تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲

هشدار برای مهاجرت اقلیمی سیاه‌نمایی نیست

مدیر رصدخانۀ مهاجرت ایران گفت: «ایران در قعر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری قرار دارد، ولی اگر در رصدخانۀ مهاجرت ایران هشداری دربارۀ آینده داده می‌شود، آن را با سیاه‌نمایی یکی نکنیم؛ هشدار دادن وظیفه ماست.»

مهاجرت اقلیمی

اقتصاد۲۴- «بهرام صلواتی»، مدیر رصدخانۀ مهاجرت ایران در ابتدای این نشست با اشاره‌ای به آمار‌های جهانی توضیح داد: «پدیدۀ مهاجرت اجباری یک پدیدۀ جهانی است. درحال‌حاضر، در سراسر دنیا ۱۰۸ میلیون مهاجر اجباری داریم و تا پایان سال ۲۰۲۲، این عدد ۲۱ درصد افزایش را تجربه کرده است.»
مدیر رصدخانۀ مهاجرت ایران توضیح داد: «براساس آمایش‌های جهانی، ۲۹.۴ میلیون نفر در وضعیت پناهندگی دارند و تعداد پناهجویان به ۵.۴ میلیون نفر رسیده است و تعداد درخواست‌های پناهندگی، ۲.۶ میلیون نفر بوده است. به گفتۀ او، نکته قابل توجه این است که ۵۲ درصد از کل پناهندگان از سه مبدأ سوریه، اوکراین و افغانستان، به کشور‌های دیگر به‌طور اجباری مهاجرت کرده‌اند.» صلواتی همچنین تأکید کرد که کشور‌های با درآمد کم و متوسط میزبان ۷۶ درصد از پناهندگان بوده‌اند و ایران هم به‌واسطۀ همسایه‌بودن با این کشور‌ها حتماً تحت‌تأثیر این وقایع قرار گرفته است. او ادامه داد: «ایران ۳.۴ میلیون پناهندۀ رسمی دارد. این عدد بعد از روی کار آمدن طالبان حتماً بیشتر شده است، اما آمار رسمی از آن وجود ندارد.»

در ایران چه خبر است؟

جابه‌جایی‌های داخلی در اثر بلایای طبیعی در سال ۲۰۲۲، ۳۳.۶ میلیون نفر بوده‌اند، در ایران این عدد بیش از ۴۲ هزار نفر برآورد شده که احتمالاً بسیار کمتر از عدد واقعی در ایران است. چرا که به گفتۀ صلواتی این عدد ناشی از آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ است و برای محاسبۀ آمار‌های جدید، منبعی وجود ندارد. صلواتی تأکید کرد: «صدای هشدار از جایی بلند می‌شود که از ۴۰ نوع بلای طبیعی شناخته‌شده در جهان، ۳۱ نوع در ایران شناخته و دیده شده است.» او همچنین خشکسالی را از عوامل اصلی جابه‌جایی بین‌استانی در ایران دانست.

تشدید مهاجرت‌های اقلیمی

با دستکاری‌های غیراصولی منابع طبیعی


«مهدی ضرغامی»، عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در این نشست با اشاره به وضعیت جهانی دستکاری‌های غیراصولی بشر در طبیعت و مهاجرت‌های اقلیمی، می‌گوید: «دریای آرال از تاجیکستان آغاز می‌شود و تا ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان ادامه دارد و این حوضۀ آبریز در روزگاری، دریایی با تولیدات بالا بوده و اکنون مسئلۀ مهم آن، رسوبات آلایندۀ کف این دریا است.» او با اشاره به موضوعات هیدروپولیتیک در دنیا، اضافه می‌کند: «در آمودریا و سیردریا، تاجیکستان به انرژی نیاز دارد و در پایین‌دست، ترکمنستان نیازمند آب برای کشاورزی است و فقدان همکاری میان آن‌ها موجب ایجاد فشار اجتماعی شده است. همچنین، ارمنستان با توسعۀ صنایع معدنی خود بدون تمهیدات مهندسی، باعث نشت آلاینده‌ها به رود ارس و آلودگی این شاخۀ حیاتی کشور شده است.»

خانوار‌های سیستانی، زابل را ترک می‌کنند

این عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز هم در ادامه این نشست، توضیح می‌دهد: «۱۰ هزار خانوار ایرانی در سال گذشته از زابل خارج شده‌اند.» او ریزگرد‌ها در خاورمیانه را یکی از مهمترین دلایل مهاجرت ساکنان استان‌های مرزی در کنار خشکسالی دانست و دربارۀ سرانۀ منابع آبی ایران می‌گوید: «در ۵۰ سال اخیر سرانۀ منابع تجدیدپذیر در کشور ما از ۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به هزار و ۳۰۰ مترمکعب رسیده است و اگر این عدد به هزار برسد، ایران دچار فقر آبی می‌شود.».


بیشتر بخوانید: آژیر قرمز مهاجرت نخبگان از ایران


اما «عیسی منصوری»، متخصص مطالعات توسعه، در ادامۀ نشست با اشاره به تاریخچۀ حکمرانی در ایران، تصویر متفاوتی ارائه کرد. به عقیدۀ او در گذشته، نظام حاکم بر جامعۀ ایران، ایلی و عشایری بوده است و ویژگی اصلی این نوع حکمرانی مبتنی بر آب بوده که این نگاه می‌تواند زمینه‌ساز جاماندن ایران از برنامه‌های توسعه‌ای باشد.

وزیر اسبق کار ادامه می‌دهد: «چند نوع مهاجرت داریم. روستا به شهر، شهر به روستا و پیرامون به مرکز و منطقه‌ای از انواع مهاجرت‌ها هستند.»

منصوری توضیح می‌دهد: «این نگاه که خودمان همه‌چیز بسازیم از خودکار تا خودرو، تمرکز را بر شهر‌ها بالا برده و دور از ذهن نیست که در چنین شرایطی ساکنان روستا به شهر و پیرامون آن مهاجرت کنند. واقعیت این است که بعد انقلاب خواستیم فقرزدایی کنیم، جاده ساختیم، زیرساخت فراهم کردیم، اما این زیرساخت فراهم‌کردن، بهبودی در معیشت روستاییان ایجاد نکرد و فقط آن‌ها را به سمت حاشیۀ شهر‌ها برای زندگی سوق داد.»


او تأکید می‌کند: «فراموش نکنیم، اتفاق بزرگی در حال رخ‌دادن است. در این نوع مهاجرت‌ها فقط داستان ما، داستان مهاجرت اقلیمی نیست و تحولاتی که با آن مواجه شده‌ایم و خواهیم شد، بنیادی‌تر است. با افزایش مهاجرت‌های بین‌استانی و داخلی، تولید روستایی از بین رفته و فرهنگ روستا‌ها مخدوش شده است. وقتی در روستا زندگی می‌کنید اقتصاد شما یک اقتصاد روستایی است، اما به‌محض اینکه پای خود را بیرون می‌گذارید، تصمیم می‌گیرید درآمدی با اقتصاد مبتنی‌بر شهر داشته باشید. این رقابت در سهم‌خواهی، منابع طبیعی را از بین می‌برد.»

به گفتۀ منصوری، در سال ۱۹۸۰ منابع آبی کشورمان در حالی ۱۴۰ میلیارد مترمکعب بود که با ۳۶ میلیون نفر جمعیت مواجه بوده‌ایم. امروز، اما با حدود ۹۰ میلیارد مترمکعب و ۸۷ میلیون نفر جمعیت با کاهش ۳۰ درصدی، بحران تازه‌ای را تجربه می‌کنیم. به‌خصوص که در مصارف آبی ۳۴ درصد افزایش را هم به ثبت رسانده‌ایم.

منصوری هشدار می‌دهد: «امروز با ۱۰۴ میلیارد مترمکعب ظرفیت آبی در کشور، فقط ۵۵ میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم داریم. همۀ این آمار‌ها به ما می‌گوید که مهمترین نکته‌ای که در حوزۀ آب در کشور ما وجود دارد، حکمرانی منابع است؛ نه حکمرانی ریسک‌ها و مصارف.»

او با مطرح کردن این سؤال که چرا سد می‌سازیم؟ می‌گوید: «منابع را مدیریت می‌کنیم، اما به‌دنبال مدیریت مصرف نیستیم. در واقع حکمرانی ما روی نوع درست مصرف تمرکز ندارد.»

منصوری با اشاره به آمار مصرف ۹۲ درصدی آب کشور در حوزۀ کشاورزی، ۷ درصدی آب شرب و یک درصدی مصرف در صنعت گفت که فشار آوردن به مردم برای مدیریت مصرف آب با چنین آماری، چندان منطقی نیست.

او می‌گوید: «میوه‌ها، خشکبار، حبوبات و … بیشترین مصرف آب را دارند که ما آن‌ها را در مناطق بدون آب کشت می‌کنیم و همۀ این‌ها یعنی در سیاستگذاری آب، مشکل داریم.»

منصوری همچنین در پایان تأکید می‌کند: «با افزایش مشکلات اقتصادی، اقلیمی و اجتماعی دیدیم که صدای سیستان چگونه بلند شد و نتیجۀ این سیکل معیوب، مهاجرت گستردۀ مردم این استان به استان‌های دیگر و حاشیۀ شهرهاست.»

در پایان این نشست، بهرام صلواتی هشدار می‌دهد: «در آینده‌ای نه چندان دور، ۲۰۰ میلیون نفر حداقل به‌خاطر تغییر اقلیم مجبور به مهاجرت خواهند شد و به‌دلیل کمبود آب، مهاجرت‌ها در مقیاس جهانی ۱۰ درصد افزایش یافته است. در چنین وضعیتی، ایران در قعر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری قرار دارد و شاخص عملکرد تغییر اقلیمی در ایران از میان ۶۳ کشور، جایگاه شصت و سوم را نصیب ما کرده است.»

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار که در زمانه‌ای که برنامه‌ریزی برای مواجهه با پیامد‌های تغییر اقلیم وجود ندارد و حکمرانان نیز حساسیتی به این جابه‌جایی‌های اجباری نشان نمی‌دهند، وظیفۀ رسانه چیست؟ می‌گوید: «ما باید پیش از وقوع بحران هشدار دهیم، اگر در رصدخانۀ مهاجرت ایران، هشداری دربارۀ آینده داده می‌شود، آن را با سیاه‌نمایی یکی نکنیم؛ هشداردادن وظیفۀ ماست.»

رتبه‌بندی استان‌ها در مهاجرت‌های اقلیمی:

سه استان اول مهاجرفرست:
خوزستان
لرستان
کرمانشاه
سه استان اول مهاجرپذیر:
تهران
البرز
یزد

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ توضیحات کارآگاه معروف از سرقت صندوق امانات بانک ملی

زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها مشخص شد+ جزییات

حداقل دستمزد کارگران چقدر کاهش پیدا کرد؟

عکس/اجاره‌ مسکن در تهران چند؟

خبر مهم درباره دریاچه ارومیه

عکس دیده نشده از جشن ازدواج غلامرضا تختی و شهلا توکلی

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴

آبگیری تالاب آق گل پس از سه سال خشکسالی

فاجعه تمام عیار در زمین تمرین استقلال+ عکس

حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟

تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافت

نسرین جوادزاده، بازیگری که در ترکیه ستاره شد + عکس

فیلم/مقایسه عملکرد امارات و ایران در مواجهه با سیل!

نخستین واریزی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چقدر است؟

فیلم/علت ناراحتی محمدعلی بهمنی از محسن چاوشی چه بود؟

سکه امامی ۴۰ میلیونی شد

خروج تعدادی از اعضای شورای شهر حین سخنرانی زاکانی+ فیلم

تولد پسر حامد آهنگی با تم فوتبالی + عکس و فیلم

مرگ‌بارترین بزرگراه‌های پایتخت در تصادفات رانندگی

دلار در حال برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی

فیلم/ صحبت‌های احساسی پدر ترانه علیدوستی درباره دخترش

فیلم/واکنش به افشای قرارداد‌های واگن از چین با شهرداری تهران

اولین خروجی پرسپولیس مشخص شد

گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تولد ۴۴ سالگی ستاره دورگه استقلال در کنار پسرش + عکس

اعلام سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری

فیلم/ آقازاده‌هایی که جشن عروسی شان نقل محافل شد؛ از دختر شمخانی تا نوه هاشمی رفسنجانی!

صادرات گاز به هند عملی می‌شود؟

فیلم/رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات رودبار

فیلم/ دیدار مجید و معلم قصه‌های مجید پس از ۳۵ سال

جانشین مهدی طارمی در پورتو کیست؟

مقصد بعدی فرهاد مجیدی کجاست؟

مراقب تراشه کارت سوخت خود باشید

عکس های زیبای گلاره عباسی در سفر به جنوب

اعلام سقف وام بازنشستگان ۱۴۰۳

اینفوگرافی/فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟

علی مجتهدزاده: حکم اعدام توماج صالحی می‌شکند

آمار خودرو‌های وارداتی دپو شده در گمرک؛ ۵۰ هزار یا ۱۳ هزار؟!

تراکتور کریم باقری را نمی‌خواهد!

رکود مسکن به هسته سخت رسید

۱۸۰۰ سال حبس برای بمب‌گذار استانبول!

پرداخت وام بانکی به دستگاه‌های اجرایی ۶ برابر شد

برنامه عرضه سیمان در بورس کالا

قیمت واقعی مسکن چقدر است؟

عکس/انتقاد مداح معروف از بودجه عجیب نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند + جدول قیمت‌ها

طرح کالابرگ ادامه دارد؟

خبر مهم درباره زمان واریز یارانه نقدی

تیپ متفاوت بازیگر دونگ‌یی به سبک باربی + عکس

تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران