تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
وعده‌های بی نتیجه

آزادسازی نافرجام ارز بلوکه؛ بازی عراق و کره‌جنوبی با پول ایران

چیزی نزدیک به سه سال است که خبر آزادسازی ارز‌های بلوکه‌شده ایران در عراق و کره‌جنوبی مدام روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما خبری از پول نیست. حالا پس از سه سال، ظاهرا کار ایران و کره‌جنوبی به شکایت رسیده است و عراق اعلام کرده که بدهی خود را با نفت خام و نفت کوره تهاتر می‌کند!

ایران از کره‌جنوبی شکایت می‌کند و عراق به‌جای بدهی، نفت خام و نفت کوره می‌دهد!

اقتصاد۲۴-انتشار اخبار غیرواقعی آزادسازی ارز‌های بلوکه‌شده ایران از اواخر دولت روحانی شروع شد؛ درست زمانی که کشور درگیر مرگ‌و‌میر گسترده کرونا بود و برخی به دولت پیشنهاد دادند که به جای اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، واکسن کرونا بگیرد. اما آنچه از ظواهر امر برمی‌آمد، این بود که خرید واکسن کرونا در دستور کار نبود.

در مقابل، اخباری منتشر شد که کره‌ای‌ها پیشنهاد داده‌اند که در ازای اموال بلوکه‌شده، آمبولانس و کیت تشخیص کرونا تحویل دهند که این مسئله هم با واکنش مقامات ایران مواجه شد.

در ۲۳ دی سال ۱۳۹۹ عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک مرکزی، رو به دوربین صداوسیما گفت: «کره‌ای‌ها برای هفت میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران، فروش آمبولانس و کیت تشخیص کرونا را به تیم ایرانی پیشنهاد می‌دهند، اما این پیشنهاد با واکنش تند طرف ایرانی همراه می‌شود؛ چرا‌که این ارقام یک‌صدم طلب ایران را هم دربر نمی‌گیرد».

در ۱۱ بهمن همان سال، همتی دوباره به صدا‌و‌سیما گفت که مذاکرات درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده از سال ۱۳۹۷ شروع شده، اما با فشار‌های آمریکا بی‌نتیجه مانده است و توضیح داد: «مشکل اصلی کره این است که حتما باید برای تبدیل پول سراغ بانک‌های آمریکایی بروند». او افزود: «قبلا از کره کالا می‌آوردیم، ولی وقتی تحریم شد، دیگر نتوانستیم از کره کالا بیاوریم و همه آن‌ها متوقف شد. به‌صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود».


بیشتر بخوانید: ادعاي آزادسازي پول‌هاي مسدود شده ايران در كره جنوبي نادرست بود؟


او درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق هم گفته بود: «درآمد‌های نفتی عراق بعد از حمله آمریکا به نحوی طراحی شد که اول باید برود واشنگتن و تأیید بگیرد و، چون بانک مرکزی آن‌ها تهدید می‌شود، عملا دستشان بسته است. ما به‌صورت سنتی برای کالا‌های اساسی منابع را استفاده می‌کنیم و همه این‌ها که عراق هم نتوانست، در پشت قضیه آمریکا ست و ما از همه ابزار‌ها جلو رفتیم، ولی کاملا بسته بودند».

با‌این‌حال، در اسفند سال ۱۳۹۹ ایرنا اعلام کرد آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و کره‌جنوبی در گام آخر قرار دارد و در ادامه نوشت: «کره‌جنوبی و ایران بر سر طرحی برای پرداخت بخشی از دارایی‌های هفت میلیارد دلاری بلوکه‌شده ایران که در حال حاضر در کره‌جنوبی مسدود شده است، به توافق رسیده‌اند و عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، گفته است پرداخت بدهی کره به ایران با یک میلیارد دلار آغاز می‌شود».

این ماجرا هم به سرانجام نرسید و در آذر سال ۱۴۰۰ مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در صد روزگی دولت خبر داد ۳.۵ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شد و بهمن همان سال روزنامه دولت نوشت پول‌های بلوکه‌شده در مسیر تهران است و دولت سیزدهم عزم جدی برای آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران نشان داده است. در همان بهمن سال ۱۴۰۰، رسانه‌های دولت دوباره خبر از آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در عراق دادند و در سال ۱۴۰۱ هم اعلام شد منابع بلوکه‌شده از راه‌های غیر‌هسته‌ای آزاد می‌شود!

این اخبار در سال ۱۴۰۲ نیز تکرار شد و در هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲ پانا از رفع انسداد هفت میلیارد دلار ارز بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی خبر داد. در ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ تسنیم به نقل از محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، نوشت: «پول‌های بلوکه‌شده در برخی کشور‌ها آزاد شده و مقدمات آزادسازی از برخی کشور‌ها نیز آغاز شده است».

در هفتم مرداد سال جاری شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به دنیای اقتصاد گفت: «توافقاتی میان ایران و عراق و ایران و کره‌جنوبی انجام شده است، عمان هم واسطه میان ایران و کره‌جنوبی است و پول‌های بلوکه‌شده به هر شکلی در حال آزاد‌شدن است».

کار به شکایت رسید

انتشار اخبار بی‌نتیجه از آزادسازی ارز‌های بلوکه در شرایطی ادامه دارد که بار‌ها آمریکا آن را تکذیب کرده است. در ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری به‌صراحت گفت اخبار مربوط به آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران صحت ندارد. پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود ایران با اموال بلوکه‌شده خود می‌تواند «از طریق انتقال به سایر بانک‌های مورد اعتماد و در حساب‌های محدودشده مشابه» اقلام بشردوستانه تهیه کند. به‌جز این، آمریکا یک بار دیگر هم تأکید کرده بود که ایران با اموال بلوکه‌شده خود می‌تواند واردات غذا و دارو انجام دهد.

گذشته از این، برخی مقامات داخلی هم این اخبار را بار‌ها تکذیب کرده‌اند. برای مثال چندی پیش یکی از مقام‌های وزارت نفت ایران برخلاف اخبار منتشر‌شده درباره آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران در عراق، اعلام کرد عراق هشت میلیارد یورو بدهی از محل واردات گاز و برق دارد، اما پول آن در بانک تجارت عراق واریز شده و قابل برداشت نیست. در این میان، برخی منابع هم گهگداری به نوعی اعلام کرده‌اند که اموال بلوکه‌شده خرج شده است. برای مثال وزارت امور خارجه اعلام کرده که «ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم. ما در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم. همین که امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود، یعنی همه این‌ها به تدریج وارد می‌شوند». البته پیش از این هم مدیران سابق بانک مرکزی گفته بودند به پشتوانه اموال بلوکه‌شده، پول چاپ شده و این ارز‌ها قبلا خرج شده‌اند.

این بار، اما پس از سال‌ها انتشار اخبار مربوط به منابع مسدود ایران در کره‌جنوبی و عراق، ایلنا با انتشار نامه‌ای نوشته است که شکایت ایران از کره‌جنوبی کلید خورد. این خبرگزاری در توضیح نوشته است با ارسال لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت جمهوری کره، به داوری از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس، شکایت ایران از کره‌جنوبی درباره استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور آغاز شد.

ایسنا هم درباره ارز‌های بلوکه‌شده ایران در عراق توضیح داده که این کشور در ازای بدهی خود به ایران، نفت خام و نفت کوره می‌دهد.

حمید حسینی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، به همین رسانه توضیح داده است: «طبق گفته‌های‌های وزیر خارجه عراق، ۱۸ میلیارد دلار و طبق اعلام بانک مرکزی ایران ۱۱ میلیارد دلار پول ایران در عراق در حساب‌های بانکی خودمان مانده و امکان انتقال فراهم نشده است».

او با اشاره به نیاز عراق به برق و گاز صادراتی ایران تأکید کرده است که مجموع صادرات گاز و برق ایران به عراق روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار برآورد می‌شود و «مقرر شده است روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت فوق‌سنگین و حدود ۷۰ هزار بشکه نفت کوره دریافت شود. در مجموع ایران روزانه صد هزار بشکه دریافت خواهد کرد که می‌تواند بخشی از طلب روزانه را پوشش دهد».

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

بلایی که بدغذایی بر سرتان می‌آورد

دمنوشی که برای لاغری معجزه می‌کند

معرفی چند منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟

چرا سیگار گران شد؟

یک اقتصاددان: دولت شجاع باشد و یارانه‌های پنهان را حذف کند

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ با ستاره پورن چه بود؟

دوئل عشقی در باغ قرچک حادثه آفرید

فیلم/ بارش شدید تگرگ به حرم رضوی رسید

تولید موتورسیکلت‌های BMW در ایران

فیلم/ آسمان مشهد در روز روشن تاریک شد!