تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲

شگفتی‌سازی دهه‌ شصتی‌ها در اینستاگرام

دریک دهه اخیر و با ورود پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نوع جدیدی از تاثیرگذاران در این شبکه‌ها به وجود آمده و رشد کرده اند که تاثیر زیادی بر تمامی ابعاد زندگی مخاطبان خود دارند، به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان اقدام به وضع قوانین برای فعالانی مانند اینفلوئنسر و بلاگرها کرده‌اند.

شگفتی‌سازی دهه‌ شصتی‌ها در اینستاگرام

اقتصاد۲۴- سلبریتی‌ها چهره‌های سرشناس و تاثیرگذار ورزشی، هنری و سیاسی هستند که شهرت خود را از رسانه‌های سنتی مانند تلویزیون، روزنامه، مجلات و ... دارند در حالی که اینفلوئنسر‌ها شهرت خود را از رسانه‌های اجتماعی جدید مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تیک‌تاک و ... دارند.

سلبریتی‌ها در بستر رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند، اما اینفلوئنسر‌ها هرگز نمی‌توانند جایگاه و اعتبار یک سلبریتی را داشته باشند. هر اندازه که سلبریتی‌ها با شهرت زیاد از دنیای واقعی مردم فاصله گرفته و به ستاره بودن تبدیل می‌شوند، اینفلوئنسر‌ها با نمایش ابعاد مختلف زندگی خود در صفحات مجازی‌شان و استفاده از قابلیت گفتگو از طریق لایو، استوری و پست در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، خود را به مخاطبانشان نزدیکتر می‌کنند.

اینستاگرام پلتفرم محبوب ایرانی‌ها

در فاصله زمانی فوریه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ اینستاگرام با ۷۶درصد پرکاربردترین و محبوب‌ترین پلتفرم در میان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بوده است. قابلیت‌های جذاب این پلتفرم و در دسترس بودن آن برای اقشار مختلف مردم تا قبل از فیلتر شدن موجب شده تا محبوبیت بیشتری در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. امکان دنبال کردن صفحات کاربران و افراد تاثیرگذار از سراسر دنیا و ارتباط با آن‌ها از دیگر قابلیت‌های این پلتفرم است که در نسخه‌های مشابه بومی این امکان وجود ندارد. از آن‌جا که این پلتفرم بیشترین تعداد کاربر را در میان رسانه‌های اجتماعی در کشورمان دارد، میزان محتوای تولیدی توسط افراد تاثیرگذار و تعداد اینفلوئنسر‌ها در این پلتفرم هم بیشتر بوده است.

شگفتی‌سازی دهه‌ شصتی‌ها در اینستاگرام

تاثیرگذار به شرط تولید محتوای جذاب

تاثیرگذاری اینفلوئنسر‌های رسانه‌های اجتماعی در گرو محتوایی است که جذابیت داشته و مورد علاقه مخاطبان باشد. اینفلوئنسر‌ها بر اساس پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنند به عناوین مختلفی مانند اینستاگرامر، یوتیوبر، تیک‌تاکر و. تقسیم شده و بر اساس محتوایی که تولید می‌کنند به دسته‌های مختلفی همچون فودبلاگر و فود تستر، بیوتی بلاگر، لایف استایل بلاگر، واینر و... تقسیم‌بندی می‌شوند.

فودبلاگر‌ها افراد تاثیرگذار در اینستاگرام هستند که با تولید محتوا در زمینه آموزش آشپزی فعالیت می‌کنند. دسته‌ای دیگر از اینفلوئنسر‌هایی که در زمینه غذا تولید محتوا می‌کنند، فود تستر‌ها (آزمایش کنندگان غذا) هستند. این گروه از اینفلوئنسر‌ها با تست غذا‌های رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، شیرینی فروشی‌های مختلف و معرفی آن‌ها به دنبال کنندگان خود فعالیت می‌کنند.

بیوتی بلاگر‌ها گروهی دیگر از افراد تاثیرگذار در این پلتفرم هستند که با تولید و ارائه محتوا در زمینه آموزش خودآرایی، معرفی برند‌های مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی، آموزش نکات آرایشی و بهداشتی در صفحات خود فعالیت می‌کنند.

لایف استایل بلاگر‌ها از پر تعدادترین اینفلوئنسر‌های اینستاگرام هستند که دامنه فعالیت آن‌ها از تولید محتوا در زمینه موضوعات روزمره تا سبک زندگی و نوع پوشش، دکوراسیون خانه و نکات خانه‌داری و... گسترده شده است.

واینر‌ها یا کمدین‌های مجازی از پرطرفدارترین گروه اینفلوئنسر‌ها هستند که در زمینه تولید محتوای طنز و کمدی فعالیت می‌کنند. اصطلاح واینر برای اولین بار به کاربرانی گفته شد که در اپلیکیشن واین (vine) ویدئو‌های ۶ ثانیه‌ای با محتوای سرگرم کننده تولید کرده و به اشتراک می‌گذاشتند. بعد‌ها این اپلیکیشن در رقابت با اینستاگرام شکست خورد و برای همیشه طرفداران خود را از دست داد. اما بعضی از این واینر‌ها به یوتیوب کوچ کرده و با عنوان یوتیوبر به فعالیت خود ادامه دادند و برخی دیگر با همان عنوان واینر و با تعریف جدید «کمدین مجازی» در اینستاگرام مشغول به فعالیت شدند.

گروهی دیگر از اینفلوئنسر‌ها عده‌ای هستند که با تولید محتوا در زمینه موضوعات تخصصی مانند موسیقی، آموزش طراحی دکور، موضوعات روانشناسی و توسعه فردی، ورزش و ... فعالیت می‌کنند. این افراد را به طور کلی «content creator» یا تولید کننده محتوا می‌گویند.

اینفلوئنسر‌های ایرانی اینستاگرام به روایت آمار

از آن‌جا که اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در میان مردم ایران است و کاربران زیادی در این پلتفرم حضور دارند، تعداد اینفلوئنسر‌های فعال در زمینه‌های مختلف نیز در این پلتفرم بیشتر است. طبق آمار‌هایی که از بررسی صفحات ۳۰۰ اینفلوئنسر فعال در اینستاگرام به دست آمده ۴۳.۵ درصد از این تعداد متولد دهه ۶۰ و ۴۱.۵ درصد از این اینفلوئنسر‌ها متولد دهه ۷۰ هستند. دهه هشتادی‌ها و متولدین دهه ۵۰ هر کدام با ۶.۵ درصد جایگاه سوم را در میان این تعداد اینفلوئنسر بررسی شده دارند. از این رو اینستاگرام را می‌توان پلتفرم مورد علاقه دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها دانست.

از میان این تعداد اینفلوئنسر بررسی شده ۴۲ درصد لایف استایل بلاگر بوده که در زمینه موضوعات روزمره تولید محتوا می‌کنند. ۲۶.۵ درصد از این اینفلوئنسر‌ها کمدین مجازی (واینر) هستند. تولید کنندگان محتوا با ۱۲ درصد جایگاه سوم را در میان اینفلوئنسر‌ها دارند و بعد از آن بیوتی بلاگر‌ها با ۸ درصد و فودبلاگر‌ها با ۶ درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این نمودار قرار دارند.


بیشتر بخوانید:  قابلیت جدید اینستاگرام برای پولدار شدن اینفلوئنسرها


بر اساس این بررسی، لایف استایل بلاگر‌ها با ارائه موضوعات روزمره و نمایش گوشه و کنار زندگی شخصی خود، محبوبیت بیشتری در میان کاربران اینستاگرام دارند. واینر‌ها نیز به دلیل تولید محتوای طنز، سرگرم کننده و جذاب توجه مخاطبان بیشتری را به صفحات خود جلب کرده‌اند. تولید کنندگان محتوا با ویدئو‌های جالب در زمینه‌های مختلف تخصصی مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. بیوتی بلاگر‌ها با معرفی لوزام آرایشی و بهداشتی و آموزش خودآرایی، و فودبلاگر‌ها با معرفی و آموزش در زمینه موضوعات تخصصی حیطه خود جذابیت زیادی برای کاربران اینستاگرامی خود دارند.

بر اساس نمودار جنسیتی اینفلوئنسر‌های بررسی شده، نزدیک به ۷۰ درصد (۶۹.۵ درصد) از این تعداد را زن و ۳۰ درصد را مرد تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد اینفلوئنسر‌های زن در اینستاگرام فعال‌تر از اینفلوئنسر‌های مرد هستند.

اگرچه به نظر می‌رسد اینفلوئنسر‌ها تنها به دلیل محتوای سرگرم کننده و آموزشی که تولید می‌کنند طرفدار دارند، اما تاثیرگذاری این افراد بر سبک زندگی دنبال کنندگان و تاثیر نظرات و جهت‌گیری‌های آن‌ها در زمان بحران‌های اجتماعی و سیاسی نشان می‌دهد این افراد تا چه اندازه می‌توانند بر روی مخاطبان خود تاثیر داشته باشند.

اینستاگرام را می‌توان پلتفرم مورد علاقه دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها دانست علاوه بر این به دلیل میزان تاثیرگذاری اینفلوئنسرها، این افراد مورد توجه برند‌های تجاری قرار گرفته و تبلیغات محصولات مختلف بخش زیادی از محتوای تولیدی صفحات اینفلوئنسر‌ها را تشکیل می‌دهد. این موضوع اهمیت نظارت بر محتوای تولیدی توسط اینفلوئنسر‌ها و همچنین نظارت بر فعالیت‌های تبلیغاتی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

عکس/ حضور سردار قاآنی و فرمانده‌کل ارتش و سپاه در مراسم چهلم سرلشکر باقری

عکس/ شهادت سرهنگ جواد نارنجی ۲۹ روز پس از حمله اسراییل

عکس/ چهره خندان فریبرز عرب نیا در ۳۲ سالگی به همراه همسر اولش آتنه فقیه‌نصیری در تئاتر شهر

عکس/ لباس و ژست عجیب اشرف پهلوی ۶۵ سال پیش در جشن عروسی سوم اش

عکس/ چهره دیده نشده از مادرزن سنان بن انس سریال مختارنامه در ۶۶ سالگی

عکس/ طعنه کاریکاتوری روزنامه اصلاح طلب به سخنگوی دولت

عکس/ دیدار دوستانه فردین، کیومرث پوراحمد و داوود رشیدی ۳۴ سال پیش با استایل رسمی

عکس/ چهره زیبا و دیده نشده ملوک سریال پدرسالار ۶۴ سال پیش در کنار دخترش ثریا

عکس/ آتش‌سوزی مرگبار خودروی ۲۰۶ در بزرگراه تهران - قم

عکس/ منظره رویایی و دیده نشده تهران ۱۴۰ سال پیش در دوران قاجار با دروازه تاریخی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جوئل کوجو از استقلال جدا شد

موضع جدید رافائل گروسی درباره ایران

فیلم/ لحظه خفت گیری از جوان تهرانی در محله باغ فیض

عکس/ استوری عجیب سیدحسین حسینی برای خداحافظی از استقلال

عکس/ گروهی از زندانیان دوره قاجار ۱۴۰ سال پیش در غل و زنجیر

محل مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی در استانبول

عکس/ آتاتورک ۹۰ سال پیش ایستاده کنار رضاشاه در ترکیه

عکس/ تجمع خبرنگاران پشت درب کنسولگری ایران در ترکیه

اعلام تعداد فوتی‌های آتش سوزی پالایشگاه آبادان

فیلم/ انفجار قوی و هولناک در ساراتوف روسیه

اینفوگرافی/ میزان مصرف آب کشور در هر بخش

وضعیت قرمز و بحرانی ذخایر آبی تهران

فیلم/ حضور سید حسن خمینی در منزل سردار سلامی

عقب‌نشینی بیت‌کوین از سقف تاریخی

عکس/ دکوراسیون لوکس و شیک خانه حامد آهنگی

ماجرای پیشنهاد خریدن پرسپولیس به زنوزی

عکس/ رونمایی از مادر واقعی الیکا عبدالرزاقی

آغاز سقوط آزاد قیمت طلا با پیشرفت مذاکره آمریکا و اروپا

عکس/ قاب احساسی نسرین مقانلو در آغوش پسرش

خط و نشان فرماندار تهران درباره بحران آب

عکس/ عاشقانه سپند امیرسلیمانی برای پسرش حامی

عکس/ محمود احمدی نژاد با تیپ عجیب و غریب

پول ساخت ۹۰ بیمارستان، خرج ۳ ماهه بانک آینده!

کدام مناطق تهران بیشتر درگیر کمبود آب هستند؟ + فیلم و نمودار

عکس/ دختر بیژن بنفشه خواه زیباترین دختر ایران شد

سومین حریف پرسپولیس در ترکیه مشخص شد

عکس/ احمد توکلی به خاک سپرده شد

عکس/ بازدید رضاشاه و نخست‌وزیر از دانشگاه تهران حدود ۹۰ سال پیش

عکس/ تغییر چهره بهاره رهنما قبل و بعد از طلاق دومش

عکس/ زیبایی حیرت‌انگیز گردنبند ۲۸۰۰ ساله ایرانی به شکل موجود بالدار افسانه‌ای

عکس/ کیک عجیب و تیره رنگ دو طبقه برای تولد هوتن شکیبا

عکس/ تغییر چهره بابک حمیدیان در سن ۴۴ سالگی

عکس خاص ظریف در ساعات اخیر جنجالی شد

فیلم/ مشخصات عجیب خودروی رئیس جمهور آمریکا

عکس/ رقص رنگ‌ها در طبیعت زیبای سرسبز سَرمَرغ حوالی خرم آباد

عکس/ زیبایی و ظرافت حیرت انگیز قاشق بازمانده از حدود ۳۰۰۰ سال پیش ایران و دوره هخامنشیان

روایت یک رسانه آمریکایی از مذاکرات ایران و اروپا

عکس/ رقص ابر‌ها در ارتفاعات کوه سنگر در اردبیل

سفر قریب الوقوع معاون گروسی به ایران

عکس/ نقش برجسته شیر ۳۰۰۰ ساله ایرانی از دوره هخامنشی در موزه لور

عکس/ زیبایی رویایی مسیر تنگه شیرز در کوهدشت با نمایی از کوه وره زرد

عکس/ نگرانی خبرنگار ارشد BBC فارسی از بحران آب

فیلم/ اولین تصویر منتشر شده از لحظه جداسازی ماهواره ناهید ۲

فیلم/ بازدید پزشکیان از وضعیت نگران‌کننده آب سد کرج

فیلم/ ماجرای عکس دونفره مشایی با هدیه تهرانی چه بود؟

خبر مهم درباره واریز مابه التفاوت حقوق بازنشستگان

زخم قاچاق بر تاروپود فرش ایرانی

سهم شبه پول از نقدینگی به ۷۴ درصد رسید

عکس/ نگرانی سردار معظمی گودرزی برای سلامتی رهبر انقلاب

عکس/ طلوع خورشید از میان میدان آزادی