اقتصاد۲۴ پژو مدل ۹ایکس۸ را برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی لمانز آماده کرده است. آخرین بار پژو در سال ۲۰۱۱، با خودروی دیزلی ۹۰۸ FAP HDi در مسابقات لمانز حضور یافته بود. طراحی این خودرو در مقایسه با دیگر هایپرکارهای لمانز، خاص و منحصر به فرد است؛ یکی از اِلِمانهای خاص این خودرو، نداشتن بال عقب است. نداشتن بال عقب، تداخلی با قوانین مسابقات FIA ندارد.
البته یک باله بزرگ روی سقف این خودرو نصب شده تا نیروی رو به پایین در این خودرو افزایش یابد. از نظر مدیر تیم طراحی، این خودرو مانند یک گربهی بزرگ، آمادهی حمله است.
پژو ۹ X ۸ از نام دو خودروی ۹۰۵ و ۹۰۸ توربو دیزل الهام گرفته شده و علامت X نشاندهندهی چهارچرخ محرک بودنِ آن است. عدد ۸ هم مانند روال سابق که در اکثر خودروهای پژو وجود دارد، در این خودرو هم دیده میشود.
عناصر خودروهای عادی و جادهای پژو در این خودرو دیده میشود، مانند رنگ سبز و مشکی که ما را یاد پژو PSE ۵۰۸ میاندازد. همچنین نماد خاص خودروهای پژو مثل همان سه خط کشیدهی عمودی هم مورد توجه است.
بیشتر بخوانید: کدام خودروها وارد میشوند؟
پیشرانهی درونسوز این خودرو ۶.۲ لیتریِ ۶ سیلندر توئین توربو میباشد و در پشت صندلی راننده قرار دارد؛ در کنار آن، قوای الکرتیکی ۲۶۸ اسب بخاری در محور جلو نصب شده است که مجموعا خروجی این خودرو را به ۶۷۰ اسب بخار میرساند.
این خودرو با وزن ۱۰۳۰ کیلوگرمی، فقط ۱۰۰ کیلوگرم از کوچکترین هاچبک شرکت تویوتا، یعنی آیگو X، سنگینتر است. انتقال فناوری از این خودرو به خودروهای جادهای استیلانتیس هم صورت خواهد گرفت.
برای مثال، از فناوری آیرودینامیکیِ خاصِ ۹ X ۸ برای خودروهای آینده استفاده خواهد شد. در کنار این فناوری، خودروهای جادهایِ استیلانتیس، از سیستم الکتریکیِ ۹۰۰ ولتیِ ۹ X ۸ بهره خواهند برد.
این خودرو توسط تیم پژو توتال انرژی، در شکل نهایی خود، در مسابقه ۶ ساعته لمانز رونمایی شد و پس از شرکت در مسابقات مقاومت ۲۰۲۲، وارد مسابقات لمانز فصل ۲۰۲۳ خواهد شد و با هایپرکارهای تازه نفس شرکتهایی مثل فراری، آستونمارتین، لامبورگینی و تویوتا وارد رقابت خواهد کرد.