تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
تحولی تا آنسوی مرز‌های نوآوری

مروری بر سیر تکاملی گوشی‌های گلکسی سری S سامسونگ

علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان تحولات دنیای تکنولوژی دومین ماه سال ۲۰۲۳ را با خبر رونمایی از گوشی‌های جدید گلکسی S۲۳ آغاز کردند.

مروری بر سیر تکاملی گوشی‌های گلکسی سری S سامسونگ

اقتصاد۲۴- گوشی‌های سری S سامسونگ که از سال ۲۰۱۰ تاکنون هر ساله با محصولی نوآورانه روانه بازار‌های جهانی شده، حالا به نسل چهاردهم خود رسیده و گام دیگری را برای تکامل گوشی‌های هوشمند برداشته است.

به این بهانه مروری داشته‌ایم بر تاریخچه گوشی‌های سری S و روند تکاملی آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

طراحی و نمایشگر

اولین گوشی سری S تنها ۴ اینچ اندازه داشت و نسبت به گوشی‌های امروزی از حواشی زیادی در لبه‌ها برخوردار بود به شکلی که فقط ۵۸ درصد از بدنه جلویی را صفحه نمایش تشکیل می‌داد. این سری از لحاظ طراحی دارای ابعادی نسبتا کوچک بود، به‌طوری که به‌راحتی در دست جای می‌گرفت. در بخش جلویی یک کلید فیزیکی بین ۲ کلید لمسی در پایین صفحه برای بازگشت، دسترسی به صفحه اصلی و فعالیت‌های اخیر تعبیه شده بود.

در خصوص نمایشگر از همان ابتدا شرکت سامسونگ سری گلکسی S را به فناوری سوپر AMOLED مجهز کرد. در نسخه بعدی برآمدگی نسبتا بزرگی به پشت گوشی اضافه شد که از لحاظ ارگونومیک علاوه بر راحتی حمل و استفاده، جلوه خاصی نیز به گوشی می‌افزود. پس از آن در گلکسی S۳ طراحی گوشی تغییر قابل توجهی کرد که ازجمله آن بافت دانه‌دانه بدنه آن و همچنین خمیدگی بیشتر در حاشیه بود و برای نخسین بار سری گلکسی S به صفحه نمایش HD مجهز شد. پس از آن S۶ با بدنه‌ای شیشه‌ای و حاشیه‌ای منحنی به بازار آمد و زیبایی ظاهر در خمیدگی حاشیه با معرفی S۶ edge به اوج خود در گلکسی رسید.

سال ۲۰۱۷ شرکت سامسونگ با رونمایی از سری گلکسی S۸ طراحی این سری را به‌کلی تغییر داد. در این نسخه شرکت سامسونگ برای اولین بار از صفحه نمایش infinity رونمایی کرد و با حذف دکمه‌های جلوی صفحه و انتقال حسگر اثر انگشت به پشت، صفحه نمایشی با وضوح ۲۹۶۰ x ۱۴۴۰ پیکسل در ۵.۸ اینچ و بدون حاشیه را عرضه کرد. پس از آن در نسخه S۱۰ نمایشگر به فناوری Dynamic AMOLED مجهز شد؛ اما شاید بزرگ‌ترین جهش این نسل در زمینه نمایشگر در نسخه S۲۰ ظهور کرد و آن افزایش نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی بود. در این نسخه همچنین فناوری Dynamic AMOLED تا دوبرابر (۲x) بهبود پیدا کرد.

نسخه Ultra که برای اولین بار در گلکسی S۲۰ معرفی شد، با طراحی جدیدی که پنل دوربین‌ها در پشت این محصول داشت در میان خانواده گلکسی به‌شکلی زیبا درخشید. پس از آن در سال ۲۰۲۱ شرکت سامسونگ گلکسی سری S را با S۲۱، متمایز‌تر از پیش ارائه داد. در این نسخه پنل دوربین بزرگتر و خمیدگی آن تا لبه گوشی کشیده شد و همچنین سه رنگ زیبا در طراحی آن به‌کار رفت. نمایشگر‌های گلکسی سری S از نسخه S۲۰ Ultra به بعد از نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی برخوردار شدند. یکی از نکات قابل توجه در این میان افزودن قابلیت پشتیبانی از قلم S Pen بود که این اتفاق در گلکسی S۲۱ Ultra رخ داد. پس از آن گلکسی S۲۲ Ultra با S Pen داخلی، این ابزار کاربردی را به طور رسمی به سری S آورد.

طراحی جدیدترین پرچمدار این سری یعنی گلکسی S۲۳ Ultra با نمایشگری ۶.۸ اینچی و با لبه‌های خمیده انجام شده است، که البته زاویه انحنای آن کاهش پیدا کرده تا سطح دید صاف کاربر افزایش یافته و تجربه بصری بهتری روی گوشی‌های گلکسی سامسونگ ایجاد شود. گلکسی‌های سری S۲۳ اولین محصولاتی هستند که با شیشه Corning Gorilla Glass Victus ۲ به بازار عرضه می‌شوند.

پردازنده

در خصوص پردازنده که به عنوان قلب تپنده نیز از آن یاد می‌شود، شرکت سامسونگ در این سال‌ها از پردازنده‌های اختصاصی اگزینوس یا اسنپ‌دراگون برای پرچمداران سری S خود بهره گرفته است و کاربران در بازار‌های جهانی مختلف به یکی از این دو پردازنده دسترسی داشتند. در گلکسی S۲۳، اما تمامی گوشی‌ها و نسخه‌ها به پلتفرم Gen ۲ Mobile پردازنده اسنپدراگون برای گلکسی مجهز شده‌اند.

این پردازنده تجربیاتی عالی و متمایز از جمله هوش مصنوعی پیشرفته و سریع‌ترین پردازش گرافیکی روی موبایل را به کاربران ارائه می‌دهد. پلتفرم Gen ۲ Mobile با ترکیب قابلیت‌های بی‌نظیر هوش مصنوعی، توانایی عالی در بازی موبایلی و سریع‌ترین پردازنده گرافیک بازی، تجربه‌ای بی‌نظیر و کم‌نقص را امکان‌پذیر می‌کند.

دوربین

دوربین در سری گلکسی S از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره یکی از اولویت‌های طراحان گوشی‌های این سری برای ارتقا و به‌روزرسانی به شمار می‌رود. اولین نسخه این سری دارای یک دوربین جلوی VGA با قابلیت تماس تصویری و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو HD در پشت صفحه بود. نسخه بعدی علاوه بر افزایش پیکسل‌ها و کیفیت، از یک فلاش LED کنار دوربین اصلی برای تسهیل عکاسی در شب بهره‌مند شد.

با معرفی گلکسی S۳ در سال ۲۰۱۲ قابلیت Burst Shot (تصویربرداری پشت هم) به سری S آمد. این قابلیت ابزاری عالی برای ثبت لحظاتی بود که در یک ثانیه اتفاق می‌افتاد مانند عکس‌های سرگرم‌کننده پرش به هوا. دوربین جلوی ۱.۹ مگاپیکسلی و دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی گلکسی S۳ هردو از از این قابلیت پشتیبانی می‌کردند.

اما نخسین جهش و پیشرفت قابل توجه در این بخش در گلکسی S۵ اتفاق افتاد. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی این محصول به حسگر ISOCELL مجهز شد که افزون بر بهبود کیفیت، عکس‌های واضح‌تری در شب ثبت می‌کرد و همچنین دارای حالت HDR ارتقا یافته برای بهبود عکس‌ها بود.

گلکسی S۸، برای کمک به کاربران در گرفتن عکس‌های بهتر، الگوریتم پردازش سیگنال تصویر بهبودیافته را معرفی کرد که تصاویر واضح و بدون لرزش را بدون توجه به زمان و مکان تضمین می‌کرد. در گلکسی S۹ این سری محبوب از محصولات سامسونگ مجهز به دیافراگم دوگانه شد که مانند چشم انسان به‌طور خودکار با نور محیط تنظیم می‌شد.

در گلکسی S۱۰ پشتیبانی از +HDR۱۰ باعث شد ثبت رنگ‌های واقعی به سطح بالاتری وارد شود و دوربین Ultra Wide آن میدان دیدی وسیع‌تر را در اختیار کاربران قرار می‌داد. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی نسخه S۲۰ Ultra و همچنین دوربین ۶۴ مگاپیکسلی در نسخه‌های S۲۰ و S۲۰+ برای ثبت تک تک جزئیات در یک صحنه طراحی شده بودند، اما جالب توجه‌ترین بخش دوربین، عملکرد Space Zoom بود که به کاربران امکان می‌داد تا حتی از فاصله‌ای‎ بسیار دور کاملا روی سوژه‌های مورد نظر خود زوم کنند؛ همچنین فیلم‌برداری در این دستگاه تا کیفیت ۸k ارتقا یافت.

گلکسی S۲۱ Ultra اولین گوشی هوشمند سامسونگ بود که از دو لنز تله فوتو بهره می‌برد و علاوه بر آن هوش مصنوعی کیفیت و وضوح تصاویر را بهبود می‌بخشید.

پس از آن در نسخه S۲۲ قابلیت Nightography افزوده شد که این امکان را به کاربران می‌داد تا حتی در شب، عکس‌هایی با جزئیات بالا و رنگ‌های بهتر و دقیق‌تر بگیرند. در نهایت اوایل سال میلادی جدید شرکت سامسونگ با معرفی گلکسی S۲۳ Ultra و دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی آن که مجهز به حسگر ISOCELL HP۲ است از انقلابی در ثبت تصاویر رونمایی کرد. به‌طوری که عکاسی در شب یا روز و حتی حالت Expert RAW خروجی بسیار با کیفتی را ارائه می‌دهد که در نوع خود فوق‌العاده است. همچنین به کمک قابلیت بهینه ویدیوی ۸K با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و زاویه بازتر، ویدیویی سینمایی‌تر را در اختیار کاربر نهایی قرار می‌گیرد. سری گلکسی S۲۳ به یک دوربین سلفی Super HDR با فوکوس خودکار مجهز شده است که به راحتی از حالت ۳۰ فریم بر ثانیه به ۶۰ فریم در ثانیه تغییر پیدا کرده و عکس و ویدیوی ذخیره شده با این دوربین را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

باتری

اولین نسخه سری گلکسی S از باتری لیتیوم یونی ۱۵۰۰ میلی‌آمپری برخوردار بود؛ این باتری وظیفه تامین انرژی برای برنامه‌هایی را عهده‌دار بود که بر بستر اندروید ۲ طراحی شده بودند. در نسخه سال ۲۰۱۲ با تجهیز گلکسی S۳ به اندروید ۴، یک باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپری لیتیوم یونی انرژی نمایشگری با وضوح ۱۲۸۰ x ۷۲۰ را در کنار رم ۱ گیگابایتی تامین می‌کرد. اولین جهش در این بخش را گلکسی S۶ رقم زد؛ در این نسخه دیگر امکان تعویض باتری توسط کاربر از بین رفت.

پس از آن با ورود گلکسی S۱۰ برای نخستین بار قابلیت اشتراک گذاری شارژ بی‌سیم (Wireless PowerShare) برای اولین بار در اختیار کاربران این سری قرار گرفت. ظرفیت باتری در نسخه S۱۰+ که مجهز به تراشه هشت هسته‌ای Snapdragon و رم ۸ گیگابایتی بود تا ۴۱۰۰ میلی‌آمپر افزایش یافت. سری گلکسی S۲۰ در نسخه اولترای خود با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با یک شارژر ۲۵ واتی عرضه شد. این ظرفیت سال بعد در تمامی نسخه‌های اولترای S۲۱ و S۲۲ تکرار شد. در سری گلکسی S۲۳ تمامی نسخه‌ها به باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده‌اند.

مجموع این روند تکاملی باعث شده تا سری گلکسی S۲۳ سامسونگ نمونه‌ای استاندارد از برترین و قابل‌اعتمادترین تجربه ممکن از گوشی‌های هوشمند را در اختیار کاربران قرار دهد.

درباره شرکت سامسونگ الکترونیکس

سامسونگ الکترونیکس الهام‌بخش دنیا است و آینده را با ایده‌های نو و فناوری‌های خلاقانه و کاربردی اش شکل می‌دهد. حاصل خلاقیت و نوآوری بی‌وقفه سامسونگ، دگرگونی و ارائه تعریفی نوین در دنیای تلویزیون ها، گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های پوشیدنی، تبلت ها، دوربین ها، لوازم دیجیتال، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های شبکه و قطعات نیمه‌رسانا و نمایشگر‌های حرفه‌ای است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین اخبار، می‌توانید به وب‌سایت http://news.samsung.com مراجعه کنید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

بهترین زمان تعویض شمع خودرو چه وقت است؟

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

توئیت عباس عبدی به لجبازی قالیباف و جلیلی

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

پرسپولیس بیرانوند را محکوم می‌کند؟

هر آنچه باید از ین ژاپن بدانید | قیمت هر ین ۳۸۰۹۰ تومان شد

اعلام میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

ارسال نتایج نهایی انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ به شورای نگهبان

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

بهترین بونوس دلار برای شروع در بازار‌های مالی

نقش چاپ یووی در تبلیغات انتخاباتی

عکس / انتخابات و ۶۰ درصد نورچشمانی که رای ندادند

دو پیام جدی اکثریت خاموش و امید به اتحاد علیه سیاه چاله پایداری

اعلام آمار نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

عکس/مقایسه مشارکت در استان‌ها با انتخابات‌های گذشته

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

عکس/ رابطه مردم با اصلاح طلب و اصولگرا

۵ موضوع کلیدی که اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۴ شکل خواهند داد

اینفوگرافی/آخرین آمار گستردگی آراء در کشور

شکست دولت سیزدهم از مردم در انتخابات ریاست جمهوری

خشم حلقه قالیباف از جلیلی و همراهانش؛ پزشکیان هم انقلابی‌تر است و هم عقده‌ای نیست!

تخت‌جمشید در کام گلسنگ‌ها و زاگرس در کام آتش؛ محیط‌زیست و میراث، جاماندگانِ وعده‌های انتخابات + ویدیو

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت در دولت بعد

آشنایی با موزه پارینه سنگی کرمانشاه

افغان‎های متولد ایران چه سهمی از برنامه های نامزدهای انتخابات داشتند؟/ بی‌برنامگی کاندیدا‌ها در خصوص اتباع افغان

اولین توئیت مسعود پزشکیان بعد از آغاز شمارش آراء انتخابات

شمارش رأی گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

ترامپ برنده اولین دوئل پیشا انتخاباتی؛ آیا دموکرات‌ها به دنبال گزینه‌ای جایگزین هستند؟

تعیین مبلغ علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان

تهران ـ واشنگتن در مسیر تغییرات سیاسی؛ بررسی چند فرضیه درباره انتخابات ایران و آمریکا

نشانه‌هایی که از صعود دوباره NOT خبر می‌دهند

آخرین وضعیت مفقودین معدن شازند

طلای جهانی روی ریل کاهشی باقی ماند

میزان افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد+ جدول

واریزی جدید برای بازنشستگان تامین اجتماعی

احتمال کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم بالاست

فیلم/نامزدِ پیروزِ انتخابات باید چقدر رای بیاورد؟

جبرائیلی: مشارکت ۴۰ درصدی نتیجه حمله مغول‌وار به معیشت ملت است

مخالفت علیرضا بیرانوند با شرط پرسپولیس!

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ تیر ۱۴۰۳

فیلم/خواب عجیب یک اسرائیلی درباره ایران

دلار به انتخابات ریاست جمهوری امریکا چشم دوخت

فروش خودرو با ۵۰درصد تخفیف

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری

بورس با معادلات سیاسی رشد کرد

سکه امامی پرچمدار بازدهی بازار طلا شد

فیلم/حضور ۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی در ستاد انتخابات

شرایط دو مرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

پیش‌بینی جدید رئیس اتحادیه طلا

بهترین زمان تعویض لنت ترمز خودرو چه وقت است؟

"فرارفاه" رفاهی فراتر از انتظار