خودروسازی و خصوصی شدن شرکتهای خودروسازی و افزایش تولید و بالا بردن کیفیت خودرو عملی نکردند.
وی افزود: آقای وزیر؛ شما در این ۱۴ ماه نه تنها نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت اهداف آنها حرکت کردید. مردم بعد از سالها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی، از وزیر انقلابی دولت رئیسی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و استاندارد روز دنیا دسترسی داشته و حسرت ماشین خوب را به گور نبرند.
نماینده مردم میانه در مجلس یادآور شد: یک سال پیش در دیدارهای مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با رئیس جمهور به ایشان عرض کردم اکنون جهاد اکبر ما با الهام از تعلیمات نبوی این است که با فساد مبارزه کنیم و اگر در بحث مبارزه با فساد که عمدهترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای فساد اقدام جدی نکنیم، قطعا در سایر بخشها موفق نخواهیم شد.
حسینی در ادامه گفت: در این دیدارها به رئیس جمهور و معاون اول ایشان عرض کردم که سال هاست سه مافیا در کشور داریم و مافیای خودروسازی است که هر دولتی را در خود هضم میکند؛ کدام یک از نمایندگان و آحاد ملت از صنعت خودروسازی راضی است؟
وی افزود: چگونه است که این دو شرکت خودروساز داخلی تمام ساخت خودروها را در اختیار گرفته اند و نمیگذارند واردات خودرو به شکلی که در سایر کشورها انجام میگیرد آزاد انجام شود و همچنین نمیگذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور شکل بگیرد؟ چرا باید ملت مت مجبور باشند از خودروهای بی کیفیت و ارابههای مرگ استفاده کنند؟ اگر مافیا در دولت آقای رئیسی رفع نشود در چه دولتی رفع خواهد شد؟
نماینده مردم میانه یادآور شد: در همان جلسات به رئیس جمهور عرض کردم که دومین مافیا در کشور که به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای بانکی است و مصوبات مجلس را رعایت نمیکنند و همچنان مبتلا به ربا است. همچنان در ارائه تسهیلات کلان به اشخاصی که خودشان تمایل دارند اقدام میکنند، اما در ارائه تسهیلات به زوجهای جوان کارشکنی میکنند.
حسینی در پایان مافیای بعدی را که رهبری نیز بر آن تاکید داشته اند مافیای قاچاق کالا و واردات دانست و گفت: وزیر صمت به ما بگوید آیا وزارت صنعت و معدن فعلی ما تفاوت قابل درک و معنی داری با وزارت صمت دولت قبلی پیدا کرده است؟
ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه روز سهشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعدههایش تردید جدی داشتیم و در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعدهها بوده و به فاز تخریب اقتصادی کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.
وی افزود: وزیر صمت بارها به مجلس احضار شد تا درباره میران تحقق وعدهها توضیح دهد، اما هر بار نمایندگان سوالکننده نسبت به قبل ناامیدتر شدند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به فاطمی امین اظهار کرد: آقای وزیر چرا بدون کارشناسی وارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان تان را از خارج از وزارتخانه آوردید که برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند؛ موضوعی که منجر به انهدام فضای این وزارتخانه و ناامیدی پرسنل آن از دولت شد.
موسوی لارگانی افزود: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی به کارگیری متخصصان و بستن سرچشمههای فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم مجلس و حتی رئیس جمهور محترم کرده است.
وی با اشاره به برنامههای اعلامی از سوی فاطمی امین در روز رای اعتماد از مجلس تاکید کرد: آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد عدم رقابت و ساختار مدیریتی را از مسایل خودروسازان مطرح کرد و گفت در صورت وزیر شدن تمایلی ندارد که مدیرعامل شرکتهای خودروساز را تعیین کند و وعده داد که در یک دوره گذار خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهد کرد؛ آقای فاطمی امین همچنین گفت که سالیانه ۱ میلیون خودرو صادر میکند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از انتصاب مدیرعامل ایران خودرو سایپا و پارس خودرو شروع میکنیم که الحمدالله بدون سفارش رانت و فشار انتخاب شدهاند! اگر آقای فاطمی امین صلاح میدانند بگویم که هر کدام از این سه نفر به چه افرادی وابسته هستند. اگر وزیر صمت یادش نیست عرض میکنم که ما نمایندگان ملت فراموشکار نیستیم؛ هنوز از عرضه خودرو در بورس کالا خبری نیست و واگذاری سهام خودروسازان فراموش شده است و در واقع در این مدت نه تنها مشکلی حل نشد بلکه میلیونها تومان دیگر به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد و کیفیت هم که هر روز بدتر از دیروز است.
موسوی لارگانی ادامه داد: همچنین پس از مدتها تأخیر در تدوین آییننامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انخصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود، اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.
وی با اشاره به گلایه رهبری از خودروسازان اظهار کرد: وزارت ضمن تا توانست برای مافیای مونتاژی و خانوادههای پر نفوذ خودرویی رانت درست کرد درحالی که طبق وعده باید این مافیا را نابود میکرد نه اینکه بیش از گذشته آنها را فربه کند.
به گزارش ایسنا این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به وعده ثبات قیمتها در برنامههای فاطمی امین با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کس از قیمتها راضی نیست گفت: قرار شد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمتها به شهریور ۱۴۰۰ برگردد؛ البته قیمت شهریور ۱۴۰۰ پیشکش، به مدد مدیریت فاطمی امین قیمتهای بهار امسال هم برای مردم رویا شده و این مسائل به نارضایتی از اوضاع کشور منجر شده است.
موسوی لارگانی با اشاره به وعده فاطمی امین در جلسه روز رای اعتماد در شهریور ۱۴۰۰ مبنی بر اجرایی شدن سامانه صدور مجوزها تا پایان سال و حذف امضاهای طلایی خطاب به فاطمی امین عنوان کرد: از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار ممنوع شد و در اوایل اردیبهشت ماه معاون سمت با هماهنگی با چند شرکت دوست شما بی سر و صدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرد و سپس بست و دوستان پر نفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم بزرگی از سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت همان شرکتها با عواملتان در وزارت ضمت وارد مذاکره و تمام سفارشات زیر ۶۰۰ دلار را به بالای ۶۰۰ دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیب شان شد که تا امروز هم مشغول فروش موجودی انبارهای خود هستند و البته شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بستهاید.
وی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در بخش فولاد و معدن گفت که برای رفع بیکاری و اشتغال دانشگاهیان برنامه دارد و قرار بود برای فارغالتحصیلان برنامهریزی کند تا مشغول به کار شوند؛ او همچنین برنامههایی برای فعالسازی بخش صنعت و معدن ارائه داد، اما اکنون شرکتهای صنعتی شبه تعطیل هستند و در بخش معدن با صدور دستورالعملهای خلقالساعه از جمله وضع عوارض صادراتی فلزهای اساسی باعث زیان مردم در بازارهای سرمایه و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور و افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود نرخ ارز شد و هنرمندانه تولید و واردات ماشین آلات معدنی را تعطیل کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتصابات اتمام شده از سوی فاطمی امین به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد اشاره کرد و گفت: بعد از افشای فساد فولاد مبارکه مدیر این مجموعه را حفظ کرد و مدیران قبلی را ارتقا داد.
مصطفی طاهری در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ابتدا لازم است که توضیح دهم من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون و نه رئیس کمیسیون صنایع و معادن صحبت میکنم هر چند که ۱۸ نفر از اعضا اعلام کردند که مخالف استیضاح هستند.
وی با تاکید بر اینکه اقتدار مجلس بر اساس انتخاب درست و نگاه همه جانبه است، اضافه کرد: ما در کمیسیون صنایع دو مرحله برای موضوع استیضاح جلسه گذاشتیم که نکات مختلفی در آن بیان شد. بحثی جز پیگیری تکالیف نبود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه میتوان عملکرد وزارت صمت را بر اساس آمار و ارقام ارزیابی کرد، گفت: باید برای بررسی عملکرد به اعداد و ارقام رجوع کنیم و اینکه آیا شرایط نسبت به قبل بهتر شده یا خیر، یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در وزارت صمت جلوگیری از رانت و فساد در فولاد بود که با قیمت بالا در بازار عرضه میشد، اما با ورود وزیر به این حوزه به نتیجه رسیدهاند که باید کالاهای پایهای مثل فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا عرضه شده تا ابزار نظارت بر آن وجود داشته باشد. این روشی برای کنترل کالاهای پایهای بود.
طاهری سامانه محور بودن را اقدام دیگر وزارت صمت برشمرد و گفت: بیش از ۵۸۰۰ فروشگاه در حال رصد شدن هستند که پیش از این این تعداد خیلی کم بود. در حوزه معدن هم شفافیتهایی ایجاد شده که همه ناشی از وجود این سامانه است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت صمت تنها وزارتی برای خودرو نیست، اظهارکرد: اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم روی صنعت متمرکز میشدیم اتفاقات دیگری رخ میداد. ۸۸ درصد تجارت بر روی صنعت کشتیرانی است که اگر تقویت میشد خیلی از تحریمها بی اثر بود. نباید تمرکز بر روی خودرو عاملی باشد که سایر حوزهها کمرنگ شود.
طاهری با بیان اینکه کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کرده است، تاکید کرد: بعد از انجام کارهای کارشناسی در کمیسیون صنایع و بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که تفکیک به نفع کشور نیست و این نظر کارشناسی اعضای کمیسیون است.
طاهری با بیان اینکه باید بازار توزیع با یکدیگر تجمیع شود، گفت: گرانی یک بحث و گرانفروشی بحث دیگر است. باید بتوان سیاست تجمیع بازار و تولید را دنبال کرد تا با گرانی مقابله کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: این تصور ایجاد نشود که ما مخالف استیضاح هستیم، چک سفید امضا میدهیم. اینطور نیست قطعا این جلسه انگیزهای برای ما جهت نظارت بیشتر و همچنین رصد حرفهای بیان شده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه حوزه معدن رها شده بود، افزود: اکنون نظارتی بر این حوزه وجود دارد و زیرساختهای خوبی اختصاص داده شده است.
وی در پایان گفت که آقای میرتاج الدینی یادداشتی به من داده مبنی بر اینکه اکثر اعضای مجمع نمایندگان شمال غرب کشور با استیضاح مخالفند.
محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس در جلسه روز سهشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح با بیان اینکه «این استیضاح فرصتی است که مشکلات حوزه صنعت را بیشتر کالبد شکافی کنیم»، اظهار کرد: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال قبل شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همراهی و همدلی همه ارکان نظام به ویژه نمایندگان مجلس است و قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات نیازمند همدلی و همراهی تیم یکدست اقتصادی در دولت هستیم.
وی گفت: خاطرم هست که در چهار سال دوم دولت قبل حداقل پنج وزیر در وزارت ضمت را تجربه کردیم و این وزارتخانه دچار بی ثباتی شده بود و روزی که آقای فاطمی امین این وزارتخانه را تحویل گرفت، شرایط سختی در این وزارتخانه حاکم بود.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ظلم است که همه ماموریتها وزار صمت را منحصر به خودرو کنیم، افزود: باید تلاش کنیم که کیفیت خود را ارتقا و قیمت آن را کاهش دهیم تا اقشار مختلف مردم بتوانند صاحب خودرو شوند؛ اتفاقاً موضوع استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمی امین با جدیت دنبال کرده است. واردات خودرو با این رقابت بین خودروی داخلی و خارجی و همچنین تصویب استاندارد هشتاد و پنج گانه برای خودرو از جمله اقداماتی است که آقای فاطمی امین طی مدت حضور خود در وزارت ضمت انجام داده است.
رضایی کوچی با بیان اینکه «خودرو یک مشکل چهل ساله دارد و در مدت دو ساله امکان خل مشکل خودرو وجود ندارد» ادامه داد: حرکت جدید برای استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو شروع شده است که باید به آقای فاطمی امین اجازه دهیم به این موضوع مهم بپردازد. همچنین معتقدم که اتفاقاً فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو و کسانی که احساس میکنند با حضور او در وزارت ضمت منافعشان تامین نمیشود.
وی با اشاره به وضعیت قیمت مصالح ساختمانی اظهار کرد: در روزهایی که آقای فاطمی امین مسئولیت را عهدهدار شد، شاهد نوعی بی ثباتی در قیمت مصالح بودیم؛ در آن زمان قیمت یک تن سیمان یک میلیون تومان بود و پیش بینی میشد که با ادامه روند موجود قیمت میلگرد بالای ۲۰ هزار تومان برسد، اما با تدبیر درست و هماهنگی و همدلی که بین وزارت صمت و نیرو انجام شد، شاهد کنترل و کاهش قیمت مصالح ساختمانی بودیم و قیمت یک تن سیمان امروز به ۵۰۰ هزار تومان و قیمت میلگرد به ۱۵ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت ورق در در آن زمان ۲۱ میلیون تومان بود و امروز به ۱۷ میلیون تومان رسیده است. در موضوع قسمت شمش نیز شاهد کاهش قیمتها هستیم؛ معنای این حرفها این است که یک مدیریت خوب و با برنامه در وزارتخانه صمت شکل گرفته است.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامههای فاطمی امین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد: ما امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را برای حمایت حداقل ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه داریم که از آن غافل شده بودیم؛ کاری که آقای فاطمی امین انجام داد باعث شد که شاهد صادرات این خدمات در کشورهای همسایه یاشبم؛ چراکه با هدفگذاری انجام شده فاصله زیادی داریم، اما حرکت آغاز شده است. صادرات خدمات فنی و مهندسی از ۵۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
رضایی کوچی همچنین با بیان اینکه «در کشور معادن فراوانی داریم و غنی از معادن هستیم، اما به دلیل حضور واسطهها این معادن در اختیار افراد خاصی قرار میگرفت»، تاکید کرد: امروز این واسطهها حذف شده اند و موضوع برگزاری مزایده و ایجاد فرصت عادلانه در این حوزه که نمایندگان مجلس مطالبه میکردند، امروز شکل گرفته و مردم از طریق مزایده میتوانند صاحب معادن شوند.
وی گفت: وزارت صمت وزارتخانهای است که با فولاد، معادن و خودرو در ارتباط است و اگر خدای ناکرده وزیری اهل فساد و بده و بستان باشد دیگر امیدی به آن وزارت خانه نیست، اما آقای فاطمی امین ثابت کرده که فرد پاکدستی است و هیچ کسی راجع به مشکلات مالی و حاشیههای اقتصادی و بده و بستانهایی که میتواند در این وزارتخانه شکل بگیرد حرفی نزده است. فاطمی امین همچنین فردی انقلاب و جهادی و آدم پر کاری است؛ اگر در روز جمعه و روز تعطیل در هر ساعتی از شبانه روز به آقای فاطمی امین زنگ بزنید او یا در دفتر کارش حضور دارد یا در بازدیدها در استانها است این درحالیست که برخی از وزرا بودند که از ساعت ۵ بعد از ظهر به بعد باید آنها را در استخر یا در تفریح و مسافرت پیدا میکردیم.
این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه «همراهی شخص رئیس جمهوری با فاطمی امین موضوع مهمی است که باید مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار بگیرد»، اظهار کرد: به عنوان عضو کوچکی از مجلس و به عنوان فردی که حداقل با چهار کابینه کار کردم آقای فاطمی امین را فردی سالم و پرکار و فردی دیدم که میتواند به خوبی این وزارتخانه را اداره کند. یک سال و دو ماه سال برای ارزیابی یک وزیر کم است هرچند که در طی این مدت ارزیابی ما مثبت است چراکه حرکتهای زیربنایی در راستای مبارزه با فساد آغاز شده است. امروز تغییر در وزارت صمت به صلاح کشور نیست چراکه تغییر این تغییر را به بیثباتی میرساند و این بی ثباتی در نقش مردم نقش خواهد داشت.