تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ پاسخ داد؛

سامانه ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره مسکن، مشاوران املاک را خانه نشین می‌کند؟/ حل پادگانی مسائل راهکار حل مشکل اجاره بها نیست

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در واکنش به دخالت دولت در قراردادهای اجاره مسکن گفت: راه اندازی اپلیکیشن برای کنترل و تثبیت قیمت ها، یک سیاست شکست خورده در بازار اجاره بهاست در حالی است که تورم قیمت در بازار اجاره بها تنها با کاهش نرخ تورم در اقتصاد قابل کنترل است.

سامانه ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره مسکن

اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- در حالی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت تهران مستأجرند هر سال دولت برای ساماندهی بازار اجاره، شوی جدیدی را اجرا می‌کند که هر بار تصمیمات در راستای تثبیت قیمت اجاره بهای مسکن به شکست منجر می‌شود.

در شرایطی که در یکی دو سال گذشته، سیاست حمایتی دولت از مستاجران بر دو محور تعیین سقف نرخ اجاره بها و تسهیلات ودیعه مسکن، متمرکز بوده است، حالا به نظر می‌رسد دولت باید به دنبال راهکار دیگری باشد.

به تازگی وزارت راه و شهرسازی در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، سامانه ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره مسکن را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد. این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است.

مشکلات بازار اجاره مسکن چگونه باید حل شود

دراین میان با نزدیک شدن به فصل جابجایی ها، بخش قابل توجهی از مردم با افزایش عجیب نرخ‌های اجاره روبه رو خواهند شد. حالا این سوال مطرح می‌شود که راه اندازی چنین سامانه‌ای می‌تواند مشکل بازار اجاره مسکن در تهران را حل کند؟


بیشتر بخوانید: سرگردانی مستأجران در بازار اجاره ادامه دارد/ گرانی اجاره مسکن فصل مشخصی ندارد


در همین رابطه سعید لطفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با طرح این سوال که ایجاد و فعال سازی یک اپلیکشن جدید چقدر می‌تواند بازار اجاره مسکن را کنترل کند و آیا چنین اقدامی عرضه و تقاضا در بازار را به تعادل می‌رساند؟ گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار به تعادل نرسد ثبت قرارداد کمکی به کاهش قیمت اجاره در بازار مسکن نمی‌کند. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: با توجه به گستردگی سایه تورم بر اقتصاد کشور، مالکان به دنبال کسب درآمد بیشتر از اجاره ملک خود هستند و به نظر نمی‌رسد راه اندازی چنین اپلیکیشنی راه حل تثبیت نرخ در بازار اجاره مسکن باشد.

وی تصریح کرد: پیشتر نیز چند طرح با تصمیم و دستور دولت‌ها در خصوص کنترل و نظارت بیشتر در بازار اجاره مسکن طراحی و اجرایی شد، اما متأسفانه علاوه بر اینکه مشکلی را در این بازار حل نکرد بلکه مسیر را برای عده‌ای سودجو فراهم کرده است.

لطفی گفت: چنین طرح‌هایی که بدون پشتوانه و کارشناسی نشده در خصوص آن تصمیم گرفته می‌شود و در نهایت به مرحله اجرا می‌رسانند، قطعاً موازی کاری است و تا زمانی که اقدامات بدون مبنای درست تعیین و اجرا شود همواره واکنش منفی در بازار خواهد گذاشت.

این فعال صنفی گفت: دولت اکثر قوانین را به صورت پادگانی حل می‌کند و این روش نمی‌تواند راه حل مناسبی برای مشکلات بازار مسکن باشد.

لطفی تأکید کرد: ۱۱ هزار واحد صنفی جواز دار در استان تهران فعال هستند که با تصمیمات بدون پایه و اساس با مشکلات جدی در بازار مواجه شده اند.

به اعتقاد این فعال صنفی، اگر سیاست‌های حمایتی دولت در بازار اجاره بهای مسکن بدون تدبیر و غیر کارشناسی شده تعیین و اجرا شود قطعاً منجر به شکست خواهد شد و این تبعات سنگینی را به مستأجران وارد خواهد کرد.

سامانه ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره مسکن

از سامانه ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره مسکن بیشتر بدانید 

در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قرارداد‌های ثبت شده برای قرارداد اجاره مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستاجر می‌توانند قرارداد اجاره واحد مسکونی مورد معامله‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
0
0
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
با این افزایش قیمت‌های که توسط دولت و مجلس مردمی انجام شد مشاورین املاک اینقدر پول به جیبشون رفت که احتیاجی ندارن
کاشانی
0
0
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
حذف بنگاه های املاک بهترین گزینه در ساماندهی وضعیت مسکن است واین بهترین شروع است .پول‌های باد آورده برای اینطور مشاغل جوان‌ها رو هم وسوسه کرده ودر هر بنگاهی حداقل ۵تا۶نفر جوان اوقات جوانی خود را هدر می‌دهند عوض اینکه در کارهای مولد باشند .ساماندهی خودرو هم با انحلال بنگاه‌های ماشین باید شروع شود .
شهین
0
0
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاش زودتر این سامانه در تمام ایران اجرایی بشود ممنون از دولت مردمی رئیسی
حسین
0
0
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
امیدوارم اجرایی بشه یکی ازعلتهای گرانی مسکن املاکیهاهستن که برای سودبیشترقیمت املاک واجاره هارابالامیبرندبه هرحال بیکارشدن عده ی بهترازنابودی زندگی بیشترمردم که مستاجرهم هستن میباشد
ایمانی
0
0
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
توجه این قرارداد با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی تنظیم شده و طرفی از مفاد قرارداد مطلع و آگاه شده و متععدبه اجرا تمام مفاد قرارداده شده اند .
با اسناد به ماده 10و 190قانون مدنی توافق شد مستاجر تحت هر شرایطی قهری جبری وفرمایشی و دستوری مسؤلین محترم کشور در پایان قرار داد مورد اجاره را تخلیه کامل و به موجر تحویل دهد
اسماعیل
0
0
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینطوری که نمی شه، مدیریت اقتصادی یک جامعه که با ناز کشیدن درست نمیشه، مشاور املاک ضرر می بینه یعنی چه، کار درست باید انجام بشه. اقتصاد باید واقعی بشه، ثروت خیلی ها از طریق سوبسید، بنزین، آهن، قطعات وووو به وجود آمده و گالیات هم نمی دهند. امیدوارم هر چه زودتر وارد زندگی واقعی بشویم. و الا فقط طبقه ی ضعیف ضربه می خورد.... خیلی ها حقوق به دلار می خواهند. درسته ولی باید حقوق به ساعت کار مفید داد... چند ساعت کار مفید انجام می دیم و چقدر حقوقش هست. منطقی باشیم، جامعه درست خواهد شد. افزایش جمعیت را هم اول باید پدر و مادرها پاسخگو باشند. خلاصه در کلاسهای اموزشی زندگی واقعی را یاد خواهیم گرفت
شهسوار
0
0
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بسیار عالی دولت دارد عمل می‌کند جای تاسف است چرا دیر اقدام کرد اما بازم شروع شدنش خیلی عالیه
عده ای بدون زحمت و کار پول های باد آورده از خون مردم به جیب زده اند
شهریار
0
0
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
دولت باید خود در این زمینه ابتکار عمل را بدست گیرد
هر چند دیر عمل کرد اما باز هم جای شکرش باقیه که متوجه شد کلا باید به ریشه زد و اتحادیه املاک را مانند کشورهای مدرن از دایره گردون حذف نمود تا دست سودجویان مفت خور کوتاه گردد
امید
0
0
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا مسئولین فکر میکنند با ثبت یک معامله در سامانه املاک وگرفتن کد رهگیری که فقط جهت گرفتن مالیات میباشد مشکل مستاجرین رفع میشه؟؟فقط مشکل مسکن کدرهگیری هست؟ایا مستاجر باچه تجربه و اعتمادی تمام سرمایه زندگی خود که همان ودیعه مسکن میباشد بدون هیچ شناختی و تجربه ایی از اسناد مالکیت موجر که ایامالک هست یا نه کل سرمایه خود را به قمار بگذارد وهزاران مشکل حقوقی وقضایی به وجود بیاید ایا خرید وفروش ملک و اجاره ان خرید فروش خودرو هست که خودرو کارشناسی کنی و بعد ازتعویض پلاک ثمن معامله راتسویه کنیم خرید وفروش واجاره املاک دارای پروسه زمان بر میباشد که حدود یکماه طول میکشد واین پروسه احتیاج به افراد معتمد وبانجربه درخصوص سندخوانی وحقوقی و مرضی طرفین بودن میباشد وگرفتن کدرهگیری اخرین کاری است که درپروسه املاک صورت میگیرد
هم وطن
0
0
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بیشتر گرانی مسکن از هرنوع که اجاره خرید وفروش بعضی از املاکها هستن به دلیل گرفتن کمیسیون بیشتر برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنند وقتی که املاک نرخ مسکن نرخ گذاری میکند مستاجر و بقیقه چه کار باید بکنند
از دولت خواهش داریم هرچه سریعتر این کار انجام بدن و رسیدگی به املاکها بیشتر شود و همچنین مالیات سنگین وضح کنند به املاکهای کا با احساسات مردم بازی میکنند و استرس وارد میکنند
بقدری انلاک ایجاد شده که قابل شمارش نیست چون پول راحتی به جیب میزنند
یه خواهش اگر نظارت کافی انحام شود بعصی ازاین املاکها را پلمپ کنند و اجازه فعالیت ندهند بقیقه حساب دستشون میاد
امیر
0
0
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
برای حل مشکل مسکن و جلو گیری از انقراض نسل ایران باید مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی که هیچ هزینه ای برای مالک ندارد را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود زمین هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و توسط نفوزیها و سرمایه داران و دلالان و محتکرین گروگان گرفته شده و طبق نقشه دشمن و همکاری توسط جریان نفوذ با سرمایه دلاری برای انقراض نسل ایران پیش میرود
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدایی قرارداد اجاره جز دردسر مالک و مستاجر برای مشاورین سودی ندارد. در سایه رکود خرید و فروش اجاره به این صورت باعث بدتر شدن وضع دفاتر املاک میشود چرا که حداقل با کمسیون اندک اجاره دفاتر خود را سراپا نگهداشتن.
من موندم فردا موقع تحویل ملک، اجاره ملک، موارد قانونی نظیر در رهن نبودن، سند جعلی، سرقت و بارهای حقوقی این مشکلات در راهروهای زمان بر دادگاه رفع می شود؟
این طرح پشمکی عملا مالک ها را بدون کنترل میکند که میتوانند اجاره های سنگین ببندند و عملا مستاجر بدبخت تر می شود. چون نه میتواند ملکی به قیمت پیدا کند و نه اینکه وقت بگذارد بیفتد دنبال خونه. این دولت هیچوقت به فکر ملت نبوده و دنبال اخذ مالیات است. به جای این کار دلار و طلا و بورس را کنترل کنید بقیه حل می شود.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

فیلم/ نخستین تصاویر از پیدا شدن یسنا پس از ۵ روز مفقودی

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس

دشمن شماره یک عادل فردوسی‌پور در آزادی + عکس

قیمت جدید مرغ امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

مهدی نصیری؛ توهم، شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول

اعلام قیمت جدید انواع بستنی در بازار

التهاب در ایستگاه‌های پرستاری؛ از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری

قیمت نفت در کانال ۸۰ دلار ماندنی شد

فیلم/ تعریف و تمجید امیرعلی نبویان از رائفی پور

پدرخوانده در چالوس دستگیر شد

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست + عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید

آیا تتر جایگزین دلار می‌شود؟

فیلم/ برف بهاری چوپان سمیرمی را غافلگیر کرد

عکس/ رونمایی از پیراهن اول لیورپول