اقتصاد۲۴-این روزها دیگر بسیاری از مردم برای خریدهای روزمره به خوشان زحمت بیرون رفتن از منزل را نمیدهند و حتی بیشتر خریدهای سوپر مارکتی را هم از طریق سایتهای فروش اینترنتی انجام میدهند.
اما گاهی در بین افرادی که عادت دارند خرید و فروشهای خود را از طریق آگهیهای وبسایتهای مجازی مثل دیوار و شیپور یا دیجی کالا انجام دهند، هر از گاهی با تبلیغاتی عجیب رو به رو میشوند و خیلی از اوقات با به اشتراک گذاری در صفحاتی شخصی خود، سوژهای برای خنده و سرگرمی ایجاد میکنند.
با این حال در برخی از سایتها آگهیهای عجیبی منتشر میشود که در فضای مجازی دست به دست میچرخد، در بعضی از این آگاهیهای عجیب و هنجار شکن با کلیدواژههای خاص برای درخواست رابطههای جنسی با عناوین مختلفی همچون مدلینگ، منشی، خانم جهت امور منزل، ماساژور، لباس زیر زنانه و یا میز بیلیارد، پارتنر مطالعه و کفش مجلسی زنانه با قیمت توافقی به چشم میخورد.
بیشتر بخوانید: قتل فجیع ۲ کودک آبادانی در دعوای ناموسی عمو با پدرشان
در واقع برخی از عوامل باندهای فساد با توجه به حضور گسترده و قابل توجه کاربران فضای مجازی در سایتها و سرویسهای اینترنتی پر مخاطبی مانند سایت دیوار از بسترهای رایگان اینگونه سایتهای تبلیغاتی استفاده کرده و جهت بازاریابی و گسترش شبکه فاسد خود بهره میبرند؛ در این میان هستند افرادی که تبلیغات عجیب در قالب یک جرم را به راحتی در سایت دیوار بدون هیچ نظارتی انجام میدهند.
ماجرای فروش کفش زنانه یکی از این موارد بود، که کاربران سودجو در سایت دیوار با ارائه فروش یک کفش جلو باز و استفاده از عبارتهای خاص در تبلیغ سعی میکردند تا خدمات خود را به صورت پنهان ارائه دهند؛ موضوعی که حتی باعث گمراهی برخی از کاربران شده بود بعد از گفتگو یا چت فرد درخواست کننده متوجه میشوند که در واقع منظور از فروش کفش ارائه خدمات جنسی بوده است.
یک نمونه دیگر از این نوع آگهیها مربوط به اجاره سوئیتهای شبانهروزی بود، اغلب این اجاره بهاها به صورت نامتعارف قیمت گزاری شده بودند و بدون هیچ قید و بندی از شناسنامه گرفته تا مدرکی که ملاک دوستی یا فامیلی باشد اجاره داده میشد.
ماجرا به همین جا هم ختم نمیشود و گاهی افراد پا را فراتر از مسائل جنسی نیز گذاشته و تبلیغاتی مانند انجام دعوا یا زورگیری و یا شرخری را نیز در سایتهایی مانند دیوار گذاشته اند.
اما به تازگی در سایت دیوار آگهیهای عجیب دیگری باب شده که در نوع خود بیسابقه هستند، آگهیهایی که مربوط به میهمانیهای شبانه و یا دورهمیهای دوستانه است. نکته جالب آنکه هیچ یک از این آگهیهای شماره تماس ندارند و یا شماره تماس خود را مخفی کردهاند و فقط از طریق چت میتواند ارتباط برقرار کرد.
برای آنکه بتوانیم سر از کار این افراد در بیاوریم در سایت فراز به چند نفر از این آگهی کننده پیغام فرستادیم، مشخص شد که برای شرکت در اغلب این دورهمیها باید به همراه خانواده حضور داشته باشی، مجالس معمولا ۶ یا ۸ نفره و به ندرت ۱۰ نفره هستند، هیچ کدام درخواست ورودی اولیه نکردند و به صورت رایگان بود، موسیقی، رقص و سرو مشروبات الکلی هم جز برنامه عادی اینها بود.
لازم به ذکر است که این نوع مهمانیها از سالهای گذشته در تهران و سایر شهرها رواج پیدا کرده بود و کم بیش اخباری در مورد پارتیهای زیرزمینی خبرساز شده است، اما معمولا در این نوع پارتیها افراد برای حضور باید ثبت نام کامل کرده و پولی را به عنوان ورودی یا خرید تیکت پرداخت کنند؛ و در حقیقت در میهمانی که نه مهمان و نه میزبان یکدیگر را نمیشناسند شرکت میکنند و فقط برای ساعاتی دور هم جمع میشوند. این افراد فقط با خرید یک تیکت، وارد یک مهمانی میشوند که نمیدانند قرار است در آن چه اتفاقی بیافتد. به همین دلیل به ابن گونه میهمانیها «تیکپارتی» گفته میشود. اغلب این مهمانیها با تم و سبک خاصی برگزار میشود تا مشتریهای مختلفی را جذب کند و در حقیقت سود آن عاید شخصی میشود که پارتی را برگزار کرده است.
اما در این نوع جدید هیچ مبلغی از کسی دریافت نمیشود و مشخص نیست چه سودی برای برگزار کننده دارد از سوی دیگر نکته عجیب ماجرا دعوت به حضور خانوادگی آن هست که به پیچیدگی آن میافزاید.
صرف حضور در میهمانی یا دورهمی به خودی خود به نظر عاری از اشکال است و گاهی اتفاق میافتد که افراد برای پیدا کردن دوستان جدید یا پر کردن اوقات فراغت خود حاضر به حضور در بعضی از جمعهایی که شناختی از شرکتکنندگان آن ندارند میشوند، اما اعلام عمومی آن هم از طریق پلتفرمهای مختص فروش قدری با منطق ناسازگار است.
به هر حال خبرنگار ما جرات حضور در این مراسم را نداشت اچرا که بیم کلاهبرداری یا سواستفادههای دیگر وجود دارد و به همین دلیل توصیه میشود افرادی که میل به حضور در این نوع برنامهها را دارند شناخت کاملی از ترتیب دهندگان آن داشته باشند تا در دام افراد سودجو گرفتار نشوند.