تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

جولان دلالان در بازار سیاه دارو

آن زمانی که مسئولین مربوطه در خصوص وضعیت دارو هشدار ندادند مردم درگیر کمبود‌های دارویی شده‌اند حال که دارند هشدار می‌دهند اوضاع به چه صورت خواهد شد.

کمبود دارو

اقتصاد۲۴- درد کمبود دارو همچنان دامنگیر بیماران و خانواده‌های آن‌ها است. این درد زمانی غیر قابل تحمل‌تر می‌شود که مردم متوجه می‌شوند دارو در کشور وجود دارد، اما از روال قانونی و توسط داروخانه‌ها به دست آن‌ها نمی‌رسد و آن‌ها بالاجبار باید با چند برابر قیمت دارو‌های مورد نیاز خود را از بازار غیر رسمی و دلالان تهیه کنند. به عبارتی دیگر خانواده بسیاری از بیماران که بیمار آن‌ها به دارو برای ادامه حیات نیاز دارد به داروخانه‌های مختلف مراجعه می‌کنند، اما موفق به تهیه دارو نمی‌شوند.

گاهی اوقات پرستاران و یا حتی برخی از کارکنان داروخانه‌ها برای راهنمایی به آن‌ها شماره‌ای می‌دهد تا از این طریق بتوانند داروی خود را تهیه کنند. یعنی به نظر می‌رسد پای برخی از داروخانه‌ها نیز به جریان دلالی دارو باز شده است و آن‌ها واسطه‌ای میان بیماران و دلالان شده اند. سوء استفاده از درد و بیماری مردم کاری بسیاری غیر اخلاقی است و، اما عده‌ای در این کشور این مسیر را راه دستیابی به درآمد هنگفت می‌دانند. اگر دارو در کشور وجود دارد چرا مردم نمی‌توانند از داروخانه‌های معتبر آن را تهیه و درد بیمار خود را درمان کنند؟ اگر دارو در کشور نیست چرا در بازار آزاد با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد؟

مسئله کمبود دارو مسئله جدیدی نیست و حتی با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صحبت کرده است و آن‌ها نیز اعلام کرده‌اند که کمبود دارویی در کشور وجود دارد. اما چرا کسی کاری برای این وضعیت انجام نمیدهد؟ گناه مردم چیست که باید از این داروخانه به داروخانه‌ای دیگربروند و در نهایت با منت از دلال داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند؟ مگر جان مردم بازیچه دست عده‌ای که آن را وسیله‌ای برای دستیابی به سود خود کرده اند، است. آن کسی که توانایی مالی ندارد چطور از بازار آزاد با چند برابر قیمت داروی مورد نیاز خود را تهیه کند؟

آقایان مسئول جان مردم امروز به دلیل کمبود‌های دارویی به شدت در معرض خطر قرار گرفته است به خاطر خدا برای این شرایط کاری انجام دهید. درد بیماری یک فرد برای خانواده او کم نیست که حالا باید به دنبال دارو روز‌ها سرگردان باشند؟ و در نهایت حتی ندانند دارویی که به دستشان می‌رسد معتبر است و یا نه؟ مسئول شرایط کنونی کیست و مردم باید درد خود را چگونه فریاد بزنند که گوش شنوایی آن درد را بشنود؟ کمبود دارو ماه‌ها است که در کشور وجود دارد و وعده و وعید قرار نیست درمان درد بیماران شود. خانواده بیمار نمی‌توانند از بیمار خود بخواهند که جان خود را حفظ کند تا دارو برای او پیدا شود. هرکس بویی از وجدان برده باشد نمی‌تواند تحمل کند که مردم این گونه زجر و درد بکشند و در نهایت فریادشان به جایی نرسد. ما دیگر بلد نیستیم که چگونه درد مردم را به گوش شما برسانیم.

اگر مسئولین این حوزه کار خود را بلد بودند و دغدغه درد مردم را داشتند که تا الان کاری برای مردم انجام داده بودند، ولی ما این بار به وجدان شما متوسل می‌شویم شاید از این مسیر بتوانیم درد مردم را به گوشتان برسانیم. ۲۹ آذرماه امسال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت اعلام کرد که داروخانه‌ها مملو از داروست و فقط دارو‌هایی نظیر آنتی بیوتیک و سرم با کمبود مواجه شده و علت آن را آنفلوآنزا زودرس اعلام کرد. آقای وزیر مردم با نبود داروی آنفلوآنزا کنار آمدند، اما امروز برای تهیه هر دارویی با مشکل مواجه می‌شوند و‌ای کاش شما اشراف کاملی به مسئله داشتید. همچنان بحث کمبود دارو برای کودکان این روز‌ها بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است. کودکان و افراد دارای آلرژی به دلیل کمبود دارو با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. به نظر می‌رسد سال آینده مشکلات این حوزه بیشتر نیز خواهد شد، زیرا اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی طرح دارویار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، انتقاد کارشناسان حوزه سلامت را برانگیخته است و مطابق پیش‌بینی آن‌ها در صورت عدم‌اصلاح این رقم، اختلال در زنجیره تأمین دارو، اتفاقی محتمل است.

تجربه تلخ تهیه دارو

فرزند بیماری که در بیمارستان بستری است و تلاش دارد دارو‌های مورد نیاز پدر خود را تهیه کند گفت: «پدر من برای درمان بیماری خود به یک آنتی بیوتیک نیاز دارد، زیرا درگیر عفونت است. بیمارستان به ما گفت به داروخانه‌های ۱۳ آبان و ۲۹ فروردین برای تهیه دارو مراجعه کنیم که متاسفانه این داروخانه‌ها داروی مورد نیاز را نداشتند. همچنین به داروخانه‌های سطح شهر سر زدم که اعلام کردند این دارو حدود ۷ الی ۸ ماه است که پیدا نمی‌شود.

ما ۳۰ عدد از این دارو را از بازار آزاد پیدا کردیم که دلال آن دانه‌ای ۸۵۰ هزارتومان این دارو را به ما فروخت آن هم با کلی منت قبول کرد دارو را با این قیمت به ما بدهد. شماره این فرد را ما از یکی از کارکنان داروخانه بیمارستان گرفتیم و فروشنده به ما اعلام کرد که بعدا اگر به این دارو نیاز پیدا کنیم ممکن است حتی در بازار آزاد هم نتوانیم آن را تهیه کنیم. ما برای تهیه ۳۰ عدد داروی مورد نیاز بیمار خود ۲۴ میلیون تومان پول پرداخت کردیم. شما بگویید چگونه دارو توسط یک فرد معمولی در بازار آزاد وجود دارد، اما در داروخانه‌های معتبر کشور نیست؟ پرستاران بیمارستان می‌گویند بسیاری از بیماران هر آمپول مورد نیاز خود را به صورت آزاد با قیمت ۸ میلیون تومان تهیه می‌کنند.»

متصدی داروخانه‌: بیماران فکر می‌کنند نمی‌خواهیم دارو بفروشیم

چندی پیش یکی از خبرگزاری‌ها برای آگاهی از وضعیت کمبود‌های دارویی به سراغ داروخانه‌ها رفته است؛ متصدی یکی از داروخانه‌های شیراز که تمایل به بیان نام خود نداشت، با اشاره به وضعیت بغرنج دارو به تسنیم گفت: روزانه بیماران زیادی برای تهیه و خرید اسپری‌های دهانی برای خردسالان و بزرگسالان، شربت‌های برم هگزین، ایبوپروفن، آمپول‌های تزریق در سرم، آموکسی‌سیلین، کوآموکسی‌کلاو، سفیکسیم، آزیترومایسین و... به داروخانه مراجعه می‌کنند و متأسفانه با جمله نداریم و تمام شده از سوی ما مواجه می‌شوند و عمدتاً تصور می‌کنند نمی‌خواهیم به آن‌ها دارو بفروشیم. وی با بیان اینکه چند شب پیش یک پدر برای تهیه داروی فرزندش آمد و وقتی با جواب منفی من درباره موجودی دارو روبه‌رو شد، تمام قفسه‌های دارو را به او نشان دادم تا مطمئن شد داروی موردنظرش را نداریم

سهمیه برخی دارو‌ها توسط شرکت‌های دارویی فقط ۶ تا ۱۰ واحد تعیین می‌شود و نمی‌دانیم چه سیاستی درباره این اقدام وجود دارد. این داروخانه‌دار در ادامه با اشاره به اینکه قطره‌های چشمی برای بیماران یک داروی حیاتی است، ادامه داد: در حال حاضر مشکل کمبود سرم تا حدودی حل شده است، اما نبود آمپول‌های تزریقی سرم همچنان ادامه دارد. وی در ادامه با بیان اینکه امروز در کنار کمبود؛ گرانی دارو نیز به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است، گفت: در یک ماه اخیر قیمت دارو‌ها وحشتناک بالا رفته است مثلا قرص‌های آموکسی سیلین و یا استامینوفن از ورقی ۴ هزار تومان به ۷ هزار و ۵۰۰ و یا قرص مترونیدازول از ورق ۲۷۰۰ به ۹۸۰۰ رسیده است.

هشدار رئیس سازمان غذا و دارو: خطر کمبود شیرخشک و دارو‌های صعب العلاج

آن زمانی که مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت دارو هشدار ندادند مردم درگیر کمبود‌های دارویی شده‌اند حال که دارند هشدار می‌دهند اوضاع به چه صورت خواهد شد. رئیس سازمان غذا و دارو از کاهش شدید در اعتبارات ۳ ردیف بودجه‌ای سازمان غذا و دارو برای ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در صورت عدم اصلاح این ردیف‌ها، در تامین آن‌ها دچار مشکل می‌شویم. سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹ هزار میلیارد تومانی به عنوان اعتبار مربوط به طرح دارویاری در نظر گرفته شده که سازمان غذا و دارو نسبت به اعتباری که برای بودجه طرح دارویاری پیش‌بینی شده، اعتراض دارد. اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای بودجه دارویاری در حالی مطرح شده که درخواست سازمان غذا و دارو برای اعتبار اجرای این طرح در سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک، یارانه کاهش فرانشیز و دارو‌های صعب‌العلاج و طرح دارویاری به شدت کاهش پیدا کرده و حتی نسبت به اعتبارات امسال هم پایین‌تر بوده است؛ بنابراین سه ردیف اعتباری مربوط به سازمان غذا و دارو، در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ به شدت کاهش داشته‌اند.

محمدی تاکید کرد: باید توجه کرد که اگر وضعیت اعتبارات مربوط به ردیف‌های بودجه‌ای سازمان غذا و دارو اصلاح نشود، قطعا تامین‌مان در این حوزه‌ها به مشکل می‌خورد. در عین حال یکی از مشکلات دیگری که اکنون با آن مواجهیم این است که تنها بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم؛ به این معنی که بخشی از اعتبار مربوط به یارانه را بابت تجهیزات پزشکی، شیر خشک و برخی دارو‌ها که در چهار ماه اول سال هنوز ارزشان دولتی بود، ارز ترجیحی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آن را به صورت اعتبار ریالی به ما بپردازند، اما از کل اعتبار حدود ۳۶ هزار میلیاردی که باید سهمیه یارانه ارزش‌اش را به صورت ریالی می‌دادند تا بیمه‌ها پرداخت کنند، فقط ۵۰۰۰ میلیاردش تاکنون محقق شده و مابقی آن هنوز محقق نشده است


بیشتر بخوانید: توزیع داروهای خاص به صورت سهمیه‌بندی


محمدی ادامه داد: میانگین سالیانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال اخیر معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده است که امسال ۱.۶ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آن را به صورت ریالی دریافت کنیم. باید توجه کرد که معادل ریالی که باید دریافت کنیم، بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان است که از این میزان تاکنون فقط ۶۰۰۰ هزار میلیاردش را مصوب کردند و همانطور که اعلام کردم، از این میزان، ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم، اما هنوز بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار باقی مانده است. وی تاکید کرد: در عین حال کل اعتبارات طرح دارویاری در سال ۱۴۰۱، ۷۳ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که اکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این اعتبار به ۶۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که می‌تواند تامین را دچار مشکل کند. این در حالی است که درخواست ما برای این طرح اعتباری بالغ بر ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است

محمدی گفت: از طرفی شرکت‌های دارویی ما برای تامین نقدینگی‌شان به مشکل برخوردند. زیرا ارز دارو، نیمایی شده و اعتبارات مربوط به نقدینگی‌شان باید تامین می‌شد، اما بانک‌های عامل همکاری خوبی برای تامین نقدینگی نداشتند و بسیاری از شرکت‌های ما اعتراض دارند که میزان تسهیلاتی که دریافت کردند، از سال گذشته هم کمتر است که می‌تواند برای شرکت‌های ما مشکل ایجاد کند. عدم اصلاح نقدینگی می‌تواند در ماه‌های پایانی سال مشکل‌ساز باشد.

وزیر بهداشت سه ماه پیش گفتند مشکل دو ماه دیگر رفع می‌شود

اواخر دی ماه محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص استیضاح وزیر بهداشت اعلام کرد: علی رغم تکذیب دولت به گفته‌ی دکتر روح الامینی استیضاح وزیر بهداشت با ۵۹ امضا با قوت خود باقی است. ما امروز با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی روبه رو هستیم بیمارانی به علت کمبود تجهیزات در درد غوطه ور هستند و این به نفع مردم و کشور نیست. وزیر بهداشت سه ماه قبل گفتند مشکل دو ماه دیگر رفع می‌شود! امیدواریم این اتفاق بیفتد و مردم نفس راحتی بکشند.

کار به قاچاق و بازار سیاه کشیده شده است

در ادامه بابک قرائی مقدم کارشناس و پزشک متخصص در این باره گفت: «متاسفانه تیم اقتصادی دولت توان اداره اقتصادی کشور را ندارد و نمود آن را می‌توان در مسئله دارو و کمبود‌ها دید. حال در خصوص کالا‌های اساسی و حیاتی برای مردم کار به قاچاق و بازار سیاه کشیده شده است. به نظر من ما حتی زمان جنگ با چنین مصیبت‌هایی مواجه نبودیم. دولت باید بداند با دستور نمی‌تواند اقتصاد را کنترل کند. از اول سال قیمت سایر کالا‌ها تغییر کرده، اما قیمت دارو به دلیل مسائل مختلف تغییر نکرده است. زیرا مردم توان خرید دارو را با قیمت واقعی آن ندارند و باعث نارضایتی عمومی خواهد شد.

همچنین بیمه‌های پایه در کشور زیر بار قیمت واقعی دارو نمی‌روند، زیرا باید درصدی از فرانشیز را پرداخت کنند؛ بنابراین دولت قیمت را با دستور و بر اساس مسائل غیر واقعی تعیین کرده است. حداقل در این شرایط باید کمک‌های بسیار زیادی به شرکت‌های تولید دارو می‌شد که چنین شرایطی به وجود نیاید. در این حالت یا تولید‌کننده دارو تولید نمی‌کند و یا آن را در بازار سیاه به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. این موضوع و معضل فقط مختص به دارو نیست؛ حتی در رابطه با تعرفه پزشکی و انواع جراحی‌ها نیز چنین مشکلاتی وجود دارد. ویزیت پزشک در تمام طول یکسال یکسان است نتیجه این می‌شود که پزشک از کیفیت ویزیت خود کم می‌کند، زیرا قیمت کالا‌ها و سایر خدمات افزایش پیدا می‌کند. در خصوص جراحی‌ها هم در این شرایط میزان زیر میزی‌ها افزایش پیدا می‌کنند. دارو کالای اساسی و حیاتی است و باید دولت هرچه زودتر در این زمینه کاری انجام دهد.»

منبع: آفتاب یزد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید