تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲

دورخیز شهرداری زاکانی برای تصاحب ملک در اختیار معلولان

بنا به شنیده‌ها، قصد دارد با واگذاری ملکی که در اختیار سامانه حمل و نقل معلولان بوده، مدیریت این سامانه را نیز به بخش خصوصی محول کند.

دورخیز شهرداری زاکانی برای تصاحب ملک در اختیار معلولان

اقتصاد۲۴-هفته گذشته، جمعی از معلولان در اعتراض به تلاش شهرداری برای واگذاری «سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان» به بخش خصوصی، مقابل ساختمان شورای شهر تهران در خیابان بهشت تحصن کردند. نزدیک به یک دهه از راه‌اندازی این سامانه برای ایجاد سهولت در حمل و نقل عمومی افراد دارای معلولیت در تهران می‌گذرد و حالا، شهرداری تهران بنا به تکلیف قانونی‌اش، موظف به رسیدگی به آن است. امروز اما، بنا به شنیده‌ها، قصد دارد با واگذاری ملکی که در اختیار سامانه حمل و نقل معلولان بوده، مدیریت این سامانه را نیز به بخش خصوصی محول کند.

تحصن‌کننده‌ها مقابل ساختمان شورای شهر، با اشاره به این که «شهرداری به تکالیف قانونی‌اش در خصوص معلولان عمل نمی‌کند»، موفق به برگزاری جلسه‌ای با حضور یک عضو شورای شهر و معاون مدیرعامل شرکت واحد در آن ساختمان شدند. علی‌رغم مخالفت شورای شهر و تاکید صریح اعضا و رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک این شورا، شهرداری تهران، اما مرغ شهرداری تهران برای واگذاری این سامانه به بخش خصوصی یک پا دارد!

با این حال اما، بازخوانی تاریخ خصوصی‌سازی و واگذاری نهاد‌های عمومی کوچک و بزرگ به بخش خصوصی در کشور می‌تواند ابعاد این فاجعه را شفاف‌تر کند. تصمیم‌های واگذاری نهاد‌های تحت اختیار شهرداری تهران به بخش خصوصی در حوزه‌های دیگر نیز افزایش یافته است. فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز مدتی است که از واگذاری یا فروش املاک خانه‌های کودک یا گرمخانه‌ها گلایه می‌کنند.

«بهروز مروتی»، فعال حقوق افراد دارای معلولیت و مدیر کمپین معلولان در گفتگو با فراز در این باره چنین گفت: «شهرداری حدود ۱۰ سال پیش، با اینکه هیچ تکلیف قانونی نداشت، به خاطر مطالبه‌گری فعالان آن زمان، سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان را با حدود ۶ دستگاه اتوبوس راه‌اندازی کرد. این سامانه در ابتدا مشکلاتی داشت. زیرا مناسب‌سازی‌های لازم انجام نشده بود، مشترکان زیادی داشت و شهرداری هم به مشکلاتش رسیدگی نمی‌کرد. مشکلاتی داشت، اما کار ما را راه می‌انداخت».

او در ادامه گفت: «از اواخر سال گذشته شنیدیم که شهرداری به ملک این سامانه چشم طمع دوخته است؛ چند هکتار زمین در منطقه طرشت تهران. ما در واکنش، نامه‌ای زدیم و شورای شهر، جلوی واگذاری سامانه به بخش خصوصی را گرفت. شهرداری که دید نمی‌تواند آن‌جا را به راحتی منتقل کند، تصمیم گرفت سامانه را به تاکسیرانی واگذار کند. مدیریت سامانه حمل و نقل معلولان امروز با شرکت واحد است. این‌جا چند مساله به وجود می‌آید؛ اول اینکه تاکسیرانی نیروی متخصص ندارد. در واقع اصلا نیرویی برای این کار ندارد. شرکت تاکسیرانی همه کار‌هایی را که به آن سپرده می‌شود، به پیمانکاران بخش خصوصی محول می‌کند. با این واگذاری، اولا نرخ خدمات در بخش خصوصی افزایش خواهد یافت. چون بخش خصوصی، کاری با مسوولیت‌های اجتماعی و این مسایل ندارد و مسوولیت و تکلیف قانونی نیز متوجهش نیست. ثانبا، واقتی مشکلی رد سامانه پیش بیاید، بخش خصوصی پاسخگو نخواهد بود و مساله را به راحتی پاس‌کاری خواهد کرد».


بیشتربخوانید:شهرداری علیه دستفروشان؛ بررسی طرح تازه مقابله با دستفروشی


مدیر کمپین معلولان با اشاره به تجربه‌ای مشابه در بحث مدارس استثنایی گفت: «در سال‌های اخیر، دقیقا با همین مشکل مواجه بوده‌ایم. سرویس مدارس استثنایی تهران، تحت مدیریت سازمان تاکسیرانی است. ما در طول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، فقط دو ماه به بچه‌های مدارس استثنایی سرویس دادند. این مشکل به طور دایمی وجود داشت و خانواده‌ها نیز به طور مرتب تجمع می‌کردند. تاکسیرانی و بخش خصوصی، بحث مشکلات مالی را عنوان می‌کردند و شهرداری نیز ادعا می‌کردند که بودجه و دستمزد کافی را به آن‌ها داده است. در بخش خصوصی هم شرایط این‌گونه است که اگر حقوق‌شان حتی یک روز به تاخیر بیفتد، کار را تعطیل می‌کنند».

او در ادامه گفت: «بنابراین، ما نمی‌خواهیم تجربه تلخ مدارس استثنایی، در مورد سامانه حمل و نقل معلولان نیز تکرار شود. این سامانه حدود ۵هزار نفر عضو دارد. یعنی حدود ۵هزار نفر از این سامانه حمل و نقل خدمات دریافت می‌کنند. با واگذاری آن به بخش خصوصی، نرخ خدمات افزایش خواهد یافت و خیلی‌ها مثل من، نمی‌توانند از کرایه‌های بالا استفاده کنند. ضمنا اگر مشکلی نیز در سامانه پیش بیاید، مسوولیت و پاسخگویی بین شهرداری و شورای شهر و بخش خصوصی پاس‌کاری خواهد شد. در مساله سرویس‌های مدارس استثنایی، این مساله آنقدر بین مسوولان مختلف پاس‌کاری شد که سال تحصیلی به پایان رسید. پیش از خردادماه بچه‌های مدارس استثنایی خانه‌نشین شده بودند. البته آن بخشی که می‌توانستند، خودشان فرزندانشان را به مدرسه می‌بردند، اما بیش از ۸۰ درصد والدین این توانایی را نداشتند».

این فعال حقوق افراد دارای معلولیت با بیاناینکه امروز شهرداری همین نقشه را برای جامعه معلولان دارد، گفت: «شهرداری می‌خواهد سامانه حمل و نقل را به بخش خصوصی واگذار کند. مطالبه‌ای جدی برای تجهیز سامانه وجود دارد. شهرداری باید حدود ۱۰درصد از بودجه سالانه حمل و نقل شهر تهران را به حمل و نقل افراد دارای معلولیت اختصاص بدهد. اما امروز به راحتی از این مسوولیت شانه خالی می‌کند. شهرداری از اردیبهشت‌ماه سال ۹۷، مطابق تبصره یک ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، برای راه‌اندازی سامانه حمل و نقل برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، تکلیف قانونی دارد».

بهروز مروتی در پایان تاکید کرد: «پس از تحصن مقابل شورای شهر تهران در اعتراض به این موضوع، جلسه‌ای با آقای عباسی، عضو شورا داشتیم. معاون مدیرعامل شرکت واحد نیز حضور داشتند. در آن جلسه، با آقای تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران صحبت کردند. ایشان نیز حرف ما را تایید کردند. همان‌جا آقای عباسی، به معاون مدیرعامل شرکت واحد ۳ بار با صراحت گفتند که تا تصمیم شورای شهر، به هیچ عنوان هیچ قرارداد و دخل و تصرفی مطلقا نباید انجام شود. متاسفانه، اما بعد از چند روز بعد شنیدم که شرکت واحد، علی‌رغم رضایت شورا صورت‌جلسه‌ای را نیز کردند».

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان