اقتصاد۲۴- نماینده تهران در مجلس گفت: احزاب مشهور به اصلاح طلبی، اغلب گرایشهای سازشکارانه خود را نسبت به آمریکا علنی کرده و فکر کردهاند از فرصتی که از ناآرامیها به دست آمده، میتوانند به صورت ویژه عدم کارآیی سالهای گذشته خود را جبران کنند.
بخشهایی از گفت و گوی میرسلیم را در ادامه میخوانید:
کشوری که به دنبال پیشرفت است، باید به انتقادهایی که نسبت به مسئولان و عملکرد آنها میشود، اعتنا کند تا در نتیجه آن، طرز کارها و فرآیندها اصلاح شود؛ باید در این فرآیند از افراد شایستهتر کمک گرفته شود. این انتقادها میتواند به صورت امر به معروف و نهی از منکر بیان شده که یکی از مراحل آن اعتراض است.
آنچه در دو ماه گذشته رخ داده، کمتر به صورت انتقاد و اعتراض بوده و بیشتر هنجارشکنی و آشوبگری و تخریب مشاهده شده است. کسانی که پشت این وقایع هستند، خیرخواه ما نیستند بلکه به دنبال جلوگیری از اصلاح کاستیها و برطرف کردن مفاسد و درصدد ممانعت از پیشرفت کشور و عدم تحقق آرمانهای مصرح در قانون اساسیاند.
هرجا حرف حساب مطرح شود چه در دانشگاه و چه به طور کلی در جامعه، باید به آن اعتنا کرد؛ از دانشجویان متعهد و اعضای هیأت علمی با تجربه توقع میرود که بر مبنای شناخت دقیق مسائل، راهحلهای منطقی و علمی خود را پیشنهاد دهند و برای تحقق مطالبات خود پیگیری و نظارت کنند و مانع انحرافات شوند.
جامعه ما به اندازه زیادی از برنامههای ارائه شده در فضای مجازی متاثر است. متاسفانه فضای مجازی، بی در و پیکر باقی مانده و از آنجا هجوم بیامانی نه فقط علیه فرهنگ و هنر که ضد اعتقادات، معنویات، دین و آیینهای مذهبی صورت میگیرد بنابراین صدمات هنگفتی از نظر فرهنگی بر جامعه ما وارد شده است؛ ابعاد فرهنگی جنگ ترکیبی که علیه ما برپا کردهاند در هیچ کشوری مشابه ندارد.
احزاب مشهور به اصلاح طلبی، اغلب گرایشهای سازشکارانه خود را نسبت به آمریکا علنی کرده و فکر کردهاند از فرصتی که با آشوبها به دست آمده، میتوانند به صورت ویژه عدم کارآیی سالهای گذشته خود را جبران کرده و پایگاهی در میان مردم برای خود بسازند. تحلیلهای آنها عمدتا توجیهکننده سازش با آمریکاست و هیچ حرف نویی در موضعگیریهای آنها پیدا نمیشود؛ آنها بیشتر به دنبال فرصت طلبی هستند.
بیشتر بخوانید: راهکار میرسلیم برای انقلاب اداری
احزاب طیف پشتیبان انقلاب تا حدودی از مجموعه هنجارشکنیها به نام آزادی و تخریبها، خشونتها و هتاکیهای بیسابقهای بهت زده شدهاند که انزجار همگانی را در پی داشته است. اصولگرایان نسبت به کوتاهیهای صورت گرفته از نظر فرهنگی، سهلانگاریها و تاخیرهایی که در برخورد با مفاسد رخ داده، احساس مسئولیت میکنند و به دنبال جبران مافات هستند آن هم با بهترین بهرهبرداری از هماهنگی بینشی که بین دولت و مجلس وجود دارد.
مجلس یازدهم سال اول خود را به امید واهی تغییر روش دولت دوازدهم از دست داد. دولت سیزدهم نیز علی رغم حسن نیتی که دارد، فاقد تجربه کافی در برخورد کارشناسانه با مشکلات دوران بحران ناشی از تحریمها و فرصتسوزیهای متراکم شده در دولتهای یازدهم و دوازدهم است.
مجلس یازدهم در سال دوم خود با رئیس جمهوری همراهی کرد، ولی برخی از وزرا نتوانستند آنچه در هنگام کسب رای اعتماد قول داده بودند را به صورت مطلوب پیش ببرند لذا نمایندگان ناگزیر به استفاده از ابزارهای نظارتی و طرح سؤالهای متعدد و حتی استیضاح شدند؛ البته همه این اقدامات در جهت همراهی با دولت و کمک به هیات وزیران بوده است.
امیدواریم رئیس جمهوری هر چه زودتر با تقویت دولت بر مشکلات معیشتی مردم و قولهای داده شده به مردم فائق آید. مجلس نیز آمادگی کامل را برای تصویب لوایح مورد نیاز دولت دارد. ضمنا چند طرح بسیار مهم نیز در دستور کار مجلس است؛ نظیر نظام بانکداری، نظام قانونگذاری، قانون انتخابات و فضای مجازی. امیدواریم با اهتمام هیات رئیسه فرصت به نتیجه رساندن آنها فراهم شود.
باید فراکسیون انقلاب اسلامی بر مبنای تعهد سیاسی خود، نسبت به تعیین اولویت و فوریت اقدامات تقنینی و نظارتی در مجلس، تصمیم گیری کند تا از فرصتهای مجلس به بهترین شکل استفاده شود. مهم آن است که فدای امور مهم و عادی نشود.
به نظرم فراکسیون اکثریت در این دو سال و نیم نتوانسته در استقرار نظام مشورتی متعهدانه گامهای لازم را بردارد و این بسیار حیف است.
این توقع بر حق نسبت به عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد که بتواند با ورود به موقع خود، از وقوع برخی اتهامها، هتاکیها و انحرافات پیشگیری کرده و مستقل و غیرجانبدارانه موارد تخلف را رسیدگی کند تا حدود متعارف مراعات شود.
تلاش هیات نظارت این بوده که بر مبنای پادرمیانی عمل کرده و سازش برقرار کند، ولی در به کرسی نشاندن حق، موفق نبوده است؛ شاید از هیاتی با چنین ترکیب، نباید بیشتر از این توقع داشت. هیاتی از میان خود نمایندگان برای نظارت بر نمایندگان نمیتواند به سادگی و مستقل عمل کند و موفق شود به گونهای که در برخی از موارد، حتی نسبت به نمایندگانی که از آنها شکایت شده، جفا شده است؛ برای رسیدن به نتیجهگیری کاربردی، باید تحولی در کیفیت و ترتیبات اقدامات این هیات صورت گیرد.
در کمیسیون اصل ۹۰ با موارد متعددی برخورد داشتیم که نشاندهنده طرز کار غلط و ترک فعلهای برخی دستگاههای اجرایی است که در بسیاری از موارد نابسامانیهای موجود متاثر از آن است.
امیدواریم با پیگیریهای مستمر در کمیسیون اصل نود و همکاری دولت، هرچه زودتر مهمترین اشکالات برطرف و طرز کارهای نابسامان اصلاح شود.
برخی موارد مانند اجرای قانون چک و قانون حدنگاری پیشرفتهای خوبی حاصل شده و برخی دیگر مانند سامانه گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق و عدم استفاده از آبهای نامتعارف برای کشت محصولات غذایی و آلودگی هوا، نیازمند پیگیریهای تکمیلی است.
سه نکته در این باره قابل ذکر است؛ اول اینکه تعداد معصومان محدود است و ما انسانها نمیتوانیم ادعای عصمت داشته باشیم چه خودمان و چه وابستگانمان. سعی همه ما باید بر این باشد که نواقص و خطاهای خود را برطرف و جبران کنیم و از نصیحت دیگران رنجیده خاطر نشویم بلکه استقبال کنیم.
دوم اینکه معنی خیرخواهی و نصیحت کردن شیپور برداشتن و مفتضح کردن نیست. آبروریزی از مومن مجاز نیست و ما نباید برخی از روشهایی که در غرب رایج است را ملاک عمل خود قرار دهیم و در این باب باید قواعد اسلامی امر به معروف و نهی از منکر مراعات شود.
نکته سوم این بوده که یکی از راههایی که بدخواهان برای تضعیف نظام تعقیب کرده و میکنند، هتک حیثیت است؛ از مسئولان و تحقیر گروههای مردم و دستاوردهای آنها به روشها و بهانههای مختلف تا اینکه در جامعه نسبت به قابلیت ما بر اداره امور خودمان یاس پدیدار شود و اصلا از خود و آینده خود ناامید و در نتیجه از کرده خود پشیمان شویم تا مجددا راه برای ورود بیگانگان و تسلط آنها بر خودمان باز و هموار شود.
اما بنده هیچگاه در امور شخصی ادعای عصمت نداشتهام و از تذکر مشفقانه دیگران هم استقبال کردهام بویژه وقتی برادرانه و بدون قصد تخریب باشد. اما در امور اجتماعی و حساسیت نسبت به بنده، باید این را بگویم که با توجه به مواضع صریحم مثلا درمورد واردات در شرایط تحریمی و یا درباره کرامت و مصونیت بانوان و مقام آنها با اتکا به عفت و حجاب، نباید تردید داشت. شما باید نسبت به افرادی که صلح طلبند، شک کنید.
مواضع صریح و قاطع و البته مستدل بنده، بسیاری از افراد ذینفوذ و منافع آنها را تهدید کرده و میکند. آنها درصدند تا به شکلهای مختلف طرحهای هتک حیثیت را نسبت به بنده و نزدیکانم به اجرا بگذارند و حاشیه سازی کنند یا مبادرت به تهیه و انتشار مطالب اغراق آمیز و اطلاعات ناقص یا غلط کنند تا به منویات خود برسند، ولی از این غافلند که آفتاب همیشه پشت ابر نمیماند.