تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۵ دی ۱۴۰۱

متهمان امسال ۲۵۰۰ نفر بیشتر از سال قبل

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به وضعیت ۹ ماهه سال جاری وقوع برخی از جرایم در تهران نیز اشاره کرد و گفت:‌ از ابتدای سال تا پایان آذرماه تعداد دستگیری مجرمان در پلیس آگاهی حدود ۲۵۰۰ نفر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

متهمان امسال ۲۵۰۰ نفر بیشتر از سال قبل

اقتصاد۲۴ کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت در جریان اجرای طرح دستگیری مجرمان موفق شدند سه باند بزرگ سرقت را در پایتخت منهدم و اعضای باند را دستگیر کنند. به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در حاشیه طرح دستگیری مجرمان با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از نیمه دوم امسال و به دلیل آنکه بخشی از تمرکز و توان پلیس معطوف به موارد دیگری شده بود، برخی مجرمان اقدام به سوءاستفاده از این موضوع کرده و ما شاهد افزایش حدود ۱۰ درصدی وقوع سرقت در تهران بودیم به‌طوری که در بعضی از روز‌ها حتی این آمار به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش در مقایسه با روز مشابه خود در سال‌های قبل نیز رسیده بود.

سرهنگ علی، ولی پور گودرزی ادامه داد: با اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی پلیس موفق شدیم که طی یک ماه گذشته این روند افزایشی را متوقف کرده و حتی کاهش هم بدهیم. بر همین اساس می‌توان گفت که در حال حاضر وقوع سرقت در تهران حدود ۱۰ درصد کاهش داشته و کشفیات پلیس نیز در این مدت افزایش داشته است که امیدواریم این روند کاهشی در وقوع و افزایشی در کشف را در آینده نیز ادامه دهیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به وضعیت ۹ ماهه سال جاری وقوع برخی از جرایم در تهران نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا پایان آذرماه تعداد دستگیری مجرمان در پلیس آگاهی حدود ۲۵۰۰ نفر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. این موضوع نشان‌دهنده افزایش توان پلیس در مقابله با مجرمان است.

وقوع جرایم جنایی در تهران نیز روندی کاهشی داشته و در عین حال در این حوزه نیز کشفیات ما افزایش داشته است. در مورد قتل هم باید بگویم که از ابتدای امسال تا کنون و مقایسه آن با سال گذشته حاکی از کاهش وقوع قتل در تهران است. به‌عبارتی دیگر می‌توان گفت که ۹۵ درصد پرونده‌های قتل در تهران کشف می‌شود. البته گاهی کشف پرونده‌های قتل زمانبر و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است.

در این موضوع هماهنگی خوبی با مراجع قضایی و پلیس دیگر استان‌ها داریم. وی همچنین از اجرای طرح رسیدگی به پرونده‌های معوق در پلیس آگاهی خبر داد و گفت: این‌طور نیست که اگر مدتی از کشف نشدن پرونده‌ای بگذرد، آن را مختومه اعلام کنیم. ما طرحی را در پلیس آگاهی اجرا کردیم و بر اساس آن به پرونده‌های معوقه نیز رسیدگی می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با تأکید براینکه امنیت مردم، خط قرمز و اولویت پلیس است، گفت: در این خصوص با هیچ مجرمی تعارف نداریم و برابر قانون با آنان برخورد خواهیم کرد. در مورد جرایم خشن هم با کسی تعارف نداریم و با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح با آن دسته از مجرمان خشن و افراد مسلح که تسلیم پلیس نشده و امنیت مردم را به مخاطره بیندازند برخورد خواهیم کرد.

سرقت‌های سریالی هنگام مرخصی از زندان

یکی از باند‌های دستگیر شده از سوی پلیس متهمانی هستند که سوژه‌هایشان را در سایت‌های آگهی فروش شناسایی می‌کردند. سروش، پسر جوانی که به اتهام حمل مواد مخدر در زندان به سر می‌برد و در ۱۵ روز مرخصی از زندان سناریوی این سرقت‌ها را اجرا کرده است، در گفتگو با خبرنگار «ایران» به جزئیات سرقت‌ها پرداخت.

برای چی به زندان افتاده بودی؟

چند سال قبل به خاطر ۶ گرم و ۴ سوت شیشه بازداشت شدم البته برای مصرف شخصی‌ام بود. به ۵ سال حبس محکوم شدم، به حکمم اعتراض دادم و یک سال حبسم کمتر شد.

چه شد که انگیزه این سرقت به ذهنت خطور کرد؟

تازه به مرخصی زندان آمده بودم و با همدستانم که از دوستان سابقم هستند داخل قهوه‌خانه نشسته بودیم. تلویزیون متهمی را نشان می‌داد که بازداشت شده بود و درخصوص جرایمش حرف می‌زد. همانجا با خودم گفتم اگر سارقان یک سری موارد را رعایت کنند امکان ندارد که به دام پلیس گرفتار شوند. ما می‌خواستیم ثابت کنیم دزد حرفه‌ای به دام پلیس گرفتار نمی‌شود.

سارقان از دید شما چه چیز‌هایی را باید رعایت کنند که دستگیر نشوند؟

با گوشی خودشان تماس نگیرند و از سیم‌کارت‌های معتادان استفاده کنند. محل‌های قرار را در جا‌هایی می‌گذاشتیم که دوربین نداشته باشد تا تصاویرمان به‌دست نیاید. پلاک خودرو را پوشانده بودیم. خلاصه تمام مواردی را که احتمال می‌رود پلیس از روی آن‌ها به سارق برسد باید رعایت کرد.


بیشتر بخوانید: سرقت لوازم خودرو در ۳ ثانیه


تو که رعایت کردی پس چرا بازداشت شدی؟

فکرش را هم نمی‌کردم دستگیر شوم، من حتی به محض پایان دوره ۱۵ روزه مرخصی‌ام خودم را به زندان معرفی کردم تا به من شک نکنند، اما پلیس به کمک مالباختگان تصاویر چهره‌نگاری ما را به دست آورد و شناسایی شدیم.

سوژه‌ها را چطور شناسایی می‌کردی؟

به سراغ آگهی‌های فروش ماینر، پلی‌استیشن، گوشی تلفن همراه و... که در سایت‌ها منتشر شده بود می‌رفتیم و با آن‌ها قرار می‌گذاشتیم و سرقت می‌کردیم.

هنگامی که متهم جوان در حال گفتگو بود، یکی از شاکی‌های پرونده‌اش که زن و شوهری جوان بودند به اداره آگاهی آمده و آن‌ها را شناسایی کردند. مرد جوان در رابطه با حادثه‌ای که برایش رخ داده بود، گفت: دستگاه ماینر خانگی خریده بودیم و از آنجایی که شرایط استفاده‌اش را نداشتیم برای فروش در سایت آگهی کردیم. مبلغی که ما آگهی کرده بودیم ۵۰ میلیون تومان بود مردی تماس گرفت و خودش را خریدار معرفی کرد.

ابتدا مدعی شد که برای گرفتن دستگاه خودش می‌آید، اما بعد آدرسی را فرستاد و گفت حتماً با تاکسی اینترنتی برایمان بفرستید. اعتماد نکردم و با همسرم راهی محل قرار شدیم. قرار در خیابان پاسدار گمنام بود وارد کوچه که شدم، دیدم وسط خیابان با میله‌های آهنی بسته شده و امکان عبور ماشین نبود.

متهمان سوار بر خودروی پراید آن طرف میله‌های آهنی ایستاده بودند و من خودم را به آن‌ها رساندم. یک لحظه دستشان را دور گردن من انداختند و مرا پرتاب کردند در گوشه‌ای از خیابان و ماینر را از دستم سرقت کردند و بعد اسپری اشک آور به چشمم زدند. با صدای داد و فریاد من، همسرم که چند قدم آن طرف‌تر بود خودش را به ما رساند. او دستگیره در خودروی متهمان را گرفت و آن‌ها بدون توجه به او حرکت کرده و همسرم را روی آسفالت‌های خیابان کشاندند. به‌طوری که جمجمه همسرم شکست و آسیب شدیدی دید.

سرقت عتیقه‌های میلیاردی

اعضای یک باند دیگر که ۲۴ ساعت بعد از آخرین سرقتشان، مأموران پایگاه چهارم پلیس آگاهی را بالای سرشان دیدند از دیگر متهمان دستگیر شده هستند. آن‌ها آنقدر سریع دستگیر شدند که حتی فرصت نکردند اموال آخرین سرقت را بین خودشان تقسیم کنند و وسایل سرقتی به مالباخته برگردانده شد.

سرقت‌ها را چطور انجام می‌دادی؟

تا ساعت ۱۲ شب، پنجشنبه و جمعه در خیابان‌های بالای شهر پرسه می‌زدیم و با دیدن خانه‌هایی که چراغ‌هایشان خاموش بود نقشه را اجرا می‌کردیم. من از دیوار بالا می‌رفتم و خودم را به پنجره می‌رساندم. با پیچ گوشتی در و پنجره را باز می‌کردیم. دو نفرمان وارد ساختمان می‌شدند و وسایل سرقتی را به یکی از همدستانمان پایین پنجره و در خیابان می‌دادیم. بعد از اجرای نقشه سرقت‌هایمان هم راهی خانه‌هایمان که خارج از تهران بود، می‌شدیم.

چرا برای سرقت آخر هفته‌ها را انتخاب می‌کردی؟

معمولاً مردم آخر هفته‌ها خانه نیستند وخانه‌های خالی بیشتر است.

چه شد که تصمیم به سرقت گرفتی؟

فقر، بی‌پولی. من چاه کن هستم، اما کار نبود که بخواهم انجام دهم. در مدتی هم که کار بود به قدری درآمدم پایین بود که به هیچ جا نمی‌رسید. به ناچار وارد باند خلافی شدم و اقدام به سرقت از خانه‌ها می‌کردم که بازداشت شدم. بعد از آزادی تصمیم گرفتم که دور خلاف را خط بکشم، اما وارد یک شرکت هرمی شدم. بعد با یکی از همدستانم به نام شایان آشنا شدم. چند ماهی نگذشته بود که هر دویمان از شرکت بیرون آمدیم و کلی هم قرض گرفته بودیم. یک شب که با دوست شایان و چند نفر دیگر داخل قهوه خانه نشسته بودیم تصمیم گرفتم توبه‌ام را بشکنم و دوباره سرقت از خانه‌ها را اجرا کنم.

چرا سرقت از خانه را انتخاب کردی؟

سرقت خانه راحت‌تر است، کسی در خانه نیست که با او درگیر شوی. اگر صاحبخانه بیاید زاغزنی که پایین در خیابان ایستاده خبر می‌دهد. ریسک این کار کمتر است و چیز‌های بیشتری هم گیر می‌آید.

از سرقت‌ها چقدر گیرتان آمد؟

هر چه گیر می‌آمد تقسیم بر تعداد افراد باند می‌کردیم. اما در آخرین سرقت ۷ میلیارد تومان عتیقه از خانه‌ای سرقت کردیم. شاید هم قیمت عتیقه‌ها بالاتر بود، ولی خیلی عتیقه گیرمان آمد. اما حسرت پول آن به دلمان ماند چرا که ۲۴ ساعت بعد دستگیر شدیم.

چه شد که لو رفتید؟

اشتباه کردیم و بعد از سرقت در یک محفل شبانه شرکت کردیم و برای خودنمایی راز سرقت میلیاردی‌مان را بیان کردیم. خودنمایی آن شب باعث شد که فردا شب، دستبند به دست روانه بازداشتگاه شویم.

منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!

قابی از بازی صنعت‌نفت و پرسپولیس که جلب‌توجه کرد

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد

جنجال عروسی یک آقازاده در گران‌ترین هتل ایران!

جدول لیگ برتر بعد از برد پرسپولیس

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

راهداری: خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های کشور

بایدن ایران را تهدید به تحریم سخت کرد!

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی