تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱

خانه‌نشین شدن دانش‌آموزان استثنائی

در دو هفته گذشته دومین بار است که مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع می‌کنند؛ مادرانی که فرزندان‌شان خانه‌نشین شده و دیگر نمی‌توانند به مدرسه بروند، می‌گویند سرویس مدارس استثنائی دیگر دنبال فرزندان‌شان نمی‌آیند، شهرداری بودجه پیش‌بینی‌شده را به شرکت‌های سرویس مدرسه نمی‌دهد و آن‌ها هم دست از کار کشیده‌اند.

دانش‌آموزان استثنائی

اقتصاد۲۴- در دو هفته گذشته دومین بار است که مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع می‌کنند؛ مادرانی که فرزندان‌شان خانه‌نشین شده و دیگر نمی‌توانند به مدرسه بروند، می‌گویند سرویس مدارس استثنائی دیگر دنبال فرزندان‌شان نمی‌آیند، شهرداری بودجه پیش‌بینی‌شده را به شرکت‌های سرویس مدرسه نمی‌دهد و آن‌ها هم دست از کار کشیده‌اند.

یکی از مادر‌های معترض می‌گوید هزینه درمانی این کودکان آن‌قدر بالاست که توان پرداخت روزانه هزینه اسنپ را ندارند. با مترو و اتوبوس‌های معمولی هم نمی‌توان این کودکان را جابه‌جا کرد.

جعفر تشکری‌هاشمی یک ماه پیش در صحن شورای شهر تهران نسبت به مشکل سرویس مدارس استثنائی تذکر داده بود. او روز گذشته نیز با اعلام اینکه بعضی از والدین این دانش‌آموزان امکان پرداخت هزینه سرویس برای فرزندان خود را ندارند، گفت: براساس‌این در سال‌های گذشته مبالغی مشخص شد تا بابت سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنائی پرداخت شود که شاهد عقب‌ماندگی این دانش‌آموزان از فرایند آموزش نباشیم. خانواده‌های بخشی از این دانش‌آموزان اگر کمک‌های مذکور را دریافت نکنند، امکان جابه‌جایی فرزندان خود را نخواهند داشت و عملا از روند آموزش عقب می‌مانند، هشت شرکت فعال در حوزه سرویس مدارس استثنائی، دو ماه گذشته را به دانش‌آموزان این مدارس سرویس داده‌اند تا خانواده این عزیزان دچار مشکل نشوند و البته این امکان، حق مسلم دانش‌آموزان مدارس استثنائی است؛ چرا‌که ایجاد برابری و عدالت دسترسی به خدمات در شهر ازجمله وظایف مدیریت شهری است.

او با بیان اینکه برای اجرای این طرح، حدود ۱۶ میلیارد تومان در حوزه تاکسی‌رانی و مبالغی نیز در حوزه اتوبوس‌رانی در نظر گرفته‌ایم تا سرویس‌های مدارس استثنائی بتوانند به وظایف خود عمل کنند، تصریح کرد: به این منظور، در اصلاحیه بودجه که دو ماه گذشته به شورای شهر ارائه شد، مبلغ مربوط به سرویس‌های این مدارس افزایش یافت و براساس‌این انتظار داشتیم تا مسئله تشریفات اداری در مدت دو، سه ماه انجام شود؛ اما تا همین لحظه این پول پرداخت نشده است.

تشکری‌هاشمی با طرح این پرسش که مگر انعقاد قرارداد و تعیین شرکت‌های ذی‌نفع چقدر زمان می‌برد که باعث شده‌ایم تا خانواده‌های این عزیزان دچار مشکل شوند؟ گفت: در‌حال‌حاضر دو هفته است که این دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و از هشت شرکت فعال در حوزه سرویس مدارس استثنائی، تنها یک شرکت متعلق به شهرداری به فعالیت خود ادامه داده و خدمات هفت شرکت دیگر کاملا تعطیل شده است.

او با تأکید بر اینکه دومین بار است که این تذکر را در شورا مطرح می‌کند، گفت: واقعا نمی‌دانیم که در چنین شرایطی، چرا شهرداری تهران دست روی دست گذاشته و شاهد این ظلم در حق دانش‌آموزان مدارس استثنائی و خانواده‌های آن‌ها هستیم؛ در‌صورتی‌که بودجه لازم در حساب شهرداری موجود است و انتظار می‌رود همین امروز با توجه به حضور معاونان شهرداری در صحن شورا در این زمینه تصمیم جدی گرفته شود.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا، هم در تذکری به مسئله لزوم پرداخت هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنائی از طرف شهرداری پرداخت و گفت: جمعی از مادران دارای کودک استثنائی مقابل شورای شهر تهران تجمع کرده‌اند که در زمینه تأمین سرویس فرزندان خود و پرداخت هزینه آن به مشکل خورده‌اند. طبق صحبت‌های این خانواده‌ها با بنده، متوجه شدم شهرداری تهران به منظور تسهیل رفت‌وآمد فرزندان استثنائی، از گذشته اقداماتی را انجام می‌داده و در دوره جدید نیز این هزینه را تقبل کرده است. ب

ه همین منظور، از معاونت منابع انسانی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری درخواست می‌کنیم به موضوع پرداخت هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنائی رسیدگی کنند. این خانواده‌ها می‌گویند شهردار تهران در اول مهرماه تقبل کردند که هزینه سرویس دانش‌آموزان استثنائی را بپردازند و این سرویس برای خانواده‌ها رایگان شود. در دوره محمدباقر قالیباف نیز گویا این‌طور بوده و بعدا تغییر کرده است؛ اما علیرضا زاکانی این موضوع را پذیرفته‌اند و با توجه به اینکه خانواده‌ها به‌خصوص مادران اکنون از رایگان‌نشدن سرویس دانش‌آموزان استثنائی ناراحت هستند، بهتر است مدیران شهرداری نماینده‌ای را به جمع این عزیزان بفرستند تا هرچه زودتر مشکل حل شود؛ زیرا ما به‌هیچ‌وجه دوست نداریم مادران ناراحت باشند.

جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران که در صحن شورای شهر حاضر بود، در این زمینه توضیح داد: در شیوه هیئت دولت این‌گونه بوده که مدارس باید قرارداد منعقد می‌کردند و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کردیم. طبق توافق‌نامه یکم مهرماه شهرداری و آموزش و پرورش باید مطابق قرارداد، پرداخت صورت می‌گرفت، ما در این زمینه به اختلاف خوردیم؛ زیرا قرارداد را باید برای ما ارسال می‌کردند. مدارس در قرارداد با شرکت‌ها ایراداتی داشتند. هفته قبل به تاکسی‌رانی نامه ارسال کردم که علی‌الحساب این رقم پرداخت شود؛ اما، چون قرارداد وجود نداشت، بخش مالی تاکسی‌رانی نتوانست پرداخت کند. ما اعلام کردیم حتی منبع از بخش دیگر تأمین شود تا هزینه را پرداخت کنیم.

بهرامی با بیان اینکه خانواده‌ها نیز می‌دانند که مشکل از شهرداری نیست و مدارس باید قرارداد را منعقد و برای ما ارسال کنند، گفت: هر زمانی که قرارداد به دست ما برسد، پرداخت را انجام می‌دهیم و در همین هفته نیز پرداخت را انجام خواهیم داد تا قرارداد به دست ما برسد.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، تأکید کرد: خواهش من این است که شهرداری وارد پرداخت علی‌الحساب نشود و مشکل را با آموزش و پرورش حل کند؛ قرارداد برای خانواده‌هایی است که توان پرداخت دارند و پول می‌پردازند؛ اما این خانواده‌ها پولی نمی‌پردازند و شهرداری با توافق شورا مبالغ را تأمین می‌کند. این دانش‌آموزان شرایط خاص دارند و در پنج ماه گذشته با وجود اینکه ریالی دریافت نکردند، باز هم کار را پیش بردند.

او ادامه داد: شرکت‌ها خودشان از جیب خودشان پول پرداخت کردند و اینکه گفته شود هر زمان پول بیاید، پرداخت صورت می‌گیرد، معنایی ندارد. امروز باید اقدامی عاجل صورت گیرد.

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور یکصد‌و‌سی‌امین جلسه شورای شهر تهران و با بیان اینکه سرویس مدارس کاری بسیار عظیم است، گفت: این دانش‌آموزان شرایط خاص دارند و در پنج ماه گذشته با وجود اینکه ریالی دریافت نکردند، باز هم کار را پیش بردند.

شرکت‌ها خودشان از جیب خودشان پول پرداخت کردند و اینکه گفته شود هر زمان پول بیاید، پرداخت صورت می‌گیرد معنایی ندارد امروز باید اقدامی عاجل صورت گیرد. پول دست شهرداری تهران است و اجازه را شهردار داده است باید به احترام مادران و پدران دانش‌آموزان استثنائی امروز مشکلات حل شود. قرارداد آموزش متعلق به اولیایی است که پول پرداخت می‌کنند، اما اینجا اولیا پولی پرداخت نمی‌کنند که قرارداد داشته باشند.

در ادامه جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در نامه‌ای ضرب‌الاجلی به مدیرعامل تاکسیرانی دستور اختصاص هفت میلیارد تومان اعتبار در این خصوص داد.

جعفر بندپی‌شربیانی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز متن نامه را در صحن قرائت کرد، در این نامه که خطاب به مدیرعامل محترم سازمان تاکسیرانی آمده ذکر شده است که «با مسئولیت این‌جانب نسبت به پرداخت مبلغ هفت میلیارد تومان به‌صورت علی‌الحساب جهت سرویس کودکان استثنائی اقدام فرمایید».

حاشیه‌های پنجشنبه برفی شهر تهران در صحن شورای شهر تهران ادامه داشت، سیدجعفر تشکری‌هاشمی به اقدامات شهرداری تهران در روز یکشنبه اشاره کرد و گفت: جا دارد از زحمات نیرو‌های حوزه خدمات شهری و حوزه حمل‌ونقل و ترافیک که تلاش‌های مثم ثمری در جریان بارش اخیر تهران داشتتد، تشکر کنم. البته تشکر بنده، دلیل نمی‌شود که بی‌توجهی‌های روز پنجشنبه در شهر را نادیده بگیریم، ایراداتی که در جلسه قبل مطرح شده بود کاملا برطرف شدند و معاونان شهردار نیز بزرگوارانه و متواضعانه از مردم عذرخواهی کردند و شجاعت مدیرانی که نقص خود را می‌دانند و بابت آن از مردم معذرت‌خواهی می‌کنند، قابل ستایش است.

تشکری‌هاشمی با اشاره به اینکه آنچه در حال حاضر باید نسبت به آن تذکر داده شود، این است که با وجود اینکه همه مردم، معضلات روز پنجشنبه را دیده و شاهد ترافیک تهران در ساعات طولانی بودند، عده‌ای با توییت‌زدن سعی در تخریب یکدیگر داشتند، گفت: وقتی یک عضو شورای شهر به عنوان نماینده مردم و صدای رسا آنها، مسائل و مشکلات مردم را بازگو می‌کند، چرا باید به جای آنکه از آن عضو شورا تشکر کنیم، افرادی که نه وظیفه و نه مسئولیتی در این حوزه دارند، علیه او توییت بزنند؟

او با بیان آنکه این رفتار اصلا پسندیده نیست و امیدواریم مباحث مطروحه دیگر تکرار نشود، چون این شورا محل تقابل مدیریت شهری و شورا نیست، تصریح کرد: اینجا محلی است که با پشتیبانی هم باید مسائل و مشکلات مردم را برطرف کنیم، نه اینکه همدیگر را تخریب کنیم؛ بنابراین با برطرف‌کردن این ایراد در آینده نباید با احساسات مردم بازی کنیم.

تذکر تشکری‌هاشمی به واکنش‌ها به سخنان ناصر امانی در صحن روز یکشنبه بود. او روز پنجشنبه در توییتی خدمات‌رسانی شهرداری را مایه شرمساری توصیف و از تهرانی‌ها عذرخواهی کرد. او در جلسه علنی روز یکشنبه شورای شهر به کامنت‌هایی که در زیر توییت شخصی او منتشر شده بود، اشاره کرد و گفت: مردم در زیر کامنت من مواردی را نوشته بودند که نمی‌توانم بخوانم. گفته بودند که شهر را رها کنید خودش اداره می‌شود همه‌تان بروید.


بیشتر بخوانید: آخرین تصمیمات برای بازگشایی مدارس


وی ادامه داد: حرف من این است که آقای زاکانی باید می‌رفت و معاونان و شهرداران را بسیج می‌کرد تا آن فاجعه نیمه‌شب ایجاد نشود، من شش ساعت از سئول به اوین رسیدم و مردم را دیدم که تا نیمه‌شب یا ماشین هل می‌دادند یا ماشین را رها کرده‌اند و به خانه می‌روند. ما خودمان می‌گوییم بودجه برف‌روبی شهرداری با این روش هدر می‌رود، بگذارید ما بگوییم اگر تذکری می‌دهیم ناراحت نشوید. روش اداره شهر و مدیریت شهر باید تغییر کند اگر این نگاه تغییر نکند، ما در اداره همه امور شهر با مشکل مواجه می‌شویم. سخنان این عضو شورای شهر بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس و از نزدیکان شهردار تهران، در توییتی به سخنان امانی واکنش نشان داد و نوشت وقتی اصلاح‌طلبان هم حجم کار جهادی کارگران زحمتکش شهرداری تهران را در یکی از سنگین‌ترین برف‌های سال‌های اخیر می‌بینند به تحسین و انصاف روی می‌آورند. باعث تأسف است که عضو شورای شهر هنوز در کوچه انتخاب شهردار مانده و برای رسانه‌های بیگانه خوراک درست می‌کند. اشاره این نماینده مجلس به انعکاس فیلم تذکر امانی در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور بود.

اما ناصر امانی در واکنش به سخنان شریعتی در توییتی نوشت: نماینده مجلس به جای پرداختن به اولویت‌های مردم دلواپس نتایج انتخابات ۱۴۰۲ بوده و در حال مداخله هدفمند در انتصابات شهرداری است. باید از بیان درد و رنج فزاینده مردم توسط نماینده واقعی شهروندان تهران برآشوبد و به او حمله کند.

به جز این عضو شورای شهر تهران که از نقش این نماینده مجلس در انتصابات شهرداری و نقش‌آفرینی شهرداری در انتخابات مجلس آینده گفته است، جعفر شربیانی نیز بدون آنکه نامی از مالک شریعتی برده باشد، در رشته توییتی که مدتی بعد از انتشار آن را حذف کرد نوشت: ضمن قدردانی از زحمات بی‌وقفه عوامل شهرداری تهران در مواجهه با برف سنگین دیروز یادآور می‌شوم سرگرم‌بودن در پستوی پشت اتاق شهردار تهران برای تقسیم غنائم و پست‌های مدیریتی و انتصاب شهرداران مناطق و کارسازی برای انتخابات سال آتی توسط برخی از افراد منتسب به ایشان باعث غفلت و ایجاد مسیر انحرافی و نهایتا ناکارآمدی در بخشی از اداره شهر تهران شده است. بدون تردید یکی از دلایل نارضایتی و طمع بیگانگان و دشمنان به نظام مقدس ایران اسلامی مقوله ناکارآمدی اجزای مدیریت اجرائی بوده است، جای حاکم و محکوم را با رندی عوض نکنیم. او در زیر توییت خود از هشتگ اتاق فکر، مالک شریعتی، فراموشی رسالت نماینده مردم استفاده کرده بود.

شهرداری تهران همیشه یکی از ظرفیت‌های مهم در انتخابات‌های کشور بوده است و در تمامی ادوار شایعاتی درخصوص استفاده از ظرفیت‌های این نهاد در جهت حمایت از جریان سیاسی که حاکم بر شهرداری است در رقابت‌های انتخاباتی مطرح بوده است. رویارویی امروز دو عضو شورای شهر تهران که از چهره‌های نزدیک به رئیس مجلس هستند با این نماینده مجلس نشان از آشکارشدن شکاف عمیق موجود در این جریان سیاسی دارد، هرچند تجربه نشان داده این جریان می‌تواند در نهایت به توافقی واحد برسد. اما عملکرد شهردار تهران و انتقاد‌هایی جدی که در حوزه اداره تهران وجود دارد، نشان می‌دهد برخی در این جریان تمایل دارند حساب خود را از شهردار تهران جدا کنند تا کارنامه وی به حساب همه نوشته نشود.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب