تاریخ انتشار: ۰۳:۱۱ - ۰۱ دی ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ در گفتگو با فعالان و مسئولان منطقه آزاد انزلی بررسی می‌کند؛

منطقه آزاد انزلی کلید اتصال ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ دستاورد دبیر شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد انزلی چه بود؟

منطقه آزاد انزلی دریچه‌ای به سوی اروپا، هند، روسیه و قزاقستان است که مزیت‌ها، فرصت‌ها، امکانات موجود و موقعیت خاص جغرافیایی این خطه موجب شده که معادلات منطقه‌ای در شمال ایران را یک تنه به عهده بگیرد. این در حالی است که سفر اخیر دبیر شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد انزلی را می‌توان تکمله همگرایی در منطقه، استان و کشور برای بهره برداری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی دانست.

جایگاه منطقه آزاد انزلی

اقتصاد۲۴- مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در ابتدای آذرماه وارد استان گیلان شد تا از نزدیک با فرصت‌ها و مزیت‌های خاص منطقه آزاد انزلی آشنا شود. این سفر به گفته فعالان منطقه آزاد انزلی فصل تازه ای از مناسبات در این منطقه را رقم خواهد زد. 

منطقه آزاد انزلی پلی برای اتصال به بازاری به وسعت ۱۸۰ میلیون نفر

قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، موقعیت ویژه این منطقه در زمینه ارتباط با کشور‌های حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب به بازار‌های مصرف کشور‌های CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت، داشتن پهنه‌های صنعتی و... موجب رونق روزافزون این منطقه آزاد در ایران شده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با عضویت کشور‌های فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان با هدف ایجاد یک سرزمین واحد گمرکی تشکیل شد. ایران نیز به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد که پس از ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی این موافقتنامه در اردیبهشت ۹۷ به امضا رسید.

ایجاد پل ارتباطی برای اتصال به بازاری به وسعت ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و افزایش صادرات یکی از مزایای عضویت در این اتحادیه است. این اتحادیه پنج عضو دارد، اما بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره جنوبی، هند، مصر و حتی برخی کشور‌های حوزه آمریکای لاتین نیز برای فعالیت در این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.

منطقه آزاد انزلی از زمان تاسیس تاکنون

منطقه انزلی در قامت منطقه ویژه اقتصادی در سال ۷۵ در قالب ۴۱ هکتار شروع به کار کرد. این منطقه ویژه اقتصادی تا سال ۸۴ که تبدیل به منطقه آزاد شد، برخی زیرساخت‌ها را داشت. منطقه آزاد انزلی در حالی «فرزند ناخوانده دولت» نام گرفته که نام این منطقه در لایحه دولت برای ایجاد نبود، ولی در کمیسیون اقتصادی وقت، نام منطقه آزاد انزلی به لایحه پیشنهادی دولت اضافه شد. مصوبه مجلس در سال ۸۲ برای تبدیل منطقه ویژه انزلی به منطقه آزاد انزلی مورد تایید قرار گرفت و دو سال طول کشید تا محدوده و اعضای هیات مدیره اش مشخص شود.

منطقه آزاد انزلی در این سال‌ها مورد توجه ویژه روس‌ها بود و به همین دلیل بار‌ها منطقه آزاد انزلی میزبان نمایشگاه ها، همایش‌ها و... در سطح منطقه‌ای بوده است.

۱. فرصت فرآوری و تولید کالا در پهنه‌های صنعتی منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی در حال حاضر از دو شهرک صنعتی فعال برخوردار است و ساخت یک شهرک صنعتی دیگر نیز در دست اقدام است. همچنین در صورت افزایش محدوده، سه شهرک صنعتی رشت، صومعه سرا و انزلی نیز به آن افزوده خواهد شد؛ بنابراین پهنه‌های صنعتی منطقه آزاد انزلی که فرصت مناسبی برای فرآوری و تولید کالا‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی است با افزایش محدوده از ۶۰ هکتار کنونی به بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار خواهد رسید.

۲. افزایش محدوده

از اردیبهشت ۹۳ تاکنون محدوده منطقه آزاد انزلی چندین بار دستخوش تغییر شده و به ترتیب ۹۴۰۰، ۸۶۰۰ و سپس به ۲۲۵۰ هکتار کاهش یافته است. افزایش و کاهش محدوده منطقه پاشنه آشیل دوم این منطقه است، زیرا تغییرات محدوده در مناطق آزاد در برنامه ریزی آینده محور باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران خواهد شد. این در حالی است که از سال ۱۳۹۹ برخی نمایندگان و فعالان منطقه به دنبال افزایش محدوده بودند.

در حال حاضر بحث افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در صورت موافقت به ۱۰ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد. اگر این اتفاق رخ دهد، فرودگاه رشت نیز به این منطقه افزوده خواهد شد که فرصت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری برای منطقه آزاد انزلی است. از طرفی زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه نیز فراهم خواهد شد.

۳. راه آهن

پروژه راه آهن رشت-انزلی- کاسپین به عنوان حلقه مفقوده زنجیره تأمین کالا و توسعه اقتصادی منطقه با اتصال ایران به کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود. هرچند رویکرد اصلی کریدور شمال- جنوب براساس ترانزیت کالاست، ولی می‌توان در کنار آن به واردات و صادرات کالای کشور در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی توجه کرد.

در صورت اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه، این بندر می‌تواند به عنوان یک بندر نسل سوم در کریدور شمال جنوب نقش آفرینی کند و دروازه ورود و صدور کالا از بنادر جنوبی ایران به کشور‌های حاشیه خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد.

۴. بندر کاسپین و فرصت صادرات کالا از منطقه آزاد انزلی

حضور در اتحادیه اوراسیا به دلیل فرصت تجارت و تعریف روابط اقتصادی ایران و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است. روسیه بعد از حمله به اوکراین و تحریم‌های غرب، در انزوای اقتصادی و تجاری قرار گرفته و این مساله فرصت ویژه‌ای برای صادرات کالا و بازتعریف روابط اقتصادی است.

این مزیت‌ها موجب شده منطقه آزاد انزلی در آستانه جهش و ایفای نقش موثر در معادلات بین المللی ایران قرار بگیرد. اگر راه آهن سراسری به بندر کاسپین وصل شود و محدوده منطقه افزایش پیدا کند، با تکمیل این دو بال، منطقه آزاد انزلی چشم بسته راه خود را پیدا می‌کند و محل مراودات اقتصادی و سرمایه گذاری ایران، روسیه، هند و کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس و حتی قزاقستان خواهد شد. در چنین شرایطی بود که منطقه آزاد انزلی میزبان حجت الله عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد شد.

منطقه آزاد انزلی پنجره‌ای گشوده به روی اوراسیا

در همین رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با برشمردن دستاورد‌های سفر مشاور رئیس جمهور به این منطقه گفت: توانمندی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ارتباطات ملی ایشان، فرصت و مزیت مناسبی برای بهره برداری حداکثری از فرصت‌های همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایفای نقش بیش از پیش مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد انزلی در این زمینه است.

عیسی فرهادی با تشریح دستاورد‌های این سفر گفت: از مهم‌ترین دستاورد‌های این سفر می‌توان به آشنایی نزدیک با فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی مناطق، مذاکرات میدانی در هر منطقه درخصوص رفع مشکلات، ایجاد فرصت‌های جدید با مسئولان سایر نهاد‌های اداری و همچنین مذاکره با فعالان اقتصادی و بدنه مدیریتی و کارشناسی مناطق آزاد در این زمینه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با منطقه آزاد انزلی حضور ایشان دو دستاورد جالب توجه داشت که می‌توان به انتخاب این منطقه به عنوان پایلوت اجرای طرح پایش و نیز بررسی قوانین و مقررات مزاحم در راستای کاهش بروکراسی اداری و مانع زدایی جهت رونق فضای کسب و کار اشاره کرد.

تعامل بخش دولتی و خصوصی در منطقه آزاد انزلی

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، توجه و مداقه دبیر شورای عالی مناطق آزاد درخصوص برخی مشکلات قانونی در حوزه‌های تولیدات صنعتی و فرآوری کالا در منطقه به ویژه تعمیم قانون مالیات بر ارزش افزوده و پیگیری‌های به عمل آمده را می‌توان از مهم‌ترین دستاورد‌های این سفر عنوان کرد.

فرهادی با اشاره به جلسه حجت الله عبدالملکی با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی گفت: دیدار نزدیک با انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان و بازرگانان منطقه و مذاکرات کارشناسی، شفاف و صریح صورت گرفته فصل جدیدی از تعامل میان بخش دولتی و بخش خصوصی مناطق آزاد را رقم زده است.

گذار منطقه آزاد انزلی به دوره جدید

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مورد اینکه چه چشم اندازی در دوره دبیری عبدالملکی برای منطقه آزاد انزلی می‌توان متصور بود، به اقتصاد ۲۴ گفت: باید به این نکته توجه داشت که سابقه مدیریتی ایشان که معطوف به مدیریت بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور بوده و این امر که دبیر کنونی در حوزه‌های اقتصادی از صاحب نظران جوان و آینده دار نظام جمهوری اسلامی است؛ در نتیجه حضور ایشان با بهره مندی از نگاه کلان مدیریتی و علمی برای مناطق آزاد افق‌های جدیدی را در سطح ملی و بین المللی ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای رشد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد


فرهادی ادامه داد: با توجه به تغییر و تحولات ژئوپلیتیک حوزه اوراسیا و روسیه که بر مدل مناسبات اقتصادی این کشور‌ها با کشورمان اثرات مستقیمی برجای گذاشته می‌توان تصریح کرد که منطقه آزاد انزلی با تکیه بر زیرساخت‌های مناسب، توانمندی‌های قابل توجه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خود، قرار گرفتن در کریدور‌های بین المللی و طرح‌های ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری و تکمیل «اسکله‌های رورو» و افزایش پهنه بندی‌های صنعتی منطقه در آستانه تحول و تعالی بی سابقه‌ای قرار دارد.

فرصت همکاری منطقه آزاد انزلی با اوراسیا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: توانمندی دبیر کنونی و ارتباطات ملی ایشان فرصت و مزیت مناسبی برای بهره برداری حداکثری از فرصت‌های همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایفای نقش بیش از پیش مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد انزلی در این زمینه است.

فرهادی اظهار امیدواری کرد: با عزم راسخ موجود میان بدنه مدیریتی، کارشناسی سازمان‌های عامل مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلی و جدیت بیش از پیش سرمایه گذاران، قطعاً در آینده نزدیک مناطق آزاد نقش و اثرگذاری بیشتری در زمینه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای کشورمان بر عهده خواهند داشت و چالش‌های پیش روی به فرصت و مزیت‌های جدیدی برای رونق فضای کسب و کار و مقاوم سازی اقتصاد کشور تبدیل خواهند شد.

فصل تازه‌ای از حکمرانی در سطح مناطق آزاد در پیشروست

از سوی دیگر، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه با سفر دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد به منطقه آزاد انزلی این امیدواری ایجاد شد که شاهد فصل تازه‌ای از یک حکمرانی جدید در سطح مناطق آزاد باشیم، گفت: این حکمرانی با بازگشت به قانون و اجرای درست و صحیح ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور محقق می‌شود.

وحید طالب پور با اشاره به جلسه مشاور رئیس جمهور با فعالان اقتصادی این منطقه گفت: دبیر شورای عالی مناطق آزاد در این جلسه، تاکید ویژه‌ای بر لزوم بازگشت معافیت‌ها و مزیت‌هایی که در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد پیش بینی شده بود، داشتند.

وی ادامه داد: دکتر عبدالملکی معافیت‌های درنظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را مصداق «حق الناس» دانست و بر پیگیری بازگشت این معافیت‌ها تاکید ویژه‌ای کرد. این اقدام می‌تواند پایانی باشد بر بحران‌هایی که طی سالیان گذشته درخصوص مزیت‌های قانونی مناطق آزاد شاهد بودیم.

جایگاه منطقه آزاد انزلی

حل مشکلات فعالان مناطق آزاد در گرو تعامل با دستگاه‌های دولتی

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی نکته دوم در مورد سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد به این منطقه را بازدید از واحد‌های تولیدی دانست و گفت: پیگیری مسائل، مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی منطقه توسط ایشان موجب دلگرمی سرمایه گذاران این منطقه بود. دکتر عبدالملکی بی واسطه و بلادرنگ در جلسه‌ای که به همین منظور در منطقه آزاد انزلی تشکیل شده بود، با سه تن از روسای دستگاه‌های اقتصادی کشور برای حل برخی از مسائل، تماس تلفنی برقرار کردند.

طالب پور ادامه داد: با توجه به اینکه دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد از نظریه پردازان و صاحب نظران حوزه اقتصاد کشور است و سابقه اجرایی نیز در دولت دارد می‌تواند از این تجربه به سود فعالان اقتصادی مناطق آزاد به خوبی بهره برد. به طور قطع، برخی از مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی از لابه‌لای تعاملات و پیگیری‌های دکتر عبدالملکی با اعضای کابینه و روسای دستگاه‌های اقتصادی کشور ازجمله سازمان امور مالیاتی، گمرک، سازمان اموال تملیکی، بانک ها، بورس، بیمه و دیگر دستگاه‌هایی که در ارتباط با فعالیت اقتصادی سرمایه گذاران و تجار مناطق آزاد هستند، قابل حل است.

چرخش رویکرد مناطق آزاد به سمت صادرات گرا شدن

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی سومین دستاورد سفر دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد را چرخش رویکرد مناطق آزاد به سمت صادرات گرا شدن این مناطق دانست و گفت: ضرورت توسعه صادرات و صادرات گرا شدن مناطق آزاد از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی، بازنگری فرصت‌های سرمایه گذاری و تدوین فرصت‌های سرمایه گذاری جدید با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی مورد تاکید دکتر عبدالملکی قرار گرفت و این امیدواری وجود دارد که در دوره ایشان بتوان در حوزه صادرات و سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد توفیقات بیشتری به دست آورد.

طالب پور تشکیل کمیته‌های ۵ گانه برای رفع مشکلات سرمایه گذاران در مناطق آزاد را یکی از فرصت‌های به وجودآمده در دوره دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد دانست و گفت: اگر اعضای این کمیته‌ها از افراد موثر، پیگیر و دلسوز مناطق آزاد انتخاب شوند و از سایر دستگاه ها، وزارتخانه ها، مجلس و سایر مراجعی که در حوزه حل مسائل فعالان اقتصادی تاثیرگذارند، دعوت شود که در این کمیته‌ها حضور فعال داشته باشند می‌توان برخی از مسائلی را که طی چند سال گذشته در سطح مناطق آزاد به صورت مسائل لاینحل و پیچیده باقی مانده با پیگیری‌ها و اراده ایشان حل کرد.

توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مناطق آزاد

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی موضوع کلیدی در مورد مناطق آزاد را لزوم ثبات مدیریتی دانست و گفت: با توجه به تغییراتی که در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد طی چند سال اخیر صورت گرفته، امیدواریم که در دوره دکتر عبدالملکی ثبات مدیریتی هم در دبیرخانه و هم در سطح مناطق آزاد شکل بگیرد.

طالب پور ادامه داد: به طور قطع این ثبات مدیریتی به پیشبرد اهداف، پیگیری حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی، تدوین رویکرد‌ها و برنامه‌های جدید به ویژه در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه صادرات و انتقال فناوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور کمک خواهد کرد.

مطالبه تولیدکنندگان منطقه آزاد انزلی از مشاور رئیس جمهور

یاسر مروت‏‏‌پور، رئیس جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده است که امیدواریم دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد در چند ماه باقیمانده تا پایان سال برای رفع این مسئله و حذف آن اقدام کنند، زیرا این چندماه فرصت طلایی برای حذف این مالیات از بودجه سال آینده است.

وی ادامه داد: ما بر اساس مشوق‌ها و امتیازات درج‌شده در قانون، اقدام به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کردیم. اکنون با حذف این مشوق‌ها و به وجود آمدن مشکلات، ما نیز به دنبال خروج سرمایه از منطقه آزاد به سوی کشور‌های متقاضی تولید هستیم.

این تولیدکننده پوشاک در منطقه آزاد انزلی با اشاره به تغییر دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: سامانه‌های تولید در مناطق آزاد در زمان مرتضی بانک ایجاد شد تا امضای طلایی از قرارداد‌ها حذف شود، ولی این سامانه‌ها نه تنها روند تولید را تسهیل نکرد، بلکه با قطعی‌های مداوم بر مشکلات تولیدکنندگان افزوده شد. قطعی‌های مداوم سامانه انبارها، سامانه تولید و سامانه ثبت آماری در زمان آقایان بانک، مومنی و حتی سعید محمد ادامه داشت.

مروت پور اضافه کرد: از طرفی تغییرات مدیریتی در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان‌های عامل در هر منطقه موجب شده مشکلات به قوت قبل باقی بماند. امیدواریم مشکل سامانه‌های تولید و تغییرات مدیریتی در دوره آقای عبدالملکی مرتفع شود.

تکمله حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد در منطقه آزاد انزلی

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، منطقه آزاد انزلی این مولود جوان، خطه‌ای که شهرت دروازه اروپا را در پیشینه‌اش دارد با فرصت‌ها، امکانات موجود و موقعیت خاص جغرافیایی در حالی دریچه‌ای به روی اوراسیاست که تولیدکنندگان و صنعتگران در این خطه منتظر برگشت مشوق‌های سرمایه‌گذاری به این مناطق هستند.

تکمله حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در منطقه آزاد انزلی به نوعی همگرایی در منطقه، استان و کشور برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های منطقه است؛ گویی همه، هم‌قسم شده‌اند تا سکوی پرتاب منطقه آزاد انزلی به سوی ایفای نقش این منطقه در معادلات بین‌المللی باشند. 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول