تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

گران فروشی لوازم خانگی کلید خورد

گزارش میدانی از بازار لوازم خانگی امین حضور تهران از کم فروشی و گرانفروشی ۱۰ تا ۲۰ درصدی برند‌های بزرگ مثل پاکشوما، سام، جی پلاس، مکسیدر، امرسان، دیپوینت، الکترواستیل، آبسال، مادیران، هاردستون، بوتان، هیمالیا و استیل البرز حکایت دارد.

افزایش قیمت لوازم خانگی

اقتصاد۲۴- همه ساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بازار کالا‌های مصرفی از جمله لوازم خانگی با رونق روبرو می‌شود، اما در دو سال اخیر تشدید رکود باعث شده تا رونقی در بازار شب عید این کالا‌ها وجود نداشته باشد. قبلاً فروشندگان و تولیدکنندگان برای فروش بیشتر تخفیف‌های مختلفی را به مشتریان اعلام می‌کردند تا ضمن فروش بیشتر مردم نیز بتوانند کالا‌های مورد نیاز خود را در شب عید تهیه کنند.

اما امسال بازار خرید و فروش لوازم خانگی دچار رکود قابل توجهی است و کمتر خریداری در بازار دیده می‌شود و عمده مغازه‌ها سوت و کور منتظر خریدار هستند. در این شرایط تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ دستمزد نسبت به افزایش قیمت محصولات خود آن هم بدون مجوز اقدام کرده‌اند جالب اینجاست افزایش قیمت‌ها در شرایطی به وجود آمده که مردم پیش از این نیز توان خرید لوازم خانگی را نداشتند و با این اوضاع رکود بازار بیشتر خواهد شد.

 برای بررسی آخرین وضعیت افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و وضعیت بازار با تعدادی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین حضور تهران گفتگو کردیم.

گزارش میدانی از کاهش عرضه لوازم خانگی به بازار توسط تولیدکنندگان بزرگ برای افزایش قیمت، اعلام قیمت‌های سلیقه‌ای و افزایش غیرقانونی ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی برند‌های پاکشوما، سام، جی پلاس، مکسیدر، امرسان، دیپوینت، الکترواستیل، آبسال، مادیران، هاردستون، بوتان، هیمالیا، استیل البرز حکایت دارد.

یکی از فروشنگان می‌گویند: یک ماهی است که عرضه کالا به بازار کاهش پیدا کرده، البته در شرایط رکودی که معامله‌ای انجام نمی‌شود این کاهش عرضه محسوس نیست، ولی اگر مدت زمان عدم عرضه کالا به بازار بیشتر شود ما شاهد رشد قیمت‌ها در آن کالا‌ها خواهیم بود.

محمدی یکی از فروشندگان لوازم خانگی با اعلام اینکه ویترین من آبروی کسب و کار من محسوب شده و نمی‌توانم آن را خالی کنم می‌گوید: تولیدکننده‌ای که با او کار می‌کنم با اینکه پول جنس‌ها را یک ماه پیش گرفته، اما وعده عرضه آن‌ها را طی دو یا سه ماه آینده می‌دهد من در این چند ماه چگونه کسب وکار کنم. مجبورم در نهایت ویترین خود را بفروشم.

برخی تولیدکننده‌ها جنس به بازار نمی‌دهند

وی با انتقاد از اینکه کالای قاچاق به وفور در بازار یافت می‌شود و کسبه لوازم خانگی ریز، خرید و فروش خوبی در این بخش دارند، افزود: بیشتر توجه‌ها متوجه لوازم خانگی بزرگ است ما در این شرایط نمی‌دانیم چگونه کسب و کار کنیم. نمی‌شود که تولیدکننده جنس به ما ندهد از آن طرف هم به ما بگویند دست روی دست بگذارید و منتظر دریافت جنس باشید. چرا تولیدکننده‌ای که پول ساید را یک ماه پیش از من گرفته کالا را به من نمی‌دهد.

جنس داخلی در بازار نیست، اما کالای قاچاق زیاد است

فروشنده دیگری با تاکید براینکه اگر به ما جنس بدهند بازار با روند کاهشی قیمت‌ها روبرو خواهد شد، افزود: جنس به وفور در بازار نیست، اما کالای قاچاق زیاد است. جالب اینجاست می‌گویند تولیدکنندگان را برای افزایش غیرقانونی قیمت‌ها جریمه می‌کنیم. حق کاسب و مصرف کننده در این شرایط چه می‌شود مگر تولیدکنندگان پول اضافی که از کسبه و مصرف کننده گرفته است را برمی‌گرداند، من دو ماه خرید و فروش نمی‌کنم یک مرتبه تولیدکننده کالای جدید را با قیمت بالا راهی بازار می‌کند تکلیف دو ماهی که ما فروش نداشته‌ایم چه می‌شود چرا هیچ کس به فکر ساماندهی بازار لوازم خانگی نیست. چرا هیچ کس به تولیدکننده نمی‌گویند چرا محصولات قدیمی را با تغییر کد آن هم با قیمتی بالاتر وارد بازار می‌کنید مگر چه تغییری در این کالا اتفاق افتاده است.

وی با گلایه از اینکه نظارتی بر بازار لوازم خانگی نیست و هر کس به صورت سلیقه‌ای قیمت را اعلام می‌کند و حتی اگر بتواند گران‌تر به مردم می‌فروشد، گفت: در کالا‌هایی که در بازار خیلی کم توزیع می‌شوند گران فروشی بسیار زیاد شده است.

مشاهدات از بازار لوازم خانگی در امین حضور حکایت از این دارد که اکثر مغازه‌ها خالی از خریدار بوده و با مراجعه به کسبه از کسادی بازار گله دارند. از آن طرف کالای قاچاق ریز به وفور در بازار یافت می‌شود کما اینکه این کالا‌ها اصل نبوده و به صورت تقلبی با گارانتی‌های متفرقه در بازار به فروش می‌رسد.

برخی از فروشندگان هم کالا‌های خارجی را فقط در ویترین قرار داده و از آن به عنوان یک عامل برای ترغیب خریدار به سمت فروشگاه خود استفاده می‌کنند در نهایت وقتی مصرف کننده می‌گوید این کالا را می‌خواهم فروشنده در پاسخ می‌گوید این کالا را نداشته و فقط برای ویترین از آن استفاده می‌کند.


بیشتر بخوانید:  دستورات تحکمی که فقط به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود


این برند پول را از کسبه می‌گیرد و جنس را حداقل دو تا ۵ ماه آینده به آن‌ها تحویل می‌دهد. کالا‌هایی مثل ساید بای ساید و لباسشویی کالا‌هایی هستند که کاهش عرضه در آن‌ها اتفاق افتاده است یا مثلا در بازار ظرفشویی دوو و اسنوا وجود ندارد و همین مساله باعث شده تا قیمت این کالا از ۲۲ به ۲۸ میلیون تومان برسد.

البته این نکته را هم باید تاکید کنیم برخی از برند‌های موجود در بازار کالا‌های خوش فروشی ندارند و در این شرایط سهم آن‌ها از بازار بسیار کم است. اما کارخانجات بزرگ در این شرایط مانور قیمتی بسیار بالایی را اعمال کرده اند.

برند پاکشوما هم به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی کالا به بازار عرضه نمی‌کند و افزایش ۷ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها را در محصولات خود اعمال کرده است. محصولاتی مانند میدیا، زیرووات و کندی از تولیدات این شرکت است که در بازار به سختی پیدا می‌شود.

برند جی پلاس نیز افزایش قیمت ۱۰ درصدی را در محصولات خود اعمال کرده و هنوز عرضه به بازار نداشته است. تولیدکننده دیگری تحت عنوان مکسیدر که در حوزه صوت و تصویر کار می‌کند ظرف یک ماه گذشته سه لیست به بازار ارائه کرده که در آخرین آن قیمت محصولات این برند ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

جزئیات افزایش قیمت کالا توسط تولیدکنندگان

شرکت سام نیز ۱۰ درصد قیمت محصولات خود را به جز تلویزیون افزایش داده است، اما عرضه محصول به بازار روند کاهشی نداشته است. اما امرسان افزایش ۱۰ درصدی را اعمال کرده و به دلیل مشکلات توزیعی که به فروشندگان اعلام شده عرضه‌ای به بازار ندارد. شرکت دیپوینت نیز افزایش ۱۰ درصدی را در محصولات خود اعمال کرده و هیچ عرضه‌ای به بازار آن هم طی ۲۰ روز گذشته نداشته است.

الکترواستیل نیز ۱۰ تا ۱۳ درصد قیمت محصولات خود را افزایش داده و به خاطر تغییر کد فعلاً عرضه به بازار ندارد. در محصولات بخاری نیز نیکسان ۱۲ درصد و آبسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت را در محصولات خود اجرایی کرده است. بنا به گفته فروشندگان شرکت مادیران لیست جدید ۷ تا ۱۲ درصدی محصولات خود را به بازار اعلام کرده، ولی هنوز خبری از عرضه محصولات نیست.

هاردستون نیز افزایش ۱۰ درصدی را بر محصولات خود اعمال کرده و فقط جاروبرقی عرضه می‌کند و لباسشویی، ظرفشویی و یخچال فریزر عرضه ندارد. آن هم به بهانه اینکه قطعات ما در گمرک مانده و فعلاً به دست ما نرسیده است.

بوتان نیز لیست جدیدی را به بازار ارائه نکرده، اما کاهش عرضه باعث شده تا آبگرمکن این شرکت از ۲ میلیون و ۷۰۰ تومان به ۳ میلیون و ۲۰۰ تومان رسیده است. هیمالیا نیز هنوز لیست جدیدی به بازار عرضه نکرده و عرضه نیز به بازار انجام نمی‌دهد. علاوه بر این شرکت استیل البرز نیز با اعلام لیستی جدید رسما افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرده است.

وضعیت بازار لوازم خانگی نشان از آن دارد که با عرضه قطره چکانی کالا قیمت‌ها روند صعودی خود را طی می‌کنند جالب اینجاست که فروشندگان بعد از اعلام لیست‌های جدید قرار است محصولات خود را با توقفی چند هفته‌ای راهی بازار کنند، اما سوال اینجاست چرا سازمان حمایت در این رابطه سکوت کرده و تولیدکنندگان می‌توانند خودسرانه در بازار یکه تازی کنند.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که در شرایط فعلی روند تولید کالا در کشور با مشکل روبروست و تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه خود مشکلات زیادی دارند، اما بنا به گفته وزارت صنعت باید روند تغییر قیمت فرایند خاص خود را طی کند به نحوی که تولیدکننده هزینه‌های خود را به وزارتخانه ارسال و در نهایت با بررسی این موضوع مجوز تغییر قیمت برای تولیدکنندگانی که با افزایش هزینه‌های بالا روبرو هستند صادر شود، اما امروز این روال طی نشده وتولیدکنندگان می‌گویند ما درخواست‌های متعددی برای تغییر قیمت محصولات خود به وزارت صنعت ارسال کرده‌ایم، اما متاسفانه این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است و ما نیز مجبور به افزایش قیمت شده‌ایم.

در مجموع وزارت صنعت باید فکر اساسی برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده داشته باشد تا بازار شاهد نابسامانی قیمت‌ها نشده و مردم بتوانند به راحتی کالای مصرفی خود را آن هم با قیمت مناسب خریداری کنند نه اینکه برای خرید یک کالا در بازار سرگردان شده و در نهایت مجبور شوند اسم خود را بنویسند تا شاید اگر کالا در بازار موجود شد به آن‌ها زنگ بزنند این روال فروش محصول ایرانی در بازار نیست و باید اصلاح شود.

منبع: انتخاب
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر