اقتصاد۲۴- امین افقی با اعلام این خبر افزود:با پهلوگیری، تخلیه و بارگیری همزمان ۵ شناور تجاری در اسکلههای مجتمع بندری کاسپین، ظرفیت جدیدی جهت صادرات، ترانزیت و واردات کالای اساسی و نهادههای تولید کشور با استفاده از مزیتهای قانونی مناطق آزاد و تکمیل زیرساختهای لجستیکی و بندری ایجاد شده است.
دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی ادامه داد؛ یکی از برنامهها و اهداف سازمان منطقه آزاد انزلی ورود به بازارهای جدید و نیز جذب کالاهای متنوع بوده، بر همین اساس ۵ شناور پهلوگرفته شده؛ شامل تانکر حامل روغن خام خوراکی، کانتینرهای وارده از مسیر کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندرکاسپین)، کالای ترانزیتی، صادراتی و پهلوگیری آزمایشی یک شناور حامل کالای اساسی در اسکله جدید الاحداث است که با اقدامات انجام شده در حوزه توسعه بازار منطقه آزاد انزلی و با تکمیل زیرساختهای بندری آن به ظرفیتهای قبلی افزوده گردیده است.
معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی در ساخت سیلوی غلات، مخازن فله مایع و انبارهای سرپوشیده و روباز و استفاده از تجهیزات استراتژیک بندری تصریح کرد: با توسعه زیرساختهای بندری در بنادر انزلی و کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی در سالهای اخیر شاهد رشد شاخصهای بندری و دریایی و شکوفایی تجارت فرامرزی از طریق بنادر گیلان بوده ایم که این دو بندر با بهره مندی از مزیتها و معافیتهای قانونی مناطق آزاد میتوانند نقش بسزایی در توسعه تجارت با اوراسیا و نیز فعالسازی کریدور شمال – جنوب و سایر کریدورهای تجاری عبوری با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ایفا نمایند.
دبیر میز تجارت با اوراسیا منطقه آزاد انزلی با بیان رشد ۹۶ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالا در سال گذشته در بندر کاسپین، ابراز امیدواری کرد: با توسعه دیپلماسی اقتصادی و همگرایی منطقهای و افزایش تعداد اسکلههای قابل بهره برداری مجتمع بندری کاسپین در سال جاری در کنار اتصال ریل سراسری به این بندر و بهره برداری از اسکله رو –رو در تابستان امسال شاهد استمرار رشد میزان تخلیه و بارگیری در این بندر خواهیم بود.
عضو شورای لجستیک مناطق آزاد کشور با تشریح لزوم استفاده از ظرفیتهای بنادر در توسعه اقتصاد دریا محور افزود: با توسعه لجستیک در دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری میتوان از ظرفیت بنادر کشور در توسعه کریدورهای ترانزیتی ومبادلات تجاری و توسعه اقتصاد دریا محور بهره برد که این مهم نیازمند توسعه هم افزایی، همکاری و همگرایی کلیه دستگاههای اجرایی در این راستا است و مناطق آزاد کشور با ظرفیتهای قانونی و مزیتهای رقابتی میتوانند نقش بسزایی در تحقق این مهم ایفا نمایند.
امین افقی در پایان توسعه حمل و نقل کانتینری، افزایش صادرات کالاهای تولیدی کشور و مناطق آزاد به کشورهای حوزه خزر و ترانزیت کالا از مسیرهای تجاری از طریق بنادر منطقه آزاد انزلی، افزایش خطوط کشتیرانی منظم به بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان را از مهمترین برنامههای حوزه بندری منطقه آزاد انزلی در سال اعلام نمود.