تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۹ دی ۱۴۰۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

در بحث کاهش مصرف گاز، فقط دو جداره کردن پنجره‌ها را اجرایی کردیم!/ ناترازی انرژی در ایران جدی است

رمضانعلی سنگدوینی گفت: یکی از راه‌های بهینه سازی سوخت تولید، ذخیره سازی گاز در تابستان و استحصال، استخراج و وارد کردن آن به شبکه گاز کشور در زمستان است که الان ما دو منبع ذخیره سازی داریم، یکی در قم که روزانه هشت میلیون متر مکعب از آن استخراج می‌شود و دیگری در شورجه خراسان که روزانه حدود ۲۶ میلیون مترمکعب استخراج می‌شود، اما ایران در بحث ذخیره سازی از دنیا عقب است.

روش های کاهش مصرف گاز

اقتصاد۲۴- اکرم جدیدی‌ممتاز: بحران گاز چند روزی کشور را درگیر خود کرده بود و ترکش‌های عدم مدیریت مصرف و نیز عدم پیش بینی سرمای هوا همچنان نیز ادامه دارد.

اما در این میان اقداماتی که حسب قوانین و مقررات باید اجرایی می شد تا بتوان مصرف گاز را مدیریت کرد نیز همچنان عقیم مانده است. از سوی دیگر همچنان با فقر فرهنگی در حوزه مصرف خانگی مواجهیم و صنایع کشور نیز به ابزارها و روش های کنترل مصرف گاز مجهز نیستند.

در همین زمینه رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ در مورد افت فشار گاز و سرمای وارد شده در کشور که مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است، گفت: بر اساس آخرین آماری که من از آن مطلع هستم وزارت نفت و شرکت ملی گاز حدود ۹۹۰ میلیون متر مکعب گاز را تولید می‌کنند تا فراوری و شیرین سازی بشود و به خط بیاید که از این میزان حدود ۸۸۰ میلیون متر مکعب در مسیر خط انتقال برای مبادی، مصرف می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که شرکت ملی گاز بیشتر از این تولید نداشته‌، اگرچه که باید سرمای گسترده و مستمر در سطح کشور را پیش بینی کرده و برای آن آماده می‌شدند.

وی افزود: بر اساس گزارشی که من دارم، با توجه به سرما و میزان مصرف گاز خانگی، صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌ها و... حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب، کسری و ناترازی در تولید وجود دارد. از سوی دیگر شاید فکر نمی‌کردند که سرما آن‌قدر شدید باشد. هم اکنون استان‌های خراسان جنوبی، شمالی و… دچار مشکل هستند و حتی مردم بعضی از روستا‌های تهران هم با افت گاز شدید مواجه شدند، اما با تمهیداتی مانند تهیه نفت سفید به عنوان سوخت دوم و کپسول گاز از موج سرما عبور کردند.

سنگدوینی تصریح کرد: متاسفانه نکته اینجاست که ما ناترازی داریم که مسائل و مشکلات این ناترازی روی صنعت و تولید آوار شده و صنایع دچار مشکل می‌شوند. رفع مشکلات کشور در بخش تولید انجام می‌شود و فرقی هم نمی‌کند در چه زمینه‌ای باشد. از این‌رو، پیشنهاد من این است که بخش اعظمی از این ناترازی را می‌توان با صرفه جویی حل کرد نه با صرفه جویی که به مردم گفته شود کم مصرف کنید. اگر مردم بخواهند بهینه و کم مصرف کنند باید ابزار آن در اختیارشان قرار بگیرد. من بار‌ها این موضوع‌ها را در بحث مصرف و ذخیره سازی در مجلس تکرار کرده‌ام.

نماینده گرگان اظهار داشت: در بحث تولید ما باید به فکر باشیم چراکه طبق برنامه باید ۱.۲ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کردیم، اما در حال حاضر تولید آن ۹۹۰ میلیون مترمکعب است و حدود ۸۶۰ تا ۸۸۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه می‌شود، اما نکته مهم، بهینه مصرف کردن و در اختیار قرار دادن ابزار به مردم است.

وی افزود: ۲۷ میلیون خانوار مصرف کننده در کشور داریم که ۲۰ میلیون آن بخاری و بقیه پکیج و تاسیساتی دارند که آن هم باز نیازمند اصلاح و بهینه سازی سوخت است. یکی از اهداف هدفمندی یارانه‌ها این بود که سوخت بهینه مصرف شود و از سال ۸۹ قرار بود موضوع مصرف انرژی و سیستم آب و برق و گاز با یارانه‌ها لینک شود و دولت پول صرفه جویی را به مردم بدهد.‌ می‌خواهیم بهینه مصرف کنیم، اما برای مردم چه کرده‌ایم؟ از همان سال ۸۹ چه ابزاری را در اختیار مردم گذاشته‌ایم؟


بیشتر بخوانید: بزرگترین میادین گازی جهان به درد مردم ایران نخورده است!/ توسعه صنعت گاز هنر مدیریت می‌خواهد که دولت آن را ندارد


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فقط در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، پنجره‌ها را دوجداره کردند، اما آیا آمدیم به مردم بگوییم این بخاری گازی شما ۲۵ درصد بازدهی دارد و من می‌خواهم بخاری‌ای را به شما بدهم که ۷۰ درصد بازدهی دارد؟ با این رویکرد، حجم صرفه جویی بسیار بالا می‌رفت. ۲۰ میلیون خانوار ضربدر سه متر مکعب در شبانه روز، ۶۰  میلیون متر مکعب می‌شود، یعنی معادل سه فاز پارس جنوبی. راه نجات کشور در بحث انرژی، بهینه سازی است که متاسفانه در حال حاضر متولی ندارد.

وی یادآور شد: وزارت نفت و شرکت ملی گاز در حال تولید داخل شبکه هستند یا وزارت نیرو اگر همین لامپ‌های کم مصرف نبود در کشور قطعاً در حوزه برق دچار مشکل می‌شدیم. یکی از راه‌های بهینه سازی سوخت، تولید، ذخیره سازی گاز در تابستان و استحصال، استخراج و وارد کردن آن به شبکه گاز کشور در زمستان است؛ الان ما دو منبع ذخیره سازی داریم، یکی در قم که روزانه هشت میلیون متر مکعب از آن استخراج می‌شود و دیگری در شورجه خراسان که روزانه حدود ۲۶ میلیون مترمکعب استخراج می‌شود، اما ایران در بحث ذخیره سازی از دنیا عقب است.

سنگدوینی افزود: ما در چند محور باید کار کنیم. اول، باید سراغ تولید برویم و این نیاز به سرمایه گذاری دارد. دوم، باید سراغ ذخیره سازی به خصوص در شمال کشور برویم و سوم، بهینه مصرف کنیم که باید تمهیدات و ابزار لازم را در اختیار مردم قرار دهیم. مورد چهارم نیز آن است که مردم را در منفعت دخیل کنیم. منظور منفعت آن است که اگر مردم بدانند از این انرژی که به سمت‌شان می‌رود بهینه مصرف کنند مبلغی به حساب‌شان واریز می‌شود و در این هدف، مشارکت بیشتری خواهند کرد. ما باید برای مصرف بهینه انرژی برای سال آینده فکر و راهکار‌های بهتر و بیشتری ارائه دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر کشور ما بالای ۹۵ درصد گاز مصرف می‌کند. ما به کسانی که در صنعت و تولیدکننده هستند، سوخت نفت گاز می‌دهیم یا همان گازوییل که قیمت آن بسیار بالاست و این بسیار حائز اهمیت است، بنابراین این افراد صدمه خواهند دید و کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها باید سوخت دوم بگیرند. پالایش و انتقال این‌ها هزینه دارد. باید مثلاً نفت گاز را تولید، پالایش و برای آن‌ها بفرستیم که حتی در ناوگان حمل و نقل بسیار هزینه دارد. این هزینه‌ها را باید امسال جمع کنیم و به عنوان مثال به مردم بگوییم ما امسال برای زمستان به شما بخاری یا سیستم پکیج و یا شوفاژ‌ی می‌دهیم که در مصرف سوخت کشور یک پنجم صرفه جویی می‌شود، به این ترتیب به راحتی می‌توانیم این تراز انرژی را متعادل کنیم.

نماینده گرگان تصریح کرد: اطلاع رسانی به موقع در وضعیت و تغییرات آب و هوایی باید به موقع انجام شود نه هنگام مواجه با بحران. این فقط به وزارت نفت و شرکت ملی گاز مربوط نمی‌شود، این رویکرد، مربوط به همه دستگاه‌های اجرایی است به خصوص وزارت کشور، چون ستاد بحران زیر نظر وزارت کشور است. اگر وجود جبهه هوای سرد قطعی بود باید خیلی زودتر به مردم اطلاع رسانی می‌کردیم که آماده باشند تا پیش بینی‌های لازم را اجرا کنند؛ در منزل کپسول داشته باشند و به فکر جایگزینی سوخت دوم باشند. نمی‌دانم ستاد‌های بحران در استان‌ها چقدر آمادگی داشتند، اما حداقل در استان گلستان شاهد بودم که هلال احمر و مجموع دستگاه‌های خدمتی این آمادگی را داشتند، اما مردم تا زمانی که گازشان قطع نشود، سراغ این مسائل نمی‌روند، اما اگر ما هنگام بحران‌ها اطلاع رسانی خوب داشته باشیم و مردم را آماده کنیم، راحت‌تر از بحران عبور می‌کنیم.

سنگدوینی ادامه داد: اگر برای سال آینده برای بهینه سازی سوخت اقدامات تاثیرگذار انجام دهیم، سال آینده مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت، حتی اگر تولید نکنیم، ولی اگر کار نکنیم سال‌های آینده دچار مشکل می‌شویم، چون ۹۵ درصد کشور در حال مصرف گاز است ضمن این که تعهدات خارجی هم به کشور‌هایی نظیر عراق و ترکیه در این زمینه داریم و یک بخش‌هایی از کشور هم که تولیدکنندگان و صنایع هستند که باید مستمر فعالیت داشته باشند، زیرا برای تامین غذا و دارو و... نیازمند چرخه تولید هستیم و اگر این کار را نکنیم باید چندین برابر به واردکننده بدهیم تا این‌ها را از کشور‌های خارجی وارد کنیم.

وی افزود: ما الان ۵.۵ برابر کشور‌های دنیا گاز مصرف می‌کنیم، چه خبر است؟ چرا به سازمان نظام مهندسی در بحث ساخت ساختمان‌ها و مبحث ۱۹ و ۲۰ مقررات ملی ساختمان اهمیت نمی‌دهیم؟ چرا نظام مهندسی را وسط میدان نمی‌آوریم؟ این‌ها بچه‌های دلسوز ما هستند که می‌توانند هم استحکام و هم انرژی را در ساختمان‌های جدید و قدیمی بهینه کنند و مصرف بهینه را در ساختمان اجرایی کنند. ما باید نظارت‌ها (شهرداری و نظام مهندسی) را در ساخت ساختمان‌ها بیشتر کنیم و سخت بگیریم و از ظرفیت و پتانسیل بالای دانش بنیان‌ها استفاده کنیم. این نهاد‌ها مسئولیت اجتماعی دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اگر نارضایتی در مردم ایجاد شود چیزی قابل قیمت گذاری نخواهد بود از همین الان دولت، مجلس، وزارت نفت، وزارت نیرو و… باید به اولویت بهینه سازی مصرف سوخت توجه کنند و ابزار‌ها و نیاز‌ها را در اختیار مردم قرار دهند. از بودجه‌ای که امسال مجلس به ما داد با کمیته امداد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برنامه بودجه استان توافق کردیم که پنل خورشیدی برای خانه‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، بگذارند. به حدود ۲۰۰ نفر این پیشنهاد داده شد و اجرایی شد که اگر به بهره برداری برسد علاوه بر اینکه پول برق رایگان می‌شود هر ماه ۲ و نیم تا ۳ میلیون تومان برق به وزارت نیرو می‌فروشند، حال چرا این کار را در سطح کشور اجرا نکنیم؟ باید با واگذاری وام‌های کم بهره مردم را تشویق به استفاده از پنل‌های خورشیدی کنیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

بازگشت اراک با دو گل تماشایی

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!