تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
بر عدالت یا برای عدالت؟

شرط معدل در کنکور؛ بعد از آموزش طبقاتی نوبت به آزمون طبقاتی رسید

پس از کشمکش‌های فراوان، تاثیر ۴۰ درصدی نمرات امتحان نهایی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرط شد و ۶۰ درصد برای کنکور سراسری باقی ماند. قائده‌ای نوپا که با انتشار خبر لو رفتن سوالات این آزمون طی چند روز گذشته وارد فاز تازه‌ای شده است. مساله‌ای که می‌تواند مقدمه یک پرسش باشد. شرط معدل در کنکور موجب عدالت آموزشی خواهد شد یا سلب آن؟

شرط معدل در کنکور

اقتصاد ۲۴ - پس از کشمکش‌های فراوان، تاثیر ۴۰ درصدی نمرات امتحان نهایی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها شرط شد و ۶۰ درصد برای کنکور سراسری باقی ماند. قائده‌ای نوپا که با انتشار خبر لو رفتن سوالات این آزمون طی چند روز گذشته وارد فاز تازه‌ای شده است. مساله‌ای که می‌تواند مقدمه یک پرسش باشد. شرط معدل در کنکور موجب عدالت آموزشی خواهد شد یا سلب آن؟

سونامی تقلب، پیش‌بینی که عملی شد!

پیش از این، احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رییس دولت نسبت به ابعاد منفی این قانون از جمله تقلب هشدار داده بود: «وزارت آموزش و پرورش با کدام زیرساخت و چگونه می‌تواند امنیت امتحانات نهایی را ۳۰ بار در سال تضمین کند؟ درصورت اعمال تاثیر نمرات امتحانات نهایی به‌شکل قطعی، با سونامی تقلب در امتحانات نهایی رو به رو خواهیم شد.»
پیش‌تر در برخی خبرگزاری‌های رسمی تجارت ۱۴۰ میلیون تومانی سوالات نهایی و کنکور به همراه آموزش تقلب با هندزفری نامریی در کانال‌های تلگرامی خبرساز شده بود. با این حال، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش اخیرا اظهار کرد: «ما هیچ وقت ادعا نکردیم انتشار سوالات را به صفر برسانیم، چراکه مدیریت فضای مجازی دست ما نیست...»
مساله‌ای که نشان می‌دهد تقلب و تخلف در کنکور نیز مانند مافیای کنکور قرار است همگام با این تورنومنت علمی، در ذهن داوطلبان، رخنه کند.

عدالت آموزشی، خوابی خوش!

عدالت آموزشی، ترکیبی که گویی سیستم آموزشی فعلی، چندان با آن همسو نیست. ترکیبی که مسائل اقتصادی، کلیدواژه اصلی آن هستند و به نظر می‌رسد در پذیرش آزمون سراسری و برخی نابرابری‌های مشهود در آن نقشی موثر را ایفا کنند. بی‌شک افزایش ضریب معدل در نتیجه کنکور، حامل چالش‌های جدی خواهد بود که مهم‌ترین آن معضل تفاوت فاحش سطح آموزش در مدارس و مناطق مختلف کشور است.

تنها نیم نگاهی به نتایج کنکور کافی است تا دریابیم که دانش‌آموزان مدارس دولتی در رقابتی ناعادلانه با سایر رقبا، شانس کمتری برای قبولی در کنکور دارند. بر اساس پژوهشی که فروردین ۱۴۰۰ و از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته، توزیع رتبه‌های برتر کنکور در انواع مدارس کشور شدیداً نابرابر است: «مدارس استعداد‌های درخشان با داشتن ۳/۵ درصد جمعیت دانش‌آموزی پایه دوازدهم، ۳۹ درصد رتبه‌های زیر سه هزار کشور را به خود اختصاص داده‌اند (یعنی ۱۱ برابر سهم جمعیت دانش‌آموزی خود).»


بیشتر بخوانید: سقوط رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان/ کشور‌های عربی منطقه چگونه از ایران پیشی گرفتند؟


در این گزارش تأکید شده است:
«مدارس نمونه‌دولتی با داشتن ۲۴/۵ درصد از رتبه‌ها در قبال ۹ درصد جمعیت، در حدود سه برابر سهم خود از جمعیت دانش‌آموزی، رتبه برتر به دست آورده‌اند. مدارس غیردولتی با داشتن ۱۹ درصد از رتبه‌ها در قبال ۱۹ درصد جمعیت، تقریباً متناسب با جمعیت دانش‌آموزی خود عمل کرده‌اند. مدارس هیأت امنایی با داشتن شش درصد از رتبه‌ها در قبال ۱۰ درصد جمعیت و مدارس شاهد، با داشتن دو درصد از رتبه‌ها در قبال پنج درصد جمعیت، متناسب با نصف سهمشان از جمعیت دانش‌آموزی پایه دوازدهم، رتبه زیر سه هزار داشته‌اند.»

نکته‌ای که نشان‌دهنده تبعیض در آزمون سراسری‌ست، سهم مدارس عادی دولتی از رتبه‌های زیر سه هزار کشور است که در گزارش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، ۱۰ درصد ذکر شده در حالی که ۵۴ درصد جمعیت دانش‌آموزی پایه دوازدهم را در بر می‌گیرند (یعنی معادل ۰/۲ سهم خود از جمعیت دانش‌آموزی).
در کنکور سال گذشته نیز به گواه اخبار، باز هم رتبه‌های برتر در تصاحب اقشار و مدارس خاص بود‌ند. طبق گزارش تسنیم، مدارس استعداد‌های درخشان و مدارس خاص غیرانتفاعی با پوشش ۳ درصدی آموزش در کل کشور، سهم ۹۵ درصدی از رتبه‌های برتر کنکور را از آن خود کرده‌اند!

مافیا، از مدارس تا کنکور

این آمار می‌توانند به نوعی ترسیم‌کننده مافیای معدل و مدارس غیرانتفاعی باشد. به این ترتیب که داوطلب آزمون کنکور برای بدست آوردن ۶۰ درصد تاثیر کنکور سراسری دست به دامان کلاس‌های کنکوری و کتب کمک آموزشی خواهد شد و برای دستیابی به تاثیر ۴۰ درصدی امتحانات نهایی نیز دست به دامان مدارس غیرانتفاعی و معلم خصوصی!

بی‌عدالتی آموزشی آنجا تجلی پیدا می‌کند که داوطلبی که در مناطق کم‌برخوردار زندگی می‌کند و احتمالا امکان دستیابی به کلاس کنکور، معلم خصوصی و مدرسه غیرانتفاعی را ندارد برای همان هدفی می‌جنگد که داوطلبان در مناطق مرفه با مدارس غیرانتفاعی که متوسط شهریه آن‌ها ۶۰ میلیون تومان است نیز برای آن در تلاش هستند.
انتهای این مسیر هر‌چه هست اولویت رسیدن به دانشگاه‌های ممتاز با دانش‌آموزانی است که یک روز برای مدارس غیر انتفاعی چند ده میلیونی پول‌پاشی کردند، یک روز برای کلاس کنکور و روز دیگر برای معلم خصوصی. به عبارت دیگر حذف مافیای کنکور مساوی با فرو ریختن بنیان موسسات کمک آموزشی و قدعلم کردن گسترده مدارس غیرانتفاعی است که با وعده امکانات آموزشی بهتر و کسب شهریه بیشتر احتمالا به مافیای مهلک‌تری تبدیل خواهند شد…!

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
0
0
جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲
در کشور ما چه چیزی بر حسب عدالت بوده که حالا بخواد دانشگاه رفتن بر حسب عدالت باشه!!!! من مطمئنم که مسئولین خودشون می دونند که این مصوبه کنکور بر حسب عدالت نیست حالا از اجرای آن چه هدفی دنبال می‌شود الله اعلم. از آقای رئیسی تعجب می کنم که این مصوبه رو امضا کرد. آقای رئیسی پس وعده عدالت چی شد؟؟؟؟؟!!!!
نسرین
0
0
جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲
لطفا مافیای کنکور خفه شن
فاطمه
0
0
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
بااین کاراشون دارن جوونای کشور را نابود میکنن هر روز استرس امتحان و بعدشم کنکور را دارن..... کنکوری که یکی با سهمیه ۲۵ درصد بره سرجلسه کیک و آبمیوشو بخوره و بیاد بهترین دانشگاه قبوله و اونی که زحمت کشیده و تلاش کرده به هدفش نمیرسه....فقط به فکر جیبتون هستید که چطوری پر بشه....
ش
0
0
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
سلام لطفاً لغو کنید ما پول ترمیم نداریم زندگیمون شده پر از استرس اگه اینجوری پیش بره خیلیا قید دانشگاه رفتن رو میزنن
امید
0
0
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
خیلی جالبه
مافیای کنکور انواع تلاشها رو میکنن تا مردم نسبت به طرح جدید بدبین کنن تا مثل قبل سرنوشت بچه های مردم گره بخوره به ۴ ساعت کوفتی کنکور و اونا از بقل این قضیه بخوورن!!!!
زهرا
0
0
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
این طرح واقعا داره نابودمون می کنه تقلب کنکور کم بود حالا نهایی ام اضافه شده چقدر استرس آخه
شین
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
این مصوبه استرس چندین برابر کرده اگر کنکور به شیوه قبل برگزار بشه ولی کنکور در دو نوبت باشه خیلی خوب میشه ولی الان ما باید بیش از ۱۰امتحان نهایی بدیم سالی دو بار کنکور به عبارتی بیش از ۱۲کنکور داریم با استرس خیلی بالا
رضا
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام این مصوبه ناعدالتی مطلق است و مصوبان وگرد آورندگان این طرح یا عقل وشعور ومنطق ندارند یا همراه با مافیای معدل وکنکور برسر یه سفره اند واز خون جوانان این کشور میخورند بچه های مناطق محروم نه پارتی دارن نه پول ونه آقازاده اندتنها راه بالا کشیدن خودشون همین درس ودانشگاه هستش که اونم به لطف مسئولین انقلابی و عدالتخواه داره سد میشه ولی یه چیزش خیلی بده که در آینده نه چندان دور اونهایی که با پول وتقلب مدرک گرفته اند مسئولین آینده کشور خواهند شد وان شاءالله کشور رو به نابودی کامل میرسانند پس دلسوزان وعدالتخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آگاه باشید حماقت یه عده مثل عاملی وخسروپناه و....باعث ضعیف شدن نظام وپایمال شدن خون شهدا ودور افتادن از آرمان‌های امام روح الله رحمه الله علیه خواهد شد وفردا روزی هم در پیشگاه خداوند متعال وامام روح الله وشهدا باید پاسخگو باشید خداوند متعال لعنت کنه گرد آورندگان این مصوبه ناعادلانه رووبا شمر ویزید محشور بشن( ان شاءاللله )
......
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
آنکس که نداند و نخواهد که بداند که نداند
در جهل مرکب ابد الدهر بماند
این مسئولین بی ..... نه اینکه ندانند خوب هم میدانند چه گندی زده و دارند میزنند اما برایشان تنها چیزی که مهم نیست آینده ی جوانان و مملکت فلک زده ی مان است ،پس بیخود خود را خسته نفرمایید و وقت گران هایتان را تلف نکنید و حنجره ی مبارک را نیازار ،این ها خواب نیستند خودرا به خواب زده اند
عباس
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
بی عدالتی محض یعنی همین یک بار فرصت ترمیم چگونگی هم ترازی معدل سال های چگونگی مقایسه بچه‌های مناطق محروم با دانش آموزان مدارس سمپاد و تعداد زیادی از معدل بیست ها در کشور و تقلب گسترده هزینه ترمیم و کنکور استرس و درگیری زیاد برای ترمیم مثبت نام هزینه از بابت ترمیم و کنکور به صورت جدا و غیره..... هم از دلایل غیر کارشناسی بودن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داره
امیرمحمد
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
مصوبه شورای انقلاب ناعادلانه ترین تصمیمی بود که رییس دولت از روی ناآگاهی مهر تایید بر ان زد. حال دانش اموزان نه تنها باید هزینه کلاس کنکوری بلکه باید برای هردرس هزینه ای بپردازند و نه تنها استرس یک شب کنکور که استرسی هزارو یک شب در طول سه سال باید بکشند . تصویب این مصوبه عملا بچه های مدارس عادی و مناطق محروم رو نابود کردددد
زهرا
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
امتحانات نهایی که داره تقلب میشه وبچه هایی که در مدارس خاص درس خواندن بالاترین نمرات را بدست آورده و دارای سهم ۴۰درصدی می شوند.
واقعا عدالت آموزشی این است
درصورتی میتوان از این شیوه استفاده نمود که همه دانش أموزان اعم از شهری و روستایی و استانی دریک سطح از آموزش برخوردار باشند.
به ای شیوه می گویند عدالت آموزشی
محمد
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
لغو کنید این بازی کثیف رو چرا به داد دانش آموزان کسی نمی‌رسه
ما رای دادیم برای چی آخه دولت باید کاری کنه
گمنام
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تروخدا این طرح ترمیم معدل حذف کنید بخدا ما بدبخت میشیم خدایش حق ما این نیست
من ک از استرس شبا خواب ندارم
شاید یه بد بختی پول ندار ترمیم ثبت نام کن
یکیم پول دار معدلش ۱۰ با ترمیم میشه ۲۰ سهمیه هم دار میر بهترین دانشگاه در حالی ک سطح سوادش در حدیم نیست ک بتونه اسم فامیلش بنویسه
این نظام آموزشی دار کجا میر به کجا چنین شتابان
اگ این جوری پیش بر همی آدما درسخونه باید تو خونه مگس بپرونن آدمای پول دار بیسوادبهترین شغل داشته باشن
فانوس شفیعی
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ایران به معنای واقعی کلمه نابود شد.
محمد
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
خدا لعنتتون کنه که اینقدر بچه مردم رو عذاب میدین
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
بحث سر مافیای کنکور نیست...البته که سه ساعت نباید سرنوشت ساز باشه....بهتر نبود از پایه دهم شروع می شد خطا ها گرفته می شد آزمون و خطا اعمال می شد بعد با دوازدهمی ها با سرنوشتشون بازی می شد؟ جوری هز کنکور در ایران صحبت می شه انگار از کره ی دیگه طراح میاد خب کنکور رو استاندار سازی کنند ..هر جزوه ایی بخواین هر کتابی قابل دانلود هست مهم اهلش بودن هست . اینکه بچه هایی نسل جدیده و سهمیه نداره ..آرزوی مرگ می کنه ..عدالته؟
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
نباید صورت مسعله را پاک کنیدو به حاشیه بپردازیدمشکل اصلی خود کنکور است که غیر منطقی و غیر اصولی است اگه کنکور رو بردارید دیگه کسی بخاطر کلاس رشته های بالا نمیره و همه سعی میکنن هرچی علاقه دارن و استعداد دارن انتخاب کنن اینطوری جوونا با انگیزه درس می خونن ولی الان با کلی اصراف پول و تقلب و بدبختی رشته ای که قبول شدن و دوست ندارن میرن و در انتها یک دانشجوی بی سواد بیرون میان و کسایی که علاقه مندن ولی چون نمی تونن تست بزنن و سرعتشون کنده یا استرس دارن یا پولدار نیستن و سهمیه هم ندارن نمی تونن درس بخونن و آلاف و فاسد میشن آخه کجای دنیا ملاک 4 ساعت تست زدنه؟؟؟؟؟
ناشناس
0
0
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
راه درستی داره میره البته متاسفانه شاید صدها موقعیت شغلی از بین بره ولی اینم شیوه آموزش نشد تمام آموزش کشورما متکی برهمین چند ساعت کنکور اینطوری به مرور کنکور حذف میشه ورود به دانشگاه راحت تر ولی عوضش باید در دانشگاه بسیار سختگیری بشه تا مثل الآن ابنقدر دانشجو باسواد وبی تخصص نداشته باشیم، مشکل اصلی کشورما نبود کار نیست نبود دانشجویانی با تخصص کافی آخه طرف مهندسی مکانیک میخونه یه پیچ را بلد نیست ببنده، این هزینه هایی هم که خرج کتاب تست کنکورهاشبیه سازی وکلاس برگزاری کنکور میشه را برای دانشجو ها به مدت حداقل شش ماه تا دوسال اصلا حتی بدونه حقوق براشون موقعیت شغلی ایجاد کنید تا تخصص وسوابق لازم را کسب کنند به خدا اینطوری بیشتر مشکل بی کاری هم حل میشه، آخه کار ها دنبال متخصص میگردند متخصص ها دنبال کار وهردو هم دراین ضمینه مشکل دارند
کنکوری بیچاره
0
0
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
با سلام اومدین ابروش رو درست کنید چشمش رو در آوردین با این وضعیت ۲۵ صدم رتبه رو چند هزار نفری جابه جا میکنه ولی شما انگار کر وکور هستید این همه تقلب و ناعدالتی رو نمیبیند به فرض اصلاااااا تقلب هم نی چطور میخواید معدل سالهای مختلف رو با هم مقایسه کنید شما دارید خودتون دانش آموزا رو سوق میدید سمت و سوی تقلب یعنی درست کار ترین دانش آموز به خاطر آینده شغلی نابود نشدن زندگیش باید این کار رو بکنه اگر واقعا میخواید درست وسالم منطقی کار بشه بیاید کنکور رو مثل قبل کنید اما برگزاریش مثل قبل تقلب نباشه کاملا کنترلللللللللل بشه که حقی خورده نشه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد