تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
زندگی در ایران یا ترکیه، کدام یکی گران‌تر است؟

تفاوت هزینه زندگی در تهران و استانبول؛ از درآمد ماهانه، هزینه خوراکی تا اجاره‌بها

میانگین درآمد ماهیانه تهرانی‌ها تقریبا نصف ساکنان استانبول است، اما اختلاف هزینه زندگی در ترکیه بخش قابل توجهی از درآمد اضافی را می‌بلعد

تفاوت هزینه زندگی در تهران و استانبول

اقتصاد۲۴- مهاجرت به ترکیه از نظر خیلی‌ها ساده است؛ چشم‌هایشان را می‌بندند و پیش خودشان فکر می‌کنند استانبول همین بغل واقع شده، فرهنگ مردمش تا حدودی به ما شباهت دارد و خرج‌ومخارج زندگی نسبت به ایران چندان متفاوت نیست. اختلاف رقم حقوق و درآمد ماهیانه که چندوقت یکبار در گزارش‌های غیرتخصصی به آن اشاره می‌شود هم در این نگرش بی‌تاثیر نیست اما...
به‌گزارش فرارو؛ میانگین درآمد ماهیانه ساکنان تهران شاید نصف درآمد ساکنان استانبول باشد، اما اختلاف هزینه زندگی در دومی بخشی قابل‌توجهی از درآمد اضافی را می‌بلعد. به‌عنوان مثال اجاره آپارتمان یک‌خواب در مرکز شهر استانبول بین ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به تهران گران‌تر تمام می‌شود و برای یک‌کیلو گوشت باید آنجا تقریبا دو برابر تهران پول داد. قیمت یک وعده غذا در رستوران، صورتحساب تلفن‌همراه و بلیت سینما هم در استانبول بیشتر از تهران است. باور نمی‌کنید نه؟

مقایسه قیمت غذا و اقلام خوراکی در تهران و استانبول

قیمت هر پرس غذا معمولی برای یک‌نفر براساس داده‌های سایت موسسه Numbeo در تهران چهار دلار ذکر شده است. با احتساب متوسط قیمت ۴۸ هزار تومان برای هر دلار این پول به حدود ۱۹۲ هزار تومان می‌رسد. احتمالا منظور یک پرس چلوکباب کوبیده بوده که الان در تهران با سرزدن به منوی چند رستوران می‌توان آن را تایید کرد. همین غذا در استانبول ۶.۳۵ دلار هزینه دارد که به پول ما می‌شود حدود ۳۰۰ هزار تومان.

قیمت یک لیتر شیر در تهران حدود ۳۰ هزار تومان است. اگر شیر پرچرب را معیار قرار دهیم، با عدد نسبتا درستی روبرو هستیم. سایت موسسه Numbeo قیمت یک لیتر شیر برای تهرانی‌ها را ۷۰ سنت عنوان کرده که می‌شود ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان. اختلاف ناچیزی است و می‌توان آن را نادیده گرفت. اگر همین اختلاف ناچیز در استانبول هم وجود دارد می‌توان قیمت یک لیتر شیر در استانبول را حدود ۵۰ هزار تومان دانست.

تخم مرغ در ایران معمولا به‌صورت ۳۰ تایی، ۲۰ تایی، ۱۵ تایی، ۹ تایی و شش‌تایی بسته‌بندی می‌شود. برای خرید یک شانه ۳۰‌تایی تخم مرغ باید حدود ۱۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنید. اطلاعات سایت Numbeo می‌گوید قیمت بسته ۱۲ تایی تخم‌مرغ در تهران ۵۹ هزار تومان است. خیلی بی‌راه نیست. آن‌هایی که از تهران بار سفر بسته و به ترکیه مهاجرت می‌کنند، باید همین مقدار تخم‌مرغ را در استانبول با قیمت ۹۴ هزار تومان خریداری کنند.

قیمت هر کیلو پنیر در تهران براساس اطلاعات موسسه Numbeo به حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. پنیر انواع مختلفی دارد و اگر پنیر محلی را پنیر لیقوان خودمان فرض کرده باشند، محاسباتشان غلط است، چون پنیر لیقوان خوب و با کیفیت از نوع گوسفندی به ۴۰۰ هزار تومان در هر کیلو خواهد رسید. با همین متر و معیار دست‌وپا شکسته قیمت هر کیلو پنیر محلی در استانبول ترکیه را حدود ۳۷۰ هزار تومان عنوان کرده‌اند.

قیمت فیله مرغ در تهران توسط Numbeo، به‌طور متوسط کیلویی ۱۴۸ هزار تومان ذکر شده است، اما اگر الان به بازار بروید به‌سختی می‌توانید آن را کمتر از ۱۸۰-۱۷۰ هزار تومان بخرید. حتی در این صورت باز مرغ در استانبول برایتان گران‌تر از تهران آب می‌خورد و مجبور هستید برای یک‌کیلو فیله به‌طور متوسط ۲۱۵ هزار تومان پول خرج کنید. مشابه این وضعیت با شدت بیشتر برای گوشت گاو و گوساله رخ می‌دهد.

قیمت گوشت قرمز در تهران حدود ۳۵۰ هزار تومان است، اما این عدد را فقط وقتی می‌توانیم جدی بگیریم که بدانیم از متوسط قیمت اجزا و قطعات مختلف تشکیل شده است. سایت موسسه Numbeo این موضوع را درنظر گرفته و متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوساله در تهران را ۳۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان قید کرده است. همین مقدار گوشت در استانبول تقریبا دو برابر فروخته می‌شود و برای آن باید ۷۴۵ هزار تومان پول خرج کنید.


بیشتر بخوانید: هزینه سفر به ترکیه سر به فلک کشید


قیمت خوراکی معمولا در تهران، ارزان‌تر از استانبول است، اما برخلاف گوشت، اختلاف باقی اقلام چشمگیر نیست. مثلا ساکنان تهران برای یک کیلو سیب باید حدود ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان هزینه بدهند در حالی که یک کیلو سیب در استانبول ۴۴ هزار و ۶۵۰ تومان است. قیمت هر کیلو موز در تهران و استانبول تقریبا ۷۰ هزار تومان است.
قیمت گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز برای کسی که مدام در حال رصد بازار است، به‌شکل شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرده و الان هر کیلو گوجه فرنگی و سیب‌زمینی به‌طور متوسط ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شود. در استانبول مردم مجبور می‌شوند برای هر کیلو گوجه فرنگی ۴۸ هزار تومان و برای یک کیلو سیب زمینی ۳۵ هزار تومان هزینه بپردازند.
قیمت پیاز در استانبول تقریبا کیلویی ۵۰ هزار تومان است، اما سایت موسسه Numbeo می‌گوید در تهران همین مقدار پیاز نهایتا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود. بررسی بازار نشان می‌دهد در این مورد کمی اغراق کرده‌اند، چون بررسی بازار توسط فرارو نشان داد کف قیمت پیاز زرد و سفید ۱۳ هزار تومان و حداکثر قیمت آن ۱۸ هزار تومان است. پیاز قرمز در تهران حداکثر کیلویی ۲۳ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

قیمت بطری آب‌معدنی ۱.۵ لیتری آخرین موردی است که توسط سایت موسسه Numbeo بررسی شده است. آن‌ها نوشته‌اند برای خرید این مقدار آب‌معدنی در تهران باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پول خرج کرد در حالی که ساکنان استانبول برای آن به‌طور متوسط ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان پول می‌پردازند. مشخص است که حداکثر قیمت آب‌معدنی ۱.۵ لیتری را برای تهران در نظر گرفته‌اند و مثلا می‌توان آب‌معدنی دماوند با همین حجم را شش تا هشت هزار تومان خرید.

مقایسه قیمت مسکن، لباس و زندگی در تهران و استانبول

هزینه استفاده از تلفن همراه، شامل مواردی مثل مکالمه، پیامک و اینترنت می‌شود. مشترکان اپراتور تلفن همراه در ایران به‌طور متوسط حدود ۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه ذیل چنین موردی پول خرج می‌کنند. خیالتان راحت که هیچ منبع آماری دیگری روی دست آمار موسسه Numbeo بلند نمی‌شود. در شرح ماجرا نوشته‌اند منظورشان استفاده از حداقل ۱۰ گیگابایت اینترنت موبایل بوده. به‌هرحال پولی که الان در ایران برای موبایل هزینه می‌کنید، ممکن است در استانبول چهار برابر شود.

قیمت اینترنت و کیفیت در استانبول اصولا باید تفاوت آشکاری با تهران داشته باشد. معیار مقایسه موسسه Numbeo اینترنت ثابت سیمی (احتمالا ADSL بر بستر فیبرنوری) با میانگین سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه و بدون محدودیت حجمی است که در استانبول ماهی ۴۵۷ هزار تومان آب می‌خورد. اینترنت با چنین ویژگی‌هایی در تهران و سایر شهر‌های ایران رایج نیست، ولی در صورت وجود حدود ۴۰ درصد گران‌تر تمام می‌شود.

قیمت بلیت سینما در استانبول به مراتب بیشتر از قیمت بلیت سینما در ایران است. سایت Numbeo می‌گوید اگر برای تماشای فیلم در استانبول به سینما بروید باید به‌پول ایران حدود ۲۰۰ هزار تومان پول خرج کنید در حالی که قیمت بلیت سینما در ایران و تهران نهایتا ۶۰ هزار تومان خواهد بود. با توجه به اینکه سینما‌های ترکیه فیلم بین‌المللی اکران می‌کنند، شاید اختلاف قیمت صندلی سینما در تهران و استانبول قابل‌توجیه باشد.
قیمت پوشاک در آمار‌های مربوط به سایت موسسه Numbeo دقیق نیست. بیشتر به این دلیل که معیار سنجش مشخص نداشته‌اند و چیزی مثل کفش کتانی نایکی را وسط گذاشته‌اند. مشارکت کنندگان در گردآوری اطلاعات و دیتا‌های آماری Numbeo گفته‌اند چنین کفشی با این مشخصات الان در ایران ۶.۵ میلیون می‌ارزد. خیلی پرت نگفته‌اند. همین کفش را در استانبول ترکیه می‌توان چهار میلیون و ۱۰۰ تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرد. بیشتر به این خاطر که ارزش لیر نسبت به دلار پایین آمده است.

قیمت یک شلوار جین برند در تهران توسط موسسه Numbeo یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عنوان شده است. اگر فکر می‌کنید عدد مشکوکی به‌نظر می‌رسد احتمالا خیلی‌وقت است سری به بازار نزده‌اید. برند‌های ایرانی کم‌کم خودشان را برای فروش شلوار جین در محدوده یک‌میلیون تومان آماده می‌کنند. خیلی ناشکری نکنید، چون شاید مجبور شوید همین شلوار جین را در استانبول دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بخرید. قیمت کفش مردانه رسمی در تهران، ولی گران‌تر از ترکیه است؛ چهار میلیون در برابر ۳.۵ میلیون! اختلاف زیاد نیست.

اجاره آپارتمان یک‌خواب در مرکز شهر تهران به روایت سایت موسسه Numbeo، ماهی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد. در عرف بازار، این عدد می‌تواند معادل ۵۰۰ میلیون پول پیش و ماهی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره باشد. کمی دست‌بالا گرفته‌اند، اما اگر خانه واقعا خانه باشد و فول امکانات و تازه‌ساز، نمی‌توانید زیرش بزنید.

اجاره آپارتمان یک‌خواب در مرکز شهر استانبول بین ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به تهران گران‌تر تمام می‌شود. اگر اصرار نداشته باشید در مرکز شهر بمانید این شانس را خواهید داشت که با پرداخت ماهی ۲۱ میلیون در اطراف استانبول خانه یک‌خوابه اجاره کنید.
اجاره آپارتمان یک‌خوابه در محدوده‌ای غیر از شمال و مرکز تهران (مناطق اقتصادی) ماهی ۱۷ میلیون خرج روی دستتان می‌گذارد که می‌توان آن را به ۲۵۰ میلیون پول پیش و اجاره ۹ تا ۱۰ میلیونی تبدیل کرد. اگر سرتان توی حساب و کتاب بازار مسکن باشد، حتما اعداد و ارقام این بخش را تایید می‌کنید.

قیمت آپارتمان در مرکز تهران ممکن است به متری ۱۰۰ میلیون تومان برسد. در مرکز شهر استانبول برای خرید هر مترمربع خانه تقریبا باید ۱۲۷ میلیون تومان پول داشته داشته باشید. قیمت خانه در مرکز استانبول تقریبا ۲۷ درصد گران‌تر از قیمت خانه در مرکز تهران است، اما در سایر نقاط این اختلاف کمتر می‌شود.

قیمت آپارتمان در تهران به‌شرط اینکه در مناطقی غیر از شمال و مرکز شهر واقع شده باشد، به حدود متری ۶۰ میلیون تومان می‌رسد. ساکنان استانبول به‌طور متوسط برای چنین خانه‌ای ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کنند که در مقایسه با تهران تقریبا ۱۱ درصد گران‌تر است.

مقایسه هزینه زندگی در تهران و استانبول

 

تهران

استانبول

میانگین درآمد ماهیانه

12 میلیون و 940 هزار تومان

25 میلیون و 53 هزار تومان

قیمت غذا برای یک‌نفر

192 هزار تومان

305 هزار تومان

قیمت یک کیلو برنج

147 هزار و 850 تومان

85 هزار و 500 تومان

قیمت یک کیلو فیله مرغ

147 هزار و 850 تومان

215 هزار تومان

قیمت یک کیلو گوشت گاو

348 هزار و 750 تومان

746 هزار و 900 تومان

هزینه یک‌ماه اشتراک تلفن‌همراه

76 هزار و 800 تومان

333 هزار و 120 تومان

قیمت بلیت سینما برای هرنفر

60 هزار تومان

203 هزار تومان

اجاره آپارتمان یک‌خوابه مرکز شهر

23 میلیون و 600 هزار تومان

31 میلیون و 950 هزار تومان

اجاره آپارتمان یک‌خوابه حومه

17 میلیون و 100 هزار تومان

21 میلیون و 192 هزار تومان

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی

فیلم/ دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش ارومیه

ادعای بازیگر سریال «نون. خ» درباره رسکیومن بودنش

فیلم/چرا بچه‌های مردم را برای حجاب مجرم می‌کنند؟

۲۰ میلیون حاشیه‌نشین محصول فقر و تورم!

گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی

اعلام آمار مرگ و میر ایرانیان در سال ۱۴۰۲

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

بلایی که جومونگ بر سر سوسانو آورد

در پرونده چای دبش، لاپوشانی و در پرونده صدیقی، کوتاهی کردند

وب‌سایت SJ مایگریشن رونمایی شد: مشاوره رایگان مهاجرتی!

عصبانیت پسر معاون سابق قوه قضائیه از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش

قیمت عجیب و غریب سنگ قبر+ عکس

سقوط سکه‌های سنگین به کانال پایین‌تر

گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی سوژه شد

فیلم/ کتک کاری وحشتناک داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران

ماجرای مافیای داخل کشور که نفت می‌فروشد و بازار ارز را اداره می‌کند/ با باند‌های مافیایی درون قدرت روبرو هستیم + فیلم

۵ سناریو درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو چیست؟

۳ پیشنهاد درباره افزایش حقوق بازنشستگان

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ مشخص شد

عکس/حضور خاخام‌های اسرائیلی در کنار بقایای موشک‌های ایرانی