اقتصاد۲۴- عباس هاشمی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی صنعت دوم کشور بعد از خودرو است، اظهار کرد: ۲۸۵ واحد صنعتی تولید محصول و قطعات وابسته ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند. همچنین در صنعت لوازم خانگی حدود ۲۸۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیر مستقیم دارند و سابقه این صنعت بالای ۷۰ سال است.
وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت در سال ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، تصریح کرد: از جمله مزیتهای ایران در این حوزه، تنوع محصولات و بازار گسترده داخلی و منطقهای است. منطقه اطراف ایران سالانه ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار واردات لوازم خانگی دارد و این پتانسیل در کشور وجود دارد با توجه به نرخ پایین دستمزد، مزیت حمل و نقل به خاطر موقعیت جغرافیایی و نرخ ارزان انرژی بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.
به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی عمق ساخت داخل در این صنعت بهطور متوسط ۷۰ تا ۷۵ درصد است. در گروه تلویزیون عمق ساخت داخل ۳۵ درصد، اما در اقلام گازسوز تا ۱۰۰ درصد است. در یخچال و فریزر و لباسشویی نیز ۶۵ تا ۷۵ است. همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از کل ارزش افزوده صنعت، ۱.۴ درصد است که به دلیل فشار هزینه مثل نرخ ارز و قیمتگذاری دستوری سیر نزولی داشته است. وی در ادامه ضریب عملیاتی صنعت لوازم خانگی را ۸۰ تا ۸۵ عنوان کرد و گفت که معنی این ضریب این است که ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش را دارد. هاشمی همچنین نیار ارزی به مقیاس سال ۱۴۰۰ را حدود ۱.۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: یعنی برای تولید همان میزان سال ۱۴۰۰ به ۱.۳ میلیارد دلار ارز نیاز داریم. صادرات سالانه نیز ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است که نشان میدهد تراز ارزی صنعت منفی است. برای مثبت کردن تراز نیاز است به صادرات فکر شود.
رئیس ستاد برنامهریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: گردش مالی صنعت لوازمخانگی در سال بهطور متوسط ۵/ ۶ تا ۷میلیارد دلار است. کشورهای منطقه در سال بین ۳۷ تا ۳۸میلیارد دلار لوازمخانگی وارد میکنند؛ بنابراین صنعت لوازمخانگی ایران با توجه به نرخ پایین دستمزدها، مزیتهای حملونقل، نرخ ارزان انرژی و... این پتانسیل را دارد که بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.
هاشمی با بیان اینکه عمق ساخت داخل در صنعت لوازمخانگی بهطور میانگین ۷۰ تا ۷۵درصد است، ادامه داد: عمق ساخت داخل در گروه تلویزیون ۳۵درصد، کل وسایل گازسوز ۱۰۰درصد و وسایل برقی حجیم مثل یخچال و فریزر ۶۵ تا ۷۵درصد است. طی سهسال گذشته از طریق ساخت داخل ۱۶۰ تا ۱۷۰میلیون دلار صرفهجویی ارزی صورت گرفته است.
دبیرکل انجمن لوازمخانگی با اشاره به تعدد واحدهای تولید لوازمخانگی، گفت: اگرچه تعدد واحدها برندسازی را مشکل کرده است، اما درجه تمرکز فرق میکند. مثلا در حوزه کولر گازی تقریبا ۱۲واحد مجوز دارند، اما ۸۶درصد بازار در دست ۴واحد است. همچنین درجه تمرکز در گروه کالایی پکیج ۹۲درصد، در تلویزیون ۷۳درصد، در ماشین لباسشویی ۸۳درصد و در یخچال و فریزر ۴۰درصد است. هاشمی تصریح کرد: ۸۵درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش دهی دارد که در برخی کالاها این عدد بالاتر است. وی ادامه داد: صادرات نیز سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰میلیون دلار است که البته با توجه به میزان ارزبری، تراز ارزی منفی است که برای برابرشدن تراز و حرکت به سمت مثبتکردن تراز، باید صادرات توسعه یابد.
بیشتر بخوانید: پشت پرده فروش انبوه تلویزیونهای سونی با ۱۸ ماه گارانتی مادیران
هاشمی همچنین سهم ارزشافزوده لوازمخانگی از ارزشافزوده کل صنعت را ۴/ ۱درصد برشمرد و گفت: فشارهای هزینهای همچون نرخ ارز و قیمتگذاری دستوری سبب سیر نزولی سهم ارزشافزوده این صنعت شده است. وی شاه بیت همه مشکلات را موضوع تورم برشمرد و گفت: تورم موجب افزایش هزینههای تولید میشود و علاوه بر آن، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد آسیبهای جدی به صادرات وارد میکند. این در حالی است که موضوع تحریمها همچنان تداوم دارد که با خود مشکلاتی همچون زیاد شدن هزینه صادرات، محدودیت نقل و انتقالات ارزی، عدماتصال به شبکه ارزش جهانی تولید و تجارت و... را به دنبال دارد. در کنار مشکلات یادشده، محدودیت منابع ریالی از سوی بانکها و سیاستهای انقباضی بانکی سبب شده است تا هزینههای سرمایهگذاری افزایش یابد.
هاشمی با بیان اینکه یکی از پارامترهای صادرات برگزاری نمایشگاه است، اظهار کرد: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از ۲۹ آذر تا ۲ دی برگزار میشود. ۵۱۶ شرکت ثبت نام نهایی کردند هشت برند خارجی است و پاویون چین هم هفت شرکت دارد.