تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

بررسی گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سهام، در این خصوص گفت: گزارش‌های ۹ ماهه و فصل پاییز شرکت‌ها از هفته گذشته در کدال منتشر شد و تا کنون حدود ۵۲۲ شرکت اطلاعات پاییز خود را منتشر کرده‌اند.

بررسی گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی

اقتصاد۲۴ از طرف دیگر افزایش نرخ سوخت شرکت‌ها، صنایع تولیدی را نیز با مشکل مواجه کرده،، اما در صنایع ریالی مانند بانکی‌ها، صنایع غذایی و دارویی‌ها شرکت‌ها عملکرد نسبتا مناسبی ثبت کردند. کاهش فشار قیمت‌گذاری دستوری به واسطه عرضه دو مدل از محصولات خودروسازان در بورس کالا نیز سبب شده اندکی از زیان‌سازی این شرکت‌ها کاسته شود. در یک برآیند کلی شرکت‌ها آنچنان که مورد انتظار بازار سرمایه بود ظاهر نشدند و این گزارش‌های نه‌چندان مطلوب اثر خود را در هفته جاری بر بازار سهام نیز گذاشتند. با‌این‌حال برخی از کارشناسان معتقدند گزارش‌های ماهانه فصل زمستان و گزارش‌های ۱۲ ماهه گزارش‌های بهتری هستند و فصل پاییز را جبران خواهند کرد.

چوب نرخ سوخت لای چرخ شرکت‌ها

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سهام، در این خصوص گفت: گزارش‌های ۹ ماهه و فصل پاییز شرکت‌ها از هفته گذشته در کدال منتشر شد و تا کنون حدود ۵۲۲ شرکت اطلاعات پاییز خود را منتشر کرده‌اند. از این تعداد ۷۸ شرکت در پاییز زیان‌ده و ۴۴۴ شرکت سودده بوده‌اند. این در حالی است که پاییز سال گذشته تعداد شرکت‌های زیان‌ده ۷۰ شرکت بود. مجموع سود ۹ ماهه امسال این شرکت‌ها بیش از ۴۹۰ همت بوده. این در حالی است که در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ سود این شرکت‌ها ۳۸۹ همت بود و رشد ۲۸ درصدی را تجربه کردند. این موضوع نشان می‌دهد بهبود وضعیت بازار در ۲ ماهه اخیر ناشی از خوش‌بینی بازار سهام به تحقق سود‌های خوب در فصل پاییز بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مجموع فروش شرکت‌ها در ۹ ماهه امسال بیش از دوهزار و ۵۰۰ همت بوده؛ در حالی که در ۹ ماهه سال گذشته این عدد بیش از هزار و ۶۸۲ همت بود و از این حیث نیز شرکت‌ها رشد حدود ۵۳ درصدی را تجربه کردند. در‌حال‌حاضر نسبت P/ E گذشته‌نگر بازار در سطح هفت واحد قرار گرفته و این نسبت تقریبا پایین است. بر این اساس می‌توان گفت بازار سهام کماکان در سطح ارزنده‌ای قرار دارد.

ابراهیمیان بیان کرد: اگر بخواهیم این گزارش‌ها را به صورت صنعت به صنعت بررسی کنیم، باید گفت ما در برخی از گروه‌ها و صنایع شاهد افت سودآوری بودیم که این افت بیشتر ناشی از اعمال عوارض صادرات و نیز افزایش نرخ سوخت شرکت‌ها بوده است. در صنعت الفین ما شاهد افت ۴۴ درصدی سود خالص شرکت‌ها بودیم. در فولادسازان نیز افت ۲۳ درصدی را در فصل پاییز داشتیم که ناشی از افزایش هزینه‌های این شرکت‌ها از بابت سوخت و اعمال عوارض صادراتی بوده است.

این تحلیلگر بازار سهام اضافه کرد: در صنعت بانک‌ها رشد حدود ۱۰۰ درصدی در درآمد‌ها را شاهدیم که بیشتر به دلیل رشد نقدینگی در اقتصاد و جذب سپرده‌ها بوده است. درآمد‌های عملیاتی بانک‌ها نیز رشد خوبی داشته است. در این بین درآمد‌های بیمه‌ای‌ها هرچند ۳۰۰ درصد رشد کرده، ولی سود آن‌ها در پاییز امسال تنها پنج‌درصد رشد داشته است. این موضوع ناشی از افزایش ضریب پرداخت خسارت‌ها در بیمه‌ای‌هاست.

رشد ۵۵ درصدی داروسازان

وی اظهار کرد: دارویی‌ها نیز گزارش‌های خوبی ارائه کردند. رشد ۵۵ درصدی در سود خالص داشتند که ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری و اثر آن بر افزایش تولید و فروش در صنعت داروسازی بوده است. در صنعت پتروشیمی نیز اوره‌سازان وضعیت خوبی داشتند و با رشد ۷۵ درصدی سود خالص در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل همراه بودند. هرچند نرخ خوراک و سوخت این صنعت افزایش داشته، ولی به دلیل رشد قیمت‌های جهانی و همچنین رشد نسبی نرخ ارز اوره‌سازان پاییز خوبی را رقم زدند.

ابراهیمیان اظهار کرد: سیمانی‌ها که به دلیل عرضه محصولات در بورس کالا و کنار رفتن قیمت‌گذاری دستوری پس از سالیان متمادی از زیر فشار قیمت‌گذاری دستوری رها شدند، در پاییز امسال رشد ۴۵ درصدی در سود خالص ثبت کردند. متاسفانه ما در بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش عجیبی در نرخ سوخت سیمانی‌ها را شاهد بودیم. چنانچه این نرخ برای سوخت صنعت سیمان و سایر صنایع در بودجه سال آتی تعدیل نشود اکثر صنایع تحت فشار هزینه‌ای زیادی قرار خواهند گرفت.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: پالایشی‌ها نیز در ۹ ماهه امسال ۸۷ هزار میلیارد تومان سود ساختند که نسبت به ۹ ماهه پارسال با رشد بیش از صددرصدی همراه بود. پالایشی‌ها همواره مورد توجه بازار سهام بوده‌اند و متاسفانه در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل با ۱۰ درصد افت سودآوری در برخی از شرکت‌ها همراه بودند، البته در این بین برخی از آن‌ها نیز گزارش‌های خوبی ارائه دادند. این افت سودآوری به دلیل کاهش قیمت نفت و افت اسپرد فراورده‌های نفتی بوده است.

ابراهیمیان عنوان کرد: قطعه‌سازان در ۹ ماهه امسال بیش از هزارمیلیارد تومان سود ساختند که با رشد ۱۲۰ درصدی نسبت به ۹ ماهه سال قبل همراه بودند. در بین هفت شرکت خودروسازی که گزارش ارائه دادند در ۹ ماهه سال قبل با توجه به قیمت‌گذاری دستوری، لاتاری خودرو و اعمال فشار‌های مختلف بر این صنعت حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان زیان ساخته بودند که پس از عرضه محصولات در بورس کالا طی سه ماه اخیر، این زیان به نصف کاهش یافته و در ۹ ماهه امسال خودروسازان حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان زیان ثبت کردند.

وی ادامه داد: بر خلاف اینکه زیان‌دهی این صنعت کاهش یافته، کماکان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری روی محصولات و تعریف انواع طرح‌هایی مانند طرح جوانی که باعث می‌شود خودروسازان حداقل نصف محصولات خود را با ۳۰ درصد و در برخی از مواقع تا ۵۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار به مصرف‌کننده‌های خاص ارائه دهند، این زیان کماکان احتمالا ادامه خواهد داشت. امیدواریم طراحی طرح‌های مختلف برای دارایی سهامداران و سرمایه‌گذاران از طرف قانون‌گذاران کنار گذاشته شود.

این تحلیلگر بازار سهام در خصوص وضعیت صنعت نیروگاهی نیز گفت: نیروگاهی‌ها تحت فشار شدید قیمت‌گذاری دستوری هستند. فرسودگی نیروگاه‌ها ناشی از استفاده از سوخت‌هایی مانند مازوت و اعمال قیمت‌گذاری دستوری روی قیمت برق، این صنعت را با افت ۳۰ درصد سود خالص همراه کرده است. باید توجه داشت که کاهش سودآوری این صنعت تهدیدی است برای اینکه سرمایه‌گذاران وارد سرمایه‌گذاری در این صنعت نشوند.


بیشتر بخوانید: هشدار به خریداران ربع سکه از بورس


تعدیل بازار با گزارش‌های زمستان

نوید خاندوزی، دیگر تحلیلگر بازار سهام، نیز در نگاهی کلی به گزارش‌های ۹ ماهه، آن‌ها را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بررسی صنعت به صنعت گزارش‌های ۹ ماهه می‌بینیم صنایع مرتبط با بازار جهانی جذاب نبودند. برای مثال عمده فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها حاشیه سود‌های قوی نداشتند.

البته در این میان استثنا نیز وجود داشت؛ مثلا در پتروشیمی‌ها وضعیت اوره‌ای‌ها بهتر از سایرین بود. در بین سایر صنایع پالایشی، به واسطه اعمال نرخ پایین صادراتی توسط دولت، گزارش‌های خوبی ارائه نشد. شتران که در این گروه گزارش بهتری داشت نیز به واسطه سود غیرعملیاتی و مالیات بود. این تحلیلگر بازار سهام ادامه داد: در مورد خودرو باید توجه داشت که این گروه هیچ‌وقت با گزارش سنجیده نمی‌شود؛ اما تقریبا می‌توان گفت تغییر خاصی نسبت به دوره قبل نداشت، اما قطعاتی‌ها وضعیت بهتری داشتند و گزارش‌های خوبی ارائه دادند.

سبقت رشد قیمت‌ها از گزارش‌ها

خاندوزی بیان کرد: نکته‌ای که در مورد کلیت بازار و گزارش‌ها وجود دارد این است که سرعت رشد قیمت‌ها در این دوره از وضعیت گزارش‌ها مقداری بیشتر بود و این باعث شد گزارش‌های ارائه‌شده مقداری بازار سهام را ناامید کند و بدین سبب ما شاهد عقب‌نشینی بازار پس از ارائه گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها بودیم.

به نظرم با ارائه گزارش‌های ماهانه زمستان و گزارش‌های عملکرد ۱۲ ماهه‌ای که منتشر خواهد شد این انتظار تعدیل و جبران می‌شود و جو کلیت بازار سهام نیز به سمت بهتری تغییر می‌کند. وی بیان کرد: در خصوص افزایش نرخ دلار نیز ذکر این نکته ضروری است که افزایش نرخ دلار در بازار آزاد تا زمانی که خود را به شکل جدی در بورس کالا نشان ندهد در گزارش‌ها و وضعیت شرکت‌ها تاثیر نخواهد داشت.

در مقایسه صنایع ریالی و دلاری نیز باید گفت در صنایع ریالی مانند بانکی‌ها که خیلی با موارد دلار و ... مرتبط نیستند تراز عملیاتی به‌خصوص در بانک‌هایی مانند ملت، اقتصاد نوین، سامان، پاسارگاد و پست بانک مثبت بوده و گزارش‌های بهتری داشتند و سایر بانک‌ها مقداری وضعیت عملیاتی پایینی داشتند.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: از دیگر صنایع ریالی می‌توان به گروه غذایی اشاره کرد که گزارش‌های خوبی ارائه دادند و وضعیت بهتری داشتند. در برخی از سیمانی‌ها نیز گزارش‌های خوبی دیده شد و نسبت به سایر صنایع به طور کلی وضعیت بهتری داشتند.

این اتفاق در دارویی‌ها نیز افتاد و در پنج سهم دارویی گزارش‌های نسبتا خوبی داشتیم. خاندوزی با اشاره به اینکه اثر ارائه گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه و گزارش‌های پاییز بر بازار سهام اثر منفی گذاشت، گفت: گزارش‌ها اثر کاهنده بر بازار داشت، چرا که انتظار بازار مقداری بیشتر بود، ولی زهر این اثر کاهنده نیز گرفته شده و آن جو منفی به واسطه گزارش‌های ۹ ماهه که به وجود آمده بود در حال حاضر در بازار دیده نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول