تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حقابه سیستان و بلوچستان برای خشخاش؛ کشیدن شیره مردم ایران برای تریاک!

گذشته از شرارت‌های نظامی که این قوم پشتون مسلک دارند، ماجرای جلوگیری از رسیدن آب به سیستان و بلوچستان و همچنین مضررات کشت و ترانزیت مواد مخدر از گرفتاری‌هایی است که طالبان بیش از پیش برای ایران ایجاد کرده‌است

حقابه سیاست و بلوچستان برای خشخاش؛ کشیدن شیره مردم ایران برای تریاک!

اقتصاد۲۴- این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری از طالبان گفته می‌شود که چگونه به هر طریقی علیه انسانیت می‌تازد؛ گروهی خشن که بر یک ملت سیطره یافته‌اند و ضررشان نه برای مردم خود دیار افغانستان بلکه به اطرافیان و جهانیان نیز می‌رسد. از حملات گاه و بیگاهشان به مناطق مرزی ایران تا ندادن حقابه مردم تشنه سیستان و بلوچستان و هزینه‌های ترانزیت مواد مخدر گرفته تا کری‌خوانی‌های متحجران قرن جدید همه و همه از ترکش‌های این همسایه نااهل است.

آب سیستان در محاصره طالبان

به گزارش فراز ، در این بین گذشته از شرارت‌های نظامی که این قوم پشتون مسلک دارند، ماجرای جلوگیری از رسیدن آب به سیستان و بلوچستان و همچنین مضررات کشت و ترانزیت مواد مخدر از گرفتاری‌هایی است که طالبان بیش از پیش برای ایران ایجاد کرده‌است. در میان کش و قوس‌های فراوان بر سر مسأله آب میان ایران و طالبان و فاجعه حمله طالبان به مرزبانان ایرانی، فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگویی ضمن انتقاد از مماشات با تروریست‌های طالبان، اطلاع داد که دست برتر را طالبان دارد که بخش عظیمی از حقآبه ایران را به کشت خشخاش اختصاص می‌دهند و درآمدی که طالبان و قاچاقچیان افغان از صادرات مواد مخدر به ایران بدست می‌آورند، بیش از کل عملکرد عمرانی ایران در یک سال است.

خدعه در یک فتوا

در اوایل سال ۱۴۰۱ بود که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان طی پیامی که در تالار کنفرانس‌های وزارت امور داخلی افغانستان اعلام شد، به تمام مردم خبر داده شده که از تاریخ صدور این فرمان کاشت خشخاش در تمام کشور به گونه مطلق ممنوع است و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن تخلف کند. در این فرمان آمده بود: «اگر خدای نخواسته کسی تخلف بکند کشت او از بین برده می‌شود و با متخلف از روی شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد.»

همچنین در این فرمان آمد که در سراسر کشور استفاده و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور مثل شراب، هیرویین، شیشه، چرس و…، به طور جدی ممنوع است. در ادامه تاکید شده که اجرای این فرمان الزامی است و اگر کسی تخلف کند از سوی ادارات عدلی و قضایی تعقیب و مجازات می‌شود.
در همان زمان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در واکنش به این خبر، در خصوص ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان با اعلام اینکه از کاهش کشت استقبال می‌کنیم گفت:، اما این ممنوعیت باید شامل همه انواع تولید مواد مخدر به‌ویژه مواد مخدر صنعتی در افغانستان شود.

اما همانطور که مشخص بود طالبان هم اهل خدعه است و هنوز یک سال از این وعده طالبان نگذشته است که سازمان ملل اعلام کرده سطح زیرکشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. چندی پیش نیز مومنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره گفت: علی رغم اینکه طالبان اعلام کرده که کشت را کاهش می‌دهد و ممنوع کرده، اما براساس اعلام رسمی سازمان ملل سطح زیرکشت مواد مخدر در افغانستان حدود ۱۶ درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد که باید تلاش‌هایمان را گسترده‌تر کنیم. نکته دیگر سیر صعودی تولید مواد مخدر صنعتی و شیشه در افغانستان است که در یک دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته و تولید آن به بیش از ۵ برابر رسیده و نه تنها ایران بلکه همه دنیا را در معرض خطر جدی قرار داده است.

مخدر در کام جهان

نتایج دو گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC در ماه‌های ابتدایی پس از این دستور که اعتماد آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد در ۱۸ ماه نه تنها هیچ کاهشی در کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان اتفاق نیفتاده بلکه میانمار که رقیب قدیمی افغانستان در تولید تریاک در منطقه جنوب شرق آسیاست هم، در تکاپویی رقابت‌جویانه، در سال ۲۰۲۲، خشخاش بیشتری کاشته و تریاک بیشتری درو کرده است.

مسوولان UNODC اول نوامبر ۲۰۲۲ و حدود ۱۶ ماه بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، اعلام کردند که به استناد نتایج آخرین تحقیق انجام شده، کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۳۲ درصد (حدود ۵۶ هزار هکتار) افزایش یافته و وسعت زمین‌های زیر کشت خشخاش در افغانستان به ۲۳۳ هزار هکتار رسیده است.


بیشتر بخوانید: ساخت سد بخش‌آباد، ضربه کاری دیگری به سیستان


به استناد نتایج این تحقیق، فرمانی که هبت‌الله آخوندزاده (رهبر جدید طالبان) آوریل ۲۰۲۲ درباره ممنوعیت هرگونه فعالیت برای تجارت مواد صادر کرد، نه تنها تاثیری در کاهش فعالیت‌های مرتبط با چرخه تجارت مواد نداشته، به افزایش قیمت خرده‌فروشی تریاک در افغانستان هم منجر شده چنانکه قیمت هر کیلو تریاک از ۱۱۶ دلار در ماه مارس ۲۰۲۲ (یک ماه پیش از صدور فرمان آخوندزاده) به ۲۰۳ دلار برای هر کیلو در ماه مه ۲۰۲۲ (یک ماه بعد از صدور فرمان آخوندزاده) رسیده است. علاوه بر این، در ۱۰ ولایت افغانستان (هلمند، قندهار، بادغیس، اروزگان، فراه، ننگرهار، بلخ، فاریاب، بدخشان و نیمروز) در سال ۲۰۲۲ افزایش کشت خشخاش نسبت به سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.

بهای خشخاش که طالبان از ایران می‌گیرد

در همین راستا و پس از گزارش‌های فراوان درباره رشد کاشت خشخاش بر خلاف ادعای طالبان، فایننشال تایمز با استناد به اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط نهاد آلسیس که تحقیقات تصاویر ماهواره‌ای را در اختیار دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی قرار می‌دهد، گفت: افزایش قیمت مواد مخدر سبب شده تا کشاورزان انگیزه بیشتری برای کاشت خشخاش پیدا کنند.

نهاد آلسیس گفت: مقام‌های طالبان به نظر می‌رسد تجارت عظیم هروئین را بدون هیچ مانعی رها کرده‌اند و مزارع وسیع خشخاش هنوز کشت می‌شود. تصاویر ماهواره‌ای آلسیس نشان می‌دهد که مقام‌های طالبان با بستن تعدادی از کارخانه‌ها و بازار‌های مواد مخدر به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند.
براساس اطلاعات ماهواره‌ای نشر شده، تولید کریستال نیز در سال‌های اخیر در افغانستان افزایش یافته است.
پس از این و در اواخر سال گذشته مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه علیرغم فرمان منع کشت از سوی طالبان، سطح زیر کشت در افغانستان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و افزایش چشمگیر قیمت‌ها، انگیزه مضاعفی را برای کشاورزان به وجود آورده است، گفت: ضمن آن که در سال‌های اخیر، افغانستان علاوه بر کشت و تولید مواد افیونی، به یکی از تولیدکنندگان عمده متآمفتامین (شیشه) بدل شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۲۰۲۲ سطح کشت و تولید در افغانستان ۳۲ درصد افزایش یافت و گزارش‌های رسمی مراجع ذیربط بین المللی و از جمله دفتر UNODC و INCB تایید می‌کنند که لابراتوار‌های تولید متامفتامین در سراسر افغانستان پراکنده شده است.


بیشتر بخوانید: ما ماندیم و مواجهه با یاغی‌های زمان‌پریشی به نام طالبان!


مومنی با اشاره به اقدامات کشورمان در مبارزه با موادمخدر گفت: در حوزه مقابله با عرضه، جمهوری اسلامی ایران در ۶ سال گذشته یعنی از سال ۲۰۱۷ تاکنون موفق به کشف ۵۳۷۲ تن از انواع مواد مخدر شده است. وی افزود: در سال اخیر یعنی ۲۰۲۲، دستگاه‌های مقابله‌ای کشور موفق شدند با اجرای ۴۲۷۸ عملیات بیش از ۷۱۶ تن انواع مواد مخدر از جمله ۳۰ تن هروئین و مرفین، بیش از ۳۰ تن متآمفتامین (شیشه) کشف شد. نکته حائز اهمیت افزایش کشفیات متآمفتامین در ایران، از منشاء افغانستان است. کشفیات شیشه در سال اخیر ۲۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱، افزایش نشان می‌دهد، که حاکی از افزایش تولید این ماده روانگردان در افغانستان است.
در همین راستا محمودی، معاون امور منطقه‌ای و بین الملل پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفته که تلاش جمهوری اسلامی همواره بر این است که از ورود و ترانزیت مواد مخدر از مرز‌های شرقی در مسیر بالکان جلوگیری کند و در این راستا با تلاش‌های انجام شده، کشور ایران متحمل هزینه‌های مادی و معنوی زیادی شده است؛ به طوری که تقدیم ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز مؤید جدیت ایران اسلامی در مقابله با این بلای خانمان سوز است؛ و در پایان...

با توجه به آمار‌ها و هزینه‌های گزافی که مردم ایران بخاطر همسایگی با این کشور پرداخت می‌کنند به نظر می‌رسد لازم است مسئولان برنامه جدیدی برای کاهش هزینه‌های ناشی از کشت تریاک در دستور کار بگذارند، زیرا همانگونه که شاهد هستیم افغان‌ها هم مایع حیات مردم ایران را صرف کاشت خشخاش می‌کنند و هم با گرفتاری‌های ناشی از کشت مواد مخدر شیره و توان نیرو‌های امنیتی و نظامی ایران را کشیده‌اند و در این تجارت پر سود تنها مردم ایران هستند که با تشنگی و مالیات باید هزینه نئشگی طالبان را بدهند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
پس چی فکر کردید طالبان میان براتون پیشرفت میارن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این گروه از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

عکس معناداری که در روز روانشناس پربازتاب شد

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

جدیدترین تصویر از همسر ایرانی ژوزه مورایس

یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس

رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد

فیلم/محسن افشانی: توماج صالحی اعدام خواهد شد!

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای بیستمین سال پیاپی بیمه ملت مجوز قبولی اتکایی از داخل را دریافت کرد

حضور چهره مشهور بی‌بی‌سی در شبکه خبر!

آخرین وضعیت بیرانوند برای همراهی پرسپولیس در بازی با سپاهان

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی

بازداشت برادرزاده شمخانی

عکسی که امروز حال مردم ایران را خوب کرد

موافقت اسرائیل با حمله زمینی به جنوب غزه

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه‌ها مشکلی ندارد

چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟

تعطیلی پنجشنبه هزینه‌زا است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان

رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

آمار تکان‌دهنده از رشد نرخ فقر در ایران

درباره اولین واکسن سرطان بیشتر بدانید

نمره قبولی دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ!

تورم سالانه تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در ۱۴۰۳

فیلم/ شمسایی: قهرمانی فوتسال ایران را به پدرم تقدیم می‌کنم

عکس/ علائم وجود میکروب معده

دستگیری ۵ نفر در ارتباط با قتل بازپرس سابق در آمل

عکس/ فوتسال ایران پرافتخارترین تیم قاره کهن

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

ایران قهرمان فوتسال آسیا شد

اوسمار طلسم ۵ ساله پرسپولیس را می‌شکند؟

قدرت نمایی این رنج‌روور جذاب، در دمای منفی ۴۰درجه + عکس

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد

خبر مهم مالیاتی برای صاحبان مشاغل

بانک تجارت در فروردین ۱۴۰۳ جمعا ۱۶۹۸ فقره وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد

خبر بد درباره افزایش حق مسکن کارگران

حال معیشت کارگران خوب نیست

فیلم/ اوضاع شورای شهر در روز شوراها بهم ریخت!

دستگیری خفت گیری که در اتوبوس با زنجیر به جان مردم افتاد! + فیلم

قیمت نفت کاهش یافت

زنگ خطر خشک شدن درختان پایتخت به صدا در آمد

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه