تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

افزایش چشمگیر اجاره بها در تهران

مسئله ساخت مسکن برای اقشار ضعیف از برخی نظر‌ها رؤیایی است؛ چون نمی‌توان در کشوری که ۵۰ تا ۷۰ درصد تورم دارد، انتظار داشت اجاره‌بها بالا نرود یا فرضا فقط ۲۰ درصد بالا برود.

اجاره مسکن دو برابر شد

اقتصاد۲۴- صعود بی‌وقفه اجاره‌بهای مسکن در ایران ادامه دارد و حالا بسیاری از کارگران و طبقات فقیر را از پایتخت به حاشیه رانده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم اجاره‌بهای مسکن در بهمن امسال همچنان صعودی بوده است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره‌بهای مسکن در بهمن امسال ۴۱.۶ درصد و نرخ تورم سالانه ۳۴.۷ درصد بوده است. این در حالی است که تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای خانوار‌های کشور در دی‌ماه امسال در مقایسه با دی سال گذشته ۳۹.۴ درصد بوده است. تورم سالانه اجاره‌بها (۱۲ماهه منتهی به دی امسال) ۳۳.۵ درصد بوده است.

تداوم روند صعودی اجاره‌بهای مسکن

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم مسکن در پایان بهمن امسال به حدود ۴۲ درصد رسید؛ یعنی خانوار ایرانی بابت خرید خانه در بهمن امسال تقریبا ۴۲ درصد بیشتر از بهمن پارسال هزینه کرده است. همین آمار نشان می‌دهد در استان تهران تورم مسکن تقریبا معادل کل کشور بوده است، اما این عدد برای استان خوزستان ۱۴ درصد به ثبت رسیده و برای استان چهارمحال‌وبختیاری حدود ۶۲ درصد برآورد می‌شود.

بر اساس این گزارش، هر خانوار ایرانی به‌طور متوسط در پایان بهمن امسال ۴۱.۷ درصد نسبت به بهمن پارسال بابت مسکن هزینه بیشتری پرداخت کرده است.

در بخش اجاره مسکن هم نرخ تورم بهمن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۱.۶ درصد بوده و نرخ تورم اجاره‌بها در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن امسال ۳۴.۷ درصد بوده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه تورم اجاره‌بهای مسکن در بهمن امسال ۲.۳ درصد بوده است.

این در حالی است که تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای خانوار‌های کشور در دی‌ماه امسال در مقایسه با دی پارسال ۳۹.۴ درصد بوده است. تورم سالانه اجاره‌بها (۱۲ماهه منتهی به دی امسال) ۳۳.۵ درصد بوده است. صعود تورم اجاره‌بهای مسکن در شرایطی است که مستأجران ایران در ماه‌های گذشته هم وضعیت مساعدی نداشتند و گزارش‌های مرکز آمار حاکی از صعود مداوم تورم اجاره‌بها بوده است. بر اساس این گزارش‌ها، نرخ رشد ماهانه تورم اجاره‌بها در بهمن امسال ۲.۳ درصد، در دی‌ماه ۲.۳ درصد، در آذر ۲.۸ درصد، در آبان ۴.۱ درصد و در مهر ماه ۶.۱ درصد بوده است. در نیمه اول سال هم وضعیت به همین ترتیب است و نرخ رشد ماهانه تورم اجاره‌بها در شهریور ۳.۵، در مرداد ۲.۹، در تیر ۳.۸، در خرداد ۲.۳ و اردیبهشت ۲.۵ درصد بوده است.

تهران منهای کارگران

صعود مداوم اجاره‌بها در تهران حالا بسیاری از کارگران و فقرا را از پایتخت کشور رانده است. بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی میانگین اجاره هر متر‌مربع واحد مسکونی در تهران در بهار امسال به حدود ۱۲۶‌هزار‌و ۹۰۰ تومان رسیده که در مقایسه با رقم ۸۴‌هزار‌و ۸۰۰ تومان پایان سال ۱۴۰۰ رشد نزدیک به ۵۰درصدی داشته است. با این حساب یک کارگر برای اجاره یک آپارتمان ۷۰‌متری در تهران ناچار است ماهانه و به‌طور میانگین بیشتر از هشت‌میلیون‌و ۸۸۳ هزار تومان بپردازد که این رقم خارج از قدرت اجاره کارگران ایران است.

نگاهی به آگهی‌های اجاره مسکن در تهران نشان می‌دهد بهای اجاره ماهانه آپارتمان‌های کوچک‌متراژ تهران در جنوب شهر و با حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان ودیعه، به ۳.۵ تا هفت میلیون تومان می‌رسد.


بیشتر بخوانید: رکود تورمی در بازار مسکن باعث افزایش رهن و اجاره بها


نگاهی به فایل‌های رهن مسکن در تهران نشان می‌دهد که ارقام رهن هم در برخی مناطق تهران به عدد‌های باورنکردنی رسیده‌اند.

یک آپارتمان ۲۳۰متری سه‌خوابه در الهیه تهران به مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان برای رهن فایل شده است و یک واحد آپارتمان قدیمی‌ساخت سال ۱۳۸۸ در میرداماد با متراژ ۱۵۰ متر و سه‌خوابه با نرخ یک‌میلیارد‌و ۳۵۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود.

از مناطق شمالی شهر که بگذریم در مناطق مرکزی تهران هم رقم اجاره‌بها سرسام‌آور است. یک آپارتمان ۲۱۰متری ۲۲ سال ساخت در یوسف‌آباد با نرخ یک‌میلیارد‌و ۳۰۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود. مبلغ رهن آپارتمانی ۱۳۰متری، دوخوابه و نوساز در میدان فاطمی یک‌میلیارد‌و ۴۵۰ میلیون تومان است و مبلغ مورد نیاز برای رهن یک آپارتمان ۱۶۸متری نسبتا نوساز در مرزداران دو میلیارد تومان است.

در مناطق متوسط به پایین تهران مانند میدان انقلاب میزان رهن کامل یک آپارتمان ۱۱۰متری ۳۵ سال ساخت ۶۵۰ میلیون تومان است و یک آپارتمان ۹۵متری نوساز در محله جمهوری-جمالزاده با مبلغ یک میلیارد تومان رهن داده می‌شود.

مهار تورم بالا؛ راهکار نجات بازار مسکن

آشفته‌بازار اجاره‌بهای مسکن در ایران سالیان سال است که محل مناقشه بوده، اما سیاست‌ها و ابزار‌های دولت‌های مختلف نتوانسته این بازار نابسامان را سامان دهد.

شهریار شقاقی، کارشناس اقتصاد مسکن، در پاسخ به این سؤال که سیاست کنترلی بازار اجاره‌بها در کشور‌های پیشرفته چیست، به «شرق» توضیح می‌دهد که اجاره‌بها پارامتری است از کل تورمی که در جامعه وجود دارد؛ همان‌طور که اکنون اجاره‌بها و رهن مسکن در ایران درصدی از قیمت کل ملک است؛ بنابراین طبیعتا وقتی تورمی شدید در قیمت زمین و مسکن وجود دارد، به تبع آن اجاره‌بها هم بالا می‌رود و نمی‌توان انتظار داشت در حالی که مثلا قیمت گوشت دو برابر شده، صاحب ملک همین تورم را روی اجاره‌اش اعمال کند. او می‌گوید: این تفکر نادرست است، باید به صاحبخانه هم حق داد، چون شوکی تورمی به کشور وارد شده و هر کسی مایل است درآمدش را به نسبت تورم بالا ببرد؛ بنابراین اینکه بدون توجه به کنترل تورم کل در جامعه بخواهیم به سمت کنترل نرخ اجاره‌بها برویم، اصلا منطقی نیست. پس اگر بخواهیم نرخ رهن و اجازه را پایین بیاوریم باید نرخ تورم کل کشور را کنترل کنیم. اگر هم نتوانیم این کار را بکنیم راه دوم این است که جلوی رشد شدید قیمت کل مسکن را بگیریم. برای این کار دولت‌ها می‌توانند با ایجاد مسکن‌های اجتماعی برای اقشار کم‌درآمد نرخ را کنترل کنند.

شقاقی توضیح می‌دهد که برای این کار لازم است دولت تعداد زیادی مسکن را با نرخ بسیار پایین یا از طریق اجاره به شرط تملیک یا به واسطه وام‌های بلندمدت با بهره کم مثل وام ۳۰ ساله با بهره چهار درصد به اقشار کم‌درآمد بفروشد. دولت می‌تواند زمین رایگان یا ارزان در اختیار این اقشار بگذارد و از طریق تعاونی‌ها یا با هزینه خود دولت در آن ساخت‌وساز انجام شود. نهایتا این موجب می‌شود بخشی از مستأجران به سمت خانه خریدن بروند و چندان تابع اجاره نباشند. با این حال شقاقی معتقد است در حال حاضر نه توانایی و نه اراده چنین اقدامی در دولت وجود ندارد؛ چراکه مثلا اکنون نرخ سود بانکی به ۲۳ درصد رسیده و نمی‌توان از بانک انتظار داشت وام با سود چهار درصد بدهد، بنابراین حتی این سناریو هم امکان‌پذیر نیست.

او تأکید می‌کند: تمام این سناریو زمانی ممکن می‌شود که دست دولت پر باشد، اما حالا دولت نه‌تن‌ها دست پر ندارد بلکه صد‌ها هزار میلیارد هم کسری بودجه دارد. هرچند این را هم بگویم در شرایطی که هستیم از نگاه من مسئله ساخت مسکن برای اقشار ضعیف از برخی نظر‌ها رؤیایی است؛ چون نمی‌توان در کشوری که ۵۰ تا ۷۰ درصد تورم دارد، انتظار داشت اجاره‌بها بالا نرود یا فرضا فقط ۲۰ درصد بالا برود. وقتی ارز، طلا و… همه در حال بالارفتن است، طبیعتا اجاره‌بها هم بالا می‌رود و اقشاری که درآمد ثابت دارند در نهایت لِه می‌شوند.

از نگاه این کارشناس، با ادامه شرایط موجود چشم‌انداز آینده بازار اجاره‌بها و به‌طور کلی بازار مسکن مثبت نیست و «به‌زودی ندار‌ها ندارتر و بی‌خانمان‌ها بی‌خانمان‌تر خواهند شد».

منبع: شفقنا

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
0
0
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
متاسفانه دولت ومجلس درخواب زمستانی بسر میبرند .دولت بایستی باکمک مجلس وقوه قضائیه مصوبه ای بگذرانند که اجاره بهای معقول افزایش داشته باشد وموجرین حق بلند کردن مستاجر درصورتیکه بدحسابی نکرده باشد و مالک خودش نیاز واقعی نداشته باشد را نداشته باشند در غیر اینصورت فکر چادر باشد که حداقل ۵۰ درصد مستاجرین چادر نشین خواهند شد.متاسفانه دولت فقط حرف مفت میزند ودرعمل هیچ اراده وقاطعیت وکنترلی بر بازار ندارد.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
در نظر بگیریم اجاره برای گروهی حکم یک بازنشستگی را دارد با دسترنج آزاد خود در طول سالها با سرمایه خود یک واحد را تهیه کرده اند تا از قبال آن زندگی را بگزرانند و بخش مسکن یک فضای سرمایه گزاری است که دولت باید اگر ورودی می کند کارشناسی شده باشد به نظر من طرح اجاره پارسال از سوی دولت دو اشکال بزرگ دیگر داشت اینکه چرا تهران 25 درصد بعد شهرستان 15 درصد مگر مصالح در شهرستان ارزان تر از تهران است خیر چه بسا گران تر هم هست یا مگر کف حقوق کارمند یا کارگر در شهرستان چقدر تفاوت دارد یک اجاره دو ملیونی یا یک ملیونی در شهرستان 15 درصد رشد کند بعد یک احاره 20 ملیونی در تهران 25 درصد اینطوری سرمایه ها به سمت تهران کشیده شده و تهران به سوی تباه شهر خواهد رفت
اشکال دوم آیا می دانیم چند درصد مردم ایران درآمدشان از طریق مسکن است کارگر ، بنا ، آهن بند، لوله کش ، برقکار و ... اگر سرمایه ها از بخش مسکن بیرون رود کجا می رود که تورم آفرین نباشد امنیت داشته باشد و اشتغالزا خواهشن مسئولین کارشناسی شده تصمیم بگیرند
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
اخه فقط خبر بدمیدید کسای که خانه دارن انصاف ندارن هم خوشحالترمیشن ترخدارحم کنیم به هم تاخداهم رحم کنه خودمون رحم نداریم خداهم وذاشته ببینه اخرچی سرهمه مون میاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها مشکلی ندارد

چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟

تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است

پیش‌بینی قیمت دلار ۹فردا اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان

رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

آمار تکان‌دهنده از رشد نرخ فقر در ایران

درباره اولین واکسن سرطان بیشتر بدانید

نمره قبولی دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ!

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ شمسایی: قهرمانی فوتسال ایران را به پدرم تقدیم می‌کنم

عکس/ علائم وجود میکروب معده

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

عکس/ فوتسال ایران پرافتخارترین تیم قاره کهن

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

ایران قهرمان فوتسال آسیا شد

اوسمار طلسم ۵ ساله پرسپولیس را می‌شکند؟

قدرت نمایی این رنج‌روور جذاب، در دمای منفی ۴۰درجه + عکس

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد

خبر مهم مالیاتی برای صاحبان مشاغل

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

خبر بد درباره افزایش حق مسکن کارگران

حال معیشت کارگران خوب نیست

فیلم/ اوضاع شورای شهر در روز شوراها بهم ریخت!

دستگیری خفت گیری که در اتوبوس با زنجیر به جان مردم افتاد! + فیلم

قیمت نفت کاهش یافت

زنگ خطر خشک شدن درختان پایتخت به صدا در آمد

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه

عکس دیده نشده از جشن ازدواج غلامرضا تختی و شهلا توکلی

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

آبگیری تالاب آق گل پس از سه سال خشکسالی

فاجعه تمام عیار در زمین تمرین استقلال+ عکس

حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟

تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافت

نسرین جوادزاده، بازیگری که در ترکیه ستاره شد + عکس

فیلم/مقایسه عملکرد امارات و ایران در مواجهه با سیل!

نخستین واریزی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چقدر است؟

فیلم/علت ناراحتی محمدعلی بهمنی از محسن چاوشی چه بود؟

سکه امامی ۴۰ میلیونی شد

خروج تعدادی از اعضای شورای شهر حین سخنرانی زاکانی+ فیلم

تولد پسر حامد آهنگی با تم فوتبالی + عکس و فیلم

مرگ‌بارترین بزرگراه‌های پایتخت در تصادفات رانندگی

دلار در حال برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی