اقتصاد۲۴- یک معلم گفت: «دانشآموزان پایه دوازدهم امسال واقعاً مظلوم واقع شدند، کلاس دهم و یازدهم آنها بهدلیل شیوع کرونا تقریباً بهصورت مجازی برگزار شد، امسال که بهصورت حضوری در مدارس بودند من خودم به عمق ضعف آموزش مجازی خصوصاً در مدارس دولتی پی بردم، از طرفی بخشی از آموزش آنها در پایه دوازدهم همزمان شد با اعتراضات سال گذشته در کشور که تقریباً برای اولین بار بود که دانشآموزان هم در اعتراضات نقش داشتند، برای همین واقعاً حالشان خوب نبود، سرکلاس درس حوصله کافی نداشتند و شدیداً بیانگیزه بودند.»
اگرچه مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرده ۹۰ درصد پاسخبرگهای شرکت کنندگان در آزمون نهایی خرداد ماه سال تصحیح شده، اما برخی از معلمها که در حوزههای تحصیح حضور دارند معتقدند ممکن است تصحیح تمام برگهها بیشتر از دو هفته دیگر زمان نیاز داشته باشد.
دانشآموزان پایه دوازهم امسال جزو اولین کسانی هستند که قرار است با روش جدید در دانشگاهها پذیرش بگیرند، آنهم در سالیکه این دانشآموزان حواشی زیادی را تحمل کردند، از ماجرای مسمومیت دختران دانشآموز در مدرسه گرفته تا حوادث مربوط به اعتراضات شهریور سال گذشته که دامنه اعتراض به مدرسهها هم کشیده شد. با این وجود آنها باید خودشان را برای امتحانات نهاییای آمده میکردند که تاثیر زیادی در قبولی دانشگاه دارد.
بیشتر بخوانید:بلوای نتایج؛ دردسر تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی
درهمین باره نسرین محمد باقری، معلم میگوید: «دانشآموزان پایه دوازدهم امسال واقعاً مظلوم واقع شدند، کلاس دهم و یازدهم آنها بهدلیل شیوع کرونا تقریباً بهصورت مجازی برگزار شد، امسال که بهصورت حضوری در مدارس بودند من خودم به عمق ضعف آموزش مجازی خصوصاً در مدارس دولتی پی بردم، از طرفی بخشی از آموزش آنها در پایه دوازدهم همزمان شد با اعتراضات سال گذشته در کشور که تقریباً برای اولین بار بود که دانشآموزان هم در اعتراضات نقش داشتند، برای همین واقعاً حالشان خوب نبود، سرکلاس درس حوصله کافی نداشتند و شدیداً بیانگیزه بودند.»
او ادامه میدهد: «از طرفی بهدلیل ماجرای مسمومیتها در مدارس (دخترانه) و همچنین آلودگی هوا تعطیلات مدرسهها زیاد بود، سالهای قبل اینطور بود که تا عید نوروز کتابهای درسی را تمام میکردیم و بعد از عید با دانشآموزها نمونه سوال کار میکردیم و رفع اشکال میکردیم، اما امسال تا اواخر اردیبهشت برای پایه دوازدهم فقط کتابها را درس دادیم و وقتی برای حل تمرین بیشتر وجود نداشت.»
این معلم ریاضی درباره سختتر شدن سوالات در امتحان نهایی امسال بیان میکند: «از اول سال از اداره کل نامه میآمد که امسال بهدلیل تاثیر ۴۰ درصدی نمراتِ امتحانات در قبولی دانشگاه، سوالات مفهومی و سخت میشود، چیزیکه عملاً اتفاق افتاد، در درس ریاضی دانشآموزان تجربی پایه دوازدهم سه چهار نمره آزمون سخت بود. امسال بیعدالتی آموزشی بیشتر شامل دانشآموزان در مدارس دولتی شد، برای اینکه در مدارس غیردولتی و تیزهوشان ساعت درسهای تخصصیشان بیشتر از مدارس دولتی است، مثلاً برای درسی مانند گسسته که کتاب نسبتاً سنگینی است در مدارس دولتی دو ساعت برای این کتاب وقت داریم درحالیکه در مدارس غیرانتفاعی چهار ساعت وقت میگذارند بنابراین دانشآموزان آموزش بهتری میبینند.»
حالا دانشآموزانی که یکی دو سال گذشته را از میان کرونا، اعتراضات شهریور سال گذشته و ماجرای مسمومیتها عبور کردند پای امتحانات نهایی نشستند، امتحاناتی که از ۳۱ اردیبهشت آغاز و تا ۲۵ خرداد امسال ادامه داشت، با این وجود علیرغم اینکه فرخ طبری، رئیس اداره آزمونهای مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش پیشبینی کرده بود که تا دهم تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند نتیجه اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند، اما هنوز نتایج اعلام نشده است.
دیر اعلام شدن نتایج میتواند دلایل زیادی داشته باشد، مثلاً امسال برای اولین بار بهجای برگه امتحانات، نسخه الکترونیکی آنها در حوزههای تصحیح در اختیار تصحیح کنندگان قرار گرفت و ممکن است فرآیند تهیه نسخه الکترونیکی زمانبر شده باشد؛ با این وجود برخی معلمها از دلیلی دیگری هم نام میبرند، آنطورکه آنها میگویند بهدلیل مسائل و مشکلاتی که طی سالهای گذشته بوجود آمده معلمها چندان هم رضایت نداشتند که پا در حوزههای تصحیح برگه امتحانات بگذارند.
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزش دراینباره میگوید: «تصحیح برگههای امتحانی کار سختی است، با این وجود در یک دورههایی تصحیح برگهها برای معلمها صرف داشت، چراکه برای انجام اینکار مبلغ مناسبی و البته بهموقع دریافت میکردند، اما در سالهای اخیر بهویژه در چند سال گذشته پرداختی به معلمها برای تصحیح برگههای امتحانی، هم مبلغ کمی دارد و هم با تاخیر پرداخت میشود، برای همین معلمها رضایت ندارد.»
نسرین محمد باقری، معلم ریاضی هم دراینباره میگوید: «در هر ادارهای اگر فردی اضافه کار داشته باشد حقوق آن را همان پایان ماه به او میدهند، در آموزشوپرورش حقالزحمه تصحیح اوراق امتحانات را یک سال بعد میدهند، آن هم با مبلغ خیلی کم، تا پارسال برگی ۳ هزار تومان پرداخت میکردند. درس با درس هم فرق میکند، برای درس من در بهترین حالت این است که بتوانم ۱۵ برگه در ساعت تصحیح کنم، اگر امسال در بهترین حالت برای هر برگه ۵ هزار تومان هم حقالزحمه بدهند، یک ساعت ۷۵ هزار تومان میشود، درحالیکه منِ دبیر ریاضی اگر کلاس خصوصی تدریس کنم حداقل ساعتی ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان دریافتی من است، بههمین دلیل است که دبیران علوم پایه رقبتی برای تصحیح برگه امتحانات ندارند.»
حالا سوال پیش میآید آیا معلمها برای تصحیح برگهها مجبور هستند یا نه، آیا آنها باید تحت هر شرایطی و به عنوان موظفی اینکار را انجام دهند؟، نیکنژاد در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه «در گذشته مورد داشتیم مدیران برای تصحیح برگهها با اسم معلم از دانشجوهای مرتبط با آن رشته استفاده میکردند.» درباره اجبار معلمها برای تصحیح برگهها میگوید: «در قانون نداریم که معلمها برای تصحیح برگهها مجبور هستند یا اجباری میشود به آنها وارد کرد، اگرچه در چند سال گذشته یکسری فشارهایی وجود دارد، مثلاً میگویند اگر برای تصحیح به حوزهها نروید اداره به شما اخطار میدهد، درحالیکه در قانون چنین چیزی وجود ندارد.»
محمد باقری هم با تایید این مسئله بیان میکند: «تا قبل از امسال اجباری وجود نداشت که اگر معلمی برای پایه دوازدهم تدریس میکند حتماً باید برگه امتحانات را تصحیح کند، درعوض کسانیکه علاقه داشتند این کار را انجام میدادند.»
او ادامه میدهد: «امسال علاوه بر همه مشکلاتی که گفتم معلمها از آموزشوپرورش ناراحت و عصبانی بودند، فقط ماجرای رتبهبندی را در نظر بگیرید که بعد از نزدیک به ۱۰ سال بهکجا رسید، برای همین امسال معلمها جبههای گرفتند که حداقل برای یکبار هم که شده کار را انجام ندهیم (تصحیح برگه امتحانات) و تا جاییکه امکان دارد مقاومت کنیم، برای همین مدیرهای مدارس از همان اول شروع به ارسال پیامهای تهدیدآمیز کردند، که مثلاً رییس اداره میگوید اگر معلمهایی که پایه دوازدهم داشتند، برای تصحیح برگه امتحانات نروند ابلاغ سال بعدشان به مشکل میخورد، یعنی بهجای اینکه تشویق کنند، مثلاً بگویند مبلغ تصحیح برگهها را افزایش میدهیم، یا حقالزحمه تصحیح برگهها را بهموقع پرداخت میکنیم، یکجورهایی با اهرم فشار میخواستند همکاران را به حوزه تصحیح بفرستند. متاسفانه این اجبار خوشایند معلمها نبود.»
برهمین اساس محمدباقری پیشبینی میکند: «امسال تصحیح برگهها به تاخیر افتاده و برگههای کمی تصحیح شده است، اگر با همین روند پیش برود گمان میکنم دو سه هفته طول بکشد تا تمام برگهها تصحیح شود. اتفاق دیگر اینکه، تا قبل از امسال برای تصحیح دوم فقط برگه تصحیح شده اول را چک میکردیم، اما امسال تصحیح دوم درست مانند تصحیح اول است و ما نمیدانیم وقتی داریم یک برگه را تصحیح میکنیم آیا قبل از ما همکاری آن را تصحیح کرده یا خیر، برای همین روند طولانی میشود.»
نسرین محمدباقری با اشاره به اهمیت امتحانات برای دانشآموزان و لزوم تصحیح با کیفیت برگههای امتحانی به خبرآنلاین میگوید: «البته پای دانشآموزان درمیان است، این بچهها مانند بچههای خودمان هستند و نمیخواستیم حق آنها ضایع شود، چراکه مثلاً اگر من معلم ریاضی برای تصحیح برگهها نروم و سازمان دراینباره کمبود نیرو داشته باشد امکان دارد دبیر عربی را بفرستند برگه ریاضی هم تصحیح کند، وقتی نیروی غیر متخصص بخواهد برگهها را تصحیح کند حق دانشآموزان ضایع میشود. برای همین بالاخره همکاران به حوزه تصحیح برگهها رفتیم، آنجا هم که رفتم به رییس حوزه گفتم با ۲۵ سال سابقه به من رتبه ۲ دادند (رتبهبندی معلمها) صلاحیت حرفهای من کم بوده، من الان صلاحیت ندارم برگههای دانشآموزان را تصحیح کنم، ایشان گفتند منکه الان رییس حوزه هستم فاقد رتبه شدم، در جواب گفتم پس شما هم الان صلاحیت ندارید رییس حوزه باشید.»