اقتصاد۲۴-سرمایهگذاران باتجربه و موفق، به خوبی میدانند که ورود به صنعت غذایی و راهاندازی کسبوکارهای مربوطه، درصورتی که به صورت اصولی انجام شود، میتواند به درآمدزایی قابلتوجهی منجر شود. اما در مسیر راهاندازی این کسبوکارها، چالشهای بسیاری وجود دارد. یکی از این چالشها، عدم ثبات در هزینهها است. به دلیل تورم موجود در کشور، هزینههای راهاندازی، روز به روز با افزایش مواجه میشوند و بسیاری از افراد علاقهمند صرفاً به همین دلیل، از این کار سر باز میزنند. در ادامه قصد داریم تا سه کسبوکار پردرآمد در زمینه صنایع غذایی را معرفی نموده و موارد تأثیرگذار بر هزینههای هرکدام را به تفکیک بررسی نماییم. به طور کلی باید ذکر نمود که هزینههای راهاندازی صنایع غذایی، موارد مشترک بسیاری داشته و فقط در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند.
کافه قنادیها همواره یادآور شیرینیها و تنقلات خوشمزه هستند. افراد مختلف در هر گروه سنی علاقه دارند تا در کافه قنادی بنشینند و در کنار میل نمودن یک وعده جذاب، به همصحبتی با عزیزان خود بپردازند. هزینه راهاندازی این کانسپت، بسته به عوامل موردنیاز متغیر است. هزینههای راهاندازی کافه قنادی عبارتاند از:
کافه قنادیها به فضای بسیار بزرگی نیاز ندارند. اما اگر قصد دارید که چند میز و صندلی در کافه بچینید تا مشتریان در بتوانند در همان محل، محصولات شما را مصرف کنند، بهتر است فضای مناسبی برای چیدن میز و صندلی درنظر بگیرد. هزینه خرید یا اجازه ملک یکی از هزینههای بزرگ در راهاندازی کافه قنادی است.
همواره برای تولید محصولات خود، به مواد اولیه نیازمندید. برای تهیه این مواد، بهتر است با تولیدکنندگان آنها به صورت مستقیم ارتباط بگیرید تا در هزینههای خود صرفهجویی نمایید.
هزینه خرید تجهیزات نیز مانند هزینه اجاره یا خرید ملک، جزء هزینههای بزرگ راهاندازی کافه قنادی است. اما راهکارهایی برای کاهش هزینهها در این مورد وجود دارد. برای مثال فر شیرینی پزی، یکی از دستگاههای موردنیاز در کافه قنادی است. به طور کلی اگر با مشاهده قیمت فر شیرینی پزی متوجه شدید که خرید این دستگاه در توان شما نیست، میتوانید دست به خرید تجهیزات دست دوم بزنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که خرید تجهیزات دست دوم باید با احتیاط زیادی انجام شود.
در صورتی که قصد تأسیس یک کافه قنادی را دارید، بهتر است نیروهایی را استخدام کنید که از تخصص و مهارت قابلتوجهی برخوردار باشند.
فست فودها امروزه به جزء بخش جداییناپذیری از جوامع تبدیل شدهاند. برندهای جدید در این زمینه فعالیت خود را آغاز میکنند و برندهای معتبر و قدیمی، بازار خود را گسترش میدهند. در این شرایط که محبوبیت فست فود در میان مردم انکار ناپذیر است. میتوان با استفاده از وضع موجود و راه اندازی فست فود، درآمدهای سرشاری بهدست آورد. اما راهاندازی یک فست فود، چه هزینههایی را شامل میشود؟
همانند یک کافه قنادی، راه اندازی فست فود نیز نیازمند یک ملک اختصاصی است که این ملک، باید موردتایید اتحادیه نیز باشد.
نیروی کار بخش مهم یک فست فود است. در انتخاب افرادی که قرار است در فست فود شما فعالیت کنند، وسواس زیادی به خرج دهید تا بتوانید فست فودی موفق داشته باشید.
هزینه تهیه تجهیزات موردنیاز فست فود، یکی دیگر از هزینههای عمده در مسیر راهاندازی است. به طور کلی تجهیزات موردنیاز برای فستفود به 5 بخش تقسیم میشوند و هربخش تجهیزات خاصی را شامل میشود.
اگر علاقه دارید مشتریان برای میلکردن غذا دوباره به فست فودی شما برگردند، از تأثیر یک دکوراسیون جذاب که رنگهای آن با توجه به مباحث روانشناسی انتخاب شده است، غافل نشوید.
تبلیغات و بازاریابی، برای ادامه حیات یک فست فود بسیار ضروری هستند. هدفمندکردن تبلیغات و سپردن این کار به مجموعههای متخصص، بهترین کاری است که میتوانید در این زمینه انجام دهید.
هایپرمارکتها جزء کانسپتهای نسبتاً نو ورود به ایران هستند که در همین مدت، توانستهاند محبوبیت قابلتوجهی در میان مردم پیدا کنند. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این کانسپت، امکان تهیه تمام وسایل موردنیاز از آنها است. هایپرمارکتها دو بخش غذایی و غیرغذایی دارند. به طور کلی راه اندازی هایپر مارکت ، نیازمند سرمایه قابلتوجهی بوده که هر شخصی از پس آن بر نمیآید. تنها اطلاع از بخشهای مختلف یک هایپرمارکت به خوبی میتواند نمایانگر هزینههای موردنیاز برای راهاندازی آن باشد. بخش غذایی هایپر مارکتها دارای دپارتمانهای فرش مارکت، مواد غذایی پرمصرف و مواد غذایی سلف سرویس است و بخش غیرغذایی، دپارتمانهای لوازم خانگی سبک، لوازم خانگی سنگین و محصولات مرتبط به صنایع نساجی را شامل میشود. به طور کلی هزینههای عمده راه اندازی هایپرمارکت عبارتاند از:
همانطور که گفتهشد، راهاندازی کسبوکارهای مربوط به صنایع غذایی همانند کافه قنادی، فست فود و هایپرمارکت، یکی از بهترین فرصتها برای سرمایهگذاری به شمار میروند. افراد علاقهمند و سرمایهگذاران بسیاری توانستهاند از طریق ورود به این عرصه، به درآمد قابلتوجهی دست پیدا کنند. اما راهاندازی هر کدام از این سه کانسپت، نیازمند سرمایه اولیه قابلتوجهی بوده و بهتر است قبل از سرمایهگذاری و شروع فرآیند راهاندازی، حتماً با افراد باتجربه و مجموعههای حاضر در این زمینه، مشورت کرد.