تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۴ تير ۱۴۰۲
نگاهی به تبارشناسی پراید؛ سفارش آمریکایی، طراحی ژاپنی و پُز میرسلیم

ماجرای پراید سفارش آمریکا چه بود؟

وقتی در سال ۱۹۸۵، شرکت ژاپنی مزدا به سفارش شرکت آمریکایی فورد طراحی و ساخت محصول جدیدی به نام «پراید» را آغاز کرد، شاید مدیرانش اصلا تصور نمی‌کردند که سال‌ها بعد یک نماینده مجلس ایران ادامه تولید این خودرو را، آن هم تقریبا به همان شکل و کیفیت اولیه معادل حیثیت صنعت کشور بداند.

پراید سفارش آمریکا
اقتصاد۲۴- مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس در اظهارنظری گفته است که «کسی که به پراید توهین می‌کند، به مردم ما، به مهندسان ما، به فناوران ما توهین می‌کند. این یک توهین ملی است.» سوال مهم، اما این است که «پراید» اساسا چه ربطی به حیثیت صنعت کشور دارد؟

بعید نیست نماینده تهران به اعتبار سال‌ها تولید مستمر این ماشین در کشور، اصل پراید را یک پدیده صنعتی ایرانی دانسته. اما ماجرا کاملا برعکس است؛ پراید اگر یک وجه نمادین در ایران داشته باشد، آن وجه نمادین چیزی جز عقب ماندگی پیاپی صنعتی کشور نیست. پراید نه توسط ایرانی‌ها طراحی شد، نه توسط ایرانی‌ها به تولید اولیه رسید و نه ارتقاء یافت. تنها کاری که صنعت ایران با این خودرو کرد، چیزی جز سال‌ها تولید مستمر و بدون توسعه و ارتقاء این خودرو نبود.

محل تولد پراید، جایی بین ژاپن و آمریکا

پراید حتی آنطور که در نظر عموم مردم به نظر می‌رسد یک محصول کره‌ای هم نیست. این خودرو حاصل سفارش آمریکایی‌ها و طراحی ژاپنی‌هاست. برای اولین بار شرکت فورد در سال ۱۹۸۵ یعنی ۳۷ سال پیش تمایل به ساخت یک خودروی هاچ بک سبک و کوچک پیدا کرد. آن زمان این کمپانی آمریکایی مالک یک سوم سهام شرکت ژاپنی مزدا بود و سفارش طراحی و تولید محصول جدید را به مزدا داد.

یک سال بعد هم شرکت مزدا سفارش آمریکایی را با تولید یک خودروی کوچک ۲ در پاسخ داد. نام این خودرو مزدا ۱۲۱ گذاشته شد، اما در آمریکا به نام «فورد فستیوا» به بازار عرضه شد. پراید امروزی ایرانی‌ها در واقع اولین نمونه از سری پر طرفدار «فورد فستیوا» بوده.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ + جدول


بازار آمریکا، اما خیلی زود این ماشین جدید را پس زد و آپدیت‌های تازه آن هم نتوانست سلیقه آمریکایی‌هایی که متمایل به خودرو‌های عضلانی بودند را جلب کند. بدین ترتیب در سال ۱۹۹۱، یعنی ۳۳ سال پیش داستان پراید امروز و فورد فستیوای آن روز در آمریکا با شکست به سر رسید.

محصول ژاپنی به کره می‌رود

در ژاپن، اما تولید و عرضه مزدا ۱۲۱ یا همین پرایدی که امروز می‌شناسیم، ادامه داشت. اما داستان اینکه چطور پای مزدا ۱۲۱ به کره کشیده شد در همین سال‌ها و قبل از شکست این خودرو در بازار آمریکا رخ داده بود.

شرکت خودروسازی فورد به موازات مالکیت سی درصد سهام مزدا، سرپرستی ومالکیت سهام کیاموتورز کره جنوبی را هم در اختیار داشت. درست بود که مزدا ۱۲۱ یا همان فورد فستیوا در آمریکا عرضه موفقی نداشت، اما بازار شرق آسیا در آن سال‌ها واکنش متفاوتی به این محصول نشان داده بود. به همین دلیل هم شرکت فورد در سال ۱۹۸۷ به این نتیجه رسید که بهتر است پای مزدا ۱۲۱ را به کره جنوبی هم باز کند. محصول کوچک و جمع جور مزدا حالا با وورد به کره جنوبی سومین نام را در بازار تجاری پیدا کرد. نامی که حالا بیش از همه ملت‌ها برای ایرانی‌ها آشنا به نظر می‌رسد؛ «کیا پراید».

سلام پراید به ایران

سال ۱۹۹۲ یا همان ۱۳۷۳ شمسی شرکت سایپا با کیاموتورز کره بر سر مونتاژ این خودرو با همین نام انگلیسی در ایران به توافق رسید و پراید وارد خیابان‌های کشورمان شد. هر چند در سال ۱۳۸۰ تلاش شد تا این خودرو با دو نام نسیم برای نوع هاچ بک و صبا برای نوع سدان در بازار عرضه شود، اما این تلاش برای تغییر نام پراید در ایران بی نتیجه بود.

نکته اینجاست که پراید تا سال ۱۳۸۴ یعنی ۱۱ سال بعد از ورود به ایران با لوگوی «کیا موتورز» کره به بازار عرضه می‌شد.

در این سال‌ها بی‌اهمیت‌ترین تلاش ناکام برای ایجاد تغییر در پراید همین تلاش برای تغییر نام این محصول بوده. چرا که مهمتر از آن بار‌ها و بار‌ها تلاش‌هایی برای ارتقاء و تغییر کیفیت این خودرو صورت گرفت که تقریبا همگی آن‌ها منجر به شکست شد. از تولید پراید استیشن در سال ۱۳۷۹ گرفته تا تولید پراید وانت در سال ۱۳۹۲.

شرکت سایپا سال‌ها تلاش کرد تا تغییراتی قابل ملاحظه در این خودرو ایجاد کند که بتواند قدری بیش از وضع موجود رضایت مشتری را برآورده سازد. اما این تغییرات هیچگاه بیتر از تغییر در شکل چراغ‌ها یا اصلاح سیستم فرمان ماشین و این دست چیز‌ها نبوده.

حالا در حالی که ایرانی‌ها همچنان همان خودروی طراحی سال ۱۹۸۵ مزدای ژاپن را سوار می‌شوند، مدل‌های کاملا پیشرفته و ارتقاء یافته فورد فستیوا و مزدا ۱۲۱ که در واقع خودرو‌های صد در صد متفاوتی نسبت به پراید‌های اولیه بودند هم نزدیک دو دهه است که تولید نمی‌شوند و از رده خارج شده‌اند.

وقتی Pride را نمی‌شود غرور معنا کرد

حالا وقتی می‌خواهیم منصفانه وضعیت را ببینیم آیا یک خودرو با این سابقه و تاریخچه را باید متر و معیار حیثیت تولید ملی کشور دانست. خودرویی که نه طراحی آن و نه تولید اولیه‌اش ربطی به صنعت کشور داشته. بدتر اینکه در ۳۰ سال زمان مونتاژ و تولید آن در کشور هم هیچ ارتقاء کیفی خاصی در آن داده نشده است. حتی نام این خودرو هم ایرانی نیست؛ پراید یا همان Pride که در زبان انگلیسی معنایش می‌شود «غرور». یعنی همان چیزی که در سال‌های متمادی تولید این خودروی از رده خارج در ایران دیده نمی‌شود.

خلاصه ماجرا باید گفت اگر حیثیت صنعت ملی ایران به پراید بسته باشد، وای به حال این حیثیت و این تولید ملی.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش عجیب به نوشیدنی روی میز در دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری دیده نشده از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی ۲۷ سال پیش

عکس/ لیست جدید قیمت محصولات سایپا اعلام شد

عکس/ تاثیر کمبود ویتامین‌ها از روی چهره

عکس/ اولین کسی که در قطعه هنرمندان دفن شد

عکس/ نمایی از شهر مشهد و حرم امام رضا در دوران پهلوی

عکس/ اولین باری که خیابان‌های تهران ۴۰ سال پیش قفل شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کشف ۹۰ عدد چک سفید امضا و ۳۵ کارت بانکی در مترو

اعتراف جالب گزینه موسیمانه برای استقلال

با این قانون، دختر سردار سلیمانی هم نمی تواند پست بگیرد

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا در ژنو

عکس/صفی از مقامات اداری ناصرالدین شاه حدود ۱۲۰ سال پیش

عکس/ دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

گلایه گاریدو از کادرپزشکی پرسپولیس

سفر حج عمره گران می‌شود

تفاوت بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد چیست؟

درباره مقررات جدید رمزارزها، هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم

عکس/ تغییر شوکه کننده سمانه پاکدل ۱۵ سال بعد از سریال دلنوازان

محله اعیان نشین تهران در نیم قرن پیش کجا بود؟ + عکس

اقتصاد چیست و انواع آن کدامند؟/ چرا باید به اقتصاد اهمیت داد؟

فیلم/ تصاویر لو رفته از عصبانیت نتانیاهو در حین بازجویی

دلیل خرید شیرآلات رنگی

عکس / مسابقه دوی ماراتن دبی با مشارکت هزاران شرکت‌کننده

پزشکیان روز دانشجو به دانشگاه تهران می‌رود

۹۹ درصد دیپلمات‌ها مطمئن بودند که قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای می‌آورد/ به اجبار هم که شده باید با آمریکا ارتباط داشته باشیم

تغییر در شرایط خرید و فروش ارز

عکس/ شهادت یک فوتبالیست لبنانی در حملات اسراییل

واکنش مجلس به ادامه دار شدن گرانی خودرو

گزارش بورس امروز یک شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۳

فیلم/ گردش خرس قهوه‌ای در دریاچه گهر لرستان

بحران جدی سلامت در مناطق محروم ایران

فیلم/ پرسش‌های تخصصی اژه‌ای از بزرگترین جاعل امضای مسئولان

فیلم/ اظهار نظر عجیب رائفی پور درمورد جومونگ

پاییز هزار رنگ در مجموعه تاریخی سعدآباد

عکس/ جمعی از دختران ارمنی در دوره قاجار

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه در برجام چیست؟

فیلم/ وعده نماینده برای دستگیری نتانیاهو و گالانت توسط بسیجیان بختیاری

خواب استقلالی‌ها برای رامین رضاییان

ماجرای کشف جسد خاخام گمشده در امارات

عکس/ استقبال جالب مردم بروجرد از کاروان ناصرالدین شاه قاجار

پیدا شدن پیکر مفقود شده مرد رامسری پس از چهار ماه

فرصت طلایی استقلال برای صعود در لیگ نخبگان

رسانه رسمی پاختاکور درباره استقلال چه گفت؟

آنالیز تغییرات استقلال زیرنظر موسیمانه

عکس/ جشن آشپزان با پسران رقاص دوره ناصرالدین شاه قاجار

عکس/ بازیگران نمایش دیو‌ها در ساری حدود ۱۳۰ سال پیش

گاریدو در پرسپولیس تصمیمش را عملی کرد

یورو به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید

نخستین بلوای بنزین در ایران ۶۰ سال پیش + عکس

آمار شوکه کننده از مبتلایان به ایدز در ایران

معمای سبز شدن بورس

ماجرای مسمومیت ۴۰ دانشجوی دانشکده علوم پزشکی شوشتر چه بود؟

عکس/ فرش کردستان با نقش شیر و خورشید متعلق به ۱۵۰ سال پیش

هزینه تحصیل هر دانش‌آموز افغان در ایران چقدر است؟

جزئیاتی درباره عرضه‌های اولیه جدید در بورس

شوک افزایش قیمت‌ها به بازار خودرو‌های مونتاژی رسید + جدول

فیلم/ واکنش قالیباف به مافیای خودرو