تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

پول پاشی بین عده‌ای سودجو به بهانه تشکیل وزارت بازرگانی / کدام طرح‌ دولت موفقیت آمیز بود که تشکیل وزارتخانه جدید باشد؟

کارشناس مسائل صنعتی معتقد است؛ تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی اقتصاد، فقط صرف هزینه برای دولت است و تنها عده‌ای در لایه‌های دولتی از این وضعیت منفعت می‌برند.

پول پاشی به بهانه تشکیل وزارت بازرگانی

اقتصاد۲۴، مریم بهنام راد- درحالی مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه تشکیل دوباره وزارت بازرگانی و جدا شدن بخش کنونی تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) را تصویب کرد که در جریان استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت که چند ماه پیش صورت گرفت، رئیس مجلس با اشاره به مشکلات ساختاری و مدیریتی وزارت صمت از نمایندگان خواست تا به دولت برای تصمیم در مورد تقسیم این وزارتخانه به دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی فرصتی دو ماهه بدهند.

این درحالی است که سال‌ها وزارت بازرگانی در ساختار دولت ایران وجود داشت و مسئول پیشبرد و بهبود امکانات بازرگانی ایران و تنظیم قوانین و سیاست‌های کشور در این راستا بود. اما در سال ۱۳۹۰ وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن ایران ادغام شد و با ادغام این دو، وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمد.

در نهایت نمایندگان مجلس روز یکشنبه ۲۵ تیرماه در یک رای‌گیری به تشکیل دوباره این وزارتخانه رای مثبت دادند.

برخی در برنامه ریزی یک ماه کشور هم عاجز مانده‌اند

در همین رابطه امیررضا واعظ آشتیانی، مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: لفظ تشکیل وزارت جدید بازرگانی برای یک عده، ساده است در حالی که همین افراد از برنامه ریزی اقتصادی برای یک ماه کشور عاجزند.


بیشتر بخوانید: تلاش برای تشکیل وزارت بازرگانی مشکوک است/ افزایش هزینه های جاری دولت و تکرار اشتباهات گذشته


این کارشناس مسائل صنعتی گفت: درست است باید از مدل‌های خارجی جهت توسعه تولید و تجارت و سایر بخش‌های مولد اقتصادی استفاده کرد، اما باید توجه داشت که آیا برای اجرای موارد مشابه با سایر کشور‌ها زیرساخت‌های لازم در کشور ما وجود دارد، یا اینکه صرفاً بدون هیچ هدف گذاری مشخصی اقدامی صورت می‌گیرد که نتایج منفی آن از پیش مشخص است.

به گفته واعظ آشتیانی، صرفا نباید یک روی سکه بسیاری از کشور‌های توسعه یافته که چنین اقدام‌های مشابهی مانند تفکیک و یا ادغام وزارتخانه‌ها را انجام می‌دهند را دید، بلکه واگذاری بیشتر امور این بخش‌ها به خصوصی‌ها روی دیگر این سکه است.

وی تصریح کرد: قبل از انجام هر کاری باید در این خصوص آسیب شناسی انجام شود، باید سازوکار بخش خصوصی فراهم شود و از ظرفیت‌های موجود این بخش در ارتقای برنامه‌های توسعه‌ای استفاده شود؛ نه اینکه بدون توجه به هیچ یک از موارد لازم تنها به دنبال تفکیک یا ادغام وزارتخانه‌ها باشند.

کدامیک از طرح‌های اجرایی دولت موفقیت آمیز بود؟!

واعظ آشتیانی در ادامه با طرح این پرسش که کدامیک از طرح‌های اجرایی دولت موفقیت آمیز بوده است؟ گفت: بار‌ها شاهد تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها بوده ایم، چه اتفاق جدیدی با چنین اقداماتی صورت گرفت؛ آیا بدنه دولت چابک سازی شد؟ آیا با کوچک و یا حجیم شدن بدنه دولت تغییری در بخش صنایع، بازار‌های جهانی، راندمان تولید و ... به وجود آمد؟ قطعاً اینطور نبوده است؛ پس چرا باز به دنبال تکرار خطا آن هم در مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور هستند؟

این کارشناس مسائل صنعتی با اشاره به وضعیت رکود و تحریم اقتصاد کشور گفت: دولت‌ها و نمایندگان مجلس هیچ گاه به دنبال راه حل مناسبی برای تقویت صنعت و تجارت کشور نبوده اند چراکه در این صورت باید بخش زیادی از وظایف خود را به بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها مطابق با قانون اقتصادی کشورمان تحویل می‌دادند؛ این دقیقاً همان نقطه ضعف دولت است که نمی‌خواهد تصدی گری خود را بر اقتصاد رها کند چراکه تمام منفعتشان، از بودن در این عرصه است.

مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: نتیجه ادغام وزارت صنعت و بازرگانی بر هیچ کسی پوشیده نیست. نظر کارشناسان و صاحبنظران در اجرای چنین طرح هایی افزایش کارآمدی است نه اینکه فرصت‌های زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی به دلیل این نوع جابجایی‌ها از بین برود. تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی اقتصاد، فقط صرف هزینه برای دولت است و تنها عده‌ای در لایه‌های دولتی از این وضعیت منفعت می‌برند.

پول پاشی به بهانه تشکیل وزارت بازرگانی

شرایط تولید تا تجارت بحرانی است

به گفته واعظ آشتیانی، همه انتظار دارند که با چنین تصمیماتی بدنه وزارتخانه‌ها و در کل دولت، کوچک، اما چابک شده و وضعیت تولید و صنایع بهبود و تجارت خارجی وارد فاز جدیدی شود، اما متأسفانه شرایط تمام این بخش‌ها از قبل بدتر و بحرانی‌تر شده است.

مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: دولت آنقدر بضاعت ندارد که با وجود افراد ناکارآمد در لایه‌های مختلف مدیریتی در وزارتخانه‌ها از تعهد انجام و وظایف تک تک امور برآید؛ پس بهتر است به مردم اعتماد کند و به جای این همه حاشیه سازی به دنبال راهکار اساسی جهت ارتقای وضعیت باشد.

وی تأکید کرد: برای تغییر در سیستم فعلی وزارت صمت باید هزینه‌های بسیاری صرف شود تا وزارت بازرگانی راه اندازی و وزارت صنعت به کار خود ادامه دهد، عده‌ای از این پول‌پاشی نفع می‌برند و سنگ تشکیل وزارت بازگانی را به سینه می‌زنند. خوب بهتر است اگر ماجرایی پشت این تصمیم گیری‌ها نیست، دولت همین هزینه را صرف تقویت زیرساخت‌ها کند، زنجیره تولید را تقویت، راه‌یابی به بازار جهانی را هموار و مدیران کارآمد را در صدر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های خود قرار دهد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
کشور عزیزمان با تصمیمات دم دستی تئسط
افراد بی تجربه بیسواد از تمام کشورهای منطقه
عقب افتاده است!!!
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
تشکیل وزلرت بازرگانی برای کشور یک ضرورت است. باید این وزارت خانه تشکیل بسود تا دست برخی افراد بی رحم قطع بشود.
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
اینم یکی از سنگهایی است که جلوی تشکیل این وزارت خانه مهم را بگیرد. اما باید این وزارتخانه تشکیل بشود تا جلوی منفعت طلبان گرفته بشود
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
بعضی از تولید کنندگان پول پاشیدند که این وزارت خانه تشکیل نشود. اما نمایندگان ودولت استقامت کردند.
مدیر و تاجر
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
شما کجا درس خواندی این اراجیف رو نوشتی ...؟
وزارت بازرگانی از اهم واجبات هر کشور است ، حداقل به چین نگاه کنید ...
ازه
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
یمشت ... جم شدید تو دستگاه های ای مملکت چرا نمیرید کنار تا چهارتا جوون بدرد بخور بیان یخاکی بسره ای مملکت بریزن دیگه تا کی قراره مردم جلوی خانوادشون سرافکنده و خجالت زده بشن . مردمو بیچاره کردید گوشت شده ۶۰۰هزار مرغ شده ۲۰۰ اخه من که کارگرم دیگه سالی یبار هم نمیتونم واسه بچه گوشت و مرغ بخرم
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
به چند دلیل تشکیل وزارت بازرگانی از ضروریات است.
۱ با توجه به تخصص نیروهای خبره وزارت بازرگانی در سطح کشور براحتی از پس کنترل قیمت ها و تنظیم بازار بر می آیند
۲_برای ساماندهی و توسعه پایدار صادرات که در گذشته از رسالت های وزارت بازرگانی بود و با ادغام بکلی بحث صادرات پایدار به فراموشی سپرده شد جهش دوباره پیدا خواهد کرد و در ارزآوری و کنترل و تنظیم بازار آثار مثبتی خواهد داشت
۳_با ادغام چند وزارتخانه متاسفانه سودجویان با یک تیر چند نشان را هدف قرار می دادند، ولی با تفکیک وزارتخانه ها ، منافع عده ای قلیل و فرصت طلب و رانت خوار که تا حدودی عامل بی نظمی و ....
به خطر می افتد
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
میدونی تاسف این چیه ک اکثر همین مسوولین هم دوره احمدی نژاد بودن ک گیر داده بودن ب ادغام وزارت بازرگانی با صنعت اون موقع هم اونقد حرف زدن و شعار حالا باز تکرار،،،برا ارز۴۲۰۰ چجوری دولت روحانی رو کوبیدن و ب قول خودشون همش رانت بود همونا باز ارز۲۸ تومنی گذاشتن،،،متاسفانه مسوولین ما یه عده ... وخائن هستن رفتن تو دو گروه اصلاح طلب اصولگرا مردمم که هیچوقت عاقل نمیشن ک بفهمن اینا خیرمردم رو نمیخوان فقط دنبال راهی برای ثروت اندوزی خودشون هستن
ناشناس
0
0
جمعه ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
سلام آقای حاجی دلیگانی . در تمام کشور های به فکر کارگران وبازنشستگان کارگرهستند. آقای حاجی دلیگانی دنیا همانند کشاورزی میماند . امیدوارم به فکر کارگران وبازنشستگان باشید .ووزیر کارایران را استیضاح کنید. آقای حاجی دلیگانی به این روز عزیز قسم کمر کارگران وبازنشستگان زیر تورم وگرانی خم شده است . از خداوند برای شما سلامتی و دعای خیر مردم را درخواست دارم
محمد
0
0
جمعه ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
با جدایی صنعت(تولید) از تجارت(بازرگانی) عواقب جبران ناپذیری در حوزه اقتصاد و سیاست اتفاق خواهد لذا در این شرایط که مراوده تجاری خاصی با سایر کشورها نداریم تشکیل وزارت بازرگانی لزومی ندارد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پرسپولیس با گولسیانی میلیاردر شد

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

چهره پشت پرده تفکر اقتصادی خطرناک سعید جلیلی کیست؟/ تئوری پرداز «تحریم، نعمت است» در ستاد‌های جلیلی چه می‌کند؟

فیلم/روایت ظریف از سنگ بودن و سنگ اندازی‌های جلیلی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سعید جلیلی: برنامه دارم که آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کنم

پزشکیان خطاب به جلیلی: آدم‌های «حکومت در سایه» به سفارت انگلیس و سعودی حمله کردند

طعنه‌های سنگین پزشکیان به جلیلی و دولت سایه

گاف جنجالی سعید جلیلی در مناظره با پزشکیان

عکس/قابی از خنده‌های عصبی جلیلی در مناظره امشب

پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست

پزشکیان:‌ای مردم! در دوره خاتمی زندگیتان بهتر بود یا در دوره رئیسی؟

یک خبر جنجالی درباره رای ندادن قالیباف به جلیلی

پیام پزشکیان به هواداران قبل از رفتن به مناظره دوم

فیلم/آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهندگان افغانستانی از پاکستان

فیلم/سخنرانی ظریف در مشهد به تشنج کشیده شد

عکس/گوشی آمریکایی قالیباف سوژه شد

اینفوگرافی/اف‌ای تی اف چیست؟

لندکروز در ایران ۴۰ میلیارد در امارات ۴ میلیارد تومان!

فیلم/روایت مدیرعامل سابق یک مرکزنظرسنجی از ریزش رای قالیباف بعد از مصاحبه دخترش!

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

آخرین شایعه درباره انتقال پورحمیدی به پرسپولیس

عکسی از ستاد لاکچری جلیلی که پُربازتاب شد

عکس/پیامک امروز پزشکیان به مردم

انتقال مرد سال آسیا به ایران تایید شد

فیلم/اشاره غیرمستقیم ظریف به همسر جلیلی پربازتاب شد

عکس/مسعود فراستی طرفداران جلیلی را سورپرایز کرد

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کاپیتان سپاهان قید استقلال را زد

سرپرست مدیریت شعبۀ استان مازندران بیمه سرمد معرفی شد

مدیر عامل بیمه سرمد در دیدار با مدیر شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی: تمام تلاش تیم مدیریتی بیمه سرمد، علاوه بر تثبیت رشد همه‌جانبه و حرکت بر مدار سودآوری، افزایش رضایت بیمه‌شدگان بوده است

ساختمان جدید مدیریت بیمه سرمد شعبۀ استان آذربایجان غربی افتتاح شد

رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟

خواص شگفت انگیز نوشیدن آب گرم برای بدن

چرا واردات نفت به آسیا کاهش یافت؟

تجاوز گروهی به دختر جوان در آپارتمان اجاره‌ای!

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید

معرفی خودرو سفارشی کیم کارداشیان که یک رنج روور خاص است + عکس

هوش مصنوعی مسیر اقتصاد کره جنوبی را تغییر می‌دهد؟

پروژه بهبود راندمان واحد موم گیری شرکت نفت ایرانول راه اندازی شد

طرح معافیت مالیاتی پزشکیان و طیب نیا برای شهروندان

اظهارات تند و عجیب مشاور جلیل درباره حق اظهارنظر شهروندان

فیلم/ دولت پزشکیان، دولت سوم خاتمی

فیلم/ حمایت اقتصاددانان از پزشکیان

فیلم/اجرای خواننده زن باکویی در اردبیل حسابی جنجالی شد!

قول مالیاتی مسعود پزشکیان به مردم چه بود؟

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

روحانی: برجام ما را در بنزین و گازوئیل و گاز خودکفا کرد

سعید جلیلی چطور فکر می‌کند؟

محمدجواد آذری جهرمی کیست؟ / عضو تازه نفس ستاد پزشکیان و وزیر جوان روحانی

اینفوگرافی/FATF (اف‌ای تی اف) چیست؟

دستمزدفیلمنامه‌ نویسان سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی چقدر است؟

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید