اقتصاد۲۴- امین افقی با بیان اینکه یکی از مهمترین مزایای بندر کاسپین که موجب گردیده این بندر نوین منطقه آزاد انزلی به یکی از مبادی اصلی تامین کالاهای اساسی به ویژه روغن خوراکی کشور تبدیل شود، سرعت تخلیه کشتیهای تانکر در کمتر از ۲۰ ساعت در این بندر است که این مزیت باعث گردیده تا در بهمن ماه سال جاری تنها در مدت یک هفته ۷ شناور تانکر حامل ۳۶ هزار تن روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور در مخازن فله مایع مجتمع بندری بندرکاسپین تخلیه گردد که این زمان مناسب به دلیل بهره مندی از تجهیزات بندری پیشرفته، ظرفیتهای زیرساختی سخت افزاری ونرم افزاری و نیز فاصله کم مخازن تا اسکله دلفین بندر کاسپین است.
دبیر میز تجارت با اوراسیای منطقه ازاد انزلی با اعلام رشد ۸۳ درصدی ورود روغن خام نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تخلیه ۲۹۵ هزار تن روغن توسط ۵۹ فروند کشتی تانکر در مجتمع بندری کاسپین در سال جاری ادامه داد: از ابتدای فعالیت بندر کاسپین در تیر ماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ۸۱۵ هزار تن روغن خوراکی توسط ۱۶۴ فروند شناور تانکر در بندر کاسپین تخلیه و جهت تصفیه، فرآوری بسته بندی به واحدهای تولیدی سراسر کشور حمل گردیده است.
افقی با اشاره به اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای تسریع در خروج کالای اساسی کشور در این مجتمع بندری، خاطر نشان کرد: با پیگیریهای بعمل آمده و همکاری مجموعه گمرک مستقر در منطقه آزاد انزلی و اداره راهداری و حمل و نقل جادهای وشرکتهای بندری فعال منطقه، روند تخلیه مخازن و ارسال روغن خام وارده به بندر کاسپین به واحدهای تولیدی در راستای تامین کالاهای اساسی تسهیل گردیده است.
بیشتر بخوانید: سهم ۳۵ درصدی بندر کاسپین در تجارت آسیای میانه
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به بهره برداری از ۶۵ هزار مترمکعب مخزن فله مایع موجود در مجتمع بندری کاسپین یاد آور شد: با توجه به ضرورت تامین کالاهای اساسی واحدهای تولیدی ظرفیت مخازن بندرکاسپین با سرمایه گذاریهای بخش خصوصی به زودی این ظرفیت به ۹۰ هزار مترمکعب افزایش مییابد.
افقی تاکید کرد: مزیتهای قانونی مناطق آزاد و همچنین توسعه روابط اقتصادی با اتحادیه اوراسیا و به ویژه کشور روسیه، دیپلماسی اقتصادی و توسعه همگرایی با کشورهای همسایه باعث شده تا مجتمع بندری کاسپین، ظرفیت مناسبی برای تامین کالای اساسی همچون روغن خام خوراکی تبدیل شود.
جانشین کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی منطقه آزاد انزلی با اشاره به برنامههای در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعالسازی کریدوهای بین المللی عبوری از کشور، اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در نیمه نخست سال آینده و توسعه اقتصاد دریا محور افزود: بخش بندری و تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی برای جذب کالاهای جدید و متنوع، ارائه مشوقهای تجاری، اعمال مزیتها و معافیتهای قانونی مناطق آزاد، تسریع وتسهیل خدمات بندری وترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفههای ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به همراه تکمیل وتوسعه زیرساختهای لجستیکی مورد نیازخدمات رسانی درحوزههای مختلف بندری را در دستور کار دارد.
دبیر شورای لجستیک سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: بهره مندی از زیر ساختهای لجستیکی، تجهیزات استراتژیک بندری مناسب و همچنین رشد سرمایه گذاری صورت گرفته در اسکلهها و پسکرانه بندر به همراه نزدیکی به پایتخت و مراکزتولیدی و جمعیتی کشور و بعنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا از مهمترین مزیتها و ظرفیتهای سازمان منطقه آزادانزلی در حوزه توسعه لجستیک و زنجیره تامین در این مجتمع بندری نسل سوم به شمارمی رود.