تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

احتمال کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات مجلس دوازدهم

در شرایطی که اصلاح طلبان در سکوت اجباری به امید امکان بازگشت به حاکمیت به سر می برند. میانه روی متاع بی بازاری در دست روحانی است!

حسن روحانی

اقتصاد۲۴- نزدیک به یک سال و نیم پس از یک سکوت معنادار و سیاسی از سوی حسن روحانی، شیخ دیپلمات گمان می‌کند که آب‌ها از آسیاب افتاده و او می‌تواند از ویلای اعیانی خود در شمال شهر تهران خارج شود. رییس‌جمهور سابق این روز‌ها یک وب سایت با نام حسن روحانی راه اندازی کرده است که گفته می‌شود قرار است علاوه بر انتشار اخبار و مواضع روحانی به عنوان تنها منبع رسمی رئیس جمهور سابق باشد که کارنامه دولت تدبیر و امید را نیز مرور کند. هدف از راه اندازی این وب سایت انتشار روایت‌های ناگفته از دوران هشت ساله ریاست جمهوری روحانی و تاریخ شفاهی اعضای کابینه و مدیران ارشد دولت تدبیر و امید عنوان شده است، البته برخی نزدیکان به جناح چپ معتقدند که این رسانه جدید پایگاه خبری روحانی برای انتخابات پیش رو است.

جالب آن‌که از گوشه و کتار شنیده شده است که محمد قوچانی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب ماموریت یافته تا این وب‌سایت انتخاباتی را مدیریت کند، پیش از این قوچانی در دولت روحانی مسئولیت جمع‌آوری دستاورد‌های دولت تدبیر را بر عهده داشته است، پروژه‌ای به شدت پر سر و صدا با هدایت مردی امنیتی با نام حسام‌الدین آشنا که در نهایت با انتشار چند فایل از محمد جواد ظریف ذر آستانه انتخابات ریاست جمهوری جنجالی شد!

جلسات محرمانه شبانه در ولنجک یک تیر با دو نشان!

دولت روحانی در طی هشت سال نشان داد که متخصص جنگ روانی و مهندسی افکار عمومی است، برای همین به جز راه انداختن یک سایت انتخاباتی برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب را نیز دور خود جمع کرده تا با طراحی عملیات رسانه‌ای سنگین بتواند خودش را از باتلاق سیاسی بیرون کشیده و در نقش یک منجی ظاهر شود!

به عنوان مثال روزنامه شرق به بهانه راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی روحانی در گفتگو با جلال میرزایی که ریاست کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم را بر عهده داشت خواستار راه اندازی یک روزنامه از سوی حزب اعتدال و توسعه شد و در خصوص رویکرد وبسایت روحانی نوشت: آقای روحانی نباید به سرعت به سمت بازگویی خاطره‌ها و یا انتشار تاریخ شفاهی وزرا برود که بی‌شک حساسیت زا خواهد بود و حتی میتواند به مسدود شدن آن منجر شود. روحانی در همین برهه می‌تواند به صورت تدریجی برخی از سخنرانی‌های هشت سال دوره ریاست جمهوری را که با تحولات و اتفاقات کشور همخوانی بیشتری دارد منتشر کند تا به بازتعریف طیف حامی او در جامعه منجر شود.

روحانی هرچند در ماه‌های اخیر سکوت کرده بود، اما جلسات وی با برخی سران جریان اصلاحات و طیف میانه رو جریان اصولگرایی و همچنین جلسات وی با وزیران و استانداران دولت یازدهم و دوازدهم نشانه‌ای از برنامه ریزی پنهان وی و یارانش برای انتخابات پیش رو است. موضوعی که اخیرا افراد نزدیک به وی نیز به آن اذعان داشتند.

در همین زمینه محمود واعظی در گفتگو با برنا ضمن تاکید بر نکته که حزب اعتدال و توسعه علاقمند به حضور فعال در انتخابات پیش رو است شرط فعالیت انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه را رویکرد متفاوت شورای نگهبان نسبت به انتخابات ۹۸ عنوان کرده و می‌گوید: امیدوارم که برای انتخابات مجلس دوازهم سیاست‌ها تغییر پیدا کند و مجلسی داشته باشیم که نمایندگان تفکرات مختلف در آن حضور داشته باشند. اگر چنین انتخاباتی انجام شود قطعا حزب اعتدال و توسعه فعال خواهد بود.

جلایی میرزایی نیز کاندیداتوری روحانی در انتخابات مجلس دوازدهم را امری عادی در سیاست عنوان کرده و می‌گوید نباید این گونه تصور کرد که یک فرد، چون یک رئیس جمهور بوده به دیده تحقیر به کرسی نمایندگی مجلس می‌نگرد و حاضر به نشستن بر آن نیست کما اینکه ما پیش‌تر دیدیم مرحوم هاشمی رفسنجانی هم بعد از دوران ریاست جمهوری وارد انتخابات مجلس شد و... آقای روحانی اکنون بی‌میل نیست که بخواهد در انتخابات مجلس دوازدهم حضور پیدا کند.

محمود واعظی با تاکید بر اینکه هنوز وارد فاز انتخاب نامزد نشده ایم و در حال فراهم کردن مقدمات هستیم به جلسات متداول و هفتگی روحانی با وزرای خود اشاره کرده و میگوید روحانی مرتب با وزرای خود جلسه می‌گذارد و پیرامون موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت میگیرد.

گفته شده است که این جلسات منظم و هفته‌ای دو سه جلسه برگزار می‌شود در میان اظهارات و تحلیل‌های افراد و رسانه‌های نزدیک به روحانی علت امیدواری وی به بازگشت به قدرت قابل مشاهده است.

البته تلاش برای بازگشت دوباره روحانی به سیاست پس از هشت سال ناکارآمدی مطلق یک آنالیز خاص نیز دارد، در جلسات هفتگی روحانی با هسته سخت اصلاحات و نیز چپ‌های ستادی این‌گونه تحلیل شده است که برای احیای روحانی لازم است دولت رئیسی را به شدت نقد و تخریب کرد تا فضا برای ورود دوباره به صحنه باز شود! در این جلسات محرمانه روی این موضوع تاکید شده است که باید به قدری دولت سیزدهم را تخریب کرد که دستاورد‌های آن دیده نشود! در یکی از این جلسات یکی از وزرای وقت روحانی گفته است که باید از فرصت اغتشاشات استفاده کرد و از نظام امتیاز گرفت، این فرد ادعا کرده است که در آینده باید از تلاطم آشوب استفاده کنیم، این اقدام زدن یک تیز با دو نشان است؛ هم کارنامه گذشته خود را تطهیر می‌کنیم و هم سوی سیاسی به نظام خواهیم داد...

این ادعا سه شاهد خاص هم دارد!

جلال میرزایی در گفتگو با شرق ناخواسته این پروژه سیاسی و روانی را لو داده و می‌گوید:

اکنون که ۱۷ ماه از پروسه یا پروژه یکدست سازی قدرت اجرائی میگذرد و امور بسیاری از کشور به مشکل رسیده است مردم با مقایسه این ۱۷ ماه با دوران قبل میتوانند تشخیص دهند، روحانی ظریف جهانگیری، عارف، خاتمی لاریجانی و... و. در کجای سپهر سیاسی ایران قرار دارند؛ چون مردم با چشم خود میبینند دولتی که با حمایت گسترده و بی سابقه تمام جریان‌های اصولگرا و همراهی همه جانبه ارگان‌ها و سازمان‌ها به قدرت رسید و در طول ۱۷ ماه گذشته همه گونه حمایت سیاسی و رسانه‌ای از این دولت شکل گرفته، اما این عملکرد را از خود برجای گذاشته است خود به خود زمینه را به سمتی پیش می‌برد که جامعه با افرادی مانند روحانی در هم گرایی قرار گیرند؛ چون اکنون باور دارند که اگر یک سوم این سطح بی سابقه از حمایت‌هایی که از دولت رئیسی در ۱۷ ماه گذشته به عمل آمده، از دولت روحانی به عمل می‌آمد، شرایط کنونی کشور به کلی متفاوت از امروز بود.

این جملات به آن معناست که دیگر یک گارد بسته با افکار عمومی وجود ندارد و جامعه آمادگی بیشتری برای شنیدن دفاعیات کسانی مانند حسن روحانی، لاریجانی ظریف، جهانگیری و عارف دارد.

آرمان ملی نیز از احتمال اقبال عمومی به روحانی به واسطه عملکرد دولت سیزدهم شد و نوشته است:

به قرائت کارشناسان شرایط جامعه نسبت به دولت قبل به قدری سخت‌تر شده که گذشت زمان کم کم برخی را به این نتیجه رسانده تفاوت مدیریت دولت در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم تا کجاست.

در همین راستا خبر آنلاین بازوی جنگ روانی دولت تدبیر در گزارش خود آورده است:

حال که بیش از دو سال و نیم از عمر مجلس یازدهم و ۱۷ ماه از عمر دولت سیزدهم میگذرد وضعیت کشور ذیل عملکرد این گروه به یک وضعیت بی سابقه رسیده است. پس وقتی مردم تفاوت کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم را با دولت سیزدهم در کف جامعه به چشم می‌بینند، تقریبا بدیهی است که چه ارزیابی‌ای در خصوص روحانی خواهند داشت.

آیا روحانی نامزد انتخابات می‌شود؟

اگرچه در ماه‌های اول و حتی سال نخست آغاز به کار دولت فعلی حسن روحانی و عموما اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم سکوت سیاسی پیش گرفتند، اما طی هفته‌های اخیر شاهد یک موج سینوسی از سکوت و اظهارنظر‌های حسن روحانی بودیم. سفید سازی کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی از مهترین تاکتیک‌های موجود برای تصویرسازی مثبت از روحانی نزد افکار عمومی است.

به عبارت دیگر پایگاه اطلاع رسانی روحانی با محوریت پاک سازی عملکرد منفی دولت‌های یازدهم و دوازدهم راه اندازی شده است و پیش بینی میشود با متمرکز کردن حملات وزیران و اعضای دولت سابق علیه دولت سیزدهم تلاش خواهد کرد به بهانه انتشار روایت‌های ناگفته از دوران هشت ساله ریاست جمهوری روحانی بار دیگر سناریوی تکراری نگذاشتند را دستاویزی برای توجیه سوء مدیریت‌ها قرار دهد. این سناریو احتمالاً در موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای پررنگ‌تر از گذشته در پایگاه اطلاع رسانی روحانی دیده خواهد شد.

روحانی و برخی از وزیرانش که در ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف به دولت سیزدهم انتقاد کرده و میکنند احتمال اینکه بخواهند در پایگاه اطلاع رسانی خود با فرافکنی و سیاه نمایی برای دولت سیزدهم حاشیه سازی و چالش آفرینی کنند دور از ذهن نیست. همچنانکه به صراحت اعلام میکنند عملکرد دولت سیزدهم ممکن است تاثیر مستقیمی در میزان اقبال عمومی مردم به روحانی داشته باشد. در واقع روحانی و اعضای دولت سابق امیدوار به شکست دولت سیزدهم در عمل به وعده‌های انتخاباتی هستند.


بیشتر بخوانید: پشت پرده تاسیس یک سازمان جدید اقتصادی


اظهارات محمود واعظی درباره تمایل حزب اعتدال و توسعه به حضور فعال در انتخابات پیش روی مجلس و پیش از آن تحرکات ماه‌های اخیر حسن روحانی در دیدار با مدیران و همکارانش در دولت پیشین و اتخاذ مواضع سیاسی و اجتماعی در این دیدار‌ها موجب شده تا جناح موسوم به اعتدالگرایی بار دیگر در سپهر سیاسی کشور سویه معطوف به قدرت پیدا کند. موضع سیاسی صریح واعظی در شرایطی است که دولت مردان روحانی مدت هاست فعال شده اند و با موضع گیری‌های خود شائبه باز فعالیت در عرصه سیاسی با هدف کسب قدرت را به وجود آورده اند.

حسن روحانی مدتی پیش در دیدار جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم از آن‌ها خواست تا پیشنهاد‌ها و تجارب خود را درباره طرح‌های عمرانی نیمه تمام استانی و ملی در اختیار مسئولان قرار دهند و مدعی ارائه پیشنهادات مکتوب و شفاهی به رهبر انقلاب برای حل مشکلات شد. به بیان دیگر روحانی با این ادعا در جمع مدیران سابقش درصدد است چنین القا کند که نسبت به مسائل دلسوزی دارد و ابدا از جریانات روز دور نیست.

سخنان و مواضع اخیر روحانی موجب گشته تا این دو چهره در معرض محک مجدد اصلاح طلبان و اعتدالگرایان قرار بگیرند و در دوران بی محوری و انزوا، بار دیگر در شمایل نخ تسبیح این دو طیف ظاهر شوند.

روزنامه اعتماد چندی پیش در گزارشی نوشت:

در شرایطی که اصلاح طلبان در سکوت اجباری به امید امکان بازگشت به حاکمیت به سر می‌برند. میانه روی متاع بی بازاری در دست روحانی است. تجربه سال‌های ۹۲ تا ۹۸ به هر دو آن‌ها نشان داده بقای شان در ائتلافشان است. اعتماد در ادامه گزارش خود علی لاریجانی و حسن روحانی را مردانی خطاب کرد که هر اندازه از اسب افتاده باشند هنوز در اصل هستند.

این روزنامه اصلاح طلب دلیل اصلی اتفاق نظر اصلاح طلبان و میانه رو‌ها روی روحانی و لاریجانی را اتصال این دو به سرچشمه‌های اصلی قدرت دانست و در این باره تاکید کرد وابستگی مستقیم و بدون واسطه به اصلی‌ترین سرچشمه‌های قدرت و تصمیم گیری نکته متمایزکننده آن‌ها است. حسن روحانی و علی لاریجانی در شرایط لازم به احتمال زیاد هم از فیلتر شورای نگهبان عبور میکنند و هم گزینه‌های مورد توافق اصلاح طلبان و میانه رو‌ها خواهند بود. علاوه بر روزنامه اعتماد که متصل به حزب اعتماد ملی است و این حزب در طیف بندی جبهه اصلاحات نزدیک به رویکرد عملگرایانه احزابی نظیر کارگزاران سازندگی ایران به شمار می‌آید طیف رادیکال اصلاح طلب نیز نگاهی ویژه به این دو چهره راست میانه خاصه حسن روحانی پیدا کرده است.

در همین باره، مجله صدا رسانه نزدیک به حزب اتحاد ملت مدتی پیش با انتشار عکسی از هم آغوشی حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی تیتر معنادار «هاشمی دوم؟» را به کار برد و در گزارشی احتمال قرار گرفتن روحانی در جایگاه هاشمی برای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را مطرح کرد.


منبع: مشرق نیوز
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هامش
0
0
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
ضعیف ترین دولت در جمهوری اسلامی همین دولت رییسی ووزرای بی تجربه وناکاربلد هستن وبهترین دولتها دولت محمد خاتمی وبا فاصله ای زیاد دولت روحانی هست دولتهای احمدی نژاد که فاجعه مطلق بودن رییسی هم که شانس بیاره تا همین چهار سال بتونه ادامه بده صفر مطلق نتیجه مهندسی اینطوری میشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان