تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند

قابل توجه کسانی که مهریه می‌پردازند؛ سکه تمام بدهید به صرفه‌تر است!/ حباب سکه با مهریه‌ها چه کرده است؟

محاسبات اقتصاد ۲۴ همزمان با افزایش روزافزون قیمت سکه، نشان می‌دهد برای اشخاصی که مهریه می‌پردازند در مجموع بهتر است مهریه خود را هر چند ماه یکبار در قالب پرداخت یک سکه تمام، تقسیط کنند؛ روشی که برخی قضات به کار گرفته‌اند و در احکام خود مرد موظف است هر دو یا سه ماه، یک سکه کامل به زن پرداخت کند چرا که مثلا هزینه پرداخت چهار نیم سکه به مراتب سنگین‌تر از یک سکه تمام می‌شود.

ما به التفاوت ریالی پرداخت سکه در مهریه

اقتصاد۲۴- افزایش نجومی قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرده است، توجهی که حالا به نظر می‌رسد که فارغ از سود یا زیان شهروندان تبدیل به یک نماد و نشانه برای آنان شده است که با بررسی این ارقام وضعیت اقتصادی در کشور و آنچه در پیش است را می‌سنجند.

در همین حال، اما گروهی هستند که چشمشان بیش از دیگران به قیمت این فلز زردِ گرد دوخته شده است و این گروه نیز همان دسته‌ای هستند که باید برای جبران بدهی خود هر ماه یا هر سه ماه یکبار سکه طلایی بدهند و حالا با توجه به مدل بدهی که تعدادی سکه است و نه یک رقم ثابت هر روز بیشتر از روز قبل دل هایشان در تب و تاب و نگرانی است.

«با سلام مهریه‌ای که اینجانب باید پرداخت می‌کردم، عقب افتاده. به مدت ۴ ماه خودم تو شورای حل اختلاف تضمین دادم که تا ۱۴۰۱/۹/۲۰ مهریه عقب افتاده که یک قبض هست رو بپردازم حالا تو یک هفته اخیر سکه بهار بالاترین قیمت خود رسیده و توان پرداخت ندارم حال باید چه کنم؟»

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، این پیام یکی از صد‌ها پیامی است که یک وکیل به ما نشان می‌دهد و می‌گوید که در سه ماه اخیر بار‌ها با این چنین پیام‌هایی مواجه شده است.

این وکیل البته در پاسخ پرسشگر گفته است که:
«متاسفانه باید آن سکه یا سکه‌هایی را که متعهد هستید بپردازید و قیمت آن فرق نمی‌کند، بنابراین باید سکه مذکور تهیه گردد و پرداخت شود.»

مهریه‌هایی که ناگهان میلیاردی شد

علیرضا یکی از اشخاصی است که اکنون باید مهریه پرداخت کند و می‌گوید در سال ۱۳۹۰ وقتی ازدواج می‌کرده است قیمت سکه ۶۰۰ هزار تومان بوده و او با حقوق یک ماهش می‌توانسته ۴ تا سکه بخرد، اما همان قدر که سرمایه از دست داده و درآمدش کم شده حالا باید سکه ۱۹ میلیون تومانی به عنوان مهریه بدهد و تقریبا کلافه است.

محسن، اما حتی وضعیت بدتری نسبت به علیرضا دارد. او که در سال ۱۳۸۴ ازدواج کرده است و یک پسر ۱۵ ساله نیز دارد می‌گوید زمانی که ازدواج می‌کرده و تعهد سکه‌ها را می‌داده است قیمت سکه چیزی حدود ۱۳۰ هزار تومان بوده است، اما حالا که باید هر دو ماه یک نیم سکه بدهد، رقمی حدود ۱۲ میلیون تومان باید بپردازد.

محسن البته خودش برای جدایی و طلاق پیش قدم شده بود و اکنون نیز دوباره ازدواج کرده است و همین تلاش برای جدایی نیز منجر به این شد که رقم بسیار کمی از مهریه ۵۰۰ سکه‌ای کم شد و او باید چیزی حدود ۳۵۰ سکه را پرداخت کند و خودش می‌گوید به نظر می‌رسد که تا بزرگ شدن نوه هایم باید این قرض را بپردازم.

مهریه ۵۰۰ میلیونی تا ۲ میلیارد تومان افزایش یافته است

پویا نیز یکی دیگر از کسانی است که این روز‌ها باید مهریه بدهد، او البته در سال ۱۳۹۸ ازدواج کرد که سکه رقمی حدود ۵ میلیون تومان بود و البته دو جهش را نیز دیده بود و می‌گوید: «برای همین رقم مهریه را ۱۱۴ سکه تعیین کردیم.»

پویا می‌گوید چند ماه بعد ازدواج، عشق سابقش بازگشت و او هم به دنبال طلاق رفت و بالاخره با تلاش توانست توافق کند و قرار می‌شود، ۲۰ سکه را نقدی و الباقی را به صورت اقساط بپردازد و متعهد می‌شود، اما می‌گوید: «نمی‌دانستم که رقم سکه به حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد رسید. اگر می‌دانستم زندگی می‌کردم و طلاق نمی‌گرفتم، یا حداقل زیر بار چنین تعهدی نمی‌رفتم و یا حداقل تعداد بیشتری از سکه‌ها را در همان زمان می‌پرداختم». او می‌گوید تمام برآوردهایش بهم ریخته و حالا دومین ماهی است که سکه را پرداخت نکرده است و احتمالا همسر سابقش هم به دنبال گرفتن حکم برای او خواهد رفت.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، مساله پرداخت مهریه همواره از جدی‌ترین مواردی است که در زمان هر ازدواج خانواده‌ها و جوانان ایرانی با آن دست به گریبان هستند. بسیاری از زنان ایرانی با توجه به قوانین خانواده در ایران مهریه را تنها داشته زن در ازدواج می‌دانند و هر چند بسیاری از زنان نیز تلاش می‌کنند حداقل شروط ضمن عقد را جایگزین مهریه یا حداقل بخشی از مهریه کنند، اما عجیب این است که بسیاری از خود همین مردان ترجیح می‌دهند همواره بدهکار همسران خود باشند، اما تن به شرایط و قوانین برابر در ازدواج ندهند.

پویا که قصه زندگی او را خواندید اتفاقا یکی از همین مردان بوده است، در حالی که همسر سابق وی درخواست ۱۴ سکه مهریه به همراه شروط ضمن عقد را داشته است اما در نهایت پویا و خانواده وی مهریه را ۱۱۴ سکه تعیین می‌کنند و تن به شروط ضمن عقد نمی‌دهند و حالا پویا که هم حاضر به قبول شروط نشد و هم خودش به دنبال طلاق رفت ماند و یک بدهی ۱۰۰ سکه‌ای که مدام و هر روز نیز بیشتر می‌شود.

اگر برای مهریه نیم سکه بدهید ضرر می‌کنید

مساله عجیب دیگر، اما در پرداخت مهریه به صورت سکه نیز، موضوع تقسیط آن است. پس از افزایش نجومی قیمت سکه و طلا در سه سال اخیر بسیاری از قضات در زمان تقسیط مهریه، بنا به درآمد ارائه شده، مهریه را به صورت نیم سکه یا ربع سکه تقسیط می‌کردند، یعنی در موردی که شخص باید ۶۰ سکه پرداخت می‌کرد، تقسیط به صورت ۱۲۰ نیم سکه در ۱۲۰ ماه انجام شد یا در مورد دیگری ۳۰ سکه تمام به صورت هر دو ماه یک نیم سکه و در ۶۰ ماه تقسیط می‌شد.

اما شاید عجیب باشد اگر بدانید حالا بدهی شخص با پرداخت نیم سکه یا ربع سکه به شدت با افزایش مواجه است.

برای مثال کسی که باید ۱۰۰ سکه بهار آزادی پرداخت کند با قیمت روز این سکه‌ها که رقمی حدود ۱۹ میلیون تومان است باید رقمی حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کند.

اما اگر همین ۱۰۰ سکه را بخواهد با ۲۰۰ نیم سکه پرداخت کند با احتساب رقم حدود ۱۲ میلیون تومانی هر نیم سکه باید رقمی حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کند که در یک تفاوت ۵۰۰ میلیون تومانی در مجموع پرداخت ۱۰۰ سکه برای وی ایجاد می‌کند.

اما وضعیت عجیب‌تر در مورد ربع سکه است. با بالا رفتن قیمت سکه و عدم تناسب آن با افزایش دستمزد‌ها، در برخی موارد حتی هر سکه به ۴ ربع سکه در ۴ ماه تبدیل شد و در این حالت به جای ۱۰۰ سکه که با نرخ اکنون حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان باید پرداخت شود، شخص ۴۰۰ ربع سکه در طول زمان پرداخت می‌کند و با احتساب قیمت حدودا ۹ میلیون تومانی ربع سکه، بدهکار باید رقمی در حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کند که در واقع با این مدل تقسیط مهریه، رقمی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بیشتر توسط شخص پرداخت می‌شود.

در واقع افزایش رقم حباب‌های سکه، در سکه‌های با گرم و قیمت پایین‌تر منجر به چنین تفاوت وحشتناکی شده است.


بیشتر بخوانید: قیمت سکه چطور در ۵ سال از ۱ میلیون به ۱۸ میلیون تومان رسید؟ +جدول


در واقع اگر در دهه ۸۰، قیمت نیم سکه حدودا با یک اختلاف بسیار جزیی نصف قیمت سکه و قیمت ربع سکه با یک اختلاف جزیی در حدود یک چهارم قیمت سکه بود، اما اکنون این ارقام به مدد حباب‌های عجیب چنان دستخوش تغییر شده‌اند که دیگر ارقام سابق معنای خود را از دست داده اند.

در واقع اگر کسی در تقسیط مهریه، موفق شده بود سکه را به پرداخت نیم سکه تبدیل کند باید تا ۳۰ درصد بیشتر پرداخت کند و اگر پرداخت کننده با تبدیل به ربع سکه احساس پیروزی می‌کرد حالا باید تا ۸۰ درصد بالاتر از رقم سکه تمام در مهریه را به همسر سابق بپردازد.

حباب سکه با مهریه‌ها چه کرد؟

در واقع حالا آنچه گریبانگیر قیمت ربع سکه شده بیش از همه حباب سکه است. حباب سکه نیز اصطلاح رایجی است که اکثر افراد بازاری از آن استفاده می‌کنند. حباب قیمتی را می‌توان رقمی ناپایدار و غیر‌حقیقی دانست، که با قیمت عرضه شده کالا در بازار متفاوت است. حباب طلا و حباب سکه نیز اصطلاحاتی هستند که به منظور بیان اختلاف قیمت ذاتی بازار به کار می‌روند. اصولا حباب‌های قیمتی می‌توانند تمامی بازار‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. بازار طلا جزء آن دسته از بازار‌هایی است که وجود حباب قیمتی در آن می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، حباب طلا و حباب سکه عاملی است که می‌تواند بر ارزش ذاتی سکه تاثیر بگذارند. حباب سکه همان عاملی است که سبب می‌شود شما سکه را گران‌تر و یا ارزان‌تر از قیمت اصلی بخرید. در واقع اختلاف قیمت ارزش داتی سکه با قیمتی که در حال حاضر در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود را حباب سکه می‌گویند. اگر قصد محاسبه حباب طلا و سکه را دارید، می‌توانید از طریق فرمول زیر این محاسبه را انجام دهید.

ما به التفاوت ریالی پرداخت سکه در مهریه

برای درک اینکه گاه چطور حباب سکه تا ۵۰ درصد ارزش سکه را در بر می‌گیرد نیز می‌توانید به دو جدول زیر از لیست قیمت سکه و طلا مربوط به تاریخ ۲۷ آذر سال ۱۴۰۱ توجه کنید.

این دو جدول نشان می‌دهد که چطور از قیمت ۹ میلیون تومانی ربع سکه رقمی حدود ۵ میلیون تومان آن مربوط به حباب است و اینکه چطور این حباب بزرگ‌تر شده قیمت نیم سکه و ربع سکه را چنان افزایش داده است که دیگر نصف ارزش سکه تمام یا یک چهارم آن نیستند.

قیمت سکه

سکه امامی تک فروشی 189,220,000
سکه بهار آزادی تک فروشی  186,260,000
نیم سکه تک فروشی 122,300,000
ربع سکه تک فروشی 92,200,000
سکه گرمی تک فروشی 42,600,000
تمام سکه (قبل 86) 185,500,000
نیم سکه (قبل 86) 87,500,000
ربع سکه (قبل 86)

46,500,000

 

حباب سکه

حباب سکه امامی 23,240,000
حباب سکه بهار آزادی 20,180,000
حباب نیم سکه 39,120,000
حباب ربع سکه 50,530,000
حباب سکه گرمی 22,080,000


به گزارش اقتصاد ۲۴ ، حال با این شرایط و افزایش عجیب حباب سکه‌های با گرم پایین‌تر و نزدیک شدن عجیب قیمت ربع سکه به نیم سکه و نیم سکه به سکه تمام، برای اشخاصی که مهریه می‌پردازند در مجموع بهتر است مهریه خود را هر چند ماه یکبار در قالب پرداخت یک سکه تمام، تقسیط کنند؛ روشی که برخی قضات به کار گرفته‌اند و در احکام خود مرد موظف است هر دو یا سه ماه، یک سکه کامل به زن پرداخت کند چرا که مثلا هزینه پرداخت چهار نیم سکه به مراتب سنگین‌تر از یک سکه تمام می‌شود.

البته همچنان بهترین روش همان است که به جای رقم‌های عجیب و غریب مهریه و بعد سرگردان شدن در دادگاه‌های کشور برای پرداختن یا نپرداختن آن، مردان و زنان ایرانی با آگاهی و انتخاب خود حقوق برابر در ازدواج را بپزیرند و با شروط ضمن عقد ازدواج خود را بهتر و راحت‌تر جشن بگیرند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱
مردی که با باز گشت عشق سابقش همسر قانونیشو طلاق می ده حقشه که تینقدر مهریه بده تا پاره شه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات