تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۲ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
رزمایش ترکیه و آذربایجان، هشدار به تهران پیام سخت به مسکو

رزمایش بی‌سابقه اردوغان و علی‌اف در مرز‌های ایران

اگر پیام به تهران بتواند از رویارویی نظامی بین جمهوری آذربایجان و ایران جلوگیری کند، پیام ارسال شده به مسکو نه تنها درباره روند آتی مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان است، بلکه می‌تواند عواقب وخیم بر نحوه محاسبه امنیت کشور‌های «همسایه» روسیه و منابعی که آن‌ها می‌توانند برای بهبود آن استفاده کنند، داشته باشد.

رزمایش در مرز‌های ایران

اقتصاد۲۴-رزمایش مشترک نظامیان آذربایجان و ترکیه که در ۵ دسامبر در شمال مرز ایران اعلام شد، سیگنال روشنی برای تهران است مبنی بر اینکه نیرو‌های مشترک این دو دولت با هر گونه چالش آینده ایران با باکو مقابله خواهند کرد. در عین حال، این رزمایش‌ها به مسکو یادآوری می‌کند که دیگر تنها کشور خارجی با قدرت نظامی در قفقاز جنوبی نیست و هر گونه پیشرفت کرملین در منطقه احتمالاً با مخالفت ترکیه مواجه خواهد شد.  

اگر پیام به تهران بتواند از رویارویی نظامی بین جمهوری آذربایجان و ایران جلوگیری کند، پیام ارسال شده به مسکو نه تنها درباره روند آتی مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان است، بلکه می‌تواند عواقب وخیم بر نحوه محاسبه امنیت کشور‌های «همسایه» روسیه و منابعی که آن‌ها می‌توانند برای بهبود آن استفاده کنند، داشته باشد. واضح است که تصمیم گیرندگان تهران هدف اصلی هستند.  

رزمایش مشترک آذربایجان و ترکیه از مانور‌های قبلی که باکو در پاسخ به مانور‌های ایران در آن سوی مرز، دستگیری عوامل ایرانی در آذربایجان و تحرکات ایران بر فراز نخجوان و کریدور زنگزور انجام داده بود، شکل گرفت. رزمایش‌های مشترک جدید تشدید بحران قابل توجهی بین دو کشور ایران و آذربایجان را نشان می‌دهد، زیرا شامل انتصاب یک ژنرال بلندپایه ترک به عنوان مشاور وزیر دفاع آذربایجان، استفاده از هواپیما‌های پیشرفته و نمایش توانایی دو ارتش در استفاده از فناوری پانتون (پل شناور) بر رود ارس که مرز آذربایجان و ایران را تشکیل می‌دهد انجام شد. رؤسای جمهور هر دو کشور آذربایجان و ترکیه بر این موضوع تاکید و به صراحت اعلام کرده اند که می‌خواهند پیامی قوی به ایران ارسال کنند. این در رد شدید استدلال‌های باکو در مورد رزمایش مشترک توسط تهران مشاهده می‌شود.

کارشناسان آذربایجانی در مورد این موضوع توضیح بیشتری داده اند، اما همچنین تصریح کرده اند که رزمایش مشترک هدف دیگری نیز داشته است: هشدار به مسکو در مورد ادامه حمایت از ارمنستان در مقابل آذربایجان و تصور اینکه این کشور دارای حقوق انحصاری برای حضور نظامی در قفقاز جنوبی است. کرملین قطعاً این پیام را دریافت کرده، همانطور که در اقدامات و اظهارات اخیر خود این موضوع را نشان می‌دهد و اکنون در حال بررسی نحوه پاسخگویی است.  

این تحلیلگران به خبرگزاری کاوکاز اوزل گفتند که تمرینات هماهنگ پاسخی به اقدامات ایران و هشداری به تهران برای توقف اقدامات آن است. به گفته این تحلیلگران، با تاکید بر روابط تنگاتنگ آذربایجان و ترکیه، این اقدامات پیام‌هایی را برای دیگران ارسال می‌کند (کاوکاز اوزل، ۱۱ دسامبر).  


بیشتر بخوانید: آیا برجام به پایان رسیده است؟


عدالت وردیف، تحلیلگر برجسته در باکو، تأکید می‌کند که عملیات مشترک فعلی خیلی با رزمایش‌های قبلی آذربایجان متفاوت است. در گذشته، باکو تمرینات نظامی را در مناطق محدود و معمولاً در فاصله‌ای از مرز ایران انجام می‌داد. این بار در سراسر مرز آذربایجان و ایران و با مشارکت ترکیه در این مانور از تسلیحات مدرن تری استفاده شد. علاوه بر این، به گفته وردیف، جدیدترین اقدامات توسط یک فرماندهی مشترک متشکل از پرسنل وزارت دفاع آذربایجان و یک ژنرال ارشد ترک که از طرف الهام علی اف به عنوان مشاور وزیر دفاع تعیین شده، انجام شده است.  

ارستون اروجلو از مرکز تحقیقات شرق و غرب در باکو خوشبین بود که ژنرال ترک در سمت خود باقی بماند و از ادغام ارتش آذربایجان با نیرو‌های مسلح ترکیه حمایت کند.  

به گفته آزاده عیسی زاده، مشاور سابق وزارت دفاع آذربایجان، این امر نه تنها برای ایران، بلکه برای روسیه نیز حیاتی است. عیسی زاده می‌گوید: "روسیه در حال تضعیف قفقاز جنوبی است، ایران به دنبال اشغال فضای حاصله است و ترکیه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. " نکته مهم این است که روسای جمهوری دو ملت ترک اعلام کرده اند که ملت‌های آن‌ها به سمت "تشکیل ارتش مشترک" حرکت می‌کنند.

برخی از مفسران مسکو استدلال کرده اند که آذربایجان بیشتر از ترکیه استفاده می‌کند تا ترکیه از آذربایجان و مسکو نباید ادغام آذربایجان و ترکیه را دست بالا بگیرد.  

با این حال، اکثر ناظران روسیه و مهمتر از همه دولت روسیه، این تحولات را دلیلی بر این می‌دانند که روسیه در حال از دست دادن فرصت در آذربایجان است، و باید در اطراف باکو کار کند و اکنون باید مواضع خود را پس بگیرد.

مهم‌ترین واکنش عمومی مسکو به تقویت روابط آذربایجان و ترکیه تا به امروز، اعلام برنامه‌هایی با ایران برای ایجاد حمل‌ونقل دریایی بین دو کشور از طریق دریای خزر بوده است، زیرا هیچ‌یک نمی‌توانند به مسیر‌های زمینی که از این طریق آذربایجان تردد می‌کنند تکیه کنند. این نشانه شگفت‌انگیزی است که تلاش‌های کرملین برای ایجاد یک کانال تجاری شمال به جنوب برای دور زدن تحریم‌های غرب آنطور که می‌خواهد پیش نمی‌رود. با این وجود، مخالفان روسیه کاملاً آشکار کرده اند که مسکو به مراتب نگران تحولات آذربایجان و تعمیق روابط بین باکو و آنکارا است.  

سرمقاله‌ای ناشناس در وب سایت خبرگزاری REX که به طور منظم دیدگاه‌های جامعه امنیتی روسیه را ارائه می‌کند، ادعا می‌کند که آذربایجان به یک "بازیگر ضد روسی" و صرفا ابزاری برای اهداف "پان ترکیستی" ترکیه تبدیل شده است. با توجه به این تهدید، این مقاله از دولت روسیه می‌خواهد که به سازمان کشور‌های ترک بپیوندد تا بر آن "و سایر سازمان‌های پان ترکیستی" اعمال نفوذ کند و روابط با ارمنستان و ایران برای مقابله با آذربایجان و ترکیه را تقویت کند. همچنین برای «ایجاد» نیرو‌های طرفدار روسیه در آذربایجان تلاش کند که همگی نشان دهنده ضعف فعلی کشور روسیه است.  

استقرار نظامی روسیه در قره باغ، که کرملین آن را به عنوان نیرو‌های حافظ صلح توصیف می‌کند، اما آذربایجانی‌ها به طور فزاینده‌ای آن را به عنوان اشغالگران حامی ارمنستان در خاک آذربایجان می‌دانند، باعث تشدید نفرت آذربایجان می‌شود. در هفته‌های اخیر، این مساله اعتراضات سنگینی را از سوی آذربایجان در پی داشته که آخرین آن در ۱۲ و ۱۳ دسامبر بوده است. این تظاهرات، اعمال نفوذ روسیه بر گفتگو‌های مربوط به روابط آینده آذربایجان و ارمنستان را دشوارتر می‌کند و ممکن است آینده نیرو‌های روسی مستقر در قره باغ را زیر سوال ببرد.  

با توجه به حضور نیرو‌های ترکیه در آذربایجان، زمینه برای درگیری‌های بالقوه جدی و تنظیم مجدد روابط قدرت، ابتدا در قفقاز جنوبی و به طور گسترده‌تر، در کل فضای پس از شوروی فراهم شده است. اما مسکو همچنان معتقد است که در اتحاد جماهیر شوروی سابق از احترام بی حد و حصری برخوردار است.  

*پل گوبل کیست: پل ای. گوبل یک تحلیلگر، نویسنده و مقاله نویس آمریکایی است که در روسیه تخصص دارد. او که در دانشگاه میامی و دانشگاه شیکاگو آموزش دیده است، ویراستار چهار جلد در مورد مسائل قومیتی در اتحاد جماهیر شوروی سابق است و بیش از ۱۵۰ مقاله در مورد مسائل قومی و ملیتی منتشر کرده است. گوبل به عنوان مشاور ویژه در مسائل ملیت شوروی و امور بالتیک وزیر امور خارجه، جیمز بیکر خدمت کرد. او در حال حاضر به تدریس دروس «اسلام و ژئوپلیتیک در اوراسیا» به عنوان استادیار در مؤسسه سیاست جهانی می‌پردازد.

منبع: جیمز تاون / دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
0
0
جمعه ۰۲ دی ۱۴۰۱
وقتی بدن ضعیف شود میکروبها جمله خواهند کرد .
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس