تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
اسماعیلی، اقتصاددان:

مصوبه یک نهاد غیرقانونی برای مولدسازی، تمام قوانین اساسی و عادی مغایر با خود را نقض می‌کند

حمید امین اسماعیلی، اقتصاددان و رئیس کمیته اقتصادی حزب اتحاد ملت در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این مصوبه و ابعاد آن، تصریح کرد:از حدود دو دهه قبل، یکی از راه‌های تامین درآمد‌های دولت‌ها-با توجه به اینکه بودجه دولت‌ها در منابع همواره دچار ناترازی واقعی بوده- فروش اموال وداریی‌های دولت بوده است

مصوبه یک نهاد غیرقانونی برای مولدسازی

اقتصاد۲۴-  مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، موسوم به «مولدسازی دارایی‌های دولت» در روز‌های اخیر، واکنش‌های تندی را از سوی اقتصاد دانان، صاحبنظران و افکار عمومی به دنبال داشته و بسیاری فعالیت غیرشفاف هیئت عالی هفت نفره این شورا در این خصوص را همره با مصونیت قضائی اعضای آن، زمینه‌ساز تبعاتی دانستند که می‌تواند دامن اقتصاد نحیف ایران را بگیرد.

به گزارش امتداد ، حمید امین اسماعیلی، اقتصاددان و رئیس کمیته اقتصادی حزب اتحاد ملت در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این مصوبه و ابعاد آن، تصریح کرد:از حدود دو دهه قبل، یکی از راه‌های تامین درآمد‌های دولت‌ها-با توجه به اینکه بودجه دولت‌ها در منابع همواره دچار ناترازی واقعی بوده- فروش اموال وداریی‌های دولت بوده است. این اموال، شامل اموال منقول و غیرمنقول بوده که در این سال‌ها، بار‌ها بخش‌هایی از مایملک دولت‌ها به همین سان به فروش رسیده است.

البته، طی این سال‌ها، اهدافی که از حیث تامین درآمد از این ناحیه توسط دولت‌ها ترسیم شده، معمولا به شکل کامل محقق نشده است. شاید بتوان یکی از دلایل آن را ریسک بالایی دانست که خریداران با آن روبرو بوده‌اند. ضمن اینکه، بسیاری درجامعه همواره احساس کرده‌اند که فرآیند این معاملات و واگذاری‌ها به سلامت صورت نگرفته و در آن، فساد و مشکلاتی وجود دارد.

بر همین اساس در سالیان اخیر با بررسی‌های نظارتی که صورت گرفت، برخی از اقلام فروخته شده دولتی توسط نهاد‌های نظارتی وقضایی عودت داده شد و حتی برخی از کسانی که دست اندرکار تصمیم‌گیری و مدیریت در این حوزه‌ها بودند، دچار مشکلات حقوقی وجزایی از جمله حبس وزندان شدند. کما اینکه به خاطر داریم که دو تن از روسای سازمان خصوصی‌سازی بعد‌ها درگیر روند بازداشت و زندان و مجازات‌های قضائی شدند.

به همین دلیل، فرآیند استقبال از مایملک دولت دچار کاهش تقاضا شد. در فقره اخیر، گفته شده که این مولدسازی شامل مایملک بلااستفاده (زمین و املاک) و همچنین شامل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام منوط به سرانجام رساندن آن توسط خریدار خواهد بود.


بیشتر بخوانید: حسین راغفر: طرح مولدسازی اموال دولتی، اعلام ورشکستگی مالی عمومی است


از مشکلات اصلی این مصوبه آن است که اساس آن بر خلاف دو اصل قانون اساسی (ازجمله اصول ۵۸ و ۷۱) و برخی قوانین عادی است. بر مبنای اصول ۵۸ و ۷۱، مرجع قانونگذاری در کشور، مجلس بوده و هیچ نهادی حق قانونگذاری نخواهد داشت. در حالی که در این مصوبه، عملا و رسما شاهد قانونگذاری بر خلاف اصول مورد اشاره در قانون اساسی هستیم.

این شورا قوانین مغایر با مصوبه خود را نیز به مدت دوسال ملقی‌الاثر و موقوف‌الاجرا کرده که این هم از عجایب این مصوبه است. صراحتا شاهد آن هستیم که مصوبه یک نهاد غیرقانونی، تمام قوانین ومقررات قانونی مغایر با خود را لغو می‌کند.

نکته مهم دیگر قابل ذکر اینکه به اعضای یک کمیته یا گروه تصمیم گیرنده اختیار انجام کاری را داده، اما در مقابل و با اعطای مصونیت، مسئولیت عواقب و خطا‌های قانونی و عملکردی‌شان را از آن‌ها سلب کرده‌اند.

اساسا، تصمیم‌گیری واختیار در ادبیات سیاسی، قانونی و اداری در همه دنیا و نیز در عرف عقلا همواره همراه مسئولیت است. نمی‌شود اعضای کمیته‌ای اختیار انجام کاری را داشته ولی، مسئولیتی در قبال خطا‌ها وسوئ عملکردخودنداشته باشند! تا اگر خطایی کردند مستوجب جریمه و مجازات نشوند! این هم کار بی‌نظیری است که در تاریخ قانونگذاری این مملکت بی‌سابقه نظر می‌رسد.

این مصوبه یک اقدام بی‌سابقه در راستای تضعیف و اسقاط وظیفه نهاد قانونگذاری در کشور است

در مجموع به نظر می‌رسد که این مصوبه، یک تصمیم و اقدام بی‌سابقه در راستای تضعیف و اسقاط وظیفه نهاد قانونگذاری در کشور بوده و با چنین اقدامی، جایگاه مجلس در کشور بیش از پیش و به شدت تضعیف خواهد شد. می‌دانیم جایگاه مجلس قانونگذاری کشور از سال‌های پیش درحال تضعیف و محو شدن است. بخشی از اختیارات مجلس را شورایعالی انقلاب فرهنگی بر عهده گرفته، بخشی به شورایعالی فضای مجازی رسیده، بخشی به مجمع تشخیص و اخیرا نیز بخشی از وظایف و اختیارات آن باز به شورایعالی سران سه قوه رسیده است. سوال این که در چنین وضعیتی، اساسا مجلس شورای اسلامی چه شان ومرتبتی داشته و به چه کار می‌آید؟

معضل جدی طرح‌های نیمه‌تمام که همین مصوبه نیز، تامین منابع لازم برای آن را مورد نظر قرارداده، بسیار جدی است. بر اساس برآورد‌های رسمی مسئولین ذیربط در کشور، ۷۱ هزار طرح و پروژه نیمه‌تمام در ایران وجود دارد (نقل از اظهارات محمد باقر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه-سال ۱۴۰۰).

متوسط اجرا و اختتام این طرح‌ها بسیار بالا بوده (حدود ۱۶ تا ۱۷ سال) که البته در دو یا سه دهه پیش این زمان زیر پنج سال بوده است. در دولت‌های مختلف، بخصوص از دوره احمدی‌نژاد به این سو، یک سری خصوصی‌سازی‌ها در کشور انجام شده که دچار فساد‌ها و تخلفاتی بوده و در برخی موارد منجر به بازگشت بعضی از این واگذاری‌ها به دولت شده است.
کما اینکه مواردی از آن را در نمونه‌هایی مانند هفت‌تپه، مغان و هپکو اراک شاهد بودیم. امری که ظاهرا ریسک واگذاری‌ها و بی‌اعتمادی نسبت به آن را افزایش داده، لذا حاکمیت با این نوع مصوبات می‌خواهد به خریداران و تصمیم‌گیرندگان حاکمیتی اطمینان، جرئت تصمیم گیری و جسارت برای خرید بدهد. منتها از راهی غیر‌قانونی که به نظر می‌رسد، خود به شدت ریسک‌زا و اطمینان‌زدا خواهد بود.


بیشتر بخوانید: آپارتایدی به نام مصونیت قضایی هیئت مصوبه مولدسازی


البته، دولت راه‌های دیگری برای تامین هزینه‌های خود بجز فروش اموال مردم در پیش رو دارد. مواردی، چون کاهش هزینه‌های دولت، کاهش کمک به نهاد‌های غیرضرور، فاقد عملکرد و نظارت ناپذیر-که سال به سال نیز بودجه آن‌ها به شکلی بی‌رویه در حال افزایش است- از جمله راهکار‌های در دسترس است. اما به اعتقاد برخی، چون دولت از انجام آن ناتوان بوده و یا علاقه‌ای به انجام این راهکار ندارد به ناچار به اقداماتی نظیر همین فقره آخر، یعنی مولدسازی دارایی‌ها از طریق غیرمعمول و غیرقانونی دست زده است.

این مصوبه نوعی حق کاپیتولاسیون برای اعضای هیئت‌عالی مولدسازی و زیرمجموعه آن قائل شده و اساسا، روشن نیست که چرا حاکمیت یکدست شده و هماهنگ، بنا دارد تا از طرق غیرعادی به حل و فصل مسائل و موضوعات در کشور بپردازد؟ وقتی سه قوه با هم هماهنگ هستند، مشخص نیست که چرا باید مجلسی که با کل حاکمیت همگن بوده به این شکل تضعیف شود.

در این بین، این بیم هم وجود دارد که مصوبه مولدسازی که امروز درباره اموال منقول و غیرمنقول و نیز پروژه‌های نیمه‌کاره عمرانی دولت کلید خورده در ماه‌ها و سال‌های آتی به سایر حوزه‌ها نیز تسری پیدا و به تاراج دیگر سرمایه‌ها و اموال ارزشمند مردم و دولت گسترش بیابد. امید است که حاکمیت و دلسوزان کشور قبل از آنکه دیر شود، چاره‌ای اندیشیده و مانع این نوع تصمیمات غیرقانونی و خطرناک که با هدف و قصدی به ظاهر موجه همراه بوده، بشوند.
من در عجبم از اعضای فعلی مجلس و شورای نگهبان که در قبال این خلاف اشکار، تضعیف جایگاه پارلمان و قوه قانوگذاری رسمی کشور و نیز سایر تبعات ویرانگر این مصوبه سکوت کرده و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

منبع: امتداد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید

انس جهانی در آستانه شکست رکورد یک ماهه

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

آرامش سیاسی دلار را به ثبات رساند

سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بدون تغییر شارژ شد

قیمت نفت افزایش یافت

فیلم/اولین سکانس بوسیدن دو بازیگر زن و مرد در یک فیلم ایرانی!

بازار طلا با ثبات دلار همراه می‌شود؟

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول