تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
۱۵۰ روز از تعطیلی شیفت شبانه کتابخانه ملی گذشت

اوضاع بد پژوهش و مطالعه با صرفه‌جویی در مصرف انرژی!

با گذشت ۱۵۰ روز از تعطیلی شیفت شب مطالعه در کتابخانه ملی و شدت گرفتن اعتراض صد‌ها کاربر این فرصت مطالعاتی و پژوهشی، مسوولان این نهاد فرهنگی همچنان در واکنش به اعتراضات سکوت کرده‌اند.

کتابخانه ملی

اقتصاد۲۴- نوبت شبانه مطالعاتی کتابخانه ملی از روز ۲۸ آذر ۱۴۰۱ با دستور مسوولان این مجموعه و به بهانه صرفه‌جویی در مصرف انرژی تعطیل شد. هفته پایانی آذر ماه، روابط عمومی این مجموعه در اطلاعیه‌ای که به دیوار سالن‌های قرائتخانه نصب شده بود، خطاب به تمام کاربران کتابخانه ملی اعلام کرد: «با شدت گرفتن موج سرما در کشور و لزوم مصرف بهینه انرژی جهت کمک به شبکه انتقال گاز و همچنین لزوم بهینه‌سازی و تعمیر تاسیسات، ساعات کار کتابخانه ملی از تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ تا اطلاع ثانوی تغییر کرد.

بر این اساس، از تاریخ یاد شده، ساعات فعالیت تالار عمومی کتابخانه ملی از ۸ صبح تا ۲۴ است که برای اعضا، مطابق ضوابط و ثبت‌نام قبلی در نوبت‌های مربوطه قابل استفاده خواهد بود.»

صد‌ها کاربر نوبت شبانه کتابخانه ملی در اولین هفته‌ها بعد از نصب این اطلاعیه، در همراهی با این رویه، ساعات استفاده از قرائتخانه را تغییر دادند درحالی که تعداد زیادی از این کاربران، به دلیل مشغله شغلی و تحصیلی و خانوادگی، امکان مراجعه به کتابخانه ملی در نوبت روزانه را نداشتند، اما به دلیل آنکه مضمون اطلاعیه، مراعات حقوق شهروندی و لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی به نفع تمام شهروندان کشور بود، به امید آنکه بعد از پایان فصل سرما و افزایش دمای هوا این الزام برچیده شده و ساعات کار کتابخانه به روال قبل بازگردد، منتظر ماندند، اما در کمال تعجب، به دنبال افزایش دمای هوا و در ماه بهمن هم، نوبت شبانه مطالعه در کتابخانه ملی همچنان تعطیل بود که تداوم این تعطیلی، اعتراضات کاربران را به دنبال داشت و هفته پایانی بهمن تعدادی از کاربران نوبت شبانه کتابخانه ملی با امضای نامه‌ای خطاب به علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خواستار لغو این محدودیت و احترام به حق شهروندی پژوهشگران و دانشجویان کاربر کتابخانه ملی شدند.


بیشتر بخوانید: هشدار و آماده‌باش برای تهرانی ها


در متن این نامه که به امضای ۲۵۰ نفر از اعضای کتابخانه ملی رسیده بود، خطاب به مختارپور که طبق روال قانونی از منصوبان رییس‌جمهور است، آمده بود: «باتوجه به اینکه اکثر استفاده‌کنندگان شیفت شب از پژوهشگران، پزشکان، نخبگان علمی و افرادی هستند که به دلیل ازدحام و شلوغی سالن‌های مطالعه طی روز و نیز به دلیل مشغله کاری، آرامش شب را برای انجام پژوهش و تحقیق انتخاب نموده‌اند، این مدت به دلیل کاهش هشت ساعته شیفت شب، از این خدمات و امکان سازمان محروم شده‌اند. بدون شک استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف گاز یکی از مهم‌ترین وظیفه شهروندی هر یکی از ماست و همه اعضا پایبند به این فرهنگ‌سازی بوده و امکان استفاده از لباس‌های گرم (در زمان شیفت شب) و به‌کارگیری راهکار‌های مهندسی برای سازمان روش ساده و ضروری جهت تحقق به این موضوع است. همچنین باتوجه به مدیریت جهادی سازمان، سه هفته اخیر زمان مناسب برای تعمیر و بهینه‌سازی تاسیسات گاز بوده است.

خدمات کتابخانه ملی را باید از جنبه‌های فرهنگی و نه مادی مورد ارزشیابی قرار داد و بدون شک به نظر نمی‌رسد صرفه‌جویی زیاد در حامل‌های انرژی با اهداف بلندمدت سازمان که همانا گسترش تحقیق و پژوهش در کشور است، همخوانی داشته باشد. خواهشمندیم در جهت برقراری مجدد شیفت شب همانند زمانبندی سابق، دستورات لازم را مبذول بفرمایید.»

یک روز بعد از انتشار این نامه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخی که برای خبرگزاری تسنیم فرستاد، خطاب به معترضان و صد‌ها کاربر شیفت‌های روزانه و شبانه کتابخانه ملی در توجیه اقدامی که حالا با افزایش دمای هوا معلوم شده بود هیچ ارتباطی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی نداشته، اعلام کرد: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آرشیوی و مطالعاتی در کشور که نقش بسزایی در تامین منابع کتابی و غیر کتابی و ارتقا و گسترش حوزه‌های مطالعاتی در سطوح مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور دارد، روزانه پذیرای صد‌ها پژوهشگر و علاقه‌مند به کتاب و منابع ارزشمند است که ارایه خدمات مطلوب به پژوهشگران مانند تامین فضای مناسب برای مطالعه در تالار‌های عمومی و تخصصی ازجمله مهم‌ترین وظایف و دغدغه‌های مسوولان کتابخانه ملی ایران بوده است که این امر، استقبال جامعه دانشگاهی، علمی و پژوهشی را در بر داشته است.

کتابخانه ملی ایران در زمستان سال جاری و پس از بررسی‌های انجام شده براساس میزان استفاده اعضا و نیز میزان مصرف انرژی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری و نیروی انسانی، تصمیم گرفت تا ساعت کاری این نوبت در فصل زمستان را کاهش داده و تالار مطالعه کتابخانه ملی در نوبت شب تا ساعت ۲۴ دایر باشد. این موضوع به این دلیل اتخاذ شده است که نوبت شب کتابخانه ملی در زمان فعالیت در بعضی شب‌ها میزبان ۳۰ تا ۴۰ نفر از اعضای محترم بود که این میزان نسبت به هزینه‌های نگهداری و نیروی انسانی و انرژی مصرف شده بسیار کم است؛ لذا با وجود اینکه شرایط جوی تاحدودی به ثبات رسیده است، اما تذکرات و بخشنامه‌هایی که درخصوص مدیریت مصرف انرژی صادر شده بود، همچنان به قوت خود باقی است.

ضمنا کتابخانه ملی آمادگی دارد تا میزان حضور اعضای محترمی که نسبت به تعطیلی این نوبت از ارایه خدمت کتابخانه ملی اعتراض داشته‌اند را بررسی و اعلام نماید. همچنین خاطرنشان می‌سازد اولویت در خدمت‌رسانی کتابخانه ملی، خدمت به پژوهشگران است و مجددا اعلام می‌دارد ساعت فعالیت نوبت شب کتابخانه ملی تا ساعت ۲۴ است.» این پاسخ مسوولان کتابخانه ملی، باز هم بارقه‌ای از امید در دل کاربران کتابخانه روشن کرد؛ اینکه محدودیت و تعطیلی شیفت شبانه کتابخانه ملی که تا پیش از ۲۸ آذر و حداقل به مدت ۱۱ سال، تنها کتابخانه شبانه‌روزی کشور محسوب می‌شد، محدود به فصل زمستان است و با آغاز سال ۱۴۰۲ این ممنوعیت لغو خواهد شد و کاربران می‌توانند دوباره از شیفت شبانه مطالعه استفاده کنند. اما با آغاز سال جدید معلوم شد حرف‌های مسوولان این نهاد فرهنگی و پژوهشی، وعده‌ای مشابه وعده‌های اجرا نشده دولت بوده است.
این بار، کاربران نسبت به وعده‌ها معترض شدند و اینکه مسوولان کتابخانه ملی، با این نحوه پاسخگویی و وعده‌های بی‌اعتبار، به نظرات کاربران کتابخانه ملی که سرمایه اصلی و ضامن دوام این نهاد فرهنگی هستند بی‌توجهی کرده‌اند. پایان فروردین ماه، نامه دیگری با مضمون لغو تعطیلی شیفت شبانه کتابخانه ملی و این بار خطاب به رییس قوه مجریه نوشته شد.

در متن نامه‌ای که روز ۱۱ اردیبهشت و با ۵۰۰ امضا به دفتر رهبری و دفتر رییس مجلس رسید، خطاب به ابراهیم رییسی که همچون همتایان خود، مسوولیت انتصاب رییس کتابخانه ملی را برعهده دارد، آمده بود: «در دوازده سال گذشته کتابخانه ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و پژوهشی کشور با ارایه خدمات شبانه‌روزی خود محیط بی‌بدیلی را برای استفاده اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه فراهم آورده است. از آذرماه سال ۱۴۰۱ به بهانه کاهش مصرف انرژی، شیفت شب کتابخانه ملی ایران هشت ساعت کاهش یافته و عملا خدمات شبانه‌روزی آن تعطیل شده است.

متاسفانه به رغم وعده‌های مدیران کتابخانه مبنی بر ارایه خدمات شبانه‌روزی پس از حل مشکل کمبود گاز، تعطیلی شیفت شب تا به امروز ادامه داشته و توقف آن در چهار ماه اخیر مشکلات بسیاری را در مسیر مطالعه و تحقیقات پژوهشگران و نخبگان به وجود آورده است. هرچند در همان ابتدای تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی به دلیل اهمیت روزافزون رشد علمی و پژوهش مخالف این تعطیلی بودیم، اما با اعتماد به صداقت مدیران محترم کتابخانه با این تصمیم نادرست همراهی کردیم. اکنون تلخ‌کامانه دریافته‌ایم کمبود منابع انرژی و مصرف بهینه گاز تنها بهانه‌ای برای توقف خدمات شبانه‌روزی کتابخانه ملی بوده و مدیران کتابخانه ملی ناتوانی در پرداخت هزینه‌های ناچیز آن را دلیل این امر عنوان می‌کنند.

قانونگذار، به دلیل اهمیت جایگاه کتابخانه ملی به درستی ریاست عالیه آن را بر عهده رییس‌جمهور قرار داده تا هرگز مرکزی به این مهمی در چنین جایگاه نازلی قرار نگیرد که برای ارایه خدمات برجسته خود، مانند خدمات شبانه‌روزی، محاسبه اقتصادی کند. ما جمعی از اعضای کتابخانه ملی ایران پس از ناامیدی از نتیجه‌بخش بودن پیگیری‌های مکررمان از مدیران محترم کتابخانه، از جنابعالی به عنوان رییس عالی کتابخانه ملی ایران تقاضا داریم با توجه به اهمیت جایگاه علم و پژوهش در رشد و اعتلای کشورمان دستور فرمایید ضمن تامین اعتبار مناسب برای حل مشکلات شدید مالی کتابخانه ملی ایران نسبت به تداوم ارایه خدمات شبانه‌روزی کتابخانه ملی که مایه افتخار و مباهات هر ایرانی است، اقدام فوری صورت پذیرد.» حالا با گذشت ۱۵۰ روز از تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی، آنچه باعث تداوم اعتراضات و آزردگی جمع زیادی از محققان و دانشجویان و پژوهشگران کاربر کتابخانه ملی است، توسل به پنهانکاری به جای شفافیت و صراحت و صداقت مسوولان این نهاد فرهنگی است در حالی که حالا رسانه‌هایی از جناح‌های موافق و مخالف هم نسبت به این اقدام مسوولان کتابخانه ملی معترض شده‌اند.

۱۲ سال از ایجاد شیفت شبانه مطالعه در کتابخانه ملی می‌گذرد. از شهریور ۱۳۹۰، با ایجاد این نوبت مطالعاتی در ساعات پایانی شب تا ۷ صبح، کتابخانه ملی چهارمین کتابخانه شبانه‌روزی جهان شد. طبق مقررات مندرج در وب‌سایت کتابخانه ملی، استفاده از شیفت شبانه مطالعه، محدود و فقط برای آن تعدادی از اعضا که مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، سطح سه حوزه، دکترای حرفه‌ای، کارشناسی ارشد پیوسته از ترم ۹ به بالا هستند امکان‌پذیر است.

طی ۱۲ سال اخیر، شیفت شبانه مطالعه در کتابخانه ملی، بار‌ها به دلایل مختلف تعطیل شده است. آذر ۱۴۰۱ و بعد از تعطیلی در روز‌های سوم و چهارم آبان و همچنین ۲۵ دی، سومین نوبت تعطیلی شیفت شبانه مطالعه در کتابخانه ملی در طول سال گذشته بود. خرداد ۱۳۹۳ هم شیفت شبانه مطالعه به طور موقت تعطیل شد که به دنبال اعتراض مکتوب بیش از ۵۰۰ کاربر کتابخانه ملی خطاب به رییس‌جمهوری وقت، سخنگوی وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی علت این تعطیلی را «عدم استقبال مراجعان» عنوان کرد.

از اسفند ۱۳۹۸ و با شیوع کرونا در کشور، شیفت شبانه مطالعه در کتابخانه ملی با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و به مدت ۴ ماه تعطیل شد و بار دیگر در مرداد ۱۳۹۹، تمام سالن‌های قرائتخانه مهر تعطیلی خورد و بازگشایی کتابخانه ملی به اعلام وضعیت توسط ستاد مقابله با کرونا منوط شد که این دور از تعطیلی شیفت شبانه هم تا شهریور ۱۳۹۹ ادامه داشت. نیمه اردیبهشت ۱۴۰۰ و به دنبال اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا، تالار‌های کتابخانه ملی به مدت سه هفته تعطیل شد و با وجود بازگشایی تالار‌ها از روز‌های پایانی اردیبهشت همان سال، شیفت شب مطالعه، تعطیل بود.


کاربران شیفت شب کتابخانه ملی چه کسانی هستند و با تعطیلی این فرصت پژوهشی با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند؟
جمعی از کاربران شیفت شبانه مطالعه کتابخانه ملی در گفتگو با «اعتماد» از شرایط ویژه‌ای که ایشان را به تغییر برنامه تحصیلی و شغلی و اجبار به استفاده از این فرصت مطالعاتی و پژوهشی واداشته و همچنین از مشکلاتی که طی ۵ ماه اخیر و در پی تعطیلی شیفت شبانه کتابخانه ملی با آن مواجه شده‌اند، گفتند.


یکی از کاربران، رزیدنت سال آخر رشته جراحی گوش و حلق و بینی است و می‌گوید که با توجه به کشیک‌های سنگین رزیدنتی و پر شدن ساعات روز به دلیل حضور و فعالیت در درمانگاه یا اتاق عمل، غیر از شیفت شب، در باقی ساعات روز امکان استفاده از کتابخانه را ندارد. این کاربر، به زودی باید در آزمون ارتقا و بورد رشته‌های تخصصی پزشکی شرکت کند علاوه بر اینکه مشغول نگارش پایان‌نامه و مقالات مرتبط است و بنابراین، چاره‌ای جز مراجعه به کتابخانه ملی ندارد که با تعطیلی شیفت شب، این امکان را از دست داده و طی ۵ ماه اخیر با مشکلات متعددی بابت تحقیق و پژوهش مواجه شده است.

کاربر دیگری، دانشجوی مقطع دکتری در رشته مهندسی برق الکترونیک دانشگاه تهران است که برای ورود به تمام مقاطع تحصیلات عالی، بدون کنکور و از طریق سهمیه استعداد‌های درخشان پذیرش شده و همزمان، دانشجوی بورسیه دانشگاه والنسیا - اسپانیا - هم هست. این دانشجوی مقطع دکترا، همین ایامی که مسوولان کتابخانه ملی شیفت شب قرائتخانه را تعطیل کرده‌اند، مشغول تکمیل پایان‌نامه خود در زمینه مدل‌سازی نورون‌های مغز انسان بوده و به دلیل انتصاب به سمت مدیر پروژه در یکی از شرکت‌های بزرگ دولتی، در طول روز مشغول به کار است و امکان استفاده از نوبت روزانه کتابخانه ملی را ندارد. این کاربر که دو سال قبل پدر خود را از دست داده، اکنون مسوولیت تامین معاش خانواده و از جمله هزینه درمان برادر مبتلا به بیماری MS خود را هم بر دوش دارد و می‌گوید که تنها ساعات ممکن برای مطالعات و پژوهش و تحقیق، شیفت شب است که تعطیلی ۵ ماهه شیفت شب کتابخانه ملی هم آسیب زیادی به پیشرفت تحصیلی این کاربر وارد کرده است.

کاربر دیگری، دانشجوی پزشکی و ساکن خوابگاه دانشجویی است که به دلیل اجبار به حضور در بیمارستان در ساعات صبح تا بعدازظهر و حجم بالای مسوولیت، مجبور است برای مطالعات تحصیلی به کتابخانه مراجعه کند، اما به دلیل اعمال مقررات منع ورود و خروج به خوابگاه پس از ساعت ۱۰ شب، استفاده از کتابخانه ملی برای او، جز در شیفت شب غیرممکن است.

یکی دیگر از کاربران شیفت شب کتابخانه ملی، پدر دو فرزند است. این کاربر، از سال ۱۳۹۲ و بعد از اطلاع از برقراری شیفت شب مطالعه کتابخانه ملی، تصمیم به ادامه تحصیلات عالی گرفت و با ممکن بودن مطالعه کتاب و متون مورد نیاز برای شرکت در کنکور در شیفت شب کتابخانه ملی، موفق شد بعد از یک دوره نسبتا طولانی، دوباره به دانشگاه برگردد و تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه دهد. این کاربر می‌گوید برای افرادی مثل او که هم محیط خانه‌شان به دلیل حضور دو فرزند خردسال، فضای مناسبی برای درس خواندن و مطالعه دروس کنکور نبود و هم به دلیل اجبار به تامین معاش خانواده در ساعات روز، امکان حضور در کتابخانه و پرداختن به مشغله‌های تحصیلی و مطالعاتی در ساعات روز را ندارند، شیفت شب کتابخانه ملی امکان مناسبی بود که به پیشرفت تحصیلی و محقق شدن آرزو‌های این کاربر منجر شد.

این کاربر می‌گوید: «در ایام پیش از آزمون کارشناسی ارشد و دکترا، صبح تا بعدازظهر سر کار می‌رفتم، به منزل برمی‌گشتم و بعد از سه یا چهار ساعت استراحت، خودم را به کتابخانه ملی می‌رساندم. حدود ساعت پنج و نیم صبح به خانه برمی‌گشتم و پس از صرف صبحانه، فرزندانم را به مدرسه می‌رساندم و به سر کار می‌رفتم. من با استفاده از فرصت شیفت شب توانستم به آرزویم برسم. به نظر من شیفت شب کتابخانه ملی برای کسانی که به دنبال تحقق رویاهای‌شان هستند، اما به دلیل مشغله‌های روزمره، تحقق این رویا‌ها میسر نیست، یک فرصت بی‌بدیل فراهم می‌آورد. متاسفم برای مدیران فرهنگی این کشور که این فرصت را از نسل فعلی و آینده به بهانه‌های واهی می‌گیرند.»
کاربر دیگری از اعضای شیفت شب کتابخانه ملی، در توضیح وضعیت شغلی و تحصیلی خود می‌گوید: «در ۵ سال گذشته برنامه بنده به سه بخش تقسیم شده است، تدریس در چند دانشگاه، کار، مشاوره و ممیزی در صنعت و در نهایت، مطالعه و پژوهش و نوشتن مقاله‌های جدید در حوزه ایمنی و ارگونومی. تنها زمان باقیمانده برای مطالعه و کار‌های پژوهشی برای من، انتهای شب یا اول صبح است و در این ۵ سال، شیفت شب کتابخانه ملی بهترین فرصت برای مطالعه و پژوهش من بوده است. شیفت شب کتابخانه ملی این امکان را برای اعضا فراهم می‌کرد تا از ساعت ۹ شب تا ۸ صبح به مطالعه و پژوهش بپردازند و با توجه به برنامه و کار‌های روز بعد می‌توانستیم زمان مطالعه را مدیریت کنیم و مثلا کار‌های تحقیقاتی را اوایل صبح انجام دهیم و مطالعه متون هم ساعات پایانی شب باشد.»
یکی دیگر از کاربران شیفت شب کتابخانه ملی، یک وکیل دادگستری و در حال حاضر، مشغول به تحصیل در مقطع دکترای حقوق بین‌الملل است و می‌گوید: «شیفت شب برای کسانی که در مشاغل پراسترس و حساس، اشتغال دارند این امکان را فراهم می‌کند که زمان را مدیریت کرده و به امورمطالعاتی و پژوهشی مربوط به شغل خویش بپردازند. همچنین دانشجویان دکتری و مقاطع تکمیلی نیز که باید در زمان محدود، امور مربوط به تحقیقات، مقالات و پایان‌نامه‌های خویش را سر و سامان دهند، می‌توانند با فراغ بال و در ساعات پایانی شب یا بامداد به این امور بپردازند. تعطیلی شیفت شب، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران علوم مختلف را از ساعات طلایی تحقیق و پژوهش محروم می‌سازد و در نگاه کلان با همین تغییر به ظاهر کوچک در ساعات کتابخانه ملی، پژوهشگران، سرخورده شده و راه مهاجرت را در پیش می‌گیرند یا پروژه‌های تحقیقاتی آنان متوقف یا حرکت آن کند می‌شود و کشور از موهبت منابع انسانی سرشاری که دارد بی‌بهره می‌ماند.»
کاربر دیگری، شیفت شب کتابخانه ملی را از امکانات ضروری شهری مثل تهران می‌داند و می‌گوید: «شیفت شب کتابخانه، شاید در نگاه اول یک نیاز غیرضروری به نظر برسد، اما در شهر ۱۰ میلیونی تهران، کم نیستند افرادی که نیاز ضروری به یک فضای مطالعه در ساعت ۳ بامداد دارند مثل همان افرادی که ساعت ۵ صبح ماشین‌شان خراب می‌شود و نیاز فوری به تعمیرگاه یا پنجرگیری دارند، مثل همان افرادی که ساعت ۲ شب و در نیمه زمستان، سیستم گرمایش خانه‌شان خراب می‌شود و به یک تعمیرکار نیاز دارند و مثل همان افرادی که برای یک نقل و انتقال بانکی ضروری، باید ساعت ۴ صبح به یک شعبه بانکی شبانه‌روزی و کشیک مراجعه کنند.»
کاربر دیگری از اعضای قدیمی کتابخانه ملی و پژوهشگر کتاب کودک و نوجوان و فعال جهادی در مناطق محروم است که از سال ۱۳۸۵ به عضویت کتابخانه ملی درآمده و از سال ۱۳۹۱ کاربر شیفت شب کتابخانه شده. این کاربر می‌گوید: «در دوران تحصیل، به دلیل مشغله کاری، فقط شب‌ها می‌توانستم به کتابخانه مراجعه کنم. با استفاده از شیفت شب، تمام کار‌های تحقیقاتی و پژوهش و مطالعه مورد نیاز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و آزمون دکترا را در کتابخانه ملی انجام دادم و همچنین برای تدوین کتاب‌های کودک و نوجوان، هم در ساعات روز و هم در شیفت شب، از منابع کتابخانه استفاده کردم که برای پیشبرد کارم بسیار مفید بود. هم‌اکنون به دلیل فعالیت در مناطق محروم نمی‌توانم از نوبت روزانه کتابخانه ملی استفاده کنم و تنها فرصت برای من، شیفت شب است که تا امروز، حدود ۱۳۰ روز است که با تعطیلی شیفت شب این فرصت را از دست داده‌ام.»

یکی دیگر از کاربران شیفت شب کتابخانه ملی، عضو مستمر نیست، اما می‌گوید امکان مطالعه و تحقیق در ساعات پایانی شب تا صبح، برای افرادی مثل او که پروژه مطالعاتی با مهلت تحویل مشخص دارند فرصت بسیار مناسبی بوده که حالا از دست رفته است.

کاربر دیگری، سال ۱۳۹۴ و در ایامی که دانشجوی مقطع دکترا بود، برای نوشتن مقاله و پروژه‌های تحقیقاتی به عضویت شیفت شب کتابخانه ملی درآمد که در همان ایام با یکی دیگر از کاربران شیفت شب کتابخانه ملی آشنا شد. این کاربر تعریف می‌کند: «مجتبی، متاهل، پدر یک فرزند و کارمند یک شرکت بود که در رشته کامپیوتر تحصیل کرده بود. مجتبی شب‌ها به کتابخانه ملی می‌آمد و روی یک پروژه در مورد ماشین لرنیگ کار می‌کرد و بعد‌ها روی یک پروژه با یک استاد در دانشگاه جورجیا کار کرد و توانست کمک هزینه تحصیلی خوبی بگیرد و به امریکا برود. مجتبی در حال حاضر به عنوان دانشیار پژوهشی فوق دکترا در آزمایشگاه هوش مصنوعی چشم‌پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد مشغول به کار است.

مجتبی در همان زمان می‌گفت اگر شیفت شب کتابخانه ملی نبود، همچنان کارمند اداری همان شرکت باقی می‌ماند. مجتبی با شنیدن خبر تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی ابراز تاسف کرد و گفت واقعا این جوان‌های با استعداد مستحق داشتن یک کتابخانه شبانه‌روزی هم نیستند؟»

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟