اقتصاد۲۴- اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت همت کند و واقعا بخواهد، واردات خودرو به زودی آغاز خواهد شد. شرکتهای واردکننده هماکنون در انتظار اعلام این وزارتخانه هستند و به محض این که واردات آزاد شود، خیل عظیم خودروهای وارداتی به سمت گمرک روانه خواهد شد.
شرکت کوشا خودرو یکی از واردکنندگان قدیمی بازار است که در حال حاضر به عنوان نماینده رسمی محصولات کیاموتورز در ایران فعالیت میکند و قصد دارد خودروهای جذابی نظیر کیا سراتو و پیکانتو را روانه بازار کند. ظاهرا به نظر میرسد که ورود خودروی آفرودی پیکانتو به کشور قطعی شده و به زودی شاهد حضور این خودرو در خیابانهای کشور خواهیم بود.
رقبای کیا پیکانتو در این حد و اندازه، هیوندای i۱۰ و میتسوبیشی میراژ هستند که به عنوان آفرودرهای شهری و جمع و جور شناخته میشوند. علت این که به این خودروها آفرودرهای شهری گفته میشود، کارایی بسیار بالایی است که دارند. با این قبیل محصولات هم میتوان در شهر بهتر راند و هم صرفه اقتصادی دارند. علاوه بر این فروش چنین خودروهایی با استقبال زیادی در بازارهای شلوغ مواجه میشود.
نخستین بار در سال ۲۰۰۳ بود که کیا تصمیم گرفت از آفرودر شهری خود با نام پیکانتو رونمایی کند. تا به امروز سه نسل از این خودرو وارد بازارهای جهانی شده و دومین نسل از این خودروی کرهای با تیراژ نسبتا بالایی به بازار داخلی ما عرضه شد. همچنین نسل سوم پیکانتو به صورت محدود و وارداتی به فروش رسید و نسخهای که کوشا خودرو قصد دارد به بازار عرضه کند، فیس لیفتی از سومین نسل آن است.
از نظر طراحی ظاهری، مهندسان کرهای تغییرات زیادی در نسخه جدید نسبت به نسل پیش از فیس لیفت اعمال نکردهاند؛ بنابراین پیکانتو جدید همان چیزی است که پیشتر دیده بودیم. المانهای کلی بدنه و نمای جانبی همانند گذشته بدون تغییر مانده، اما جزئیات تغییر کرده است.
جلوپنجره به کلی دگرگون شده و در حال حاضر دو چراغ را به یکدیگر متصل میکند. ابعاد و اندازه چراغها تغییر زیادی نپذیرفتهاند، ولی گرافیک چراغهای جلو و عقب تغییر کرده و مدرنتر شدهاند. به طور کلی شانس با ما یار بوده، زیرا قرار است یکی از جذابترین خودروهای کرهای به بازار کشورمان وارد شود. طراحی این خودرو از رقبایی که در بالا گفتیم هم زیباتر ارزیابی میشود.
با ورود به داخل کابین کیا پیکانتو فیس لیفت به این نتیجه میرسیم که طراحی ساده بوده و متریال از پلاستیک ساخته شده است. سادگی کابین پیکانتو طوری نیست که باعث عقب افتادن این خودرو از سایر رقبایش شود. نسخه فول آپشن این آفرودر شهری مجهز به یک صفحه نمایش لمسی است که در میانه یک سیستم مولتی مدیا قرار گرفته و پشت فرمان هم کلاستر آنالوگ به همراه کامپیوتر سفری دیده میشود.
متاسفانه به علت فاصله محوری کم این خودرو، در ردیف دوم، سرنشینان با مشکل کمبود جای پا مواجه میشوند و نباید انتظار مسافرتهای طولانی با پیکانتو داشت. خودروی کرهای که از آن صحبت میکنیم توانسته از موسسه یورو انکپ، سه ستاره ایمنی دریافت کند و همچنین در تستهای آسیایی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد
از دیگر آپشنهای رفاهی کیا پیکانتو فیس لیفت در نسخه فول میتوان به شش ایربگ ۱۰ نقطهای، سیستم کنترل پایداری، دوربین و سنسور دنده عقب، کنترل حرکت در سربالایی، آینههای جانبی تاشو برقی، ترکیب الایدی چراغهای عقب و سنسور نور اشاره کرد. در قیاس با سایر رقبا، پیکانتو یک سر و گردن بالاتر به حساب میآید.
زیر کاپوت آفرودر شهری کیا یک پیشرانه ۱.۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی تعبیه شده که میتواند حداکثر قدرت ۸۳ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس ۴ سرعته به محور جلو منتقل میشود. مدل فول آپشن یا جی تی پیکانتو نیز دارای همین مشخصات فنی خواهد بود.
همانطور که گفتیم، کیا پیکانتو خودرویی شهری و برای مصارف و کاربردهای روزمره است و نباید انتظار داشت مشخصات فنی عجیب و غریبی داشته باشد. این خودرو سرعت و شتاب چشمگیری ندارد، ولی سادگی و راحتی را برای مشتریان به ارمغان میآورد.
به محض این که آیین نامه واردات خودرو منتشر و سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی مشخص شد، کیا پیکانتو گزینهای جذاب برای واردات به شمار رفت. کوشا خودرو هماکنون به عنوان نماینده رسمی شرکت کیاموتورز در ایران میتواند نوید ورود این آفرودر شهری را به ایرانیها بدهد.
کیا پیکانتو فیس لیفت دارای تریمهای مختلفی دارد و بسته به تیپهای مختلف آن قیمتی بین ۱۲ تا ۱۶ هزار دلار دارد. با احتساب تعرفههای وارداتی، مالیاتهای خودرویی و هزینههای دیگر، میتوان انتظار قیمت یک میلیارد تومان برای نسخه فول آپشن پیکانتو را داشت.