تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
مدیر بخش مرکز زلزله شناسی تحلیل کرد

احتمال وقوع زلزله ترکیه و سوریه در تهران چقدر است؟

زلزله‌ای به این بزرگی که برخی از مراکز لرزه نگاری، بزرگی آن را ۸ ریشتر اعلام کرده‌اند، خیلی دیر به دیر در کره زمین رخ می‌دهد. یعنی عملا جزء زلزله‌های نادر و بسیار ویژه است که پوسته زمین بسیار کم آن را تجربه کرده است؛ بنابراین به هیچ وجه زلزله‌ای به این بزرگی در کشور ما رخ نخواهد داد.

احتمال وقوع زلزله‌ای شبیه ترکیه در تهران چقدر است؟

اقتصاد۲۴ -  دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه‌های زمین گفت: «نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که در کلان شهر تهران بر اساس آمارها، حدود یک چهارم پلاک‌های ثبتی در بافت فرسوده است. بافتی که گذر‌های تنگ و ساختمان‌های ناپایدار با تراکم جمعیتی بالا دارد. اگر روزی نه در تهران که در مجاورت تهران زلزله‌ای با بزرگی زلزله تهران رخ بدهد، این ساختمان‌های داخل تهران که در این بافت فرسوده قرار دارند، به هیچ وجه باقی نخواهند ماند. دوباره تاکید می‌کنم که زلزله خارج از تهران رخ بدهد از این‌ها چیزی باقی نخواهند ماند. حالا شما تصور کنید که درداخل تهران یک زلزله بزرگ رخ بدهد، چه خواهد شد!»

علی بیت اللهی، مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با فرارو در خصوص زلزله‌های اخیر در خوی، ترکیه، سوریه و حتی روسیه، عنوان کرد: «در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که زلزله‌های اخیر هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. این را گفتم، زیرا عمدتا وقتی چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد، بعضی از ما‌ها گمان می‌کنیم که یک ارتباطی میان آن‌ها وجود دارد و ممکن است ادامه‌دار شود. براساس بررسی‌های انجام شده، روند لرزه‌ها در زمین تغییری نکرده است و قرار نیست با زنجیره‌ای از زلزله‌ها در یک منطقه مواجه باشیم.»

وی ادامه داد: «اما همانطور که می‌دانید ایران یکی از کشور‌های لرزه‌خیز در جهان است و با توجه به پویایی و دینامیکی که در صفحه‌های خشکی کره زمین است و این صفحه‌ها در حال حرکت هستند و گاهی حرکت‌های همگرای این صفحات نسبت به هم، منجر به تجمع تدریجی تنش می‌شود. به طوری که در همین ایران ما، حرکت صفحه عربی به سمت پلیت ایران، همواره یک تنش، مستند تاریخی را رقم می‌زند. بعد از رسیدن به یک سطحی از لایه‌های زمین که در آنجا امکان مقاومت بیشتری وجود ندارد، لایه‌هایی که در فاصله ۴۰ کیلومتری زمین هستند، ده‌ها کیلومتر گسیخته می‌شوند و آن تنش عظیم رهایی پیدا می‌کند. این نظام در تمامی نقاط زمین حاکم است.»


بیشتر بخوانید: فیلم/ زلزله ترکیه از زاویه دوربین های مدار بسته


او افزود: «در جنوب ترکیه حرکت و بازشدگی بحرالمیت (دریای مرده) موجب تنش انباشت شده‌ای می‌شود که محل تلاقی سه پلیت بسیار مهم است. آناتولی، آفریقا و صفحه عربی. در زلزله اخیر ترکیه این میزان تنشی که درباره‌اش توضیح دادم، به شکل شدیدی انباشته شده بود. به طوری که حتی محققان ترک هم به این نکته اشاره کرده‌اند که اصلا فکر نمی‌کردند چنین زلزله عظیمی رخ دهد. این زلزله به حدی بزرگ بود که حتی پس لرزه‌های آن به اندازه یک زلزله بزرگ است و پیش بینی می‌شود که این پس لرزه‌ها تا یک سال آینده ادامه داشته باشد.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «واقعیت این است که متاسفانه ایران و ترکیه به سمت شرق و افغانستان و پاکستان و شمال هند و چین در یک کمربنده ناآرام قرار گرفته‌اند. البته به این نکته هم اشاره کنم که زلزله‌هایی مانند زلزله ترکیه که لایه‌های زمین را در هم بشکند هر چند دهه یک بار رخ می‌دهد و زمان می‌برد که میزان تنش در بخش‌های مختلف زمین آنقدر انباشته شود که منجر به چنین زلزله‌ای شود. اما به هرحال هر دوره‌ای یک مجموعه‌ای از این اتفاقات رخ می‌دهد و یک روند ثابت خواهد بود.»

وی در خصوص نگرانی از وقوع زلزله در تهران عنوان کرد: «به طور کلی از نظر سطح خطر لرزه‌ای و احتمال وقوع زلزله، ما بی‌هنجاری خاصی در گسل‌های لرزه‌زای تهران و اطراف تهران مشاهده نمی‌کنیم. یعنی نه خبری از بی هنجاری لرزه‌ای است و نه لرزه‌های زمین افزایش پیدا کرده‌اند. حتی میزان ناآرامی پوسته زمین هم تغییری نکرده است که کنجکاو بشویم این گسل‌ها خارج از روال طبیعی لرزه‌خیزی خودش رفتار می‌کند. اما وجود ۲۷ گسل کوچک و بزرگ در خاک تهران و محدوده پایتخت، نشان می‌دهد که این نقطه بسیار لرزه‌خیز و حساس است. نکته بسیار مهم در خصوص تهران این است که این گسل‌های موجود، آبرفت‌های جوان تهران را نیز قطع می‌کند. به این معنی است که برخی از این گسل‌ها از این آبرفت‌ها هم جوان‌تر هستند و این تحولات و فعالیت‌های جدید زمین است که نشان می‌دهد تهران پتانسیل زلزله را دارد.»

این استاد ژئوفیزیک تاکید کرد: «متاسفانه طی این چند دهه اخیر در راستای کاهش خطر و ریسک زلزله در تهران هیچ اقدام مناسبی انجام نشده است. ما در حوزه نظارت بر امنیت ساختمان‌ها، مدیریت بحران، آموزش و همینطور توجه ویژه و مستمر به موضوع احتمال وقوع زلزله در تهران، عملکرد بسیار ضعیفی داشتیم. طی این سال‌ها صرفا هرگاه در نقطه‌ای از ایران زلزله‌ای رخ داده یا اطراف ایران دچار حادثه شده‌اند، موضوع احتمال زلزله در تهران مطرح شده است. آن هم آنقدر مقطعی و کوتاه بوده است که بلافاصله از افکار عمومی پاک شده است. مسئله این است که این روند نوسانی در رفتار‌ها و نگرانی‌ها، هیچ وقت نتیجه خوبی نداشته است و به همین دلیل هم بوده که تا امروز اقدام مناسبی در خصوص تاب آوری در برابر زلزله احتمالی در تهران انجام نشده است.»


بیشتر بخوانید: آیا زلزلۀ دهشتناک در سوریه و تُرکیه، زنگِ هوشیارباش برای ایران بود؟


وی در خصوص تصویر احتمالی تهران بعد از زلزله عنوان کرد: «اگر بخواهیم یک تصویرسازی در این خصوص انجام دهیم که مبتنی بر واقعیت باشد، من توجه خوانندگان را به یک نکته بسیار ظریف و مهم جلب می‌کنم. حتما بسیاری از مردم تصاویر و فیلم‎‌های بسیاری را از زلزله مهیب جنوب ترکیه را دیده‌اند. زلزله‌ای به این بزرگی که برخی از مراکز لرزه نگاری، بزرگی آن را ۸ ریشتر اعلام کرده‌اند، خیلی دیر به دیر در کره زمین رخ می‌دهد. یعنی عملا جزء زلزله‌های نادر و بسیار ویژه است که پوسته زمین بسیار کم آن را تجربه کرده است؛ بنابراین به هیچ وجه زلزله‌ای به این بزرگی در کشور ما رخ نخواهد داد.

اما در همین زلزله بزرگ که مشاهده کردید، قطعا در عکس‌های محدوده‌های اطرافش دید که برخی از خانه‌ها در کنار خانه‌ای که خراب شده‌اند، همچنان استوار و سالم باقی مانده‌اند؛ بنابراین اگر ساخت و ساز در تهران و باقی شهر‌ها اصولی و درست انجام شود، تصویر زلزله تهران چندان وحشتناک نخواهد بود؛ بنابراین راه و راهکار وجود دارد و نباید فقط به این فکر کرد که یک زلزله مهیب می‌آید و همه چیز را خراب می‌کند.»

بیت‌اللهی در پایان افزود: «اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما در کلان شهر تهران بر اساس آمارها، حدود یک چهارم پلاک‌های ثبتی در بافت فرسوده است. بافتی که گذر‌های تنگ و ساختمان‌های ناپایدار با تراکم جمعیتی بالا دارد. اگر روزی نه در تهران که در مجاورت تهران زلزله‌ای با بزرگی زلزله تهران رخ بدهد، این ساختمان‌های داخل تهران که در این بافت فرسوده قرار دارند، به هیچ وجه باقی نخواهند ماند. دوباره تاکید می‌کنم که زلزله خارج از تهران رخ بدهد از این‌ها چیزی باقی نخواهند ماند. حالا شما تصور کنید که در داخل تهران یک زلزله بزرگ رخ بدهد، چه خواهد شد. ضمن اینکه در تهران در بافت‌های غیرفرسوده هم ساختمان‌های غیراستاندارد وجود دارد. اما در کنار این موضوع باید به این نکته هم اشاره کنم که احتمال وقوع زلزله‌ای به بزرگی زلزله ترکیه در تهران، بسیار بسیار کم است، اما بعید نیست. زیرا به طور کلی زلزله‌های احتمالی ایران در یک حد متوسط هستند و خیلی ویرانگر نیستند و برای مقابله با این‌ها خیلی اقدامات می‌توان انجام داد که تلفات جانی و مالی بسیار کمتری داشته باشیم.»

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

مهدی نصیری؛ توهم، شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول

اعلام قیمت جدید انواع بستنی در بازار

التهاب در ایستگاه‌های پرستاری؛ از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری

قیمت نفت در کانال ۸۰ دلار ماندنی شد

فیلم/ تعریف و تمجید امیرعلی نبویان از رائفی پور

پدرخوانده در چالوس دستگیر شد

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست + عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید

آیا تتر جایگزین دلار می‌شود؟

فیلم/ برف بهاری چوپان سمیرمی را غافلگیر کرد

عکس/ رونمایی از پیراهن اول لیورپول

پشت پرده برکناری شبانه خطیر از مدیرعاملی استقلال

استوری یک استقلالی پس از برکناری خطیر + عکس

فیلم/ کنایه سنگین مجری صداوسیما به دولت رئیسی

پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید+ عکس

تیپ عجیب و غریب دیوید بکام+ عکس

فیلم/ دیدار عاشقانه الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

علت عدم حضور بهرام افشاری در پایتخت ۷ فاش شد

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال

خودروی برقی مصرف سوخت کشور را بالا می برد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت

مالک جدید پرسپولیس چقدر درآمد دارد؟

خودرو خاص دو میلیاردی در تهران

عکس/منطقه توریستی شفت، قبل و بعد آتش سوزی

صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت

اینفوگرافی/ این تصویر هر جوانی را از ازدواج پشیمان می‌کند

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟

نگهداری این خودروها جرم است

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

آخرین قیمت خودرو +جدول

شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

به این دلیل چیپس نخورید

فیلم/ سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه فوتبال ۳۶۰

منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا باشیم؟