تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۲

ایران‌خودرو و سایپا در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی‌سازی فهرست ۳۰۴ شرکت مشمول واگذاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. نام ایران‌خودرو و سایپا نیز در این لیست قرار دارد. هرچند هنوز نحوه قیمت‌گذاری خودرو و همچنین سهام‌های تودلی خودروسازان بلاتکلیف مانده، با‌این‌حال دولت همچون سال‌های گذشته واگذاری سهام خودروسازان را در دستور کار قرار داده است. آنچه مشخص است قیمت‌گذاری خودرو و سهام‌های تودلی را می‌توان گره‌های اصلی برای واگذاری سهام خودروسازی‌ها در نظر گرفت.

ایران‌خودرو و سایپا

اقتصاد۲۴- موضوع واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور طی یک دهه گذشته از اهداف دولت‌های مختلف بوده است. در دولت ابراهیم رئیسی نیز از ابتدا موضوع واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی کشور مطرح بود و رئیس‌جمهور در فرامین هشت‌گانه خود که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ در مورد صنعت خودرو صادر کرد، دستور داد تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ این موضوع تعیین‌تکلیف شود. اما هنوز خبری از واگذاری این سهام‌ها نیست و می‌توان گفت موضوع پیچیده‌تر از واگذاری چند درصد سهام دولت است.

با این وجود امسال نیز سازمان خصوصی‌سازی، سهام دولت در دو شرکت بزرگ خودروساز را در فهرست واگذاری‌های سال ۱۴۰۲ قرار داده است. اما همان‌طور که اشاره شد دو گره اصلی در واگذاری این سهام‌ها وجود دارد. یکی از این گره‌ها سهام‌های چرخه‌ای خودروسازان است. پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «خصوصی‌سازی صوری خودرو» با تکیه بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، به چالش‌هایی که سهام‌های چرخه‌ای برای خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها ایجاد می‌کند پرداخته است. بر این اساس اگر ۷۱/ ۵درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۳۱/ ۱۷درصد سهام آن در سایپا را هم در نظر نگیریم، باز هم ۱۲/ ۲۱درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶/ ۱۵درصد از سهام سایپا در اختیار شرکت‌های عمومی وابسته و تحت کنترل دولت است.

همچنین ۲۴/ ۲۵درصد از سهام ایران‌خودرو و ۶۶/ ۳۹درصد از سهام سایپا تحت نظام سهامداری چرخه‌ای است. همین موضوع باعث می‌شود با وجود آنکه سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌ها محدود است، اما مدیریت آن همچنان در اختیار دولت باشد. در تعریف سهامداری چرخه‌ای خودروسازان می‌توان گفت شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو و سایپا به صورت مستقیم و غیرمستقیم سهام شرکت ایران‌خودرو و سایپا را خریداری کرده و یک چرخه بسته مالکیتی ایجاد کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: آغاز ریزش بازار خودرو نزدیک است؟


حجم این بخش از سهام در ایران‌خودرو ۲۴/ ۲۵درصد و در سایپا ۶۶/ ۳۹درصد است. می‌توان گفت سهام‌های چرخه‌ای نیز توسط دولت اداره می‌شود؛ بنابراین کاملا مشهود است که واگذاری تنها اگر ۷۱/ ۵درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۳۱/ ۱۷درصد سهام آن در سایپا که در لیست سازمان خصوصی‌سازی آمده، کمکی به آنچه خصوصی‌سازی خودروساز‌ها نامیده می‌شود نخواهد کرد. بر این اساس در گام اول خصوصی‌سازی، باید تکلیف این سهام‌های چرخه‌ای مشخص شود.

موضوع دیگری که در واگذاری خودروساز‌های بزرگ کشور ایجاد چالش می‌کند، موضوع قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته موجب شده دو غول خودروساز کشور (طبق آخرین آمار‌های رسمی) با ۱۳۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته مواجه باشند. طبق محاسباتی که پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «کسری ۳۰همتی دخل خودروسازان» انجام داده بود، دو تولیدکننده بزرگ خودروی کشور در ازای تولید و فروش هر خودرو به طور میانگین ۲۹میلیون تومان زیان به بار می‌آورند. در چنین شرایطی مسلم است که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به خرید سهام‌های کلان ایران‌خودرو و سایپا نخواهد شد.

علاوه‌بر‌این، بعد از خصوصی‌سازی هیچ سرمایه‌گذاری نخواهد پذیرفت که دولت برای شرکت دیگر خصوصی شده، برنامه تولید تعیین کرده و قیمت محصولات را هم مشخص کند. شاهد این موضوع چالش‌هایی است که طی دو ماه گذشته بین خودروسازان خصوصی و شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی بوده و هنوز این شرکت‌ها حاضر به تمکین در مقابل شورای رقابت نشده‌اند؛ بنابراین پیش از واگذاری ایران‌خودرو و سایپا نیاز است که تکلیف قیمت‌گذاری دستوری محصولات این خودروسازی‌ها مشخص شود.

حال در شرایطی که هر دوی این گره‌ها کور باقی مانده‌اند و هیچ راه‌حلی برای گشودن آن‌ها وجود ندارد، سازمان خصوصی‌سازی نام این دو شرکت را در لیست واگذاری‌های سال جاری قرار داده است که البته به نظر نمی‌رسد این موضوع فراتر از کاغذ برود. یکی از هزاران دلیل این ادعا عدم‌تمایل دولت به کوتاه کردن دست خود از تصدی‌گری در این صنعت است. خودروسازی اهمیت بالایی از نظر اقتصاد سیاسی برای سیاستگذاران دارد. این صنعت یکی از صنایع پیشران کشور است که حدود ۶۰ صنعت دیگر را درگیر می‌کند. علاوه بر این، می‌توان گفت طی سال‌های گذشته خودروسازی حکم نوعی ویترین برای سیاست‌های صنعتی سیاستگذاران داشته است؛ بنابراین دولت به هیچ عنوان تمایل ندارد که تصدی‌گری این صنعت را به طور کلی از دست بدهد، البته این موضوع در تضاد مستقیم با ادعا‌های سیاستگذار است.

آخرین وضعیت خصوصی‌سازی

با وجود آنکه دو خودروساز بزرگ کشور در لیست واگذاری‌های سال جاری هستند، اما پیگیری‌های ما نشان می‌دهد از چندین ماه پیش موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها به‌صورت مسکوت رها شده است. تابستان سال ۱۴۰۱ بود که جلسه‌ای مشترک بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد در مورد واگذاری این دو تولیدکننده بزرگ خودرو برگزار شد. در این جلسه رئیس سازمان خصوصی‌سازی، رئیس سازمان گسترش (به عنوان سهامدار این دو شرکت) و همچنین منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، حضور داشتند. این جلسه چندین بار دیگر نیز تکرار شد و همچنین سه جلسه هم‌اندیشی در دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و علامه طباطبایی برگزار شد. مجموع این جلسات در نهایت به سه سناریو برای خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها منتج شد.

سناریوی اول این بود که اگر ۷۱/ ۵درصد سهام دولت در ایران‌خودرو و ۳۱/ ۱۷درصد سهام آن در سایپا حفظ شود و سهام‌های چرخه‌ای واگذار شوند این موضوع در عمل منجر به خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ خودروساز می‌شد. سناریوی دوم واگذاری هر دو سهام چرخه‌ای و سهام مستقیم دولت در خودروسازی‌ها بود. سناریوی نهایی نیز این بود که سهام‌های مشترک توسط ایران‌خودرو یا سایپا خریداری شوند. در نهایت صورت‌جلسه‌ای به امضای حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، علی نبوی رئیس سازمان گسترش و همچنین منوچهر منطقی رسید که بر مبنای آن باید تا پایان سال ۱۴۰۱ سهام چرخه‌ای خودروسازان و قیمت‌گذاری دستوری تعیین‌تکلیف می‌شدند.

البته لازم به ذکر است که این دستورجلسه الزام‌آور نبوده است. گام نهایی نیز این بود که مقرر شد وزیر اقتصاد و وزیر صمت به توافقی در مورد یکی از سه سناریوی مذکور دست پیدا کنند. با این وجود با گذشت ماه‌ها از این موضوع هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. به نظر می‌رسد فعلا تعیین‌تکلیف این موضوع در انتظار استقرار تیم وزیر جدید صمت است.

یکی از سناریو‌هایی که در سال‌های گذشته تاکنون مطرح بوده این است که سهام خودروسازی‌ها به صورت مرحله‌ای واگذار شود، یعنی سهام‌های تودلی و چرخه‌ای، شرکت‌های زیرمجموعه و شرکت‌های اصلی به صورت جداگانه واگذار شوند. این ایده از زمان وزارت رضا رحمانی، وزیر صمت حسن روحانی، مطرح بود. با این وجود علاوه بر روند پشت‌سر‌گذاشته‌شده، این پرسش مطرح است که آیا تکه‌تکه کردن این سهام‌ها به نفع صنعت خودروی کشور است یا خیر؟

پاسخ بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو به این پرسش منفی است. استدلال مخالفان این است که تکه‌تکه کردن این سهام‌ها تولید خودرو را از مقیاس اقتصادی خارج می‌کند. البته همین حالا نیز مقیاس تولید خودرو در ایران چندان اقتصادی نیست و برخی مطرح می‌کنند دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا باید با یکدیگر ادغام شوند تا تولید به مقیاس اقتصادی برسد. با وجود همه این، اما واگر‌ها باید منتظر بود و دید در نهایت سرنوشت واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها به کجا می‌رسد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ دلیل گریه‌های سپند امیرسلیمانی روی آنتن زنده چه بود؟

عکس/ مراسم ازدواج ساده متین ستوده با علی زندی

عکس/ تمرین اختصاصی بازیکنان تیم فوتبال استقلال

شور و حال بدرقه مشمولان خدمت سربازی

عکس/ کوچ پرندگان مهاجر به تهران

اعلام آمادگی بانک توسعه تعاون برای حمایت از صنایع پتروشیمی/ توسعه خدمت الکترونیک با راه‌اندازی اپلیکیشن بانکواره

دلایل رشد سودآوری بانک صادرات ایران اعلام شد

قیمت دام زنده و گوشت گوسفندی امروز ۲ بهمن ۱۴۰۳

نگاهی به سیل‌های ویرانگر یک قرن اخیر ایران؛ مرگبارترین سیل تاریخ ایران با بیش از ۵۰۰ کشته در استان گلستان

برات کریمی مدیر عامل بانک دی شد

مشتریان بانک‌رفاه می‌توانند صندوق‌های اجاره‌ای خود را بیمه کنند

عکس/ چهره جوان و جذاب مفید، ملک مطیعی و حمیده خیرآبادی سال ۵۵

ایلان ماسک خریدار تیک‌تاک می‌شود؟

عکس/ درخواست رئیس جبهه اصلاحات برای استرداد لایحه امنیت زنان

بانک رفاه کارگران برترین بانک ایران شد

اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استان خراسان رضوی موسسه اعتباری ملل

نتایج نهایی مزایده عمومی املاک مازاد نوبت سوم

نتایج نهایی مزایده عمومی املاک و مستغلات موسسه ملل

عکس/ انتقال پیکر‌های ۹ شهید مرزبانی از صحرا‌های پاکستان به کشور

عکس/ قاب عاشقانه مارال بنی‌آدم و همسرش نظر همه را جلب کرد

دیدار استاندار آذربایجان غربی و مدیرعامل بانک ملی ایران در راستای حمایت از تولید

اقشار محروم و نیازمند زیر چتر حمایتی بانک کارگشایی

عکس/ کارمندان شرکت نفت با موتور وسپا در خیابان طالقانی ۵۵ سال پیش

بازدید مدیران و نمایندگان هلدینگ سیدکو و شرکت‌های زیرمجموعه از شرکت صنایع لاستیکی سهند

فیلم / صدور حکم جلب برای مادر علی انصاریان

قیمت روغن خوراکی امروز + جدول

آغاز بکار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور پررنگ گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO

قیمت مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن + جدول

فرصت ویژه «ایران‌پتروکم» برای تبادل ایده و محصول در صنعت پتروشیمی

عکس/ مراسم عروسی حمیرا و پرویز یاحقی ۵۴ سال پیش

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

بیمه کوثر در بین صد شرکت برتر ایران

افزایش ۱۰۰ هزارتومانی مبلغ یارانه ۱۴۰۴ نهایی شد؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

تجلیل از قهرمانان تیم کاراته بیمه تعاون

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

مقاله برگزیده نخستین کنفرانس بین المللی فناوری‌های مالی و اقتصادی به البرز رسید

مارکو روبیو کیست؟| وزیر خارجه دولت ترامپ که طرفدار تحریم ایران است

بیمه البرز به عنوان برترین بیمه خصوصی کشور معرفی شد

بیمه تجارت‌نو بر سکوی سوم شطرنج بانوان صنعت بیمه ایستاد

فیلم/ دکانی در تورنتو کانادا با ظاهری نوستالژی و ایرانی

عکس/ شوکه شدن گلوریا هاردی با دیدن همزادش در اینستاگرام

عکس/ بازی بامزه توله‌روباه‌ها در بیرجند

مشاوره برای یک خرید مطمئن؛ رویکرد آریا نوآور آیندگان

زمزم ایران در رتبه ۱۵۵ از ۵۰۰ شرکت برتر کشور

عکس/ ساعت میلیاردی در دست سحر دولتشاهی

گزارش بورس امروز سه شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳

حمله هواداران پرسپولیس به مدیریت باشگاه

یزدگرد یکم معروف به یزدگرد بزه‌گر کیست و درباره چهاردهمین شاه ساسانی چه می دانیم؟