تاریخ انتشار: ۰۴:۱۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۱

خطرات و راه‌های پیشگیری از دمای پایین بدن

هیپوترمی به معنای کاهش دمای طبیعی بدن در افراد از جمله کودکان و بزرگسالان است که در برخی شرایط می‌تواند سبب مرگ فرد شود. این اتفاق ممکن است در داخل و یا خارج از خانه رخ دهد.

خطرات دمای پایین بدن

اقتصاد۲۴-درحقیقت، هیپوترمی در دماهای سرد اتفاق می‌افتد و به دنبال کاهش دمای بدن باعث آسیب به اندام‌ها و اختلال در کارکرد آن‌ها می‌شود. در صورت پیشرفت این وضعیت و عدم درمان به موقع، می‌تواند سبب مرگ شود.

به گزارش فرادید، هیپوترمی به معنای کاهش دمای طبیعی بدن در افراد از جمله کودکان و بزرگسالان است که در برخی شرایط می‌تواند سبب مرگ فرد شود. این اتفاق ممکن است در داخل و یا خارج از خانه رخ دهد. درحقیقت، هیپوترمی در دماهای سرد اتفاق می‌افتد و به دنبال کاهش دمای بدن باعث آسیب به اندام‌ها و اختلال در کارکرد آن‌ها می‌شود. در صورت پیشرفت این وضعیت و عدم درمان به موقع، می‌تواند سبب مرگ شود.

هیپوترمی می‌تواند هنگامی که فکر می‌کنید در خانه در امان هستید، رخ دهد. افراد مسن ممکن است پس از قرار گرفتن طولانی مدت در دمایی پایین که به طور معمول برای دیگران مناسب باشد، دچار هیپوترمی خفیف شوند. البته برخی جوانان که مستعد بیماری هستند، شاید خفیف آن را تجربه کرده باشند. علاوه بر این‌ها دمای پایین بدن می‌تواند ناشی از سو مصرف مواد مخدر، کم کاری تیروئید، بی اشتهایی، شوک سپتیک (عفونی) و برخی موارد دیگر باشد.

لرز کردن معمولا یکی از نشانه‌های رایج کاهش درجه حرارت بدن است، در واقع به عنوان یک مکانیسم دفاعی، برای گرم نگه داشتن بدن به شمار می‌رود. هیپوترمی مساله‌ای شناخته شده است، بنا براین مهم است که با علائم و درمان آن آشنایی داشته باشید.

کاهش دمای بدن چیست؟

دمای بدن انسان، چه در دمای بالا و چه در دمای پایین می‌تواند نشان دهنده مجموعه گسترده‌ای از نگرانی‌ها باشد. دمای پایین بدن – و یا هیپوترمی – کاهش تدریجی دمای بدن است که می‌تواند بسیار خطر ساز باشد. هنگامی که تعادل بین گرمای تولید شده در بدن و گرمای خارج شده از آن به هم بخورد، برای مدت زمان طولانی، گرمای بیشتری از دست می‌رود، و در نهایت هیپوترمی رخ می‌دهد. تعریف ساده هیپوترمی، کاهش غیر معمول دمای بدن است.

مطمئن هستم در زمانی که درباره هیپوترمی فکر می‌کنید، ممکن است فردی را تصور کنید که داخل توده‌ای از برف و یا دریاچه‌ای یخ زده سقوط کرده است و قطعا احساس سرما می‌کند که علائم آن می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و خطر مرگ حتمی را به وجود بیاورد.

دمای بدن به طور طبیعی باید تقریبا بین ۹۸. ۶ درجه فارنهایت و یا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد. با این حال، آنچه را که به عنوان دمای طبیعی بدن در نظر می‌گیریم می‌تواند از فردی به فرد دیگر، زمان و روز متفاوت باشداز جمله، خوراکی‌ها و نوشیدنی هایی که مصرف می‌شوند، سطح فعالیت بدنی، سن، و دوران قاعدگی در بانوان. در حقیقت، تحقیقات نشان داده اند که دمای " طبیعی " می‌تواند از ۹۷ درجه فارنهایت (۳۶ سانتیگراد) تا ۹۹ درجه فارنهایت (۳۷. ۲ سانتیگراد) متفاوت باشد.

در حالی که دمای بالاتر از ۱۰۰. ۴ فارنهایت (۳۸ سانتیگراد) تب محسوب می‌شود. دمای پایین‌تر از ۹۵ فارنهایت (۳۵ سانتیگراد) هیپوترمی رخ می‌دهد. هیپوترمی دارای طیف گسترده‌ای از عارضه‌های خفیف و شدید است و بسته به دما، متفاوت است. هیپوترمی خفیف معمولا در دمای بدن ۸۹ – ۹۵ فارنهایت رخ می‌دهد؛ دمای متوسط هوا بین ۸۲ – ۸۹ می‌تواند سبب بروز هیپوترمی شدید شود و دمای بدن را به کمتر از ۸۲ درجه فارنهایت برساند.

علائم شایع و نشانه‌های کاهش دمای بدن

هیپوترمی، کاهش تدریجی دمای بدن است که معمولا در اثر تماس طولانی مدت با هوای سرد ایجاد می‌شود. این مسئله در فصول سرد سال بیشتر اتفاق می‌افتد، اما اگر در فصل‌های گرم نیز در معرض طولانی مدت هوای سرد قرار بگیرید، خطر ابتلا به این مشکل وجود دارد. هنگامی که در تعادل بین گرمای تولید شده و خارج شده از بدن، اختلالاتی به وجود بیاید، هیپوترمی رخ می‌دهد.

هیپوترمی معمولا به تدریج شروع می‌شود و اگر درمانی صورت نگیرد، با گذر زمان هر چند کوتاه، علائم بیماری پیشرفت کرده و بدتر می‌شود، برخی علائم آن عبارتند از:

• سردی شدید دست، پا و صورت
• لرز (در افراد مسن، ممکن است این نشانه‌ها مشاهده نشوند)
• خستگی
• خواب آلودگی
• سر در گمی، تفکرات غیر منطقی
• کج خلقی
• سردی پوست قفسه سینه و شکم
• هماهنگی نا مطلوب عضلات
• سفت شدن عضلات
• ضربان قلب ضعیف و یا نا منظم
• وجود لرز در عضلات سفت شده
• از دست دادن هوشیاری
• از دست دادن ضربان قلب

علائم و نشانه‌های هیپوترمی در نوزادان عبارتند از:

• قرمز شدن پوست بر اثر لمس کردن در سرما

• انرژی کم و غیر طبیعی

علت‌های بروز هیپوترمی

علل اصلی بروز هیپوترمی، هوای بسیار سرد و یا فرو رفتن در آب‌های بسیار سرد است.

برخی مواقع که دمای بدن افراد کاهش می‌یابد، به دلیل عفونت در بدن است. اما این مسئله به احتمال قوی در افراد مسن و نوزادان اتفاق می‌افتد. نوزادان، همانند بزرگسالان توانایی تنظیم دمای بدن خود را ندارند به همین دلیل افت دما در بدن آن‌ها به سرعت رخ می‌دهد ومی تواند بسیار خطرناک باشد.

سایر موارد دیگری که می‌توانند سبب بروز هیپوترمی شوند عبارتند از:

• سو مصرف مواد مخدر
• دارو‌های بیهوشی، بی حسی
• بی اشتهایی
• کم کاری تیروئید
• سو تغذیه
• دارو‌های ضد افسردگی و آرام بخش
• آسیب‌های عصبی
• بیماری پارکینسون
• سپتیسمی (گند خونی)
• سکته مغزی

شرایط و عوامل خطرناک می‌توانند منجر به هیپوترمی شوند، از جمله:

• دمای پایین هوا در فضای بسته و یا روباز
• قرار داشتن در فضای سرد روباز برای طولانی مدت
• قرار داشتن نوزادان، کودکان و سالمندان در شرایط نامناسب هوایی و عدم دریافت حرارت مناسب، غذا و لباس
• خوابیدن کودکان در اتاق خواب‌های سرد
• کم آبی
• لباس و تجهزات نامطلوب
• رطوبت
• رنج بردن از یک بیماری روحی
• خستگی
• رژیم غذایی ضعیف
• عدم آگاهی از هیپوترمی

درمان

طبق بیانات کلینیک مایو، در زمانی که در انتظار کمک‌های اضطراری هستید و در مکانی روباز قرار دارید، باید به آرامی و با احتیاط حرکت کنید و به فضایی سر پوشیده بروید. مراقب باشید که حرکات اضافی انجام ندهید، زیرا ممکن است منجر به افت ضربان قلب شود. اگر لباسی که بر تن دارید مرطوب و یا خیس شده است، بهتر است آن را با پتو یا لباسی خشک عوض کنید.

افراد گوناگون با آگاهی از برخی موارد می‌توانند هیپوترمی‌های شدید را با درمانی سریع و به موقع بهبود ببخشند. در زیر توصیه‌های جهت درمان مناسب هیپوترمی بیان شده اند که متخصصین بسیاری از آن‌ها را تائید می‌کنند.

در حالی که منتظر دریافت خدمات اورژانسی هستید، بهتر است برخی موارد را به یاد داشته باشید:

۱ – آرامش و احتیاط

قطعا اکثر افراد از این مسئله آگاهند که آلاسکا یک ایالتی است که دارای دمای بسیار پایینی می‌باشد، و بیشتر مردم منطقه به طور مداوم دچار هیپوترمی می‌شوند. طبق گزارشات وزرات بهداشت و خدمات اجتماعی آلاسکا:

بیمار مبتلا به هیپوترمی خفیف و یا شدید باید بسیار آرام باشد و در صورت امکان افقی نگه داشته شود. تمامی حرکات باید بسیار محتاطانه انجام شوند؛ و ممکن است در صورت قرار گرفتن به شکل عمودی، فشار‌های شدید قلبی عروقی را تجربه کنند.

۲ –گرمای تدریجی

اگر فرد مبتلا به هیپوترمی در خارج از خانه باشد و امکان انتقال او به محیطی سربسته فراهم نباشد، گرم نگه داشتن سر و گردن از عوامل کلیدی و بسیار مهم است. لباس‌های مرطوب را بلا فاصله عوض کنید. در این حالت CDC توصیه می‌کند:

• ابتدا، مرکز بدن (سر، گردن، سینه و کشاله ران) را با استفاده از پتو الکترویکی (در صورت موجود بودن) گرم کنید. 
• از تماس مستقیم پوست به پوست استفاده کنید، چندین لایه لباس خشک، پتو و حوله نیز می‌تواند کار آمد باشد.
• هنگامی که در بدن فرد افزایش دما به وجود می‌آید، همچنان او را پیچیده در پتو گرم نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که سر و گردن در شرایط مطلوبی هستند.

۳ – نوشیدنی گرم و شیرین 

به عنوان بخشی از فرآیند گرم کردن، توصیه می‌شود به فرد مبتلا به هیپوترمی، نوشیدنی گرم دهید. درست است، این تن‌ها ایده‌ای جذاب و مناسب است تا بدن به حالت طبیعی باز گردد. سعی نکنید به زور به فردی که تمایلی ندارد، نوشیدنی گرم بدهید. این یکی از روش هایی است که می‌تواند به فرد کمک کند تا به دمای ایده آل برسد و همچنین محتوای قندی موجود در نوشیدنی می‌تواند به سوخت و ساز سریع کمک کند.

برخی نوشیدنی‌های گرم و شیرین که توصیه می‌شوند، عبارتند از:، شکلات داغ (hot chocolate) و نوشیدنی گرم مخلوط با سرکه سیب.

۴ - سی پی آر CPR

هیپوترمی شدید می‌تواند موجب از دست رفتن هوشیاری فرد شود. ممکن است در نظر افرادی که در اطرافشان هستند، به نظر برسد تنفسی وجود ندارد. CDC بیان می‌کند:

حتی در زمانی که به نظر می‌رسد فرد دچار مرگ شده است، سی پی آر باید انجام شود و شاید فرد احیا شود. انجام سی پی آر تا زمانی که فرد پاسخی دهد، و کمک‌های پزشکی در دسترس هستند برای گرم کردن قربانی باید انجام شوند. در حقیقت هنگامی که به ظاهرقربانی دچار مرگ شده است، شرایط احیا فرد می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

۵ – از انجام این کار‌ها اجتناب کنید

تا زمانی که اورژانس برسد، شما باید اعمالی که از آن‌ها به خوبی آگاهی دارید، انجام دهید. برای افرادی که دچار هیپوترمی شده اند، موارد بسیاری است که باید در نظر داشته باشید و به درستی انجام دهید. در صورتی که آگاهی کمی دارید بهتر است تا رسیدن اورژانس منتظر بمانید.

شما باید چه بکنید؟ شما نباید به کسی که دچار هیپوترمی شدید شده است، الکل و یا سیگار بدهید و یا حتی آن‌ها را به حمام آب گرم ببرید. سازمان CDC توصیه می‌کند، تن‌ها مرکز بدن را گرم نگه دارید، بازو‌ها و پا‌ها را گرم نکنید، زیرا این امر می‌تواند فشار زیادی را به قلب و ریه‌ها وارد کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

سد چمشیر فاجعه آفرید

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

قیمت قند و شکر امروز

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای

۱۴۰۲؛ سال ثبات و رشد بیمه معلم

آمریکا درباره حمله به ایران برای اسراییل چه شرطی گذاشت؟

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

ماجرای احضار مدافع استقلال به کمیته انضباطی

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

زمان صدور کارت سوخت تغییر کرد

عکس/ سلفی مثلا بی‌حواسی حدیثه تهرانی در ماشین

عکس/احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

قرارداد اوسمار با پرسپولیس تمدید می شود؟

طرح کالابرگ ادامه‌دار می‌شود؟

مخالفت اتاق بازرگانی با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدای از محکومان تعزیرات

مخمل کوه در گستره زاگرس - لرستان

خواهر پیمان معادی کیست؟ + عکس

سکه امامی یک کانال بالا رفت

طرح توسعه پروژه «تبادل الکترونیک نسخ دارویی» بیمه تجارت‌نو عملیاتی شد

ناگفته‌های زورگیران صدر

دلار در روند رنج قرار گرفت

فیلم/ محمدرضا گلزار به دیدن بچه های آسمان رفت

استخدام ۷۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۳