تاریخ انتشار: ۲۳:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

هدایت ۱۰.۴ میلیارد دلار سرمایه ایران به بازار مسکن ترکیه

طبق آمار‌های منتشرشده توسط دولت ترکیه، از سال ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۲۳ در مجموع ۳۸ هزار و ۵۶۴ واحد مسکن در ترکیه توسط اتباع ایرانی خریداری شده و پس از عراق و روسیه، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه از سوی شهروندان ایرانی صورت گرفته است.

سرمایه گذاری ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

اقتصاد۲۴ -برآورد‌ها و مشاهدات میدانی حاکی از این است که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه به ویژه از سوی شهروندان کشور‌هایی مانند ایران، با انگیزه کسب شهروندی ترکیه صورت گرفته است؛ امری که به ویژه با قوانین جدید ترکیه برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این کشور افزایش یافته است. حداقل میزان لازم برای سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه قبل از ۱۳ ژوئن سال ۲۰۲۲ برای کسب تابعیت ۲۵۰ هزار دلار بود و بعد از این تاریخ به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داده شد؛ بنابراین با توجه به فروض پیش‌گفته، سرمایه‌گذاری انجام شده توسط ایرانیان در ترکیه از ۱۸۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به رقم ۲۵۵۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ و ۷۲۸ میلیون دلار در آوریل ۲۰۲۳ رسیده است. از طرفی، از ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در ترکیه، حدود ۱۱.۵ درصد آن یعنی معادل ۱۰.۴ میلیارد دلار توسط ایرانیان انجام شده است.

سرمایه گذاری ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

شرایط جغرافیایی، شرایط سیاسی، قوانین سرمایه گذاری و عواملی از این دست، از دلایلی هستند که ترکیه را به مقصد جذابی برای سرمایه‌گذاری خارجی، به ویژه سرمایه گذاری در بخش مسکن، تبدیل کرده است. ترکیه به خاطر قرار گرفتن در محل تلاقی دو قاره آسیا و اروپا، دسترسی عالی به بازار‌های متنوع دارد؛ از اروپا گرفته تا خاورمیانه و خلیج فارس و از دریا‌های مدیترانه و سیاه گرفته تا جمهوری‌های ترک‌زبان آسیای مرکزی. ترکیه همچنین روابط فرهنگی، تاریخی و اقتصادی دیرینه‌ای با بسیاری از این کشور‌ها دارد. این کشور علا وه بر مقصد جالب سرمایه گذاران خارجی، مقصد مهاجرت خیلی از ملیت‌ها است. در همسایگی ترکیه، می‌توان گفت به دلیل جنگ (مانند اوکراین و افغانستان و فلسطین و یمن) یا به دلایل شرایط نامساعد درون کشوری (نظیر کشور‌های خاورمیانه) ملیت‌های مختلف رو به خرید املاک در ترکیه آورده اند.


بیشتر بخوانید:  چرا ایرانیان در ترکیه خانه می‌خرند؟


هرچند در سال‌های اخیر تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ترکیه و برخی از کشور‌های همسایه و نیز متحدین غربی شدت گرفته و شرایط اقتصادی داخلی این کشور نیز ناپایدار شده، ولی به نظر می‌رسد بازار مسکن این کشور همچنان تا حدودی جذابیت خود را حفظ کرده و به مقصدی امن برای سرمایه‌گذاری به ویژه از سوی کشور‌های ناپایدارتر همسایه، تبدیل شده است.

با استفاده از تخمین‌های موجود، می‌توان تغییرات و روند سالانه سرمایه‌گذاری انجام شده در ترکیه را نیز به دست آورد. در سال ۲۰۱۵، میزان کل سرمایه‌گذاری تخمینی انجام شده ۵.۷ میلیارد دلار بوده که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری متعلق به عراق به میزان تقریبا ۱ میلیارد دلار و کمترین متعلق به یمن معادل ۵۷ میلیون دلار بوده است. در این سال سرمایه‌گذاری ایران معادل ۱۸۶ میلیون دلار بوده که سهم ایران ۳.۲ درصد از سهم سرمایه‌گذاری کل است. میزان خرید ایران، افغانستان و اوکراین در سال ۲۰۱۵ مشابه یکدیگر بوده و با میزان خرید املاک در ترکیه توسط عراق تفاوت چشمگیری داشته است. با گذشت زمان، به دلیل جنگ طالبان در افغانستان یا جنگ روسیه در اوکراین، تقاضای این دو کشور برای املاک در ترکیه افزایش پیدا کرده است؛ اما در این بین افزایش تقاضای ایرانیان برای املاک در ترکیه رشد شدیدی داشته است.

سرمایه گذاری ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

در سال ۲۰۱۶، میزان کل سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلار بوده که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری متعلق به عراق با ۷۶۰ میلیون دلار و کمترین متعلق به امارات با ۴۸ میلیون دلار است. در این بین سرمایه‌گذاری ایران معادل ۱۶۶ میلیون دلار بوده که سهم ایران ۳.۵ درصد از سهم سرمایه‌گذاری کل بوده است.

در سال ۲۰۱۷، میزان کل سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلار بوده که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری متعلق به عراق با ۹۵۰ میلیون دلار و کمترین متعلق به بلژیک با ۵۴ میلیون دلار است. در این بین سرمایه‌گذاری ایران معادل ۱۹۸ میلیون دلار بوده که سهم ایران ۳.۵ درصد از سهم سرمایه‌گذاری کل بوده و نسبت به سال ۲۰۱۶ تغییری نکرده است.

در سال ۲۰۱۸، به دلیل اینکه نرخ دلار در ایران افزایش چشمگیری داشته و ارزش ریال به شدت افت داشته است، تمایل افراد برای سرمایه‌گذاری خارجی یا مهاجرت افزایش یافته و تعداد خانه‌های خریداری‌شده در این سال ۳۶۱ درصد رشد داشته است. در این سال ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن ترکیه انجام شده که بیشترین آن متعلق به عراق با ۲ میلیارد دلار و کمترین آن معادل ۱۱۴ میلیون دلار و متعلق به لبنان است. در این بین ایران ۹۱۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته که سهمی برابر با ۹ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را به خود اختصاص دادده است.

در سال ۲۰۱۹، میزان کل سرمایه‌گذاری انجام شده در ترکیه برابر با ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده است. بیشترین سهم متعلق عراق بوده که ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته و کمترین آن متعلق به لبنان با ۱۶۲ میلیون دلار است. سرمایه‌گذاری ایرانیان در مسکن ترکیه در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳۵ میلیارد دلار بوده که ۱۱ درصد سهم کل سرمایه‌گذاری انجام شده را به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۲۰، میزان کل سرمایه‌گذاری انجام شده معادل ۱۰ میلیارد دلار بوده که بیشترین آن متعلق به ایران معادل ۱.۸ میلیارد دلار و کمترین آن متعلق به سوئد و برابر ۱۳۵ میلیون دلار است. در این بین سهم ایران از کل سرمایه‌گذاری انجام شده ۱۷.۵ درصد است.

در سال ۲۰۲۱، میزان کل سرمایه‌گذاری انجام شده معادل ۱۴.۸ میلیارد دلار بوده که بیشترین آن متعلق به ایران معادل ۲.۵ میلیارد دلار و کمترین آن متعلق به سودان و برابر با ۱۷۴ میلیون دلار است. در این بین سهم ایران از کل سرمایه‌گذاری انجام شده ۱۷ درصد است.

در سال ۲۰۲۲، قبل از ژوئن، میزان کل سرمایه‌گذاری انجام شده معادل ۹ میلیارد دلار است که بیشترین سرمایه‌گذاری متعلق به روسیه معادل ۱.۵ میلیارد دلار و کمترین آن متعلق به عربستان صعودی معادل ۵۹ میلیون دلار است. بعد از ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲، میزان کل سرمایه‌گذاری انجام شده معادل ۱۳ میلیارد دلار است که بیشترین سرمایه‌گذاری متعلق به روسیه برابر با ۴.۲ میلیارد دلار و کمترین آن متعلق به پاکستان برابر با ۱۱۷ میلیون دلار است. در این سال سهم ایران از کل سرمایه‌گذاری انجام شده به ترتیب در این سال قبل و بعد از ژوئن ۱۳ درصد و ۱۰ درصد بوده است.

برای ایران تعداد املاک خریداری شده تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲ معادل ۴۸۸۴ واحد بوده که با در نظر گرفتن پرداخت ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر واحد، سرمایه‌گذاری ایران درترکیه معادل ۱.۲ میلیارد دلار است. برای بعد از ماه ژوئن، تعداد واحد‌های خریداری‌شده معادل ۳۳۳۹ واحد است که با در نظر گرفتن پرداخت ۴۰۰ هزار دلار به ازای هر واحد، به عددی معادل ۱.۳ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری ایران در ترکیه می‌رسیم.

در ششم فوریه ۲۰۲۳، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر در مرکز و جنوب ترکیه به وقوع پیوست. پیش‌بینی می‌شد به دلیل وقوع زلزله، سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه کاهش یابد، اما همچنان ایران پس از روسیه در صدر سرمایه‌گذاران مسکن ترکیه قرار دارد. تا آوریل سال ۲۰۲۳ بیشترین سرمایه‌گذاری متعلق به روسیه برابر با ۱.۹ میلیارد دلار و کمترین میزان سرمایه‌گذاری متعلق به اسرائیل برابر با ۴۳۶ میلیون دلار است. اسرائیل از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۳، برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ در ترکیه در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده است.

در مجموع از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۳ بیشترین تعداد خانه‌های خریداری شده توسط بخش خارجی در ترکیه به ترتیب توسط عراق ۴۹ هزار و ۱۳۷ واحد، روسیه ۳۹ هزار و ۲۸۲ واحد، ایران ۳۸ هزار و ۵۶۴ واحد، عربستان ۱۴ هزار و ۸۵۸ واحد، کویت ۱۴ هزار و ۶۵۱ واحد و افغانستان ۱۳ هزار و ۸۸۳ واحد است.

در سال ۲۰۱۵، بیشترین تعداد واحد خریداری شده توسط عراق ۴۲۲۸ واحد بوده که بعد از آن عربستان، کویت، روسیه، انگلیس، آلمان، آذربایجان قرارداشته‌اند و رتبه ایران هشتم بوده است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هم هشتم بوده، اما در سال ۲۰۱۸ به دلیل جهش قیمت دلار (کاهش ارزش ریال در ایران) رتبه ایران به مقام دوم صعود کرده و در سال ۲۰۱۹ هم ایران در رتبه دوم بوده و در تمام سال‌ها بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، اولین رتبه در خرید مسکن متعلق به عراق بوده است.

در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ایران در جایگاه اول سرمایه‌گذاری مسکن در ترکیه قرار می‌گیرد و عراق جایگاه دوم را حفظ می‌کند. در سال ۲۰۲۲، اما روسیه با اختلاف دو برابری از ایران در جایگاه نخست قرار می‌گیرد و عراق در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۲۳ نیز، تا ماه آوریل، روسیه با اختلاف سه برابری از ایران در جایگاه نخست و عراق در جایگاه سوم سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه است.

سرمایه گذاری ایرانیان در بازار مسکن ترکیه

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیزده بدر امسال بارانی است؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد